Suomen Harmonikkaliitto

Pikkusormi

Aloittaja htoyryla, 14-08-2011, 17:42:53

« edellinen - seuraava »

pianohessu

Lainaus käyttäjältä: olli - 26-01-2015, 15:56:18
...ja Rantakoivu pitää aina soittaa E-mollissa ;)

Tuota... noin... sopiiko kysyä mitä varten... mitä varten aina?

Johan

Lainaus käyttäjältä: pianohessu - 27-01-2015, 10:59:29
Lainaus käyttäjältä: olli - 26-01-2015, 15:56:18
...ja Rantakoivu pitää aina soittaa E-mollissa ;)

Tuota... noin... sopiiko kysyä mitä varten... mitä varten aina?

Kovasti on korkealla tuo Em, siksi yleensä teen sen Cm:sta, laulajilla on silloin hieman helpompaa.

Johan

olli

Lainaus käyttäjältä: Johan - 12-02-2015, 09:31:45
Lainaus käyttäjältä: pianohessu - 27-01-2015, 10:59:29
Lainaus käyttäjältä: olli - 26-01-2015, 15:56:18
...ja Rantakoivu pitää aina soittaa E-mollissa ;)
Tuota... noin... sopiiko kysyä mitä varten... mitä varten aina?
Kovasti on korkealla tuo Em, siksi yleensä teen sen Cm:sta, laulajilla on silloin hieman helpompaa.
Johan
Mielipiteeni perustuu haitarinsoittajien kommentteihin: "Rantakoivu aina e-mollissa, Metsäkukkia g-mollissa ja Nuoruusmuistoja fis-mollissa"! :D
Näin siis, kun soitetaan kappaleet haitarilla.  Laulajien säestyksessä valitaan luonnollisesti aina sopivin ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

pianohessu

Kun tämä nyt tähän meni niin mistäs sävellajista Brahmsin Unkarilainen tanssi numero viisi pitää aina soittaa?

pianohessu

Ja vielä: Mikä onkaan oikea sävellaji Mantshurian kukkuloille? Entä Menneiltä ajoilta?

Maniskamies

Missä sävellajissa menee Irina Milanin klassikkolevytys Missä olit silloin (alkuper. Dawn in Ankara)?

Kysyy nimimerkki "Epätietoinen"


https://www.youtube.com/watch?v=heHdZF0gJxA

Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

pianohessu

Jaaha, vai epätietoinen :)

A-mollista lähtee ja puolikkaalla nostetaan.

Rokka

Minä en käytä kenenkään valmiita sormituksia, koska käytän paljon koruääniä ja rioleja soitossa. Vielä kun lisätään omia sointuja, niin sormituksen joutuu miettimään itse. Leinon Sepon kanssa ollut puhetta sormituksista ja rivien käytöstä. Hän sanoi, "ettei sormituksilla, eikä rivien valinnalla ole väliä, kunhan soitto sujuu luontevasti ja takertelematta".

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: Rokka - 13-02-2015, 19:36:07
Minä en käytä kenenkään valmiita sormituksia, koska käytän paljon koruääniä ja rioleja soitossa. Vielä kun lisätään omia sointuja, niin sormituksen joutuu miettimään itse. Leinon Sepon kanssa ollut puhetta sormituksista ja rivien käytöstä. Hän sanoi, "ettei sormituksilla, eikä rivien valinnalla ole väliä, kunhan soitto sujuu luontevasti ja takertelematta".

Toki hyvässä sormituksessa otetaan huomioon myös käden asento, joten yllä oleva kommentti on hieman turhan yksinkertaistettu. Ja mikäli tarkoituksena on kehittää sormitekniikkaansa ja soittoaan muutenkin, kyllä niillä sormituksilla on merkitystä.

pietrodeiro

#49
Niin no jos on ns. "soittaja" niin eipä kait sillä mistä sävellajista soitetaan ole suurtakaan merkitystä, paitsi esim. silloin kun säestetään jotain laulajaa, joka laulaa jonkun tietyn sävelalan alueelta (mikäli sävelmä sitten on ylipäätään tarkoitettu lauettavaksi) tai sitten säestetään jotain muuta solistia tai soitetaan orkesterissa. Muistelen että unkarilainen tanssi 5 soitetaan harmonikalla yleensä Gm (pianolla usein Fis mollissa), en kyllä muista mikä on alkuperäisen sävellaji (pitäisi kaivella laatikoita ja katsoa noista Brahmsin 1800 luvun nuottipainoksista). Madschuria taas Fm ja menneiltä ajoilta Cm ja tässähän taitaa olla ihan hyvät sanatkin joten laulajan mukaan kait mennään.
Noista "ainoasta oikeasta" sormituksista, harmonikkamerkeistä (tai järjestelmistä) tulee mieleen monta mielenkiintoista juttua, mutta jääköön nyt ne jutut toiseen kertaan.


