Suomen Harmonikkaliitto

Bassokoneiston kunnostus

Aloittaja Hannu S, 03-06-2011, 10:29:08

« edellinen - seuraava »

Hannu S

Hei Toivo, Viljo ja kaikki jotka soittimia korjailee,

Kuka tietäisi voiko mitenkään bassokoneiston akseleita uudelleen käsitellä, että saisi jäykkyyden palautumaan. Purin Kouvolan H-mallin hanurin nro 1394 bassokoneiston, missä kaikki läpät eivät toimineet. Soitin olisi muutoin erittäin hyväkuntoinen. Syyksi paljastui, että muutamat bassokoneiston akseleista ovat menettäneet kovuutensa ja vääntyvät akselinsa ympäri, jolloin kielestä kaukana oleva näppäin ei enää avaa läppää. Tiedättekö voiko akselia jollaikin tapaa kylmämuokata tai karaista, jolloin jäykkyyden saisi palautumaan vai onko ainoa vaihtoehto löytää jostain kunnossa olevat akselit? Liitteenä kuva koneistosta. Kiitos vastauksistanne jo etukäteen.  Tv, Hannu S

ftamt

Joskus on pari kertaa ollut vastaava tapaus. En tunne metallialaa tarpeeksi hyvin. Jos lämmität , niin tinatut tapit ja koukut putoavat pois reistään. Hankala juttu. Tinalla sitä voisi jäykistää, koska kysymyksessä on ontto akseliputki, mutta miten? Odotetaan mitä toiset
sanovat.
Toivo

mahu

Mulla oli yhdessä kauan seisoneessa 5-rivisessä sellainen ongelma että vaikka nappia painoi niin läppä ei auennut, nappi kyllä liikkui, mutta tunnottomasti. Ongelmana oli kuitenki se että haitari oli ollut kauan soittamatta jossain kosteassa ja siksi bassopuolen läppien nahkan liima oli ilmeisesti liuennut nahkan läpi ja "liimannut" läpän kiinni vaneriin. Yllätyin täysin ku huomasin sen olevan ongelma. Ruuvarilla kevyesti kun kangotti niin läppä napsahti irti ja basso alkoi pelaamaan. Nahkat toki meni vaihtoon.

Tuntuisi oudolta että metalli kiertyy ennemmin kuin läppä aukeaa. Täytyy olla jäykät jouset?

ftamt

Putki on ehkä halki ja siksi kiertyy.
Toivo

Hannu S

Soitin on veljeni. Se on kunnostettu Kouvolan tehtaalla 70-luvulla. Ajattelin katsoa mikä vialla ennen kuin laittaisi amattilaiselle korjattavaksi. Kaikin puolin edelleen erittäin hyvässä kunnossa - paitsi tämä vika. Olen purkanut soittimen kokonaan. Puhdistin koneiston ja koko soittimen huolellisesti.

Vika on akseleissa, kun se kerran menettää jäykkyytensä, niin se vain taipuu. Silmin nähtävää halkeamaa ei näy, mutta täytyypä vielä katsoa tarkemmin, hyvä vinkki Toivolta. Kyse on juuri noista akseleista, joilla pitkä välimatka kuten esim 4. alhaalta, missä alin näppäin vipu ja kieliläppä ovat varsin kaukana toisistaan. Mistään läppien kiinniliimautumisista ei ole kyse. Nekin on uusittu silloin Koulovan tehtaalla. Akseleihin kohdistuu liian suuri vääntömomentti, kun akselisto likaantuu. Akselit alkavat ottaa kiinni toisiinsa. Siksi koneiston puhtaana pito on soittimen pitkän iän kannalta aivan välttämätön toimenpide, ennen kuin tällaista pääsee tapahtumaan. Kun vain soitinten omistajat ymmärtäisivät ja korjaajat saisivat omistajan uskomaan, ettei aina riitä joku läppänahan yms uusiminen, vaan joskus se on vain purettava ja puhdistettava ja siitä työstä kannaisi tekijälle maksaakin.

