Suomen Harmonikkaliitto

säilytys

Aloittaja pillimees, 23-02-2012, 14:25:32

« edellinen - seuraava »

pillimees

Moro!
Mitenkä sitä haitaria pitäis oikialla tavalla säilyttää et kestäis isältä pojalle..! Ennen sanottiin jotta kielet, vai mitkä ne nyt oli, ovat kiini mehiläisvahalla eikä näin ollen kestä aurinkoa eikä patterin kupeessa olemista? Pitäneekö paikkansa tänäkin päivänä? Tarvinneeko näitten uusien pelien kanssa olla yhtä huolellinen?

ftamt

Joo. Tavavallinen haitari on tehty aivan samoista aineista, kuin lähes 100 vuotta sitten, joten liian kuiva, liian märkä,liian kuuma, liian kylmä tai auringossa pitäminen on pahasta. Normaali huonelämpö ja säilytys laukussa edesauttavat soittimen säilymistä pitkään. Tietenkään sitä ei saa pahoinpidellä muutenkaan. Vanhat säilytysopit ovat edelleen voimassa.
Toivo

Viljo

Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Mulla on penkillä "hupun" alla.  On kätevämpi ottaa päivittäin syliin! :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

pillimees

Lainaus käyttäjältä: ftamt - 23-02-2012, 14:51:24
Joo. Tavavallinen haitari on tehty aivan samoista aineista, kuin lähes 100 vuotta sitten, joten liian kuiva, liian märkä,liian kuuma, liian kylmä tai auringossa pitäminen on pahasta. Normaali huonelämpö ja säilytys laukussa edesauttavat soittimen säilymistä pitkään. Tietenkään sitä ei saa pahoinpidellä muutenkaan. Vanhat säilytysopit ovat edelleen voimassa.
Toivo
Tämä selevä! Käytin tuon pelin muuten just Ahvenaisen Karilla joka uusi huovat ja katsasti muutenkin. Peli on kuulema ihan hyvässä kuosissa, kielet hyvää laatua ja vireessä.
Soitin on merkiltään Lp special saturnus casotto-piano ja oon tyytyväinen! Ainoo miinus, painaa aika tavalla mut eihän se sitä tee muutoin kun syliin nostaessa.

olli

Olipa hauska lainaus - minä en ole ennen kuullutkaan hanurijäärästä :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

ftamt

On minulla ollut takavuosina remontissa ainakin kaksi vanhaa 2-rivistä, joiden puuosia toukka
oli syönyt aika pahasti. Ilmeisesti soittimet ovat olleet välillä jossakin kosteassa paikassa ulkosäilytyksessä, koska kuivaan puuhun toukat eivät järsi käytäviään. Oikea puuntuholainen on hevosmuurahainen, joka syö yhtä tehokkaasti kosteaa puuta kuin termiitti. Myös pienet sokerimuurahaiset ja keltiäiset ovat kostean puun tuholaisia. Tässä havaintoja Suomen luonnosta.
Toivo

Johan

Minulla on yksi pienikokoinen "maskottipeli" jonka paljenauhoissa on mielestäni jonkin hyönteisen tekemiä pieniä reikiä, palje on kyllä tiivis.
Tutkimatta on, että ovatko reijät todella hyönteisen tekemiä, mutta siltä ne epäsäännöllisinä näyttävät.

Johan

eikkajuhani

On minulla ollut takavuosina remontissa ainakin kaksi vanhaa 2-rivistä, joiden puuosia toukka
oli syönyt..... Oikea puuntuholainen on hevosmuurahainen, joka syö yhtä tehokkaasti kosteaa puuta kuin termiitti. Myös pienet sokerimuurahaiset ja keltiäiset ovat kostean puun tuholaisia.
Toivo

Mitenkähän olisi jos ns. kuolemankello iskisi hanuriin ??  Olisko siitä hyötyä tuossa tahtiharjoittelussa, tik, tak, tik, tak, noinhan se raksuttelee !!
;D
  eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...