Suomen Harmonikkaliitto

Kaksirivinen H. Plattner

Aloittaja Johan, 04-01-2012, 11:39:28

« edellinen - seuraava »

Johan

Onko jollakin kokemuksia tai tietoja liitekuvan soittimesta tai sen valmistajasta?

Kilvessä on merkintä Handharmonika´s  H. Palttner Basel, Schweitz.
Olen hieman koittanut etsiskellä jotain tietoja siihen liittyen, mutta menestystä ei ole ollut.
Ajoittaisin pelin saamieni tietojen perusteella ihan 1900 luvun alkukymmenille, johon sen rakennekin viittaa. 

ftamt

Veikkaan 1920-lukua, koska tällä vuosikymmenellä alettiin tehdä eri värisiä soittimia ja tämä
on erikoisen värinen tuon ajan 2-viviseksi.
Toivo

Johan

Lainaus käyttäjältä: ftamt - 04-01-2012, 19:07:26
Veikkaan 1920-lukua, koska tällä vuosikymmenellä alettiin tehdä eri värisiä soittimia ja tämä
on erikoisen värinen tuon ajan 2-viviseksi.
Toivo
Tuo väri on kuvassa jostakin syystä liian punainen, minulla on soitin nyt kotona ja otan siitä muutaman kuvan esiin, kunhan kerkiän. Todellinen väri on punaruskea.
Kahvan alapäästä löysin merkinnän virityksetä A/D, kahvan yläpäässä taas on piennen ympyrän sisällä merkintä HB ja ilmeisesti rungon numero 508. Kahvan takana lisäksi teksti Cromatica, joka ilmiesesti on mallinimi.
Kielilaatat näyttäisivät olevan sinkkiä ja kielinahoista jäljellä jotakin hieman muistoa enemmän. Palkeen nurkkaraudat ovat jokseenkin murusina, paljekangas on tapettikuvioinen, palkeen tiiveys on sentään jotensakin jäljellä, mutta läppäventtiileistä tapahtuu hieman vuotoa, kuten voi olettaakin tämän ikäisen pelin ollessa kyseessä.
Harkinnan alla on, ruvetaanko pelistä  vielä tekemään käyttöesinettä, korjattavaa kun on paljon ja tuo A/D ei nyt ole niitä kaikkein yleisimpiä meikäläisessä pelimannimusiikissa.

huru.ukko

A-duuri on hieno sävellaji 2-riviselle.. Venäiset garmoshkat ovat paljolti myös A-duuri pelejä

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: huru.ukko - 18-01-2012, 17:57:04
A-duuri on hieno sävellaji 2-riviselle.. Venäiset garmoshkat ovat paljolti myös A-duuri pelejä

Niin ovat joo. Kyllästymiseen asti peräti. Mulla on viisi, joista neljä a-duurissa. Fis-molli on v-mäinen soittaa klarinetilla, kun välillä äänittelen juttuja joissa soi karmoska ja klarinetti. Yhden hommasin tilauksena, että sain Bb/Gm-pelin.

Itse olen alkanut sanomaan suomeksi reilusti karmoska, niin ne tekee tuolla Virossakin.

Johan

Lainaus käyttäjältä: huru.ukko - 18-01-2012, 17:57:04

A-duurissa ei ole mitään vikaa, se soi todella hienosti, mutta jos aikoo soittaa yhdessä ko. pelillä jossakin porukassa, siitä saattaa tulla hieman ongelmia yleisimpien G ja F vireisten joukossa täkäläisessä ympäristössä.

huru.ukko

Näinhän se on. Monta kertaa ihmetellyt miksi Suomessa soitetaan G-duuri peleillä, Onko Suomi ainoa maa missä on enemmistö soittaa G-duurissa. Se ei ole välttämättä kovin kaunis sävellaji..  Ennen ehkä suomessakin oli aika yleinen C-duuri, ja yksiriviset paljolti D-duuri

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: huru.ukko - 19-01-2012, 10:50:55
Näinhän se on. Monta kertaa ihmetellyt miksi Suomessa soitetaan G-duuri peleillä, Onko Suomi ainoa maa missä on enemmistö soittaa G-duurissa. Se ei ole välttämättä kovin kaunis sävellaji..  Ennen ehkä suomessakin oli aika yleinen C-duuri, ja yksiriviset paljolti D-duuri

Mulla on jostain semmoinen käsitys, että maailmalla G/C-peliä soitetaan lähinnä sisäriviltä C-duurissa, ja kun katsoo bassopuolen sointuja niin näin saattaa uskoakin. Täällä kun pelit muutetaan mollipeleiksi, niin siitä tuleekin G/Em-peli. Olisiko vain tästä kyse.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 19-01-2012, 22:44:08
Lainaus käyttäjältä: huru.ukko - 19-01-2012, 10:50:55

Mulla on jostain semmoinen käsitys, että maailmalla G/C-peliä soitetaan lähinnä sisäriviltä C-duurissa, ja kun katsoo bassopuolen sointuja niin näin saattaa uskoakin. Täällä kun pelit muutetaan mollipeleiksi, niin siitä tuleekin G/Em-peli. Olisiko vain tästä kyse.

Saatat olla hyvinkin oikeassa.