Suomen Harmonikkaliitto

Sata-Häme soi -festivaali

Aloittaja Viljo, 21-12-2008, 20:37:12

« edellinen - seuraava »

Viljo

Sata-Häme Soi -juhlat Ikaalisissa 23.-26.6.2009. Lisätietoa tapahtumasta osoitteesta http://www.satahamesoi.fi/
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Viljo

Sata-Häme alkaa ihan kohta puoliin. Huomasin jopa, että Yle välittää pitkät sessiot tv:stä SHS:ltä.

Kultainen ja hopeinen harmonikka (Koko maailma)
24.06.2009 19:25 (4h 35min)

Primus Ikaalinen (Koko maailma)
26.06.2009 20:00 (4h 0min)

Itse olen menossa paikalle koko viikoksi. Soittamassa Raision harmonikkakerhon kanssa näillä näkymin teltassa ja soitinmessuilla. Puistolavalle ei päästy, koska tunkua oli liikaa.

cgdae

Moi Viljo! Mistäs bongasit nuo Ylen lähetysajat ja -kestot? - Jostain netistäkö?

Viljo

Lainaus käyttäjältä: cgdae - 08-06-2009, 18:01:18
Moi Viljo! Mistäs bongasit nuo Ylen lähetysajat ja -kestot? - Jostain netistäkö?

Joo - ne oli Ylen areenan tulevien ohjelmien kohdalla.

Viljo

Niin unohtui sanoa, että olen Raision harmonikkakerhon kanssa soittamassa festareilla soitinmessuilla perjantaina klo 15-16 ja lauantaina pubiteltassa lauantaina klo 13-14 sekä vissiin vielä kylpylällä myöhemmin iltapäivällä. Aikaa en muista. Luvassa tanssimusiikkia.

Viljo

Aiheeseen liittyen tänään julkaistu kuva:

http://www.apulanta.fi/fin/gallery/artisti/artisti_43_20090622142117.jpg

Suosikkibändini on otti lempilapsen Hopeisen Harmonikan kilpailijoista.

Varsinainen juttu asiasta on täällä: http://www.apulanta.fi/fin/?sivu=artistipuhuu&id=43

Viljo

Juhlat ovat nyt palttiarallaa takana. Tänään oli ohjelmana loppujuhla ja siivousta. Huomenna sitten pääsen lähtemään täältä Kouvolan kautta Naantaliin. Festarit olivat parhaat, mitä minun osalleni on tullut. Tapasin monia uusia ihmisiä ja monien tapaamisista olen erittäin kiitollinen. Ihmisien tapaamiset avasivat ajatuksia uuteen suuntaan - nyt voin tehdä suunnitteilla olevasta haitarista vielä paremman.

Erityisesti haluan nostaa edellisessä viestissä mainitsemani Hopeisen Harmonikan finalistin Sara Niittyviidan todellisena luonnonlahjakkuutena esiin. Tai no - oikeastaan kirjoitan sitten myöhemmin alkavalla viikolla kunnon jutun koko SHS-juhlasta, kun olen saanut univelkoja korjailtua.

Vieraita oli kuulemani mukaan noin 37 000, mikä on hyvä saavutus noin 7500 asukkaan Ikaaliselle.

Mutta juu - nyt univelkoja korjailemaan.

PS. http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2009/06/harmonikkafestivaali_veti_ennakoitua_paremmin_vakea_831057.html

squeeze

Kyllä juhlat jäi taakse jo lauantaina ja eilinen meni elpymisen puoleen. Paljon oli haitareista kiinnostuneita ihmisia yms.

Philippe Krumm, Trad Magazine. Alla olevassa linkissä on hänen blogissaan juttua Sata Hämeeltä. 
http://www.mondomix.com/blogs/accordeon.php
Luukinen Accordions offers a full line of fine handcrafted custom made accordions.

Viljo

Kirjoitin blogiin jutun SHS-juhlista.

