Suomen Harmonikkaliitto

Viola Turpeisen nuotit

Aloittaja mahu, 24-05-2011, 20:08:54

« edellinen - seuraava »

mahu

Kuulin sivukorvalla Seinäjoen Joupiska Soi tapahtumassa että kaikki Viola Turpeisen kappaleet olisi nuotinnettu ja kyseinen nuottivihko/kirja ilmestyisi myyntiin heinäkuun aikana.

Onko kenelläkään tietoa tästä enempää?

ftamt

Ei vielä kaikki, mutta ensimmäinen vihko tulevasta neljän vihkon sarjasta on ilmestymässä.
Julkaisija on Ulkosuomalaiskulttuurin Seura. Olen siinä jäsenenä ja voin ilmoitella koska sitä
saa ostaa.
Toivo

mahu

Pystytkö paljastamaan mitä kappaleita löytyy ekasta vihkosesta?
Jalasjärven polkkaa odotellessa :)

ftamt

Tässä ensimmäisen vihkon kappaleita.
Hanurimarssi
Corvette-hambo
Hämärä sottiisi
Let's go polka
Ihanne valssi
Iloinen polkka
Kauhavan tappelu (Kauhavan polkka)
Unelma valssi
Kivijärven polkka
Lea schottische
Peukalo-polkka
Shake your fingers
Two Row Accordion
Jäähyväisvalssi
Ellin polkka (Ievan polkka)

Nämä tulevat uuteen vihkoon. Vaikka nämä ovat pelimannikappaleita, niin Violan sovi-
tuksina osa on hyvinkin haasteellisia soittaa. Olihan Viola Pietro Deiron henkilökohtainen oppilas ja  oli omana aikanaan maailman paras naishanuristi, joka pystyi soittamaan saman konserttiohjelmiston kuin Pietro Deirokin. Heillä olikin muutamia yhteisiä konsertteja New Yorkissa.

Alla olevassa kuvassa eturivissä kansainvälisen harmonikkakilpailun kovimmat soittajat vuonna
1933 New Yorkissa.Vasemmalta Antti Kosola, Pietro Deiro, Viola Turpeinen, Frank Gaviani ja
Arvid Franzen. Kuten kuvasta näkyy, niin suomalaiset hanuristit ovat olleet kova sana myös
rapakon takana.
Toivo

Johan

Aika huomattava määrä fiinejä pelejä ja taitavia soittajia samassa kuvassa ja kiinnostavaa nuottimateriaalia luvassa.

Hannu S

Hienoa työtä Toivo! Ehdottomasti haluan ostaa nuottivihkon, kun tulee myyntiin. Kiitos tuosta kuvasta. Siinä on hyvä kokoelma myös 20-/30-luvun USA:ssa käytettyjä ja osa ainakin myös valmistettuja soittimia. Olen etsinyt kuvia juuri noista soittimista, koska itsellani on yksi tuollainen 20-luvun Giulietti & Ricci NY (liite), minkä Viljo juuri kunnosti. Viola Turpeisen nuottivihkon kappaleet sopivat erinomaisesti soitettavaksi juuri tuolla hanurillani!
Tv, Hannu S

ftamt

Olen ollut vain neuvonantajana tuon Violan vihkon teossa. Seuraavaa kakkosta on myös
alettu kokoamaan ja Vieraalla maalla-toive tulee jo siihen. Viljo jo näyttikin kuvaa tuosta
Giulietista. Tuliko hyvään kuntoon? Laitanpa tässä taas suomalaisen kaunottaren, kaksin-
kertaisen Miss New Yorkin, Sylvia Polson valokuvan noin vuodelta 1934. Sain sen häneltä
itseltään nimikirjoituksen kanssa käydessäni 1991 Lake Worthissa Floridassa. Hänellä
on tässä kuvassa Excelsior. Sylvi oli Charles Magnanten oppilas, eli hän oli myös hyvä
soittaja ja teki muutaman levytyksenkin Viola Turpeisen kanssa.Sylvia oli myös loistava
tanssija ja voitti ainakin kahdesssa tanssilajissa koko Amerikan mestaruuden. Oli mahtavaa
tavata tällainen persoona, jolla oli säilynyt suomenkielen puhe- ja kirjoitustaito. Hänen
lähettämänsä joulutervehdykset 1990-luvulta ovat suurimpia aarteitani. Tuskinpa olette
koskaan nähneet näin kaunista hanuristia missään kuvissa.
Toivo

Hannu S

Hei Toivo,
Kiitos kysymästä. Soitin tuli todella hienoon kuntoon. Viljo teki tosi ison työn diskantti näppäimistön oikaisuineen ja kaikkinensa. Olen todella tyytyväinen ja todella onnessani soittaessani sillä. Siinä on diskantti viritys suomalaiseen kravatti malliin, mutta basso on kait jenkki tyyliin sellainen matalalta pehmeästi soiva, tykkään siitä - se on erilainen mutta hieno. Nyt parin viikon soiton jälkeen soitin on tullut tutuksi ja aivan mahtava! Näppäimistö kun on pieni, niin vaati hieman totuttelua, mutta nyt tuntuu että juuri noin pitäisi ollakkin, miksi pitää olla niin suuret näppäimet diskantissa?
Tv, Hannu S.

