Suomen Harmonikkaliitto

Rytmikone

Aloittaja olli, 01-04-2011, 15:58:01

« edellinen - seuraava »

olli

Tuolla haitarikaraoken puolella oli jo puhe tästä porukan ongelmasta - pysyä rytmissä kappaleen alusta loppuun.  Onko harrastelijoilla kokemuksia näistä sähköisistä rytmikoneista?  Niitähän sais alle 200 euron.  Meinaan ens viikolla käydä liikkeessä kyselemässä ja tutustumassa.  Mutta kokemuksia - hyviä ja huonoja!  Meidän porukassa ei ole komppaajaa - vain neljä harrastelijahaitaristia.  Kaipais taustakomppia! :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Kotikutoinen

Hei!
Minulla on kokemusta,soitan koskettimia (rytmikoneella) melko samanlaisessa porukassa.
Kannattaa kysellä jos sattuisi tuttavapiirissä olemaan kosketinsoittaja kun soinnut pitäisi
osata antaa sille rytmikoneelle.
Toimii hyvin jos ja kun porukka  oppii kuuntelemaan rytmiä.
Konekomppi on aina kuitenkin konekomppi,ei se tunnista aina fraasien välejä ja halvemmissa
on vaikea tempo muuntelut soiton aikana.
Usein soitan kompin ensin kosketinsoittimen muistiin sitten toisto päälle ja haitarilla melodia.
Komppi vehkeissä transponointikin on helppoa.
Suosittelen kokeilkaa.
Kotikutoinen

Johan

Pistäkäähän neljästä ukosta aina yksi vuoroviikoin hoitamaan komppi "luomukonstilla", niin siinä teille on rytmikonetta, joka sopii tyyliinne paljon paremmin kuin rytmikone ja musiikkine säilyy elävänä.
Tällöin jokaiselle kehittyy taito hoitaa myös sekin puoli hommasta ja musiikkinne saa aivan uutta sykettä.
Tuolla menetelmällä kukaan ei myöskään otsaansa sitä leimaa, että se on "vaan niitä kompin lätkyttäjiä" ;)

olli

Joo toi "luomu" kuulosti hyvältä, täytyy ens viikolla ehdottaa porukoille! ;)

Kotikutoinen

Totta on

Jos vielä tekisitte stemmat  ja vain yksi soittaisi melodian.
Basson ja soinnut hoitaisi komppi haitari.
Parasta luomua muttei helppoa.
Johan on oikeassa, kompin "lätkyttäjää" usein mollataan, mutta ei se ole helppo homma.

Kotikutoinen

Olli hei.
Selailin näitä(olen täällä harvoin)  sivustoja ja huomasin että olet joskus kysellyt "Pientä kukkasta" ja "La Paloma"
Jos haluat, voin tehdää sulle taustat ko.kappaleisiin saisit vähän tuntumaa konekomppiin.
Missä sävel lajissa????

olli

Lainaus käyttäjältä: Kotikutoinen - 02-04-2011, 12:03:46
Olli hei.
Selailin näitä(olen täällä harvoin)  sivustoja ja huomasin että olet joskus kysellyt "Pientä kukkasta" ja "La Paloma"
Jos haluat, voin tehdää sulle taustat ko.kappaleisiin saisit vähän tuntumaa konekomppiin.
Missä sävel lajissa????
Nämä edellä mainitsemasi olivat aiempaa innostusta.  Nyt tällä nykyporukalla aloittelemme ja opettelemme vanhoja valsseja!  Kiitos kuitenkin, ehkä myöhemmin. :D
Siis aloituskappaleitamme ovat perinteiset: "Metsäkukkia G-molli", "Pikku syntinen G-molli", "Kulkurin kaiho A-molli"ja "Sininen huivi G-molli"  lisäksi aloittelemme myös "Muistoja Karpaateilta D-molli"

