Suomen Harmonikkaliitto

Kouvolan Kravatin äänikerrat

Aloittaja olli, 16-08-2012, 19:00:57

« edellinen - seuraava »

olli

Kävin tänään Seppo Leinon harmonikkaesittelyssä.  Kokeilin uutta Bugarin Kravattia.  Siinä on diskantissa neljä äänikertaa; 8' 8' 8' 16'.  Tuli mieleen, että mitkähän mahtavat olla vanhojen Kouvolan Kravattien diskantin äänikerrat.  Omani on vuodelta 1939.

Oli muuten hienot äänet siinä uudessa Bugarin Kravatissa, koplareita luonnollisesti enemmän kuin vanhoissa Kouvolan Kravateissa :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Viljo

Samat 8' 8' 8' 16' löytyy vanhastakin pelistä. Kielien mittasuhteet ovat tosin erit.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Kiitän vastauksestasi.  Masterilla soivat luonnollisesti kaikki neljä, mitkä soivat sitten kun vaihtajaa vaihdetaan - 8' 8' vaiko kaikki kolme 8'?

Lisäkysymys: kun Kravatissa on bassossa 5 äänikertaa (mulla oli korjaajan mukaan ollut 6, joista ylin äänikerta oli poistettu), niin mitkä "jalat" siellä ovat olemassa?
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 16-08-2012, 21:42:14
Kiitän vastauksestasi.  Masterilla soivat luonnollisesti kaikki neljä, mitkä soivat sitten kun vaihtajaa vaihdetaan - 8' 8' vaiko kaikki kolme 8'?

Eikös niissä koplareissa ole merkitty mitkä milloinkin soivat? Luulisi nyt, että jos on pantu kolme kahdeksanjalkaista, niin siinä saa niistä valittua soiko kaksi vain kolme.

olli

Kun tuossa vanhassa Kravatissa on kahvan takana se liukuvaihtaja, niin ei ole merkintöjä.  Siksi esitin tuon kysymyksen.  Oletan että kaksi 8' soi ns. viuluasennossa.  Mutta kuitenkin.  En viitsi ruveta vanhaa peliä aukaisemaan, joten odotan alan miesten vastausta.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 18-08-2012, 21:38:45
Kun tuossa vanhassa Kravatissa on kahvan takana se liukuvaihtaja, niin ei ole merkintöjä.  Siksi esitin tuon kysymyksen.  Oletan että kaksi 8' soi ns. viuluasennossa.  Mutta kuitenkin.  En viitsi ruveta vanhaa peliä aukaisemaan, joten odotan alan miesten vastausta.

OK, nyt käsitän. Eikös sitä kuule korvalla? Mulla on semmoinen käsitys että 8+8+8 on semmoinen musette, kaikki kolme vähän eri vireessä jolloin on erilainen, rikkaampi se vibratosoundi kuin kahdella äänikerralla.

olli

Mun korva ei ole niin tarkka! ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 18-08-2012, 22:42:10
Mun korva ei ole niin tarkka! ;)

Niin, ei se aina ole helppoa. Mutta varsinaisesta sävelkorvastahan tässä ei ole kysymys vaan enemmänkin erilaisten soundien erottamisesta, ja siinä varmaankin enemmän kuin korva vaikuttaa se että onko oppinut yhdistämään tietyn soundin tietynlaiseen rekisteriin. Samaan tapaan kuin oppii miltä kuulostaa yksi viulu ja miltä viulusektio. Mutta enhän minäkään näitä haitarien rekistereitä käytännössä tunne.

Mietin vain sitä että ranskalainen musette missä soi kolme vähän eri korkeudelle viritettyä kieltä kuulostaa erilaiselta kuin suomalainen valssiääni jossa on kaksi. Mutta jos kaksi kieltä soikin aivan samassa vireessä, niinkuin tuossa minun Castagnarissa, niin se onkin ihan eri juttu. Tulee vain paksumpi ääni kuin yhdestä. En tiedä pystyisikö sanomaan soiko kaksi vai kolme, jos ei tietäisi.

Että tämmöisiä vain lauantai-illan ratoksi mietiskelen, kun ei rivitalossa tähän aikaan enää viitsi soitella.

Viljo

Näissä vanhoissa peleissä missä on diskantin takana yksi koplari, niin se kytkee päälle/pois juuri tuon 16' äänikerran.

Basson äänikerroissa on merkkikohtaisia vaihteluja (yleistän asian). Osassa on äänikerrat ovat juurikin oktaavin välein, osassa on kaksi samaa äänikertaa keskimmäisessä kielipenkissä. Samalla lisää vaihtelua äänialaan tekee se, että onko soitin bassosta 5 vai 6 äänikertainen (tässä löytyy vaihtelua!) ja onko soitin melodiabasso vai standardibasso (ja millä äänialalla MB). Melodiabassosta puhuttaessa basson äänikerrat ovat usein miten 16'+8'. (MB:ssa tosin äänikerrat ovat mekaniikan avulla ohjelmoituja. SB-soittimissahan yksi äänikerta on yksi kielipenkki, mutta MB soittimissa kielet ovat kromaattisesti ja koneisto "valitsee" mitkä äänet soitetaan).

Noh - jos mennään basso oktaaveittain, niin matalin äänikerta on kontraoktaavi eli 64' äänikerta, seuraavaksi matalin on 32' -> 16' -> 8' ja niin edelleen. Jos tällä tavalla puhutaan, niin sitten pitäisi melkein diskantin kukin äänikerta miettiä omana kokonaisuutena ja samalla logiikalla kuin basso...
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

poikkikulma

Ajattelin minäkin kysyä noista äänikerroista vielä näissä vanhoissa Viipurilaisissahan ei muita rekisterejä ole kuin se liukurekisteri ja näissähän on se ns, masteräänikerta ja valssiäänikerta tai violin miksi sitä sanotaan . Minulla on kaksi Viipurilaista Poikkikulmamalli vuodelta 39 ja Sarvimalli vuodelta 36 niin en tuota varmasti tiedä niin kysyn soivatko nämä myös valssiäänillä neliäänikertaisesti rekisterihän sulkee pois kaksi riviä diskantista ja ääni on korkeampi ja kirkkaampi , molemmissa on 6 äänikertainen basso . En ole tuota tullut ajatelleeksi ennen tuli mieleen kysyä ,kielipenkissähän on 2 kieliriviä ja se rekisteri sulkee kahdesta keskimmäisestä kielipenkistä toisen rivin ja toinen jää soimaan . Tietääkö Olli miksi siitä Kravatista on poistettu se ylin äänikerta sehän soi niillä sointubassoilla huomaako sitä soittaessa mitenkään äänessä kun se on suljettu pois .

olli

Kravattini bassosta oli yksi kielipenkki jonkun edellisen omistajan toimesta poistettu ja laitettu pahvia.  Korjaajani sen totesi ja teki paikkauksen pahvin sijasta puuviilulla.  Lieneekö pelini ollut monessakin mukana (sodassa?) - siis korkeimmat äänet on poistettu.  No kyllä minä pärjään niillä viidellä bassoäänikerralla.

Tuo Viljon vastaus diskantin äänikertoihin oli se mitä hain.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!