Suomen Harmonikkaliitto

dim

Aloittaja pillimees, 25-08-2012, 16:54:55

« edellinen - seuraava »

pillimees

Terve! Auttakkee sen verran että miten määrääytyy dimsoinnun äänet? Senhän nyt jokainen,mm minä,tiedän et esim C dim alkaa c, cic dim cis jne mut mikä määrää loput äänet? Tähän asti, niitä yleisempiä dimejä joita olen käyttänyt, olen muistista repinyt. Mut kiinnostais tuo niiden oikeaoppinen rakentaminen. Hankaluuksia tuottaa siinä vaiheessa jos nuottiin ei ole merkattu soivia sävelia vaan pelkkä merkintä dim.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: pillimees - 25-08-2012, 16:54:55
Terve! Auttakkee sen verran että miten määrääytyy dimsoinnun äänet? Senhän nyt jokainen,mm minä,tiedän et esim C dim alkaa c, cic dim cis jne mut mikä määrää loput äänet? Tähän asti, niitä yleisempiä dimejä joita olen käyttänyt, olen muistista repinyt. Mut kiinnostais tuo niiden oikeaoppinen rakentaminen. Hankaluuksia tuottaa siinä vaiheessa jos nuottiin ei ole merkattu soivia sävelia vaan pelkkä merkintä dim.

Perussävelen päälle pienen terssin välein säveliä. Pieni terssi = puolitoista sävelaskelta. Viisirivisellä tulee dim löytyy kun ottaa neljä peräkkäistä nappia samalla rivillä.

Dim on siitä jännä että Cdim = Ebdim = Gbdim = Adim, siis samat sävelet eri käännöksinä.

pillimees

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 25-08-2012, 20:59:52

Perussävelen päälle pienen terssin välein säveliä. Pieni terssi = puolitoista sävelaskelta. Viisirivisellä tulee dim löytyy kun ottaa neljä peräkkäistä nappia samalla rivillä.

Dim on siitä jännä että Cdim = Ebdim = Gbdim = Adim, siis samat sävelet eri käännöksinä.
Ok. Selvitti paljon. Näyttää tosiaan soivan samat äänet mainitsemissasi dimeissä,riipuen käännöksestä. Jännä juttu muuten. Mulla on Matti Viljasen sovitus kappaleesta Deep Purple,siinä on sointua ja vähän paljon ja mikä mielenkiintoista 5äänistä ja dimeiksi se on ne merkannut mut ei ole mitään "puhtaita" vaan mitä lie! Ei soi oikein mitenkään kun ottaa pelkästään diskantilla mut kun lisää siihen bassossa soivan niin sitte vasta kuulostaa niin että sukat pyörii jaloissa! Soittelen pianomallia ja siksi kipale niillä soinnuilla ..sangen haastava. Mut ei kellosta tunnit lopu..joten treenataan!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: pillimees - 26-08-2012, 12:23:23
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 25-08-2012, 20:59:52

Ok. Selvitti paljon. Näyttää tosiaan soivan samat äänet mainitsemissasi dimeissä,riipuen käännöksestä. Jännä juttu muuten. Mulla on Matti Viljasen sovitus kappaleesta Deep Purple,siinä on sointua ja vähän paljon ja mikä mielenkiintoista 5äänistä ja dimeiksi se on ne merkannut mut ei ole mitään "puhtaita" vaan mitä lie! Ei soi oikein mitenkään kun ottaa pelkästään diskantilla mut kun lisää siihen bassossa soivan niin sitte vasta kuulostaa niin että sukat pyörii jaloissa! Soittelen pianomallia ja siksi kipale niillä soinnuilla ..sangen haastava. Mut ei kellosta tunnit lopu..joten treenataan!