Ajattelin, että laittaisin hienoon hiekkaan ja pariksi tunnuksi leivin uuniin 225 asteeseen ja sitten hidas jäähdytys. Puhuvatko ammattiihmiset jostain metallin päästämisestä kait. Sen jälkeen Toivon mainitsemat hopeajuotokset tekisi paikallisessa metallikoneistamossa. Saattaahan mennä pieleen, mutta ei kait tuossa ole mitään menetettävää. Mutta jos joku tietäisi paremman ratkaisun.

ftamt

Onko bassojousia myöhemmin kiristetty? Jos on ollut liian kireä basso, niin akselit ovat sen takia antaneet periksi. Normaalissa jousipaineessa niitten pitäisi kyllä kestää. Myöskään dis-
kantin jousitus ei saa olla liian kireä, kahvan kampapuu alkaa taipua ja yläpuolelta jopa
ahdistaa. Tuon ajan koneistot suunniteltiin kevyelle kosketukselle ja suurta jousipainetta
ne eivät kestä. Tämä on yksi vaihtoehto, mutta ei ehkä tässä tapauksessa. Kyllä niillä
tehtaalla on täytynyt tietää nämä seikat.
Toivo

Hannu S

#6
Kiitos Toivo, Kyllä olet perillä jutuista.

Putket 4 kpl ovat haljenneet. Liitteenä kuva mikriskoopilla vauriosta. Jouset ovat myös yllättävän jäykät. Varmaan uusittu silloin 70-luvulla tai joskus. Ongelma selvisi. Nyt täytyy vain keksiä ratkaisu.
Olkoon kuva esimerkkinä siitä kuinka tärkeää vanhan arvokkaan soittimen puhdistus ja huolellinen ylläpito onkaan. Siinä saattaa arvokas kravattikin menettää arvonsa yksi kaunis päivä, jos huollossa mennään siitä missä aita on matalin.

Tv, Hannu

ftamt

Juottaminen taitaa nyt olla ainoa vaihtoehto. Ehkä ei tarvitse koko matkalta. Voisi ajatella
alkuun parin sentin välein vaikka sentin verran juotosta.
Toivo

Viljo

Sanoinkin jo Hannulle, että multa löytyy noita varsia yhdestä raatofunkkiksesta. Tämän lisäksi raadoista löytyy bassokoneistot (tai osa niistä): kuningas ja kukkamalli (Kummatkin Kouvolaa).

Tuo Funkkis on yksi eniten lobotomiaa kärsinyt soitin tähän mennessä... Siitä on saatu jos jonkinmoista osaa.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

ftamt

Hienoa Viljo! Parempi laittaa ehjä alkuperäisosa, kun yrittää korjata haljennutta.
Toivo

Hannu S

Kiitokset Viljolle,

Bassoakselistot tulivat ja koneisto on kohta kasassa! Funkkis-mallin akselit ovat samat kuin H-mallissa.

Tv, Hannu

Hannu S

Niin tai ei ihan heittämällä käy menee hieman aikaa, kun koko koneisto pitää säätää. Hieman isompi juttu, mutta kokeillaan. Onhan tuo ihan mielenkiintoinen projekti.

Viljo

Lainaus käyttäjältä: C Griff - 11-06-2011, 22:45:05
Niin tai ei ihan heittämällä käy menee hieman aikaa, kun koko koneisto pitää säätää. Hieman isompi juttu, mutta kokeillaan. Onhan tuo ihan mielenkiintoinen projekti.

Joo. Vaikka samalla muotilla on tehty kaikki koneistot, niin aina niissä on eroja :-)
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

poikkikulma

Moikka porukalle !
Lueskelin noita teidän vanhoja viestejä Harmonikkojen ongelmista tosi mielenkiintoisaa luettavaa, harmittaa kun ei itse osaa tehdä oikeastaan mitään olisi tosi mielenkiintoisaa osata itse huoltaa ja puhdistaa omaa Harmonikkaa olis vaan joku joka näyttäisi mallia ja opettaisi  ;D kiinnostusta kyllä olisi , itselläni on tuo Viipuri Sarvimalli siitä pitäisi se bassokoneisto purkaa ja puhdistaa kun siinä muutama näppäin ottaa kiinni johonkin palautuu hitaamin luultavasti se johtuu noista bassoakseleista jousista en osaa sanoa johtuuko se niistä tämä Harmonikka on ollut samalla omistajalla uudesta saakka yli 70 vuotta kunnes ostin sen kesälomareissulla kotopitäjästä , muuten soi ihan hienosti mutta nuo näppäimet rassaa bassopuolella . Olisi tosi hienoa kun oppisi itse tekemään noita huolto ym korjausjuttuja ei tarvitsisi aina kiikuttaa muiden korjattavaksi  ::) . Misäpä tuota voisi opetella itse en uskalla alkaa sitä purkamaan vaikka mieli tekisi kovasti kokeilla kun tiedä osaako sitten kasata takaisin oikein , onko se vaikeakin purkaa ja kasata:o Tuo bassoakselin halkeaminen on tosi juoni vika ollut kun mikroskoopilla katsomalla näkyy vasta tosi vaikeita ongelmia on ollut . Järjestetäänkö tällaisia kursseja enää missään vai onko nämä ihan täälaisia kerhojen järjestämiä olleet , jos joskus tulee haluan kyllä jotain oppimaan mukaan:D En nyt halua ketään alan ammattilaisia mitenkään sinvuuttaa enkä loukata mielenkiintoisaa puuhaa ja olisi hauskaa kun itsekin osaisi ja oppisi jotain  :D