pillimees

Lainaus käyttäjältä: olli - 01-04-2011, 15:58:01
Tuolla haitarikaraoken puolella oli jo puhe tästä porukan ongelmasta - pysyä rytmissä kappaleen alusta loppuun.  Onko harrastelijoilla kokemuksia näistä sähköisistä rytmikoneista?  Niitähän sais alle 200 euron.  Meinaan ens viikolla käydä liikkeessä kyselemässä ja tutustumassa.  Mutta kokemuksia - hyviä ja huonoja!  Meidän porukassa ei ole komppaajaa - vain neljä harrastelijahaitaristia.  Kaipais taustakomppia! :D
No nyt mentiin osastolle josta minäkin voin sanoa jotain tietäväni? Minun mielestäni hanuri porukassa ei kannata käyttää komppi koneita! Perustelen tätä sillä et jälki on  yleensä kaikkea muuta kuin hyvää. Soitosta häviää elävyys, ilmeikkyys ja muutenkin siitä tuppaa paistamaan läpi tietynlainen konemaisuus! Olen itse, porukassamme "komppiläpsyttäjä, rummuilla ja kitaralla kun kysessä on konsetti tahi joku muu esiintyminen. Harjoituksissa komppaan haitarilla ja samalla soitellen melodiaa. Näin saan soitettavien biisien rakenteen selkeeksi. Joten mielestäni sähköisiä vehkeitä ei kannata työntää muuten akustistensoittimien joukkoon. Vielä sellainenkin juttu et komppikone ei myötäile soittajia vaan soittajien on myötäiltävä konetta! Eli paras vaihtoehto jos ei ole rumpalia/basistia,opetella komppaamaan haitarilla ja sen kun oppii niin jälki on verraten kuunneltavaa!

Johan

Olen vahvasti samoilla linjoilla kuin Pillimees, ja kun vielä ottaa huomioon nuo soitettavat kappaleet, niin unohtaisin kyllä konekompin.
Luomukomppi seuraa melodiaa kuin hai laivaa, ja päinvastoin, jolloin rytminmuutoksien kanssa "makustelukin" onnistuu tarvittessa. 
Hyvänä esimerkkinä konekompista voisin kertoa tapahtumasta, jossa viikopituisen lomajakson tanssit iltaisin soitettiin kolmen eri pelimanniyhtyeen toimesta.
Yhdellä yhteellä oli "komppikone" käytössä ja yleisönä olleet eläkeläislomalaiset kritisoivat tuon yhtyeen esityksiä voimakkaasti sen takia, vaikka yhtye muuten soitti lähes ammattimaisesti.

Suosittelen siis lämpimästi, että toimikaa "luomukompilla", se sopii musiikiinne ja tyyliinne, ja on teille varmasti kokonaisuuden kannalta paras vaihtoehto.
'Pistäkää se ukko komppaamaan, jolla on pienimmät rytmihäiriöt, niin mekin joskus teimme;)

olli

Kiitoksia kovasti kannustuksesta.  Enpä siis mene investoimaan sähköisiä vehkeitä ;)  Täytynee mun ruveta siksi komppikoneeksi (luulen olevani porukasta se paras tähän hommaan, siis omasta mielestäni).  Hitaasti vaan eteenpäin.  Jospa se porukkakin oivaltaa ennen pitkää.

Me olemme siis AIVAN ALUSSA tässä porukkasoitossa.  Porukan kokoonsaaminenkin vei pari vuotta, mutta nyt meitä on JO neljä ja kevään kuluessa pääsemme jonkin verran eteenpäin.  Olen positiivinen luonne, joten uskon tulevaisuuteen (kohta 65 v)! :D

Johan

Olli, vasta 65, oppivuodet siis menossa :D

Katsoppa siitä lähettämästäni pelimanniporukan kuvasta toinen kaveri vasemmalta, kuvaa otettessa 87v,  ja sotti vielä 10 vuotta sen jälkeenkin, joten kyllä Sinä olet vielä siis kehityskelpoisessa iässä ;)

olli

Joo, nuori poikanenhan minä vielä olen.  Isäni, 93 v, soittelee vielä silloin tällöin, kun vähän innostaa!  Haitari vaan painaa hiukan liikaa hänen ikäiselleen (ja kuntokin on jo huonontunut).

waltsu

Myöhäinen vastaus konekomppi ketjuun. Ihmettelen, ettei midimiehet ole ennen vastanneet.

Jos haluatte esittää kerhoissanne musiikkia konekomppia käyttäen, tarvitsette sen jälkeen basistin. Se konekomppi hanurinsoitto ilman bassoa on sama , kun takki ilman hihoja. "Rumpukomppi" ei siis yksin riitä.
Sen jälkeen haluatte siihen kitaristin, koska ne hanurilla soitettavat kappaleet useimmiten sen vaatii.(Humpat, polkat, tangot, valssit, jne.)

Laittakaa hänet, kenellä siellä kerhoissa se midi/digihanuri/komppi ja saundi moduuli on töihin. Niitähän varmaan on?

Oppinut midihanurin käyttäjä hoitaa esim. basistin ja kitaristin tehtävää pelkällä hanurin bassolla, siis komppaa. No tietysti diskantillakin voi kompata.

Tällä tavoin käytettynä se on ehkä, varsinkin alussa parempi vaihtoehto, kuin kellon tarkkuudella toimiva konekomppi, koska siinä pystyy soveltamaan ko. porukan soittotyyliä, ts. hiomaan jako-ongelmia.

