Suomen Harmonikkaliitto

Pikkusormi

Aloittaja htoyryla, 14-08-2011, 17:42:53

« edellinen - seuraava »

htoyryla

Nyt kun olen taas pari kuukautta soitellut lähinnä viisirivistä ja välillä katsellut kappaleille annettuja sormituksia, niin olen ihmetellyt pikkusormen käytön vähäisyyttä? Onkos se edes totta vai jonkinlainen harha (että minulle sattuneissa sormituksissa on vältetty pikkusormen käyttöä). Muuten olen huomannut, että ohjesormituksien kokeilemisesta on hyötyä, sormet oppivat uusia, pidemmän päälle helpompia reittejä. Mutta kun tuo pikkusormikin on olemassa, ja sitä on tottunut muissakin soittimissa (piano, kitara, saksofoni, klarinetti, huilu) käyttämään, ja onhan se karmoskassakin aika välttämätön.

mahu

Ainakin Ahvenaisen sovituksissa molempien käsien pikkusormea käytetään aika paljon. Ovatko sormituksesi varmasti 5-riviselle ettei vaan olisi pianoharmonikalle. En tunne pianoharmonikan sormituksia mutta olettaisin että peukaloa käytettäisiin enemmän, jäiskö siis pikkusormi vähemmälle käytölle?

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Dukextra - 14-08-2011, 19:09:48
Ainakin Ahvenaisen sovituksissa molempien käsien pikkusormea käytetään aika paljon. Ovatko sormituksesi varmasti 5-riviselle ettei vaan olisi pianoharmonikalle. En tunne pianoharmonikan sormituksia mutta olettaisin että peukaloa käytettäisiin enemmän, jäiskö siis pikkusormi vähemmälle käytölle?

Kimmo Mattilan Abc oli nyt tapetilla, ja se on kyllä näppäinpelille. Täytyy katsella muualtakin, poimia vaikutteita sieltä sun täältä.

Joo, ja diskanttipuolesta puhuin tässä. Bassopuolen olen pitänyt vielä yksinkertaisena.

PS. Voisin kuvitella että pianopelissä vasta onkin tarvetta pikkusormellekin, että ylettyy,  kun sävelet ovat kauempana toisistaan.

olli

Mattilan ABC lähtee liikkeelle varmaan ns. "helpohkosta"!  Kyllä se pikkusormi on tärkeä elin ainakin minulla.  Käytän diskantissa kaikkia viittä sormea, bassossa riittääpi ne neljä (ei peukaloa).
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 14-08-2011, 23:19:15
Mattilan ABC lähtee liikkeelle varmaan ns. "helpohkosta"!  Kyllä se pikkusormi on tärkeä elin ainakin minulla.  Käytän diskantissa kaikkia viittä sormea, bassossa riittääpi ne neljä (ei peukaloa).

Mulla on Mattilan B-osa ja sen ohjelmistovihko. Mahtaako se nyt helpohkoakaan olla. 

ftamt

Kaikilla ei ole vahvoja pikkusormia, joten niitä käytetään vähemmän. Viisirivisessä voi pär-
jätä ilmankin. Meikäläinen on saanut syntymälahjana lähes käyttökelvottomat pikkusormet,
jotka ovat heikot, sivulle väärät ja 3 cm muita lyhemmät. Soinnuissa onneksi pystyn niitä
käyttämään, mutta yksittäisissä äänissä melkein mahdoton tehtävä, kun on epäsuhde mui-
den sormien kanssa.
Toivoton

mahu

Lainaus käyttäjältä: ftamt - 15-08-2011, 11:06:28
Meikäläinen on saanut syntymälahjana lähes käyttökelvottomat pikkusormet,
jotka ovat heikot, sivulle väärät ja 3 cm muita lyhemmät. Soinnuissa onneksi pystyn niitä
käyttämään, mutta yksittäisissä äänissä melkein mahdoton tehtävä, kun on epäsuhde mui-
den sormien kanssa.

Joo tiedän tunteen, taitaa itselläni olla ihan sama mutta en tiedä riittääkö 3cm.
5-rivisessä se on vielä ok, kun pikkusormelle ulkorivillä olevat napit ovat lähempänä, mutta 2-rivisellä ei pikkusormea oikein voi käyttää kuin loppusointuihin koska muut sormet joutuu laittamaan koukulle jotta pikkusormi ylettyisi ja siinäkin täytyy olla tarkka että osuu kerralla oikealle napille.