Kyllä ne dimit pianokoskettimiltakin pitäisi alkaa löytyä kun totuttelee. Pitää vain katsoa että jää aina kaksi kosketinta sävelten väliin. Itse soitan toisinaan tavallista pianoa, siis ei haitaria, ja dimit toimii aika tehokkasti murtosointuna, siis että soittaa ne sävelet peräkkäin eikä yhtä aikaa.

pillimees

Kyllähän ne löytyy mut niitten vaihtaminen tempossa, esim100 1,2,3,4 ei murtosointua käyttäen,vaihtuen joka iskulla,on sangen haastavaa,mulle. Soitan myös koskettimia ja pianoa mut niissä voi tuota vasuria käyttää apuna sointua muodostettaessa! Haitarin basso on vähän hakusessa kun yleensä on tuo basisti mukana..jäänyt vähemmälle huomiolle!

ftamt

Kapellimestari ja konserttipianisti George de Godzinsky on laatinut täydellisen sointutaulukon Vesterinen & Godzinsky harmonikkakoulun viimeisille sivuille. Siinä on kaikki tieto, mitä tavallinen kotitarvesoittaja tarvitsee tanssimusiikissa. Nimitykset ovat ehkä erilaisia,mutta taulukosta selviää hyvin sointujen rakenne. Skannasin nuo viisi sivua kaikkien huviksi ja hyödyksi. Tässä ensimmäinen sivu.
Toivo

ftamt

Toinen sivu soinnuista.

ftamt

Kolmas sivu.

ftamt

Neljäs sivu.

ftamt

Viides ja viimeinen sivu.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: pillimees - 26-08-2012, 14:31:35
Kyllähän ne löytyy mut niitten vaihtaminen tempossa, esim100 1,2,3,4 ei murtosointua käyttäen,vaihtuen joka iskulla,on sangen haastavaa,mulle.

Joo, mulla on sama ongelma kitaran kanssa. Dim löytyy mutta kun sitä tarvitsee niin harvoin, niin soinnun vaihdot muusta dimiksi ja päinvastoin ei tahdo sujua.

mlut

Olen kuullut dim-soinnusta käytetyn nimeä 'vähennetty septimisointu', jossa siis perussävel (esimerkiksi C/Cdim) pysyy samana, mutta muut laskevat puoli sävelaskelta. C7 on mallina Cdim-soinnulle. Ja harmonikalla se on siten diskantissa 4 perättäistä säveltä samalla rivillä, perussävelestä lähtien. Mutta, soikos kaikissa harmonikoissa bassopuolella kvintti? Jos ei soi, niin sitten esimerkiksi  Cdimissä ei soikkaan ihan samat sävelet kuin Es-dimissä, bassopuolella.

Viljo

Kaikissa ei todellakaan soi bassopuolella septimisoinnussa kaikki neljä ääntä. Kouvoloissa kyllä, joissain vanhoissa kyllä, mutta pääosin ei. Nyt en ihan ulkoa muista, mutta luulisin, että bassopuolen dimit ovat kaikki kolmella äänellä. Septimissä jää tuo kvintti pois.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: mlut - 27-08-2012, 12:48:02
Mutta, soikos kaikissa harmonikoissa bassopuolella kvintti? Jos ei soi, niin sitten esimerkiksi  Cdimissä ei soikkaan ihan samat sävelet kuin Es-dimissä, bassopuolella.

Nuo on kaksi eri asiaa: mitkä on dim-soinnun sävelet
ja mitä käytännössä soitetaan. Nelisoinnuissa ja isommissa on ihan tavallista jättää kvintti pois kun se vähiten vaikuttaa soinnun luonteeseen.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: marje - 28-06-2013, 00:59:16
Tarviiko sitä dimisointua edes koskaan missään?