ftamt

#50
Sormituksiin mennäkseni, niin kyllä Vesterisellä oli kaikkein kummallisimmat sormitukset, kuten tässä filmiltä kaappaamassani kuvassa näette. Tähän ei kaikkien soittajien nakit taivu. Hänellä on
ollut poikkeuksellisen notkeat sormet verrattuna moneen muuhun.
Toivo

Johan

Lainaus käyttäjältä: Rokka - 13-02-2015, 19:36:07
Minä en käytä kenenkään valmiita sormituksia, koska käytän paljon koruääniä ja rioleja soitossa. Vielä kun lisätään omia sointuja, niin sormituksen joutuu miettimään itse. Leinon Sepon kanssa ollut puhetta sormituksista ja rivien käytöstä. Hän sanoi, "ettei sormituksilla, eikä rivien valinnalla ole väliä, kunhan soitto sujuu luontevasti ja takertelematta".

Viisas kommentti Sepolta!

Johan

maestro

Lainaus käyttäjältä: ftamt - 13-02-2015, 21:10:26
Sormituksiin mennäkseni, niin kyllä Vesterisellä oli kaikkein kummallisimmat sormitukset, kuten tässä filmiltä kaappaamassani kuvassa näette. Tähän ei kaikkien soittajien nakit taivu. Hänellä on
ollut poikkeuksellisen notkeat sormet verrattuna moneen muuhun.
Toivo
Jonkun verran olen kuunnelut vilin soitantaa ja ihastelen hänen sormien notkeutta ja nopeutta.Auttoiko siihen eri järjestelmä??? Todella hienoa on kuunnella... harmi kun videoita ei ole katsottavana.......
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

Rokka

Lainaus käyttäjältä: ftamt - 13-02-2015, 21:10:26
Sormituksiin mennäkseni, niin kyllä Vesterisellä oli kaikkein kummallisimmat sormitukset, kuten tässä filmiltä kaappaamassani kuvassa näette. Tähän ei kaikkien soittajien nakit taivu. Hänellä on
ollut poikkeuksellisen notkeat sormet verrattuna moneen muuhun.
Toivo

Muistelen jostain lukeneeni, että Vilin käsiä olisi leikelty jotenkin sormien välejä auki. Tuossakin youtuben kuvassa nuo Vilin kädet näyttävät jotenkin luonnottomilta.

https://www.youtube.com/watch?v=TCoBS5-Hg18

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: Rokka - 14-02-2015, 13:49:13
Lainaus käyttäjältä: ftamt - 13-02-2015, 21:10:26
Sormituksiin mennäkseni, niin kyllä Vesterisellä oli kaikkein kummallisimmat sormitukset, kuten tässä filmiltä kaappaamassani kuvassa näette. Tähän ei kaikkien soittajien nakit taivu. Hänellä on
ollut poikkeuksellisen notkeat sormet verrattuna moneen muuhun.
Toivo

Muistelen jostain lukeneeni, että Vilin käsiä olisi leikelty jotenkin sormien välejä auki. Tuossakin youtuben kuvassa nuo Vilin kädet näyttävät jotenkin luonnottomilta.

https://www.youtube.com/watch?v=TCoBS5-Hg18

Ei taida pitää paikkaansa tuollainen väite. Sen sijaan eräs kuuluisa menneiden aikojen pianisti teki juuri noin saadakseen lisää ulottuvuutta soittamiseen.