Lisäksi, pelkän hyvän rumpukoneen hinnalla, saa käytetyn midimoduulin, joka on samalla myös rumpukone ja paljon muutakin, sekä ohjelmoitavissa jokaisen käyttötarpeisiin.

Voitte sitä käyttää vaikka karaoke tarkoituksiin jne.

Tai sitten jatkakaa vanhaan ja totuttuun tapaan! Niin kuin jatkattekin.
Nämähän on makuasioita.

Sitä ihmettelen, kun ensimmäisiä midejä on hanuriin asennettu yli parikymmentä vuotta sitten ja nyt kysellään joissakin ketjuissa karaoke taustoja. Kertomalla heille midin tuomista mahdollisuuksista, vastaus on, että en minä niillä mideillä mitään tee???!!!

Kuinka näitä midin/digin suomia mahdollisuuksia täytyisi selvittää?

Parhain terveisin waltsu.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: waltsu - 17-08-2011, 10:06:42
Myöhäinen vastaus konekomppi ketjuun. Ihmettelen, ettei midimiehet ole ennen vastanneet.

...

Sitä ihmettelen, kun ensimmäisiä midejä on hanuriin asennettu yli parikymmentä vuotta sitten ja nyt kysellään joissakin ketjuissa karaoke taustoja. Kertomalla heille midin tuomista mahdollisuuksista, vastaus on, että en minä niillä mideillä mitään tee???!!!

Kuinka näitä midin/digin suomia mahdollisuuksia täytyisi selvittää?

Tuntuu että joillekin haitaristeille midi ja digi merkitsevät konemusiikkia johon liittyy negatiivinen mielikuva. Arvelisin että ajatellaan jäykkää, konemaista soittoa ja kenties myös tylsiä soundeja.

Midillä ja digillä syntyy kuitenkin juuri niin konemaista tai elävää soittoa kuin sillä tehdään. Näiden käyttöönotossa on kuitenkin monta kynnystä. Ensin tuon mielikuvan ohittaminen, sitten laitteiden hankkiminen ja sitten niiden käytön opettelu. Ja siinä pitää oppia myös ajattelemaan soittoa niinkuin basisti tai kitaristi, ennenkuin se alkaa oikeasti toimia hyvin.

En ole midihaitaristi, mutta haitaristi ja midisti, siis muuten midihommia tehnyt kohta 25 vuotta. Soitan nykyään mieluummin akustisia soittimia, mutta teen midillä taustoja itselleni, jopa ihan tietokoneella synnytetty rummut-basso-piano/kitara toimii jos sen päälle soittaa sitten akustisia soittimia.

olli

Rytmikone-ongelma on tältä erää ratkaistu.  Me saimme tästä syksystä alkaen kerhollemme ammattitaitoisen vetäjän, joten pysymme rytmissä!!! ;D

ftamt

Meikäläiselläkin oli aikoinaan rymikone - metronomi, kun opettelin soittamaan. Hyvin pian
parin viikon sisällä minulle sanoi 1940-luvulla Dallapé-orkesterin virittäjänä ollut muusikko
ja soitinkauppias, että et sinä sitä tarvitse. Ilmeisesti olin tarkkakorvainen, kun opin itse-
kin myöhemmin jonkunlaiseksi virittäjäksi.
Dallapé muuten käytti taitavasti 1930-luvulla rytmiryhmää avuksi. Levyillä ei rumpali ole
päälimmäisenä lätkyttämässä, vaan on viety mahdollisimman kauksi mikrofonista. Sen
aikaisissa Eero Lindroosin sovituksissa rummuille oli annettu hiukan halventava nimitys - kolistimet. Silloin komppi tehtiin torvi- tai kontrabassolla, banjolla tai kitaralla,harmonikalla, pianolla ja rummuilla niin hiljaisesti, että melodiat kuuluivat eri äänissä hyvin selvästi. Siinä oli sakeasti erilaisia nuotteja ilmassa.
Toivo

htoyryla

Itse hommasin äskettäin iPadiin metronomisovelluksen. Kuulostaa ja näyttääkin vanhanaikaiselta metronomilta, mutta lisäksi saa tahdin eri iskuille eri soundin. Tuo on mulla aika tärkeä, koska tavallisen metronomin (esim. laitan digipianon metronomin tikuttamaan) kanssa mulla helposti lipsahtaa iskun tai useammankin pieleen jossain kohtaa.

Laitan normaalin metronomiäänen ykköselle ja jotain hiljaisempaa muille iskuille.