Suomen Harmonikkaliitto

Näppäinten vaste

Aloittaja Urkuhaitari, 01-04-2012, 22:13:39

« edellinen - seuraava »

Urkuhaitari

Pihlajamaan stardustissani on melkoisen jäykät näppäimet,herkkyyttä saisi olla enempi,ja nyt pitäs reenata yks tosi nopea biisi ja itselläni se onnistuu herkällä kosketuksella parhaiten. En nyt viittisi ruveta kuitenkaan haitaria vaihtamaan kun justiin päälle kuukausi sitten tuon pihlajamaan hankin. Eli pystyisikö näppäinten herkkyyttä muuttaa? Jos voi niin mitä sellainen toimenpide ylipäätään maksaa? Onko jollain kokemusta??

ftamt

Oma kokemukseni on, että näppäinjousien jäykkyys kannattaa pitää lähellä tehtaan asetuksia. Löysätessä läppien puristusta kanteen joissakin soittimissa palkeita puristaessa
ilmatiiviys vähenee. Toisissa peleissä suurikaan säätö ei vaikuta tiiviyteen. Kaikki riippuu akselin tai akselien paikasta näppäinvarsissa.
Toivo

Timo Jauhiainen

Soittamisen kannalta se herkkä näppäin ei ole paras ratkaisu.  Tämä on tavattoman monimutkainen asia selittää.  Yritän kuitenkin ja jo heti tiedän epäonnistuvani selityksessä.  Sanotaan vaikka näin: nopeissa kuvioissa aika-arvojen tasainen soittaminen ei onnistu pelkillä sormilla vaan enemmänkin  osittain ranteella ja osittain kyynärvarrella.  Sormet ovat tuolloin aika liikkumattomat, paitsi juuri kosketuksessa hieman koukistuvat kosketuksen nopeuttamiseksi (kuin kaivaisi  kuoppaa näppäimeen).  Tällöin napakka näppäimistö auttaa soittajaa.  Kun on koko ajan painetta palkeessa ja kosketus on näin tehtynä  tasaista ja nopeaa,  syttyvyys on hyvä ja äänet tulevat kuin pisarat tasaisesti.  

Kertokaa muut paremmin sanaa hallitsevat, mitä tarkoitan.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Timo Jauhiainen - 03-04-2012, 00:29:49
Soittamisen kannalta se herkkä näppäin ei ole paras ratkaisu.

Mulla on tunne että tämä on juuri näin, mutta mulla ei ole niinkään haitarista tarpeeksi kokemusta, vaan erilaisista soittimista. Tuntuu että jämäkkä tuntuma mutta riittävän lyhyt liikerata olisi parempi. Voi olla kyllä että olen nyt vetämässä päätelmiä ihan eri asioiden pohjalta.  

Sekin tulee mieleen, kun vuosia tavallisen lötköä syntikan koskettimistoa soitettuani ostin digipianon. Epäilytti että oppiiko tämän ikäinen sen pianon kosketuksen kanssa pelaamaan. Aika pian tilanne kääntyi päinvastoin. Lötköllä koskettimistolla ei pystynytkään enää soittamaan tarpeeksi tarkasti ja täsmällisesti.

Timo Jauhiainen

Ainakin Rolandin digiharmonikan kanssa käy juuri näin,  tekniikka romahtaa.  Pakko on soittaa nyös normaalilla harmonikalla välillä.   Tätä ei pidä ymmärtää väärin,  Rolle on hyvä peli mutta pitää tiedostaa tämä tarve soittaa tavallisella harmonikalla välillä.

Hannu S

Itse en lähtisi näppäinten jousipaineita pienentämään ja erinomaisen hyviä perusteluja siihen on jo täällä esitettykin. Sen sijaan ajan ja käytön myötä tulee tarvetta jousipaineiden tarkistukseen ja säätöön. Itse olen säätänyt Kouvolan 50:stä jousipaineet muistaakseni 21 grammaan, mikä vastaa nykypäivän Italialaisten laatusoittimien näppäinpaineita. Mielestäni liian pienet jousipaineet aiheuttavat nopeiden kuvioiden soittamiseen epätarkkuutta ja soitosta tulee liian "yhteen liimautuvan" kuuloista. Tarkkaan säädetyillä ja riittävällä jousipaineilla saan itse ainakin nopeat kuviot selkeämmäksi, tarkemmiksi ja rytmikkäimmiksi. Löysien jousipaineiden muuttamisesta jäykemmäksi ei kait ymmärtääkseni aiheudu soittimeen mitään seurannaisongelmia kuten löysäämisestä saattaa aiheutua. Harmonikan herkkyys taasen muodostuu hanurin monien ominaisuuksien summasta ja on niiden kompromissin lopputulos ja kielten syttymisherkkyys on olennainen tekijä.

ftamt

Menemättä enempää jousipaineiden perusteluihin on eri jäykkyyksillä olevien soittimien soittamaminen enemmän tekniikka- ja tottumiskysymys. Minulla on ollut kokeiltavana ja korjattavana useampia Viljo Vesterisen ja Onni Laihasen soittimia, jotka ovat olleet koske-
tukseltaan erittäin herkkiä. Vähän niinkuin lännenmiesten Coltin liipaisinherkkyys. He ovat
soittaneet erilaisella tekniikalla ja kaikki yksittäiset nuotit ovat tulleet kuin rakeet peltikatolle.
Näillä kahdella on soitossaan muutenkin kaikki nyanssit kohdallaan, mihin soittajille sopivat
pelit ovat antaneet kaikki mahdollisuudet.

Toivo

Hannu S

Aivan, olen samaa mieltä. Soittimien rakanne ja paino on kuitenkin kokonaisuudessaan erilainen 30-luvun soittimien ja nykyajan harmonikkojen ja erityisesti casotto soitinten välillä, joten harmonikka on aina mahdollisimman hyvä kompromissi soittimien eri ominaisuuksista. 30-luvun soittimiin käy erinomaisen hyvin herkkä kosketinherkkyys niiden ollessa kevyitä ja palkeetkin ovat erilaiset nykyajan soittimiin verrattuna - niissäkin on erilainen herkkyys. Ne ovat herkkiä soittaa kaikilta muiltakin ominaisuuksiltaan. En olisi niinkään varma vastaavasta näppäinherkkyydestä nykyajan 12 kg painavan Casotto soittimen kanssa, missä jo paljerakenne on jäykempi kuin 30-luvun suomalaisissa soittimissa. Mutta kyse kait lienee siitä mihin on tottunut. / Hannu