Rokka

Lainaus käyttäjältä: Johannes 49 - 14-02-2015, 21:45:55
Niin. En kuitenkaan malttanut olla hieman jatkamatta siitä mitä edellisessä kirjoituksessani tarkoitin.
Oli harmonikan soittaja sitten miten tahansa fyysisesti varustettu "oikein", pitkät sormet, mielellään molempikätinen, sävelkorva paikallaan jne.
Vaikka hänen sormituksensa kuinka "oikeaoppista" ja muukin soittotekniikka täysin kohdallaan. Soitin viimeistä huutoa ja kulloisenkin arvioijan mukaan oikeamerkkinenkin. Siis kaikenkaikkiaan tekniset edellytykset täydelliset. Se ei riitä, jos soitto on muuten hengetöntä teknistä nokkelaa suorittamista.
Silloinhan kaiken tuon voisi suorittaa koneella.
Mielestäni on niinkin, että tuo ominaisuus joko on tai sitten ei. Nykyisin näkee  liian paljon tuota konemaista suorittamista. Lisäksi kilpailutilanteessa  muotiin tullut naaman vääntely ja tekopirteys ei ainakaan paranna tilannetta. Mistälie etelästä opeteltu.
Sen olen myös omakohtaisesti harmikseni todennut, ettei tuo kaipaamani ominaisuus ole perinnöllistä. (edellinen kirjoitukseni)  :(

Näine mietteineni, hyvää ystävänpäivänloppua kaikille foorumilaisille.

Yhdyn edelliseen.

olli

Haitarikilpailuissa, mm. Kultainen Harmonikka, näkee usein ns. "täydellistä" soittamista - mutta tunne puuttuu.  Tekniikka ja sorminäppäryys ovat kohdallaan, mutta se tunne ;)  Mielestäni pienet virheetkin sallitaan, jos tulkinta on kohdallaan :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: olli - 16-02-2015, 18:09:23
Haitarikilpailuissa, mm. Kultainen Harmonikka, näkee usein ns. "täydellistä" soittamista - mutta tunne puuttuu.  Tekniikka ja sorminäppäryys ovat kohdallaan, mutta se tunne ;)  Mielestäni pienet virheetkin sallitaan, jos tulkinta on kohdallaan :P

Näin asia monesti on. Mutta avain siihen tulkintaankin on sujuva tekniikka ja siinä taas ratkaisevana ovat kunnon sormitukset ja mm. hyvä käden asento.

maestro

Lainaus käyttäjältä: Rokka - 16-02-2015, 16:50:02
Lainaus käyttäjältä: Johannes 49 - 14-02-2015, 21:45:55
Niin. En kuitenkaan malttanut olla hieman jatkamatta siitä mitä edellisessä kirjoituksessani tarkoitin.
Oli harmonikan soittaja sitten miten tahansa fyysisesti varustettu "oikein", pitkät sormet, mielellään molempikätinen, sävelkorva paikallaan jne.
Vaikka hänen sormituksensa kuinka "oikeaoppista" ja muukin soittotekniikka täysin kohdallaan. Soitin viimeistä huutoa ja kulloisenkin arvioijan mukaan oikeamerkkinenkin. Siis kaikenkaikkiaan tekniset edellytykset täydelliset. Se ei riitä, jos soitto on muuten hengetöntä teknistä nokkelaa suorittamista.
Silloinhan kaiken tuon voisi suorittaa koneella.
Mielestäni on niinkin, että tuo ominaisuus joko on tai sitten ei. Nykyisin näkee  liian paljon tuota konemaista suorittamista. Lisäksi kilpailutilanteessa  muotiin tullut naaman vääntely ja tekopirteys ei ainakaan paranna tilannetta. Mistälie etelästä opeteltu.
Sen olen myös omakohtaisesti harmikseni todennut, ettei tuo kaipaamani ominaisuus ole perinnöllistä. (edellinen kirjoitukseni)  :(

Näine mietteineni, hyvää ystävänpäivänloppua kaikille foorumilaisille.

Yhdyn edelliseen.
Samaa mieltä myös....
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

ftamt

Keinotekoinen naaman ilveily pois. Kun katsoo ensimmäisten mestareitten soittoa Vesterinen, Laihanen ja Manninen, niin heillä on vakuuttava suomalainen totinen perusilme, josta näkee heti,
että täältä tulee eikä meinaa. Viljo Vesterinen harjoitteli lavaesiintymistä peilin enemmän kuin kukaan muu soittaja. Kun hänestä näkyi hihakin, niin kansa kohahti, sillä niin karismaattinen hän parhaina vuosinaan oli. Tämän tiedon olen saanut suoraan haastatellessani 1930-luvulla Dallapéssa
soittanutta trumpetisti Tauno Kukkoa, joka soitti useita vuosia Vesterisen kanssa. Kyllä nykyajan ihmisiltä on aikalailla tyylitaju soitossa, pukeutumisessa ja esiintymisessä hukassa. Sitä on monella
suuret luulot itsestään, että tässä ollaan parempia kuin aikaisemmat sukupovet.
Toivo