Suomen Harmonikkaliitto

tremolo

Aloittaja karppis, 14-11-2011, 16:23:32

« edellinen - seuraava »

karppis

                            Varisevat lehdet.
 Vaimoni sanoi,että jos soitat varisevat lehdet oikein ja puhtaasti niin ostan sinulle uuden haitarin. Mutta hän ostikin sen etukäteen ,Ja vaatimus oli .että 50 .vuotisjuhlisa soittaisin kyseisen kappaleen. Muuten se menee. mutta paljetromolo. Osaan paljetromolon jos ei tarvitse käyttää bassoa. Eli voiko bassonäppäimiä painaa kokoajan pohjassa tremolon aikana. Minulle aikanaan opetettiin, että pitää soittaa basso lyhyesti ja terävästi.

karppis

                           Terve.

Ja kiitos näistä ohjeista. Olen samaa mieltä .että tämä kyllä vaatii paneutumista ja harjoittelua.mutta haastetta pitää olla. Se on sitten helppoa kun sen osaa. En epäile ettenkö sen oppisi jos vain jaksaa harjoitella.
                    Terv. Kari

olli

Ikäihmisenä en ole ajatellut tremoloja treenailla.  Tuli mieleen, että Veikko Ahvenainenkin on julkaissut oppaan: "Bellows Shake Method".  En ole tutustunut, joten en voi suositella tai olla suosittelematta.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

pillimees

Kunhan nyt opittais soittaan kipaleet edes melodisesti ja ajallisesti oikein niin sitte vois jutella paljetremoloista sun muista tiluliluista!

olli

Jep ;) Kyllä palkeiden käytöllä on vinha merkitys tulkintaan, vaikkei sitä tremoloa opettelekaan.  Käännöt (siis palkeiden suunnanmuutokset - veto/työntö), voimakkuuden muutokset, sunmuut on opeteltava, jotta saa mieleisensä tulkinnan.  Nuottikirjoitus ei välttämättä tähän neuvo, joten on vain kuunneltava "mestareiden" soittoa esim. levyiltä ja koitettava ottaa opiksi! ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Johan

Lainaus käyttäjältä: pietrodeiro - 24-11-2011, 10:19:36
Jes!  "Eteenpäin on mentävä",  sanoi mummo lumessa. Taisi tuon opuksen tekijäkin olla  yli 60 kirjoittaessaan kyseisen opaskirjan ja taisipa jatkua konsertoinnitkin reilusti yli 70.

Ei kenestäkään ole tarkoitus tehdä virtuoosia (ainakaan näillä neuvoilla) vaan pikemminkin kiinnittää huomio esim. itseopiskelijoille palkeenkäytön vaikutukseen soittooon ja tulkintaan. Jo vaikkapa "Metsäkukat" saavat uutta loistoa kun mieltää palkeenkäytön muuksikin kuin välttämättömäksi "ilmaveiviksi".  Swing foxit  saadaan  kuulostamaan ihan erilaiselta kun rytmittää synkooppinuotit palkeella. Samoin kannattaa kokeilla palkeen vaikutusta  esim jenkkojen pisteperänuotteihin  kuten vaikkapa  " Rovaniemen markkinoilla" tai " Sirkkojen tanssi".

pietrodeiro


Juuri näin,tasapaksu väritön tuhina muuttuu tulkinnaksi, kun paljetta käytetään em. tavalla.

Johan

#6
Kyllä aiheesta erinäköistä materiaalia näyttää löytyvän kiitettävästi, mutta minun silmääni pisti erityisesti tuo kaunotar, josta osa näkyy kuvan oikeassa yläkylmassa.
Mistähän pelistä on kysysmys?

Johan

Viljo

Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Johan

Lonkalta olisin veikannut tuota samaa, yritin saada selvää onko siinä ruuvit ja kartioaluslevyt palkeen kiinnityksessä kuten oletan, mutta kuvan suurennos ei juuria auttanut.
Koristeltu kukkineen ja raitoineen sen sijaan on vahvempi vinkki siihen suuntaan.

kallek

En oikeen löytänyt (vai luinko huonosti, tai ymmärtämättä) noista vastauksista vastausta kysyjän kysymykseen. Eli kuuluuko basso soittaa "normaalisti", vai näppäimet koko ajan pohjassa tremolon aikana? Vai  onko peräti molemmat tekniikat "sallittuja"?

kallek

Niinsiistota... Varisevista lehdistähän alunperin oli kysymys. Ilmeisesti lyhyesti ja terävästi...

pillimees

Lainaus käyttäjältä: olli - 24-11-2011, 16:28:13
Jep ;) Kyllä palkeiden käytöllä on vinha merkitys tulkintaan, vaikkei sitä tremoloa opettelekaan.  Käännöt (siis palkeiden suunnanmuutokset - veto/työntö), voimakkuuden muutokset, sunmuut on opeteltava, jotta saa mieleisensä tulkinnan.  Nuottikirjoitus ei välttämättä tähän neuvo, joten on vain kuunneltava "mestareiden" soittoa esim. levyiltä ja koitettava ottaa opiksi! ;D
Kyllhän palakeet haitarissa on aika tärkee elementti,joo. Olen nyty treenannut kun annettiin musopistossa tehtäväksi yhteissoittoa varten, V.M Sairan onko nyt säveltämä vai sovittama, kipale pojat tanssii. Siinä kolmos haitarilla on koko kappale paljetremoloa! No, a-osa jotenkin kun diskantti kulkee terssissä mut b-osa..siinä pitäis diskantti vetäätäydellä soinnutuksella! Ja ongelma on se et muuttaminen diskantti terssi täys-sointuun ettei muutosta tule myös paljetremolossa..ilman kulutus kun kasvaa En taida oppia, vähän tuntuu siltä!