Suomen Harmonikkaliitto

Turtumus

Aloittaja karppis, 09-07-2011, 19:38:41

« edellinen - seuraava »

karppis

Oletteko törmänneet samaan ilmiöön,kun soittaa samalla haitarilla vuositolkulla, niin ääniin turtuu. tulee ajankohtaiseksi vaihtaa peliä vaikka ei välttämättä tarvitsisikaan. Joskus soittelin . että painoin koplaria vain puoleenväliin .tuli jänniä saundia.. Miksi muuten oman haitarin ääni kuulostaa erilaiselta  kun sitä soittaa toinen.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: karppis - 09-07-2011, 19:38:41
  Oletteko törmänneet samaan ilmiöön,kun soittaa samalla haitarilla vuositolkulla, niin ääniin turtuu. tulee ajankohtaiseksi vaihtaa peliä vaikka ei välttämättä tarvitsisikaan. Joskus soittelin . että painoin koplaria vain puoleenväliin .tuli jänniä saundia.. Miksi muuten oman haitarin ääni kuulostaa erilaiselta  kun sitä soittaa toinen.

Tämä turtumushan ei koske pelkästään haitarinsoittajia. Monet turtuu työhönsä, vaimoonsa - jopa itseensäkin. Amatöörihanusristeillahan moinen vaiva on helppoa korvata; hanki uusi nanuri;-)

olli

Mielenkiintoinen keskustelun avaus!  En ole havainnut turtumusta, mutta haitairia olen vaihtanut vuosien varralla.  Nykysiin olen tyytyväinen puolitoistavuotinen Armado Bugari Silver Plus ja seitsenkymppinen Kouvolan Kravatti.  Peleihini olen tyytyväinen! ;D  Ei turtumusta 8)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Dragspel

Kun tämä tänne digipalstalle oli aloitettu, niin mainitaan nyt digiharmonikkakin turtumuksen torjujana. Niistä, ainakin ns. täysikokoisista, löytyy soundivalikoimaa turtumuksen torjuntaan.

Viljo

Tästä tulisikin jutun juurta. Mutta pitää ihan näillä hetkillä lähteä heiluttamaan itseään konserttilavojen eteen Ruissaloon, joten palailen huomenissa(?) aiheeseen.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

htoyryla

Mulla on ehkä hiukan kerettiläinen näkemys tähän ääniin turtumiseen. Nimenomaan digipeleissä usein käy niin että soitinäänet kuulostavat hyvältä mutta soundeihin ei voi paljoa vaikuttaa soittotekniikalla. Siksi niihin kyllästyy aikaa myöten ja sitä sitten on korjailtu lisäämällä tavalla tai toisella lisää eri soundivaihtoehtoja.

Puhun tässä nyt digipeleistä yleensä, en vain haitareista enkä varsinkaan Rolandeista. Ja lisään vielä että on olemassa myös äänisynteesitekniikoita, joissa soittotekniikka todella vaikuttaa soundiin samalla tavalla kuin akustisisissa soittimissa.

Mutta akustisissakin soittimissa on eroja siinä miten paljon soittaja pystyy vaikuttamaan soundiin. Monissa puhaltimissa soundi on oikeastaan enemmän kiinni soittajasta kuin soittimesta. Haitarissa ja vaikkapa pianossa on ainakin niihin nähden paljon vähemmän vaikutusmahdollisuutta. Ja sitten vielä jos oma soittotekniikka on rajallinen niin se soundikin on aina melko sama. Siihen sitten voi kyllästyä.

htoyryla

Tuo koplarin painaminen osittain tuli äskettäin vastaan. Kokeilin soitinta jossa oli minusta liian leveä vibraato. Myyjä näytti miten sen sai koplaria puoliksi painamalla kuulostamaan pienemmältä. Arvelisin, että siinä käy niin että toinen rekisteri soi hiljempaa ja siksi vibraato tuntuu pienemmältä. Vai kävisikö peräti niin että ilman määrän muuttuminen vaikuttaa vireeseen.

