Suomen Harmonikkaliitto

Missähän piileksivät taiteilijat?

Aloittaja Armando Bugari, 31-01-2009, 21:08:44

« edellinen - seuraava »

Armando Bugari

Tästä Viljon saitista on muotoutumassa nykyisellään monirivisten tekniikkapalsta. Hyvä niin tietenkin. Siitä puhe mistä puute. Meillä "vähärivisillä" kun tuo tekniikkapuoli on oikeastaan niin yksinkertaista, niin siitä ei paljon juttua synny - ei kyseltävää jne.

- Itseäni kiinnostaa kuitenkin kaikki luovaan esittämiseen liittyvät aihiot. Innosti melkoisesti eilen muistiini (ihan sinne päähän)  tallennettu ja puolen tunnin treenaamisen jälkeen jo sujuva valssi:

http://www.youtube.com/watch?v=0P9uFqUgSV4&feature=related

Leike ei ole tietenkään minun soittamani, väitänpä kuitenkin, että pärjään oheiselle. Nyt kun se menee teknisesti, niin seuraava vaihe on tulkinta!

Edit: Soitan valssin paljon paremmin...

risto

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 31-01-2009, 21:08:44

Sitten vaan äänittämään, olisi tosi kiva kuulla. Meneekö basso myös? Jos menee niin kateeksi käy, itse en saa yhtään tämän haitarin bassoääntä sopimaan mihinkään.

risto

PS. Tuli tuosta mieleen että olisi kiinnostava ajatus tehdä kimppaäänitys. Sinä haitarilla meikä kitaralla? ! ? Jos vaikka sovittaisiin sopiva biisi ja sä äänittäisit sen haitarilla ja mä soittaisin/lisäisin/miksaisin siihen kompin... Tää on tietysti nyt kirjoitettu vapaapäivänä ja vähän viiniä maisteltuna, mutta oisko tässä mitään järkeä?

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: risto - 31-01-2009, 23:51:46
PS. Tuli tuosta mieleen että olisi kiinnostava ajatus tehdä kimppaäänitys. Sinä haitarilla meikä kitaralla? ! ? Jos vaikka sovittaisiin sopiva biisi ja sä äänittäisit sen haitarilla ja mä soittaisin/lisäisin/miksaisin siihen kompin... Tää on tietysti nyt kirjoitettu vapaapäivänä ja vähän viiniä maisteltuna, mutta oisko tässä mitään järkeä?

1. Kyllä minä valsseissa bassopuolen jo hallitsen - onhan tässä jo kolme vuotta treenattu.

2. Olen kyllä soiton äänittämistä yrittänyt taannoin montakin kertaa, muttei tahdo onnistua - häpeissäni hävitän ne aina. Syy on onnettoman mikrofonin. Täytyisi ottaa itseään niskasta kiinni ja mennä musiikkikauppaan hankkimaan kunnnon mikki. Mikkini on sellainen tulitikkuaskin kokoinen lelu, joka ottaa joko koko huoneen kaiut ja kolinat tai sitten pelkästään palkeen puhkunat.
Tietysti ohjelmilla voisi parannella jälkeä, mutten ole niihin jaksanut perehtyä.

klezberg

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 01-02-2009, 12:56:49
2. Olen kyllä soiton äänittämistä yrittänyt taannoin montakin kertaa, muttei tahdo onnistua - häpeissäni hävitän ne aina. Syy on onnettoman mikrofonin. Täytyisi ottaa itseään niskasta kiinni ja mennä musiikkikauppaan hankkimaan kunnnon mikki. Mikkini on sellainen tulitikkuaskin kokoinen lelu, joka ottaa joko koko huoneen kaiut ja kolinat tai sitten pelkästään palkeen puhkunat.
Tietysti ohjelmilla voisi parannella jälkeä, mutten ole niihin jaksanut perehtyä.

Oletko pääkäupunkiseudulta? Mulla on kyllä kunnon mikit ja muut värkit, soittotila ei ole sitten parhaasta päästä. Mulle sopisi kyllä joskus kokeilla äänittämistä jos viitsit lähteä käymään.

