Suomen Harmonikkaliitto

Harmonikan historia Suomessa -seminaari

Aloittaja Viljo, 10-08-2011, 11:10:12

« edellinen - seuraava »

Viljo

Harmonikan historia Suomessa -seminaari
Pe 19.8. klo 12.00-16.30.
Törnävän kartano (Törnäväntie 23), Seinäjoki. Vapaa pääsy.

Vesa Kurkela: Miksi Harmonikan historia on tärkeää?
Viljo Mannerjoki: Harmonikkateollisuuden alkutahdit
Mikko Vanhasalo: Harmonikka suomalaisen populaarimusiikin sointikuvassa
Matti Rantanen: Harmonikka taidemusiikissa
Marko Tikka:    Suomalaiset harmonikansoittajat Yhdysvalloissa ja  Kanadassa - Onni Laihanen ja Toivo Manninen
Helka Kymäläinen: Mestareita ja oppipoikia? Harmonikansoiton opetus  Suomessa
Toivo Tamminen:    Suomalaiset harmonikansoittajat gramofonilevyillä

Loppukeskustelu

Seminaari on osa Östermyran viidensien musiikkipäivien ohjelmaa.  Seminaarin puheenjohtajana toimii professori emeritus Heikki Laitinen.  Kahvitarjoilu.

Tapahtuman koko ohjelma: www.siba.fi/ostermyra.

Lisätietoja:
Saijaleena Rantanen
Assistentti
Sibelius-Akatemia, Kansanmusiikin osasto, Seinäjoki
+358 40 710 4200
[email protected]
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Mielenkiintoista.  Valitettavasti on tuo Rokuan leiri samaan aikaan! ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

mahu

Itsekin tulisin mutta en pääse.
Minua lähinnä kiinnostaa 2-rivisissä C/F ja G/C viritysten historia ja vaiheet Suomessa.
Tiedän että ennen on käytetty paljo C/F viritystä ja nykyään G/C mutta toiset sanoo toisin ku toiset :)

olli

Mulla olis C/F-Tosca koristeena - kuka haluaisi - sopuhintaan? ;)

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 12-08-2011, 13:42:53

Mua on täkäläinen kaksirivinen alkanut taas vähän kiinnostaa. On tuolla pienellä viisirivisellä tullut soiteltua aika paljon sen suuntaista musiikkia. Mutta pitäis melkein kokeilla, tuntuuko se sopivalta soitella. Näppäinten tuntuma ja liikkeen pituus, soundi. Ja sitten sekin että syttyykö ja sammuuko ääni silleen jämäkästi että saa rytmisen soiton aikaan.

Kyselen näitä siksi että noiden karmoskoiden kanssa on vähän niin että vain yksi niistä on näppäintuntumaltaan nopea soittaa. Mutta siinä on taas jonkinlainen jälkisointi, niinkuin kaiku, mikä sopii johonkin mutta ei anna semmoista jämäkkää rytmistä tuntua. Toisessa karmoskassa sointi on kohdallaan, mutta näppäimistön osalta vaikea soittaa nopeasti.

Olen syyskuussa taas menossa pohjoiseen. Jos menisin autolla, olisi helppo poiketa. Mutta nyt ei taida olla aikaa käyttää ylimääräisiä päiviä ajamiseen. Junalla ei mene kuin öitä.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 12-08-2011, 19:21:44
Lainaus käyttäjältä: olli - 12-08-2011, 13:42:53

Mua on täkäläinen kaksirivinen alkanut taas vähän kiinnostaa. On tuolla pienellä viisirivisellä tullut soiteltua aika paljon sen suuntaista musiikkia. Mutta pitäis melkein kokeilla, tuntuuko se sopivalta soitella. Näppäinten tuntuma ja liikkeen pituus, soundi. Ja sitten sekin että syttyykö ja sammuuko ääni silleen jämäkästi että saa rytmisen soiton aikaan.

Vaikka olen jo viitisen vuotta 2-rivisellä soittanut; niin minulla on kai väärä temperamentti kansanmusiikin suhteen.
- Pari vuotta sitten pyysin reilusti yli 70 - kymppista pelimannia kokeileen G/C - peliäni. Kaveri jonkunverran soittanut myös haitaria aikojen mittaan, mutta oikea instrumentti on läskibasso.
- Vaikea oli uskoa, että soitto tuli minun täysin kunnossa olevasta haitaristani. Se rytmitaju, se basson voimakkuus ja varmuus... Kappele oli Emma. Yritin myöhemmin matkia - mutta vaatimattomalta kuulosti:-)

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 12-08-2011, 21:03:16

Vaikka olen jo viitisen vuotta 2-rivisellä soittanut; niin minulla on kai väärä temperamentti kansanmusiikin suhteen.
- Pari vuotta sitten pyysin reilusti yli 70 - kymppista pelimannia kokeileen G/C - peliäni. Kaveri jonkunverran soittanut myös haitaria aikojen mittaan, mutta oikea instrumentti on läskibasso.
- Vaikea oli uskoa, että soitto tuli minun täysin kunnossa olevasta haitaristani. Se rytmitaju, se basson voimakkuus ja varmuus... Kappele oli Emma. Yritin myöhemmin matkia - mutta vaatimattomalta kuulosti:-)

No, niinhän se aina on että soittajasta se on enemmän kiinni kuin pelistä. Mutta ei minua auta, eikä näemmä sinuakaan, eikä kai useimpia meistä.

Mulla on nyt neljä toimivaa karmoskaa ja kaksi viisirivistä, ja tuolla uudella pienellä viisirivisellä pystyn soittamaan ihan erilaisia juttuja kuin millään noista muista. Näppäimistö on herkkä ja ääni tottelee herkästi. Sitten kun tuolla oppii jonkin lurituksen, niin samaa voi kokeilla isolla Bugarilla. Kyllä se sieltäkin löytyy, mutta jo se soittimen koko ja painokin haittaavat.