Riston kanssa taisimme joskus ideoida täällä haitaria, jossa rekisterit säätyisivät tavallaan portaattomasti. Uruissahan on mahdollista säätää miten kovaa mikäkin äänikerta soi ja sitä kautta säätää ääntä monipuolisemmin kuin on/off-koplareilla.

Viljo

Noniin, nyt minulla on hetki aikaa kirjoitella!

Komppaan kyllä Hannua hyvin pitkälle tässä digiääneen turtumisessa. Omat kokemukset ovat about näin: soitin, paljon soundeja - jes! Entäs sitten? Niitä on liikaa ja ne tuntuvat loppujen lopuksi toisiaan hasardeimmilta. Eli mulla kiinnostus lopahti noihin digivermeisiin pelkästään siksi, että en saanut niistä mitään. Soittotekniikkaa kehittäessä tarvitaan nimen omaan soittimen luontainen ääni ja dynamiikka, jotta jokaista kappaletta pystyisi arvioimaan jokaisen soittokerran jälkeen.

Mutta olen mä tohon hanurinkin soundiin vähän kyllästynyt. En tykkää valssiäänistä niinkään vaan haen mahdollisimman puhtaita intervalleja ja raakaa soundia. Valssit ei iske, kotimainen vanhan ajan tango ei iske... ...ei ainakaan levytykset ellei niissä ole jotain poikkeuksillista - näitä poikkeuksia on kyllä lukuisia.

Meni vähän aiheen sivuun... Harmi, että on käytännössä pakko virittää kromaattiset harmonikat luonnollisista kvinteistä ja kvarteista piirun verran sivuun.

Sitten mitä tulee noihin koplinkeihin ja koneiston jättämistä puolitiehen. Sillä saadaan soundia muutettua, kyllä. Jokin aika sitten viritin erään asiakkaan soittimen hyvään terään, mutta kun hän tuli paikalle, laittoi hän rekisterit puolitiehen saaden sangen musettemaisen äänen aikaan ja arvosteli virityksen tämän soundin kautta. No onneksi tuli kiitosta, vaikka tällä tavalla viritystä ei pysty tarkistamaan.

Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

risto

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 12-07-2011, 20:00:12
...
Meni vähän aiheen sivuun... Harmi, että on käytännössä pakko virittää kromaattiset harmonikat luonnollisista kvinteistä ja kvarteista piirun verran sivuun.
.....

Mut mut hei, niinhän se on kaikissa muissakin instrumeteissa, joita ei ole tarkoitettu vain tiettyyn sävellajiin.  Totta, että korva niin kovasti haluaisi virittää puhtaisiin kvintteihin esim. kielisoittimen kielet, mut sitten se ei vaan toimi kaikille sävellajeissa.

humppahanuristi

Lainaus käyttäjältä: karppis - 09-07-2011, 19:38:41
  Oletteko törmänneet samaan ilmiöön,kun soittaa samalla haitarilla vuositolkulla, niin ääniin turtuu. tulee ajankohtaiseksi vaihtaa peliä vaikka ei välttämättä tarvitsisikaan.
Olen kyllä miettinyt, että pitäisi vaihtaa haitaria ihan oikeasti. Tuolla pidempään omistamallani olen soitellut jo reilut 20v ja toinen vähemmällä soitolla ollutkin on ollut jo... 18v.
Niin ja kun ajattelee, että itsellä on ikää 34v, niin kyllä kai sitä voisi vaihtaa. Tosin nykyään on enempi tullut soiteltua kitaraa rautalankaosastolla mutta nyt syksyn tullen palataan normijärjestykseen eli tanssikeikkoihin.