Terveisin aika lailla aloittelija  :D

Kyllä se sointuna on jossain kappaleissa aika tärkeä ja sen puuttuminen muuttaa kappaleen luonnetta aika tavalla. Nyt en muista missä se tuli mulle vastaa äskettäin. Kaveri soitti kitaralla tietenkin dimin, mutta mulla ei ollut niitä tuon pienen viisirivisen bassopuolella. Eikä tarvitsekaan olla, ei se haitarin basson dimi oikein hyvältä minusta kuulosta. Mieluummin sitten soittaa ne nuotit diskanttipuolelta, vaikka murtosointuna eli nuotit peräjälkeen, tai antaa jonkun toisen hoitaa tämän dimisoinnun.

Mutta toki yksinäänkin kaiken voi soittaa ilmankin. Varsinkin diatonisten soittimien kanssa, niinkuin kaksiriviset, oppii fuskaamaan. Ja niinkuin yksi pohjoisruotsalainen pelimanni on sanonut: "häätyy huiskuttaa ko haitarissa ei ole knappia kylliksi".

olli

Lainaus käyttäjältä: marje - 28-06-2013, 00:59:16
Tarviiko sitä dimisointua edes koskaan missään?

Terveisin aika lailla aloittelija  :D
En tiedä tarvitaanko :D  Monissa mestareiden (Taito Vainio mm) aidoissa harmonikkasovituksissa on kirjoitettu myös bassopuoli mahdollisimman monipuoliseksi.  Näin saadaan harmonikasta kaikki teho irti. ;D  Toivelauluvihkoissahan on yleensä vain melodia ja sointumerkit.  Kyllä nekin kappaleet soivat harmonikalla, mutta itse tykkään aidoista harmonikkasovituksista - nuotit kirjoitettuna myös bassolle ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Maniskamies

"Tarviiko sitä dimisointua edes koskaan missään?"

Juhannustansseissa tarvitsin viikko sitten!

Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

olli

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 29-06-2013, 16:55:43
"Tarviiko sitä dimisointua edes koskaan missään?"

Juhannustansseissa tarvitsin viikko sitten!

Menikö humoorin puolelle? :D  Kyllä dimiä aina tarvitaan! ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Maniskamies

Olli hyvä, ei mennyt huumorin puolelle. (Loppukevennyksenä voi sellainen lipsahtaa.)

Dimejä on itseasiassa kolmea sorttia tarjolla:
- vähennetty kolmisointu, esim. Cdim (sävelet c, es, ges)
- vähennetty nelisointu, esim. Cdim7 (sävelet c, es, ges, a), ns. 'vähennetty septimisointu'
- puolidimiseiska, Cm7b5 (sävelet c, es, ges, bb), joka esiintyy lähes jokaisessa mollitangossa toisella asteella, ja jonka voi tulkita myös neljännen asteen soinnuksi, c-mollissa Fm6/6.

Meillä maniskan rämpyttäjillä kun on käytössä vain neljä kieltä (itseasiassa 8, mutta kun ne on viritetty paritellen G-d-a-e kvinttisuhteisesti), niin pelataan Hannua lainaten:
"Mutta toki yksinäänkin kaiken voi soittaa ilmankin. Varsinkin diatonisten soittimien kanssa, niinkuin kaksiriviset, oppii fuskaamaan. Ja niinkuin yksi pohjoisruotsalainen pelimanni on sanonut: "häätyy huiskuttaa ko haitarissa ei ole knappia kylliksi".

Dim-soinnun voi hätätingassa korvata tritonuksella, esim. a ja es.
Jos Juhannustanssit-kipaleessa 1. ja 3. iskulla käytetään vaihtobassotusta, niin eräissä tahdeissa 2. ja 4. iskuilla ei voitane käyttää Dm- ja Am-sointuja.

Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Maniskamies

jatkuu:

Hans Palmin sivustolta  http://www.accordionpage.com/chcomb.html
Cdim7      C bass + Gbdim (use counterbass)

Yhtyesoitossa voi jättää basson basistin huoleksi, mutta tilanne on kinkkisempi, jos on tökkivä basso, mistä seikasta eräässä toisessa aiheessa keskusteltiin. Lopuksi mainittakoon, että eräällä basistilla oli kaunis kukkiva tölli.