Karmoskoista löytyy omat juttunsa, mutta ei oikein semmoista ti-di-di-di-dittantaa.

Elinikä kun on kuitenkin rajallinen, eikä sitä pysty ostamaan lisää, niin mieluummin mä autan soittamisen sujumista kelvollisella soittimella kuin harjoittelen sen 10 000 tuntia ensin. Voihan se olla että se tuntimääräkin tulee vielä täyteen, mutta on se kiva jos soittoa kestää kuunnella jo ennenkin sitä.

htoyryla

Tulee vielä tästä mieleen,
korjaa jos se menee pieleen.

Sähän olet soittanut nuoresta asti puhaltimia, siis melodiasoittimia. Et bassoa, kitaraa, pianoa tms. jossa joutuu huolehtimaan myös kappaleen pulssista. Fonisti, klarinetisti, huilisti ja vastaavat tukeutuvat muiden tarjoamaan pulssiin.

Mä en väitä että minäkään osaisin. Mulla on mennyt musiikin hahmottaminen niin että nuoruudessa keskityin melodiaan. Siksi mun kitaransoittokin oli aivan surkeata. Aikuisena vähitellen tuli harmonia mukaan kuvioon, ja rytmi nyt vasta viime vuosina. Tuo rytmin, pulssin tarve taitaa mulla olla syntynyt siitä kun väsään noita äänityksiä. Niiden kautta rytmin puutteet (tai puute) hyppää silmille toisin kuin vain soitellessa. 

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 13-08-2011, 15:12:25

Sähän olet soittanut nuoresta asti puhaltimia, siis melodiasoittimia. Et bassoa, kitaraa, pianoa tms. jossa joutuu huolehtimaan myös kappaleen pulssista. Fonisti, klarinetisti, huilisti ja vastaavat tukeutuvat muiden tarjoamaan pulssiin.

Olet täsmälleen oikeassa!

htoyryla

Olli heitti tänne kysymyksen, onko kukaan kiinnostunut Toscasta, muttei taida itse enää seurata tätä ketjua. No, tämä on toki aivan väärä paikka tälle asialle. Ja tarkemmin ajatellen, paremmin valmistaudun ensi kesän rientoihin jos pysyttelen tuossa viisirivisessä.

mahu

Kerkesin jo sen Ollilta ostamaan, nyt saan opetella C/F viritteisellä haitarilla nauhoitettuja kappaleita ja soittaa niitä sitten G/C:llä. Itsellä ku on vain noita G/C viritteisiä.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Dukextra - 14-08-2011, 19:07:39
Kerkesin jo sen Ollilta ostamaan, nyt saan opetella C/F viritteisellä haitarilla nauhoitettuja kappaleita ja soittaa niitä sitten G/C:llä. Itsellä ku on vain noita G/C viritteisiä.

No hyvä, näin ratkesi tämäkin asia. Pääsen keskittymään edelleen viisiriviseen.

olli

Joo, kyllä seurailin! ;)  Peli lähtee huomenissa matkahuollon kautta uudelle omistajalle! :D

htoyryla

Tosca näyttää sitten taas olevan myynnissä, mikäs siihen on syynä?

olli

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 13-09-2011, 14:56:28
Missäs se on kaupan?  Onko sama peli?

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 16-09-2011, 19:45:11
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 13-09-2011, 14:56:28
Missäs se on kaupan?  Onko sama peli?

http://www.huuto.net/kohteet/2-rivinen-haitari-c_f-tosca/190711254

Ihmettelisin jos ei ole sama peli. Mutta eipä mitään. En lähde huutamaan vaikka kaksirivisen hankinta kiinnostaa. Näin jossain että mainitsit kielten syttyvän vähän hitaasti. Mulla kun on jo noita karmoskoita, niin jos hommaan tämmöisen kaksirivisen niin sillä pitää soundin ja soitettavuuden sopia just eikä melkein tuommoiseen rytmikkääseen pelimannimeininkiin.

mahu

Joo peli on myynnissä. Minä sen siis Ollilta ostin.
Etsin C/F peliä esiintymiseen. Tässä haitarissa on aika hentoiset äänet verrattuna 3-äänikertaiseen corsoon yms, eikä käytössäni ole äänentoistolaitteita, joten peli ei vastaa omaa käyttötarkoitustani.
Mulla on ylimääräisenä C/F kielisarja, mutta sekään ei tähän peliin sopinut heittämällä enkä halua aloittaa puutöiden tekemistä :) Siksi peli on uudelleen myynnissä.
Muuten kyllä ihmettelen haitarin hyvää kuntoa ja tiiveyttä.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Dukextra - 18-09-2011, 21:46:43
Joo peli on myynnissä. Minä sen siis Ollilta ostin.
Etsin C/F peliä esiintymiseen. Tässä haitarissa on aika hentoiset äänet verrattuna 3-äänikertaiseen corsoon yms, eikä käytössäni ole äänentoistolaitteita, joten peli ei vastaa omaa käyttötarkoitustani.
Mulla on ylimääräisenä C/F kielisarja, mutta sekään ei tähän peliin sopinut heittämällä enkä halua aloittaa puutöiden tekemistä :) Siksi peli on uudelleen myynnissä.
Muuten kyllä ihmettelen haitarin hyvää kuntoa ja tiiveyttä.

No, enpä tosiaan itse nyt taida ostaa. Tuolta toisesta ketjusta oletkin kai jo huomannut millaiseen peliin päädyin.