Jostain olisi raapaistava rahat vaan haitarin vaihtoon ja perheellisenä rahaa tuntuu menevän kyllä ihan muualle.
Lottovoittoa odotellessa, siihen ei enää montaa päivää mene, onkos se arvonta jo huomenna...  ;D
Humpasta rautalankaan...
https://youtu.be/kjZPRjxDZOA

mahu

Tuttuni soittelee kouvolan riikinkukko haitarilla josta puuttuu osa napeistakin. Sanoin joskus sille että olis soittaminenki helpompaa jos kunnostaisi haitarin. Sain vastaukseksi että ei se soittotaito niissä napeissa ole :) Eli kyllä jotku pärjää samalla haitarilla useita kymmeniä vuosia.

karppis

Lainaus käyttäjältä: olli - 09-07-2011, 21:59:04
Mielenkiintoinen keskustelun avaus!  En ole havainnut turtumusta, mutta haitairia olen vaihtanut vuosien varralla.  Nykysiin olen tyytyväinen puolitoistavuotinen Armado Bugari Silver Plus ja seitsenkymppinen Kouvolan Kravatti.  Peleihini olen tyytyväinen! ;D  Ei turtumusta 8)
Kyllä itsekin ostaisin heti armando bugarin jos... Mutta rahamiehet ovat erikseen Täytyy tyytyä jäljitelmiin

karppis

Lainaus käyttäjältä: karppis - 25-08-2011, 21:24:53
Lainaus käyttäjältä: olli - 09-07-2011, 21:59:04
Kyllä itsekin ostaisin heti armando bugarin jos... Mutta rahamiehet ovat erikseen Täytyy tyytyä jäljitelmiin
[/quot      e]   

Sorry taisi mennä nimet väärinpäin  piti olla bugari armando

Johan

Kuka sitten turtuu mihinkin, itselläni on edelleen aktiivikäytössä muiden rinnalla Kouvolan kultahäkki jota olen soitellut jo 46 vuotta, ja aina sihen kajotessa huomaan, että sen kosketus on miellyttävä ja saundit ok, vaikka ei se ihan niitä kaikkein vähemmällä ilmalla soivia pelejä olekkaan, se on varsinainen turtumuksen torjuntayksikkö.
Uudempiakin pelejä nurkissa on useita ja myös vanhempia, mutta ei yhtään Bugaria vielä.

Hankkiessani ihka uuden pelin 2009 kyselin tarjouksia kolmelta Bugari kauppiaalta pelistä haluamillani "mausteilla" varustettuna, yksi tarjosi vanhaa peliä, en teidä miksi, ja kaksi ei tiennyt koska kyseisen pelin saisi ja mitä se maksaisi, joten kauppaakaan ei sitten syntynyt.

Uusi peli kyllä tuli hankituksi ko. mausteilla ja siihen olen ollut tyytväinen, turtumusta ei ole päässyt tulemaan.

Useasta pelistä huolimatta kaipaan -60 luvulla Kouvolalaisen vaihdossa antamaani kolmeäänikertaista punavalkoista Noblea, siinäkin oli jotain mikä poisti turtumuksen, ja se olisi kiva olla olemassa vieläkin joukon jatkona.
Etsiskelyistä huolimatta se on valitettavasti hävinnyt kai lopullisesti, kun sen kultahäkkiä tavoitellessani hylkäsin.
Digipeliä olen kokeillut, mutta en syttynyt siihen, joten jatkan "luomulinjalla" akustisten pelieni kanssa.

humppahanuristi

Lainaus käyttäjältä: Dukextra - 19-08-2011, 15:32:17
Tuttuni soittelee kouvolan riikinkukko haitarilla josta puuttuu osa napeistakin. Sanoin joskus sille että olis soittaminenki helpompaa jos kunnostaisi haitarin. Sain vastaukseksi että ei se soittotaito niissä napeissa ole :) Eli kyllä jotku pärjää samalla haitarilla useita kymmeniä vuosia.
Oli pakko vähän kunnostella tuota omaa: viime keikalla ihmettelin, kun ei palkeet menneet kunnolla kiinni. Arvelin, että sisältä on mikkien piuha irrallaan ja jää palkeiden väliin. Eilen sitten otin palkeet auki ja  :o bassopuolelta oli yksi kieli siellä irrallaan.