Johan

Mielenkiintoinen aihe. Itseopiskelleena pianoharmonikansoittajana aloitin joskus Vesterinen/de Godzinsky "Jokamiehen harmonikkakoulun" avustuksella, mutta en orjallisesti pitänyt kiinni noista sormitusohjeista jotka jokaisessa harjoituksessa on merkitty sekä näppäin- ja painoharmonikalle.
Perusasian, peukalon käytön, opittuani koitin tyrkyttää pikkusormea mukaan mahdollisimman paljon, koska silloin ulottuvuus paranee huomattavasti ja se on pianoharmonikan koskettimistolla avuksi.
Aluksi pikkusormen käyttö oli hieman väkinäistä, mutta alkoi pian kyllä luontua.
En ole mikään virtuoosi, enkä siksi kehitykkään, mutta pikkusormi on aktiivisessa käytössä.

Katseltuani nyt otsikon aiheeseen liittyen Jokamiehen harmonikkakoulun harjoitusten sormitusohjeita minusta tuntuu siltä, että paianoharmonikan osalta pikkusormi on niissä hieman enemmän käytössä, ero ei ole suuri, mutta omien havaintojenikin mukaan perusteltua.  

Viljo

Kyllä tuo pikkusormi tykkää mulla vipeltää paikasta toiseen. Heikompia sormia kannattaa harjoittaa, sillä jos niitä ei harjoita, ne ovat tiellä ja sitten jossain kohtaan alkavat vain häiritä. Perusbiiseissä vissiin aika vähällä pääsee, mutta kyllä tuo pikkurilli on tärkeä sormi.

Johan muuten: Tässä nyt olen kuullut, että pari uutta jäsentä tulisi taas Naantalin kerhoon... Teillä on oikeasti ahdasta ja ihmisiä niin paljon, että pari pumppua täytyy melkeimpä olla - millos treenit taas alkaa?
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Johan

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 15-08-2011, 17:25:26
Kyllä tuo pikkusormi tykkää mulla vipeltää paikasta toiseen. Heikompia sormia kannattaa harjoittaa, sillä jos niitä ei harjoita, ne ovat tiellä ja sitten jossain kohtaan alkavat vain häiritä. Perusbiiseissä vissiin aika vähällä pääsee, mutta kyllä tuo pikkurilli on tärkeä sormi.

Johan muuten: Tässä nyt olen kuullut, että pari uutta jäsentä tulisi taas Naantalin kerhoon... Teillä on oikeasti ahdasta ja ihmisiä niin paljon, että pari pumppua täytyy melkeimpä olla - millos treenit taas alkaa?

Tässä on varmasti nyt joku väärinkäsitys, sillä en ole mukana Naantalin kerhossa, tunnen kyllä ainakin yhden kaverin sieltä. 
Johan

Viljo

Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

htoyryla

Jos antaa pirunkeuhkolle pikkusormen niin se vie koko käden, niinhän se oli. Soittelin tämmöistä http://www.youtube.com/watch?v=dHLZGgjaEas ja kyllä mulla siinä oikean pikkusormi on aivan yhtälailla (lue: yhtä huonosti) mukana kuin muutkin sormet. Mutta täytyy jatkaa harjoituksia.

htoyryla

On toinenkin kummajainen noissa Mattilan sovituksissa. Sointumerkintä on keskellä tahtia. Kun on tottunut siihen että sointumerkintä laitetaan siihen kohtaan missä sointu vaihtuu, niin noiden kanssa meni hetken aikaa tajuta että tässä sointumerkintä on keskellä tahtia ja tarkoittaa koko tahtia.