Viljo

Mulla on tarkoitus tehdä tuosta seuraavassa blogitekstissä ruotia juuri tuon haitarin viritystä. Vois sitä vissiin tällä viikolla yrittää tehdä se teksti, sillä nyt vähän rauhoittuu harrastuksen osalta tämä kevät. Viime viikonloppuna oli siis kilpailut, minkä johtajana olin.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

ftamt

Nyt on Violan ensimmäistä vihkoa saatavilla hintaan 25 euroa. Kiinnostuneet voivat tilata
sen lähettämällä sähköpostia osoitteeseen [email protected].
Toivo

Johan

Julkaisu on saapunut ja tyypit on otettu!
Kansanmusiikkia harrastaneena repertuarissani on aikaisemmin ollut useita tässä julkaisussa olevia kappaleita joista joihinkin on tullut tätä kautta meilenkiintoista lisäväriä, erääseen jopa lisäosa, tosin olin aikaisemmin soitellut ko. kappaletta eri nimellä ja hieman toisenlaisena sovituksena ruotsalaisena merimeislauluna.
Kappale on kulkenut mukanani 50v ja nyt siihen sitten löytyi tyylikäs välisoitto tästä julkaisusta ja sen tulen liittämään repertuarini siihen osaan, joka lähtee tarvittessa "hatusta".
Oli mielenkiintoista nähdä nuotinnokset Violan sovituksina aikaisemmin soittamastaan materialista ja samalla saada jotain "uuttakin".

olli

Olen myös erittäin tyytyväinen saamaani nuottivihkoon.  Sieltä löytyy muutama valssi ja luonnollisesti "Ellin polkka", jota porukkamme lähtee "yhteissoittamaan" syksyllä.  Kesällä kukin treenaa tykönänsä.  Hiukan haittaa nuotinlukua tuo, kun bassot on kirjoitettu kokonaisina sointuina, mutta se on pieni harmi kokonaisuuden kannalta.  Varmaan on harkittu juttu, kuten vihkosen esipuheissakin kerrotaan.  Joten samaan tapaan vain kaikki muutkin Violan kappaleet painettuun muotoon.  Odottelen seuraavia.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

ftamt

Hyvä Olli! Toiveesi radiossa meni läpi. Tuossa kirjassa on Ellin polkan lisäksi toinenkin
räväkkä polkka eli Kauhavan tappelu-polkka. Sen Viola levytti jopa kahteen kertaan.
Vanhempi versio on nimeltään Kauhavan polkka. Tässä ensimmäisessä vihkossa on
nuorempi versio.
Toivo

Hannu S

Vanha keskustelu, mutta palataan aiheeseen uudelleen. Ensiksikin suuri kiitos Toivolle, kun silloin muutama vuosi sitten sain hankittua kauttasi tuon Viola Turpeisen nuottivihkon. Se oli jäänyt kirjahyllyyn. Viikko sitten satuin kuuntelemaan, kun yksi soittaja soitti Ellin polkkaa ja minusta se kuulosti - no en voi kehua. Polkka jäi kuitenkin päässäni soimaan. Eilen sitten hain youtubesta tuon Violan esityksen ja ai että se sytytti. Ei muuta kuin kirjahyllystä nuottivihko käteen ja uudelleen kuuntelemaan Violaa. Siinä on oikea nuotti! Sitten ei muuta kuin harjoittelemaan, Kouvolan kravatilla tietenkin - varmaan 30 vuotta olin soittanut ja silloinkin täysin pieleen. Alkoi väsyttää ja laitoin harmonikan sängylle ja itse hetkeksi levähtämään - no aamulla heräsin haitari kainalossa. :) Rouva aamulla kahvipöydässä vinoili, että sinulla sitä noita rakkaita riittää. Uudelleen syliin ja eikun harjoittelemaan. Kyllä se vielä joskus jollain tapaa. On hyvä harjoitella, kun laitta kuulokkeet korville ja kuuntelee Violan niin kevyttä soitantaa ja aivan mahtavaa paljetremoloa. Sitten yrittää itse perässä. Paljetremoloa on harjoiteltu, niin että vasen käsi jo väsyi. Viisi tuntia meni tänäänkin Ellin polkkaa harjoitellessa, mutta kyllä se vielä joku päivä lähtee niin, että itsekkin ilkeää kuunnella.

ftamt

Kiva kuulla, että Violan soitto säväytti ja vihkolle tuli käyttöä. Harmi, että toista vihkoa ei ole vielä saatu valmiiksi Pasi Raukolan opiskelukiireiden vuoksi.
Toivo