Mutta tämä nyt ei tähän aiheeseen kuulu mutta 20 vuotta (vai 21) samalla haitarilla keikoilla alkaa jo näkyä ja tuntua tuossa vehkeessä.
Humpasta rautalankaan...
https://youtu.be/kjZPRjxDZOA

Urkuhaitari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 10-07-2011, 21:52:53
Riston kanssa taisimme joskus ideoida täällä haitaria, jossa rekisterit säätyisivät tavallaan portaattomasti. Uruissahan on mahdollista säätää miten kovaa mikäkin äänikerta soi ja sitä kautta säätää ääntä monipuolisemmin kuin on/off-koplareilla.

Hehheh,menee ehkä saivarteluksi mutta urkurina mun on pakko kommata tähän että äänikertojen voimakkuuteen voi vaikuttaa ainoastaan urkujen kokoamisen jälkeen tapahtuvassa äänitysvaiheessa,jolloin pillien ilmanpaineet sädetään ja sointi muokataan mekaanisesti halutunlaiseksi. Osa pilleistä (vähintään yksi sormio eli pillistö) on paisutuskaapissa,eli kaapissa,jossa on paisutusovet ja niitä voidaan jalalla toimivalla polkimella avata ja sulkea jolloin syntyy diminuendo ja crescendo efekti,mutta silloinkaan ei ole kyse vain äänenvoimakkuudesta vaan äänenvärin muuttumisesta tummemmaksi sen reagoidessa erilailla paisutuskaapin ollessa täysin suljettu,sori,en voinut vastustaa kiusausta puuttua tähän kamalaan maailmankaatavaan epäkohtaan  ;D ;D ;D ;D

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Urkuhaitari - 26-06-2012, 23:58:02
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 10-07-2011, 21:52:53

Hehheh,menee ehkä saivarteluksi mutta urkurina mun on pakko kommata tähän että äänikertojen voimakkuuteen voi vaikuttaa ainoastaan urkujen kokoamisen jälkeen tapahtuvassa äänitysvaiheessa,jolloin pillien ilmanpaineet sädetään ja sointi muokataan mekaanisesti halutunlaiseksi. Osa pilleistä (vähintään yksi sormio eli pillistö) on paisutuskaapissa,eli kaapissa,jossa on paisutusovet ja niitä voidaan jalalla toimivalla polkimella avata ja sulkea jolloin syntyy diminuendo ja crescendo efekti,mutta silloinkaan ei ole kyse vain äänenvoimakkuudesta vaan äänenvärin muuttumisesta tummemmaksi sen reagoidessa erilailla paisutuskaapin ollessa täysin suljettu,sori,en voinut vastustaa kiusausta puuttua tähän kamalaan maailmankaatavaan epäkohtaan  ;D ;D ;D ;D

En muista enää, mutta olettaisin että olen tarkoittanut sähköurkuja. Oikeista uruista ei ole mitään kokemusta, joten tuskin olen niitä tarkoittanut.

Muistaakseni niissä keskusteluissa joihin tuossa viittaan, olin myös skeptinen sen suhteen, pystyykö akustisessa haitarissakaan läppien toiminnan tai reiän koon säädöllä vaikuttamaan äänikerran volyymiin, ainakaan ilman sivuvaikutuksia.

Pointti oli enemmänkin se, että akustinen haitari jonka soundi olisi jotenkin säädettävissä, olisi mielenkiintoinen peli. Ei siinä välttämättä tarvitsekaan säätää voimakkuutta, tummuuden-kirkkauden säätökin tuo jo vaihtelua. Mutta kyllä mulla oli semmoinen sähköinen drawbar-urku mielessä niissä keskusteluissa joihin viittaan.

Lisäys:
Se alkuperäinen keskustelu on täällä http://www.vapaalehdykka.net/forum/index.php/topic,415.120.html ja siellä on selkeästi sanottu että puhe on hammond-tyyppisistä uruista. Tästä se ikävästi unohtui, kun harvemmin tulee kirkkouruista puhuttua.

Urkuhaitari

Joo ei mitään,sori ;D mä en vaan voinut vastustaa kiusausta ;D onhan haitareissakin (joissakin) sordiinot ja kyllähän niissäkin eroja on... viimeksi kokeilin pihlajamaata jossa oli sordiino,yllättävän suuri se "paisutusefekti"