Äänitysten paranteleminen ohjelmilla on toivotonta hommaa. Ohjelmista on oikeasti apua jos äänitysjälki on kunnossa.

Armando Bugari

LainaaOletko pääkäupunkiseudulta? Mulla on kyllä kunnon mikit ja muut värkit, soittotila ei ole sitten parhaasta päästä. Mulle sopisi kyllä joskus kokeilla äänittämistä jos viitsit lähteä käymään.

Äänitysten paranteleminen ohjelmilla on toivotonta hommaa. Ohjelmista on oikeasti apua jos äänitysjälki on kunnossa.

Ihan vedenheiton päästä; pyörin työasioissa Helsingin keskustassa vähintään kerran viikossa - yleensä turhankin kiireisesti. Katsotaan keväämmällä, kun pidän muutaman viikon vapaata. Täytyyhän minunkin hankkia kunnon äänityslaitteet jossain vaiheessa.

On minun soittoani äänitetty paljonkin kaikenlaisissa jameissa ja teatteritilaisuuksissa erilaisten kokoonpanojen kanssa ihan ammattilaitteillakin - tosin olen silloin ollut pillien jatkeena. Harvemmin haitarissa.

risto

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 02-02-2009, 16:51:07

Täytyyhän minunkin hankkia kunnon äänityslaitteet jossain vaiheessa.

Jos et jaksa ruveta leikkimään äänityssoftien yms. kanssa, niin digimoniraituri ja yksi hyvä mikki ei kauheasti maksa ja helppo oppia käyttämään. Itselläni Boss raituri.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: risto - 03-02-2009, 01:36:30
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 02-02-2009, 16:51:07

Täytyyhän minunkin hankkia kunnon äänityslaitteet jossain vaiheessa.

Jos et jaksa ruveta leikkimään äänityssoftien yms. kanssa, niin digimoniraituri ja yksi hyvä mikki ei kauheasti maksa ja helppo oppia käyttämään. Itselläni Boss raituri.

Onko sinulla laittaa linkkejä vaikkapa Bossista?

squeeze

Lainaus käyttäjältä: risto - 03-02-2009, 01:36:30

Mulla on PC-pohjanen äänitys vermeet. E-mu 1820, tascamin vl-x5 budjetti monitorit, budjetti mikkejä (t-boneja, behringgereitä ym) ja äänitysofta cubase sekä aika paljon plugeja.
Aika helpot käyttää ja taso on ihan riittävä. PC vain tarvisi päivittää hieman uudempaan versioon.

Aika ei vaan riitä demoiluun, mutta jossain välissä tarvii taas alkaa laittaa narulle jotakin.
Luukinen Accordions offers a full line of fine handcrafted custom made accordions.

klezberg

Nykyään on myös noita taskukokoisia äänittimiä, vähän niinkuin mp3-aikakauden kasettinauhureita. Eivät ole huonoja ollenkaan, jos on pääasiassa tarve saada talteen ääntä eikä niinkään tehdä moniraitaäänityksiä. Monet toimivat myös tietokoneen kanssa yhdessä äänikorttina ja mikrofonina. Itselläni on Zoomin H4, se on oikeastaan ominaisuuksiltaan jo digiraituri mutta pieni koko tietysti tekee mutkikkaamman käytön hankalaksi.

Isompi digiraituri on kelvollinen peli myös jos aikoo työstää vähän enemmän eikä halua tapella tietokoneen kanssa.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 03-02-2009, 17:04:26
Itselläni on Zoomin H4, se on oikeastaan ominaisuuksiltaan jo digiraituri mutta pieni koko tietysti tekee mutkikkaamman käytön hankalaksi.

Yhdellä muusikkotuttavallani onkin tuo samainen. Täytyy vaikka pyytää ensin lainaksi tutustumista varten. Tsekkailin sitä netissä ja USB-kaapeliyhteys on aikamoinen plussa - tiedä onko muissakin halvemman sortin vekottimissa.

risto

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 03-02-2009, 13:34:59

Onko sinulla laittaa linkkejä vaikkapa Bossista?

