Suomen Harmonikkaliitto

Puinen kromaattinen Saltarelle

Aloittaja risto, 01-02-2009, 01:01:23

« edellinen - seuraava »

risto

(Huom! Muutin otsikkoa)

Tässä ranskalaisella 4-rivisellä puuta ja hieno! CBA:lla soitettuna Schottische. Tässä on jotain mikä on mun mieleeni. Kauniisti soi puinen kromaattinen:

http://domriviere.over-blog.com/article-17856285-6.html#comment25616179

EDIT: Tuollaisen haitarin voisin ostaa ja huomatkaa peukalo näpppiksen reunassa!

risto

#1
PPS. Soitin on luultavasti Saltarelle Chaville:

http://www.saltarelle.com/collection_paris_melrose.htm

ja tässä Dominique Rivieren kuva soitimestaan

http://riviere.auzeau.org/instruments/instruments.html

Tuollainen voisi olla juuri itselle sopiva kombinaatio vähärivisistä ja kromaattisista 60:lla bassolla.

risto

#2
Lisää soittoa samalta mieheltä samalla haitarilla ja muilla soittimilla:


http://domriviere.over-blog.com/article-23040403.html

Armando Bugari

#3
Lainaus käyttäjältä: risto - 01-02-2009, 08:36:43
Lisää soittoa samalta mieheltä samalla haitarilla ja muilla soittimilla:


http://domriviere.over-blog.com/article-23040403.html

Jotenkin tuntuu - vaikkei korvani ole kehittynyt kuuntelemaan varsinkaan monirivisiä - että tuo puu materiaalina tekee kuitenkin jotain ihan metkaa sille saundille ja antaa mahdollisuuden "intiimimpään tulkintaan".

Menee offiksi, mutta kuunnelkaapa nykyisen työn alla olevan kappaleeni soittoa huippuluokan spelillä huippusoittajalta: mikä saundi!

http://www.youtube.com/watch?v=pA17a5Xr450&feature=related

Editz: soittaja ei varmaankaan ole edes ns. ammattilainen - kolmirivisen puisen ääni on vaan julmetun kaunis.
Editz2. Ranskankielentaitoiset lukekaa; ettei soittaja ollut kuitenkin itse Loffet?

risto

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 02-02-2009, 21:28:07

Jotenkin tuntuu - vaikkei korvani ole kehittynyt kuuntelemaan varsinkaan monirivisiä - että tuo puu materiaalina tekee kuitenkin jotain ihan metkaa sille saundille ja antaa mahdollisuuden "intiimimpään tulkintaan".


Komppaan! Ihan kamala MAS iski päälle. Aluksi halusinkin juuri nelirivisen. Pitäisiköhän luopua digistä ja B/C:stä ja lykätä moottoripyörän hankintaa ja käydä hakemassa tuollainen Ranskasta... hmjjjaaa...

En osaa vastata edit kysymyksiisi.

risto

Tällainen kysymys liittyen 4-riviseen puiseen kromaattiseen: Jos päättäisin tilata tuollaisen kuvan haitarin, sanokaa mikä rivi mielestänne olisi se rivi joka kannattaa jättää pois suomalaisesta järjestelmästä, siis ylin vai alin apurivi? Sävellajit, joita pääasiallisesti tulisin tarvitsemaan ovat (ei missään tärkeysjärjestyksessä): C,D,E,F,G,A,Bb ja niiden rinnakkaiset mollit (Jätän moodit tässä vaiheessa pois tästä).

risto

Laittakaa nyt jotain kommenttia please ja kiitos.

Viljo

Paha sanoa. Ehkä ottaisin sisimmän rivin pois. En kyllä saa päähäni yhtään perustelua.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

TAA

#8
Lainaus käyttäjältä: Viljo - 18-02-2009, 14:19:46
Paha sanoa. Ehkä ottaisin sisimmän rivin pois. En kyllä saa päähäni yhtään perustelua.

Jos nyt joku pitää valita, se on myös sisärivi! – Ja perusteluna on se, että käytän sitä vähiten. :)
"Matka alkaa ensimmäisestä askeleesta."

Viljo

Mä vaan en ottais yhtään riviä pois. Säkkijärvikin on parasta soittaa kaikilta viideltä riviltä. Muutoin menee aika hyvin ulkokautta, mutta D-osa sisäkautta....
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

risto

Kiitos. Onko niin, että ranskalaisten suosima järjestelmä - mikä/mitkä se/ne sitten onkaan (?) - on riittävän kattava neljällä rivillä ja siksi 5. rivi jätetään usein pois? Vai kenties sävellajikysymys, eli soittavat tyypillisesti vain tietyissä sävellajeissa (missä?).

Viljo

Sanoisin, että syy on puhtaasti perinteissä.. Veikkaus, mutta jotenkin vaan tuntuu, että monet haitareihin liittyvät asiat ovat vain perinteitä. Kyseenalaistaminen puuttuu monessa kohdassa..
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Dragspel

Sanoisin, että syy on puhtaasti perinteissä..

Tällainen vaikutelma minullekin on tullut, koska myös ruotsalaiset ovat suosineet näitä 4-rivisiä soittimia mielestäni huomattavasti paljon enemmän kuin me suomalaiset. Tiedä sitten juontavatko perinteet juurensa aina Ruotsin kuninkaallisiin asti, siellähän näitä ranskalaisvaikutteita ainakin on ollut melko paljon. Taitaa olla vieläkin ranskalaisverta pieni pisara Ruotsin kuninkaallisilla.

Soittimen runkorakenteena puu taitaa olla akustisten ominaisuuksien kannalta paras materiaali, se niin sanotusti jatkaa sointia siitä mihin kieli lopettaa. Tämä on yksi syy, miksi esim. harmonikassa sointi ei ole hyvä, elleivät kielilaatat ole kunnolla kielipenkeissä kiinni. Onhan niitä yritelmiä erilaisista muovisoittimista niin harmonikan kuin monen muunkin soittimien kohdalla. Parhaat akustiset soittimet on kuitenkin valmistettu puusta.