mahu

Itsellä on 2kpl Kaiutar 2-rivisiä, molemmissa pitäisi bassokoneiston putsaus ja läppien nahat vaihtaa. Tuon ikäisessä pelissa on paljon metalli - puu yhdistelmiä ja öljyä välissä. Puu luonnollisesti kuluu ilman rasvausta ja siksi hankala saada "uudenveroiseksi". Ajattelin kuitenkin että putsaus ja rasvaus saa riittää, jos ei tule soittokelpoista niin sitten jää hyllyyn koristeeksi.

ftamt

Se nyt on vihonviimeinen konsti mennä rasvailemaan bassokoneistoa, jossa varret liikkuvat puukammoissa.Olen tavannut tällä tavalla pilattuja bassokoneistoja, jotka kulkevat enää vaivoin tahmean puun urisssa joissa on öljyä,alumiinista ja lmasta kertynyttä nöhtää.Joskus
ne lähtevät puhtaaksi viilaamalla kevyesti mönjä pois urista.Joskus taas on täytynyt tehdä uudet kampapuut kokonaan.Alumiinivarsia ja messinkitappeja ei tarvitse ikinä rasvata, sillä ne pelaavat parhaiten kuivana.Rautalanka ja teräskoneistot ovat asia erikseen.Niitäkin on rasvattava hyvin vähän.Sen verran että kitinä lähtee.Rasva on oikea pölyn ja nöhtän imuri.
Täytyy tarkkaan miettiä mitä on tekemässä, sillä kaikki materiaalit eivät kaipaa rasvaa.
Toivo

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: ftamt - 04-11-2012, 15:18:14
Rasva on oikea pölyn ja nöhtän imuri.


Tulee mieleen nuo puupuhaltimet. Klarinetin liitokset joissa on korkkia, ja suukappaleen liitokset klarassa ja fonissa, missä on myös korkkia, rasvataan. Mutta fonin kaulan liitosta, joka on pelkkää metallia, ei rasvata, ei myöskään poikkihuilun liitoksia joissa on metalli metallia vastaan. Muuten kertyy pölyä ja liitokset jumiutuvat. Rasvattuja liitoksia ei edes pitäisi kuivata samalla rätillä millä soitin muuten puhdistetaan, ettei rasvaa pääse koneistoon tai soittimen sisälle ja äänireikiin. Mekaanisesti eri juttu, mutta sama ongelma, rasva kerää töhnää.

mahu

Lainaus käyttäjältä: ftamt - 04-11-2012, 15:18:14
Se nyt on vihonviimeinen konsti mennä rasvailemaan bassokoneistoa, jossa varret liikkuvat puukammoissa.

Kiitos neuvosta, Olen vasta ongelman noissa paikallistanut mutta en vielä tehnyt mitään. Voisiko kankea liikkuminen sitten johtua tuosta liiallisesta mönjästä? Ehkä. Pitää laittaa kokeneemman neuvo korvan taa.

Sysmäläinen

Tuttu asia myös minulle, ratkaisin asian siten että täytin pitkittäisakselitangon epoksihartsilla ja jäykäksi tuli.

Hannu S

Koneiston jäykkyys johtuu nimenomaan liasta. Vuosien myötä kertynyt rasva, tupakanterva, pöly. Koneisto täytyy purkaa. Jokainen osa erikeen puhdistaa liasta. Puupinnoilta myös mönjät pois. Sitten kasaus. Ei mitään ns liukastusaineita. Puhtaat metalliakselit liikkuvat kevyesti puhtailla puupinnoilla. Ottakaa Toivon vinkistä vaari, kyllä Toivo tietää. Tai sitten älkää tehkö mitään, niin ei tule lisävahinkoja. Nokeiston purkamisessa vinkiksi, rivi kerrallaan pöydälle järjestykseen, maalarinteipillä rivipöytään kiinni, niin osat säilyvät järjestyksessä. On sitten kasaaminen helppoa. Liuota koneiston osat hetki emäksisessä pesuvedessä, sitten pyyhi ja vielä kostella pyyhkeellä pesuaineet pois. Yksi kerrallaan ja käyttäen varovaisuutta. Hyvä tulee. Koneiston säätäminen, vahaukset, nahkojen uusimiset, virittamiset sitten onkin jo enempi ammattimiesten hommaa.