Tässä tehtaan linkki: http://www.bosscorp.co.jp/products/en/p_recording.html

Omani on yli 5v vanha BR 864, joka on jo poistunut mallistosta, mutta ei haittaa minua. Bosseja löytyy Suomesta ja Thomannilta. Tästä löydät tuotetiedolla hausta muitakin merkkejä jaN niiden malleja:

http://www.thomann.de/fi/boss_micro_br.htm

En ole seurannut markkinoita. jotta osaisin sanoa mikä olisi IN tänä päivänä. Tärkeät ominaisuudet ovat minusta a) helppokäyttöisyys, (äänitys käyntiin napista jne.) b) voi nauhoittaa ainakin 4 raitaa c) voi miksata yhteen raidat d) voi siirtää tavarat USB:llä PC:lle e) pieni koko olisi plussa, että kulkee mukana. (Omani on isonpuoleinen = A4 kokoinen).

Ostin syksyllä AKG condenser mikin (jossa patterilla phantom virta) haitariäänityksiä varten, mutta ole vielä edes kokeillut sitä kun väliin tuli Morganen kielten vaihto. Täytyy panna asia taas vireille.

Squeeze:
LainaaMulla on PC-pohjanen äänitys vermeet. E-mu 1820, tascamin vl-x5 budjetti monitorit, budjetti mikkejä (t-boneja, behringgereitä ym) ja äänitysofta cubase sekä aika paljon plugeja.

Huh joo. Aikani tappelin itse esivahvistimien, softadraivereiden, latenssiaikojen yms. kanssa kunnes kyllästyin ja heivasin kaikki mäkeen ja ostin digiraiturin.  ;)

PS. b) voi nauhoittaa ainakin 4 raitaa siten, että samalla voi kuunnella korvakuulokkeilla aikaisempia raitoja ja omaa soittoa mikä äänittyy mikillä uudelle raidalle!!!

squeeze

Lainaus käyttäjältä: risto - 03-02-2009, 23:28:49
Huh joo. Aikani tappelin itse esivahvistimien, softadraivereiden, latenssiaikojen yms. kanssa kunnes kyllästyin ja heivasin kaikki mäkeen ja ostin digiraiturin.  ;)

Joo oma säätäminen siinä on ja PC ei sai olla missään muussa käytössä ku äänitys hommissa. Meset ym saa heivata hukkaan sillon.
Haaveena on hommata oikeat vanhan liiton vintage analogi vermeet isoine pöytineen, isoine nauhureineen ja krahinoineen.
Luukinen Accordions offers a full line of fine handcrafted custom made accordions.

risto

Lainaus käyttäjältä: squeeze - 04-02-2009, 08:33:17
.
Haaveena on hommata oikeat vanhan liiton vintage analogi vermeet isoine pöytineen, isoine nauhureineen ja krahinoineen.

Niitä saa varmaan pian ulosheittohintaan, kun kaikki muuttuu digitaaliseksi.

Armandolle raitureista jatkoa:

Joissakin näistä uusista raitureista - jopa niissä ihan edullisimmissa - on ominaisuutena audion hidastus  sävelkorkeuden muuttumatta. Voisi olla kätevä lisä harjoittelun apuneuvoksi, transkriptointiin yms...

squeeze

Tuolta löytyy vintage äänitys kalustoa.
http://www.tmopaudio.com/index.html

Hintaaki näkyy olevan.

Aune-täti

Tästä Viljon saitista on muotoutumassa nykyisellään monirivisten tekniikkapalsta. Hyvä niin tietenkin. Siitä puhe mistä puute. Meillä "vähärivisillä" kun tuo tekniikkapuoli on oikeastaan niin yksinkertaista, niin siitä ei paljon juttua synny - ei kyseltävää jne.