Tämä koskee sekä noita ABC-sarjan kirjoja ja nuottivihkoja, että netistä ostamiani Mattilan sovituksia (Säkkijärven polkka, Oginskin poloneesi). Tulin tuommoiset netistä kerran tilanneeni, kun tuli äkillinen halu opetella Säkkijärven polkkaa. Ja jos Armando alkaa natista nuoteista soittamisesta, niin palataan asiaan kun ensin laitat itse korvakuulolta soittamasi näytille.

olli

Teillä "musiikin taitajilla" pistää se "nuottikuva" silmään.  Olen kuullut muiltakin samaa.  Meille haitaristeille ei ole niin väliä, missä kohtaa se sointumerkintä on, katsellaan vain sitä nuottia, miten ne nuotit on merkitty. ;)  Soitetaan sitten nuottien mukaan!  :D

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 16-08-2011, 21:25:23
Teillä "musiikin taitajilla" pistää se "nuottikuva" silmään.  Olen kuullut muiltakin samaa.  Meille haitaristeille ei ole niin väliä, missä kohtaa se sointumerkintä on, katsellaan vain sitä nuottia, miten ne nuotit on merkitty. ;)  Soitetaan sitten nuottien mukaan!  :D

Ei siinä pelkästään nuottikuvasta ole kysymys. Minä olen tottunut soittamaan "vasemman käden" sointumerkintöjen enkä nuottien mukaan. Sama homma pianolla, kitaralla ja haitarilla. Sointu vaihtuu siinä kohtaa missä merkintä on, tarvittaessa useamman kerran tahdissa.

Ja muillakin soittimilla sointumerkinnöistä saa vinkkiä kehitellä stemmoja ja sooloja eri soittimille.

Tuo Mattilan systeemi menee, kunhan sen hoksaa, niin kauan kuin sointu ei vaihdu kesken tahdin. Yleensähän sovituksissa sointu vaihtuu keskenkin tahdin, ainakin välillä, ja virsissä jopa per isku.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 16-08-2011, 20:07:55
......Ja jos Armando alkaa natista nuoteista soittamisesta, niin palataan asiaan kun ensin laitat itse korvakuulolta soittamasi näytille.

Minulta jäänyt 2-rivisen soittaminen viime aikoina vähemmän kuin vähälle. Muut musiikkiharrastukset on vienyt tilaa ja enemmän harrastankin nyt "viiniä, vihellystä ja toista sukupuolta"- noihin en tarvitse nuotteja - kun taito on winchesterissä;-)

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 16-08-2011, 22:54:30
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 16-08-2011, 20:07:55
......Ja jos Armando alkaa natista nuoteista soittamisesta, niin palataan asiaan kun ensin laitat itse korvakuulolta soittamasi näytille.

Minulta jäänyt 2-rivisen soittaminen viime aikoina vähemmän kuin vähälle.

Sitäpaitsi tämä on kromaattisten hai... harmonikkojen soittorinki ja puhe on Säkkijärven polkan nuotista kaikkine krumeluureineen. Pikkusormen kanssa tai ilman.

olli

Parhaissa nuoteissa (siis myös haitarinuoteissa) on merkitty, jos kesken tahdin sointu vaihtuu!  Tarkoitin tuota tavallista, eli koko tahti menee samalla sointumerkinnällä. ;)  Kun oppii noita nuotteja lukemaan, ei ole ongelmaa! :D

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 17-08-2011, 14:51:51
Parhaissa nuoteissa (siis myös haitarinuoteissa) on merkitty, jos kesken tahdin sointu vaihtuu!  Tarkoitin tuota tavallista, eli koko tahti menee samalla sointumerkinnällä. ;)  Kun oppii noita nuotteja lukemaan, ei ole ongelmaa! :D

Joo, mutta kun kaikissa muissa nuoteissa sointumerkintä on sillä kohdalla mistä se sointu alkaa. No, onhan haitarin bassopuolen nuotit muutenkin epästandardit.

kallek

Tässä selaillessa osui tämä keskusteluketju silmiini. Kun lopultakin sain hankittua viisirivisen, aioin opetella Säkkijärven polkan Ahvenaisen sormituksilla. Tuossa minulla olevassa nuotissa ei käytetä lainkaan pikkusormea! Peuksloa tungetaan mielestäni vähän turhankin moneen paikkaan. Sormitukset on sekä piano- että näppäinhanurille. Mielestäni kyllä luin oikeita sormituksia. Ne toiset eivät mielestäni näppäimistöön sopineet.. Käytin niitä sitten vaan niiltä osin, kun ne minulle sopivat.