Suomen Harmonikkaliitto

Sibylla Brand exellenx 1938 ?

Aloittaja Juhani 62, 03-12-2011, 18:54:21

« edellinen - seuraava »

Juhani 62

Moi!

Hanurin ostin eräältä kirpparilta, jonkun vanhuksen jäämistöstä!
Hanurin sisällä kyltti jossa lukee: Emka 5 jahre Garantie 1938.

Kiinnostaisi tietää merkistä jotain esim oliko miten yleinen malli ja mitä vanhanajan soittajat ko hanurista tykkäsi!
Hanurissa oli vikana se että bassopuolen(vasemman käden näppäimistön) huopa/nahkapalat oli tippuneet irti!
Tutkin irroineita materiaaleja ja hankin huopaa sekä ohutta lammasnahkaa, koska mielestäni huovan pinnalle liimatut nahkat muistutti suuresi lampaannahkaa!
Asensin kaikki läppämateriaalit hanuuriin huolellisesi ja hellävaraisesti jolloin hanurista tuli ihan soiva ja kelpo peli!
Olen myös aloittanut opetella hanurin soittoakin !

Eli kaipan tietoja kyseisestä hanurista ja sen historiasta!
Kiitos jo ennakkoon! 

Juhani 62

Moi!
Unehtui mainita että ko hanuri on pianoharmonikka. Netistä löytyi yksi kuva jossa esiintyy melko vastaavanlainen :

http://www.youtube.com/watch?v=zRMS-fbNXwI

Viljo

No se nyt on selvä, että on saksalainen peli kyseessä - ja viiden vuoden takuut ja kaikki. Mikään kuuluisa haitarimerkki ei kuitenkaan ole kyseessä, vaikka tehdas lienee valmistanutkin useita malleja (pikaisella googletuksella löytynyt).

Sibylla on valmistajan tuotenimi (vähän niinku Audi tai Smart) ja Exellenx sitten mallinimi.

Olen näissä ennen sotaa valmistuneissa soittimissa nähnyt aikaisemminkin mainintoja patenteista ja pitkistä takuuajoista. Yksi tällainen oli pianohaitari Hohnerilta.

Suomessa näitä soittimia nyt ei kauheasti näe, koska meillä oli omat tehtaat syyntämässä haitareita maailmalle. Voisin veikata, että jo tuolloin 30-luvulla nämä soittimet olivat suomalaisiin peleihin verrattuna halpoja.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Juhani 62

Jep jep!
Kyseessä olevaa hanuri ei taida olla kovin tuttu enää suomessa (koska ihan pitää' toistenkin'  googlella siitä tietoja etsiä!)
Mitä itse olen merkistä löytänyt niin tuota haitaria löytyy myytävänä 20-50 euron hintaan mm kirppareilta ja netistä!
Osa tosin pyytää huikeampaa summaa kuten tässä linkissä(179e) :

http://www.youtube.com/watch?v=uwCRVNjEKUs
Kuvan hanuri on muuten täsmälleen sama kun omani, tosin muutamaa vuotta nuorempi malli sillä kolmekasissa exellenz nimi lukee bassopuolen lohkossa!

Kun itse maksoin hanurista sen 20 euroa ja sain jopa sen kunnostettua niin hyvää ajankuluahan tuo oli ja samalla tuli perehdyttyä hanurien sisuksiin, noin 'tee se itse- miehenä!
Jo seuraava hanuri on kiikarissa( vanha Hohner ) josta jätin tarjouksen 30e!
Onpahan minullakin uusi harraste ja jos siitä ei mitään muuta hyötyä ole niin pelastampas jonkusen hanurin jälkipolville!