Suomen Harmonikkaliitto

Harmonikat soimaan 13

Aloittaja MarkkuF, 16-12-2011, 00:52:17

« edellinen - seuraava »

MarkkuF

Näytti ilmestyneen Veikon sivuille. Tilaus tehty....   :)

karppis

Terve .
Kaikki nämä on tilattu . Jäädään odottelemaan vihkoa  14:sta on muuten hienoja vihkoja niitä on mukava soitella. Nuottikuva on selkeä .  Itse soittelen näitä suoraan nuoteista koska  en tahdokkaan hioa niitä esityskuntoon. Koska harrastelija kun olen. Mutta mielenkiintoinen havainto  mitä enemmän soittaa nuoteista. eli ne ovat kokoajan edessä soitettaessa, niin soittotaito paranee ja nuotinlukutaito myös-

olli

Ei oo tullu ostettua kuin yksi vihko.  1980-luvulla ostin Veikon "Lapikasta lattiaan" vihkot (möin ne pois myöhemmin).  Nuotteja on koneella aikamoinen lista, kaikkia niitöä ei koskaan opi soittamaan.  Niistä voi valita sitten fiilistelymieleissä "prima vista" soitteluun. :D
Kävi kyllä mielessä, että möisköhän Veikko koko vihkopaketin "asevelihintaan". ;D 

Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

pillimees

Lainaus käyttäjältä: karppis - 28-01-2012, 21:35:38
  Terve .
Kaikki nämä on tilattu . Jäädään odottelemaan vihkoa  14:sta on muuten hienoja vihkoja niitä on mukava soitella. Nuottikuva on selkeä .  Itse soittelen näitä suoraan nuoteista koska  en tahdokkaan hioa niitä esityskuntoon. Koska harrastelija kun olen. Mutta mielenkiintoinen havainto  mitä enemmän soittaa nuoteista. eli ne ovat kokoajan edessä soitettaessa, niin soittotaito paranee ja nuotinlukutaito myös-
Joo, kyllä soittotaitokin paranee,nuoteista soitettaessa mut mikä tärkeintä, opii lukemaan niitä!
Mulla on kyllä käynyt niin et nuoteista soittaminen on lyönyt korvalle muistista soittamista!Ei muista bassoja Ja melodiaakin joutuu oikomaan! Vissiin se ikä teettää? No, kun taas kesällä mökille mennään niin siellä ei kansioita availla! Mennään fiilis pohjalla!

Dragspel

Harmonikat soimaan-sarjan vihot on hankittu, osan olen ostanut Veikon konserttitilaisuuksissa, viimeisen tilasin postitse. Ovat ihan hyvää materiaalia hauristeille ja kerhoille.

Tuostapa tulikin mieleeni tuo nuoteista ja toisaalta korvakuulolta soittaminen, itse soittelen enimmäkseen nuoteista. Itselleni korvakuulolta soittamisessa tulee helposti oikomisia niin basso- kuin diskanttipuolellakin.

Yhteissoitto on mielestäni laji, jonka täytyy perustua nuoteista soittamiseen ainakin sillä tavoin, että kappaleet opetellaan sellaisina sovituksina kuin ne nuottiin on kirjoitettu. Yksin tai esim. bändissä soittaessaan hanuristi voi ja tuleekin tuoda esiin hienon instrumenttinsa antamia tulkintamahdollisuuksia, kunhan tahti ja sävellaji pysyvät kohdillaan.

olli

Samaa mieltä Dragspelin kanssa.  Kerhossa - ainakin meillä - pyritään soittamaan "äänissä", vähintään melodian lisäksi kakkosstemma.  Näin ollen nuotteja tarvitaan.  Tykkään myös hanurisovitukisista, niissähän on kirjoitettu bassollekin soolo-osia.  Myös säestys on kirjoitettu monipuolisemmaksi kuin perinteinen "kvinttikierto". :D  Annoin Dragspelille plussan edellisestä kommentista. ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Dragspel

pillimees

Lainaus käyttäjältä: olli - 30-01-2012, 16:42:03
Samaa mieltä Dragspelin kanssa.  Kerhossa - ainakin meillä - pyritään soittamaan "äänissä", vähintään melodian lisäksi kakkosstemma.  Näin ollen nuotteja tarvitaan.  Tykkään myös hanurisovitukisista, niissähän on kirjoitettu bassollekin soolo-osia.  Myös säestys on kirjoitettu monipuolisemmaksi kuin perinteinen "kvinttikierto". :D  Annoin Dragspelille plussan edellisestä kommentista. ;)
MInä olen siinä onnellisessa asemassa et tuota säestys taitoa on karttunut ja ehkä sentakia mulle annetaan kerhossa sekä musopistossa aika tavalla vapauksia koristella biisejä oman maun mukkaan. Tietenkin teemassa pysyen. Sellaisesta soittamisesta mie tykkään! Viimeksi treenattiin "jäljet hiekassa" sellaisella beat-bossa kompilla, koristelin siihen oikein kunnolla niin här dirigent sanoi et soitat sitte noin myös konsertissa! Piti tunnustaa et en voi ihan samalla tavalla koska soitan aina eri tavalla! Ei sillä et väheksyisin nuoteista soittamista! Soitan itsekkin eri stemmoja mut tuollainen vapaa kappaleitten "koristeleminen" tuntuu vaan olevan mun juttuni!

MarkkuF

Nuoteista on helpompi opetella uusia kappaleit ja nuo veikon vihot on ollu omiaan ainaki meikäläisellä, nuotinluku taito on miltei kokonaan palautunut niiden myötä ja noissa on helppoja ja kivoja kappaleita.

Velimies kehotti ammattimuusikkona harjoittamaan prima vista lukemista ja sitä harjoitusta on saanut hyvin noista veikon vihoista