- Itseäni kiinnostaa kuitenkin kaikki luovaan esittämiseen liittyvät aihiot. Innosti melkoisesti eilen muistiini (ihan sinne päähän)  tallennettu ja puolen tunnin treenaamisen jälkeen jo sujuva valssi:

Leike ei ole tietenkään minun soittamani, väitänpä kuitenkin, että pärjään oheiselle. Nyt kun se menee teknisesti, niin seuraava vaihe on tulkinta!

Terve, sain vihdoin liityttyä tännekin.

Nätti valssi, vähän puiseva esitys (ei yhtään koruja eikä muuntelua) - Armando vetää varmastikin paremmin.

Mutta "yksinkertaisesta" tekniikasta olen eri mieltä - tai jos se on yksinkertaista sulle, niin tule opettamaan mullekin. :O) Mulla on ainakin vieläkin ihan tekemistä saada se peli pysymään näpeissä ja saundaamaan hyvältä. Mutta voi johtua patologisesta viisirivistaustasta.
Elämässä on tärkeää vain rakkaus ja haitarinsoitto. Eikä välttämättä tuossa järjestyksessä.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Aune-täti - 05-03-2009, 08:19:27

Terve, sain vihdoin liityttyä tännekin.

Nätti valssi, vähän puiseva esitys (ei yhtään koruja eikä muuntelua) - Armando vetää varmastikin paremmin.

Mutta "yksinkertaisesta" tekniikasta olen eri mieltä - tai jos se on yksinkertaista sulle, niin tule opettamaan mullekin. :O) Mulla on ainakin vieläkin ihan tekemistä saada se peli pysymään näpeissä ja saundaamaan hyvältä. Mutta voi johtua patologisesta viisirivistaustasta.

Tervetuloa Aune ja onnittelut tulevan perhetapahtuman johdosta. Tuo kaunis  "Entre terre et mer" -valssi ei mielestäni kaipaile kauheasti koristeluja. Se on bretagnelaisten "Myrskyluodon Maija" -  tunnussävel TV-sarjasta, joka kertoo "inmiskohtaloista maan ja meren välissä". Bretagnelainen kansanmusiikki lienee aika samanhenkistä kuin suomalainen länsirannikon musiikki ja näin helposti omaksuttavissa.

Tekniikasta sen verran, että onhan kaksirivisen soitto kuin polkupyörällä ajamista verrattuna 5-rivisten autohurjasteluun. Kerran kun perusjuttu takertuu lihasmuistiin, niin siitä on sitten helppo edetä rahkeiden mukaan.

Aune-täti

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 05-03-2009, 14:28:35

Tervetuloa Aune ja onnittelut tulevan perhetapahtuman johdosta. Tuo kaunis  "Entre terre et mer" -valssi ei mielestäni kaipaile kauheasti koristeluja. Se on bretagnelaisten "Myrskyluodon Maija" -  tunnussävel TV-sarjasta, joka kertoo "inmiskohtaloista maan ja meren välissä". Bretagnelainen kansanmusiikki lienee aika samanhenkistä kuin suomalainen länsirannikon musiikki ja näin helposti omaksuttavissa.

Tekniikasta sen verran, että onhan kaksirivisen soitto kuin polkupyörällä ajamista verrattuna 5-rivisten autohurjasteluun. Kerran kun perusjuttu takertuu lihasmuistiin, niin siitä on sitten helppo edetä rahkeiden mukaan.

Tänks. Totta toinen puoli, mutta toisaalta sillä polkupyörällä pitää usein nähdä enemmän vaivaa, jotta saisi suurin piirtein saman asian tehtyä kuin sillä autolla. Olenhan joskus uhonnut, että viisirivinen on täydellinen soitin, suoranainen "insinöörityön taidonnäyte" ja jos sillä ei opi soittamaan, niin voi syyttää vain itseään ja harjoittelun puutetta. Kaksirivisessä on ah niin paljon pikku puutteita, jotka tekee siitä niin viehättävän.  ;)
Elämässä on tärkeää vain rakkaus ja haitarinsoitto. Eikä välttämättä tuossa järjestyksessä.