Erityisen maininan saa jo mainitsemani Sara Niittyviita. Ohessa linkki hänen soittoon Hopeisen harmonikan kisan jälkeen. Sara on soittanut sylissä olevaa haitaria noin 5 minuuttia. Kuunnelkaahan lopputulos...

http://www.vapaalehdykka.net/blog/wp-content/uploads/2009/07/Sara_Niittyviita_SHS20091.asf

risto

Viitaten Hopeiseen harmonikkakisaan, tulee ihmeteltyä kuinka vasta vähän aikaa nuoret ovat soittaneet haitariaan. Saran sanottiin soittaneen n. 1,5 v ja Arttu pari vuotta. Esimerkiksi millään kielisoittimellahan ei vastaaviin tuloksiin ole mitenkään mahdollista päästä varsinkaan lapsen fyysisillä ominaisuuksilla. Haitarin soitossahan sormivoiman tarve on suunnilleen samaa luokkaa kuin tietokoneen näppäimistöllä kirjoittamisessa. Yhtään siis väheksymättä lasten kykyjä, mutta jotain selitystä piti miettiä. :)

PS. Eniten arvostan tosiaan Artun saavutusta. Palkeiden käyttö vaatii jo selvästi enemmän ponnistelua.

Viljo

Kun kisa loppui niin eräskin puolituttu kiroili itsensä miltei hengiltä salin ulkopuolella. Väärä ihminen kuulemma voitti kisan... Hän manasi sitä, että 2-rivinen ei kuulu tähän kilpailuun. Minusta voitto meni sikäli oikein, että viihteellisin esitys voitti. Minua ei niinkään kiinnosta kuinka taitavia lapsisoittajat ovat, vaan voittaja tulee valita se, joka miellyttää eniten kuulijaa.

Aikuisten kisassa puolestaan viimevuosina on ollut jonkinlainen murrosaika menossa. On soitettu heviä ja ties mitä - on otettu hieman pesäeroa perinteiseen säkkijärvi-kimalaisen-lento-linjaan. Tänä vuonna oli mukana paljon kansan korvaan tuttuja kappaleita, mutta voittajaksi valittiin se, joka parhaiten soveltui Primus Ikaalinen -kilpailuun. Tulevaisuudessa saisi minun mielestäni olla viihteellisenä musiikkina laajempi repertuaari kuin nk. perinteiset biisit. Voittaja saisi sitten yhden vuoden treenata Primusta varten. Miinuspuolena tällä järjestelyllä on se, että primuskisa kokisi mitä todennäköisimmin yleisökatoa. Tänä vuonna salissa oli paljon tilaa jäljellä.

Oma ideaali olisi siis, että junnut soittaisivat vaikka lastenlauluja sekä helppoja ja tuttuja iskelmäkappaleita. Tämä on siis aika lähellä nykyistä tilaa. Jos nuori vääntää kisassa jotain variaation variaatiota, niin se on tekniikan näyttämistä. Helposti tulee mieleen, että takana on jotain muuta kuin lapsen oma tahto kappalevalinnassa (ja sovituksessa)... Ari-Matti Sairan tekemät lasten soittokirjat ovat mielestäni onnistuneet soittokulttuurin muuttamisessa hieman nykysuuntaan. Esim. Ahvenaisen kirjat ovat hyvin perinteisiä kappalevalinnoillaan.

Kultaisessa harmonikassa puolestaan haluan nähdä lisää uusia melodisia sävellyksiä, enkä aina niitä samoja biisejä. Musiikkityyli alkaa tympiä jo hieman. Variete-tyylinen Primus Ikaalinen -kilpailu on puolestaan musiikkityylillisesti niin erilainen, että kansan rakastaman kultaisen voittajalla ei käytännössä voi olla mitään mahdollisuutta voittaa sitä kisaa – musiikkityylit ovat niin erilaisia. Primus-kilpailu on maailmalla varmasti enemmän arvostettu kuin täällä Suomessa. Eiköhän sen todista ja maapallon toiselta puolelta tulleet kilpailijatkin...

Viljo