Suomen Harmonikkaliitto

Scandalli 550, 4 disk. äänikertaa, 5 bassossa - 120 bassoa

Aloittaja Ojiek, 31-03-2011, 21:23:14

« edellinen - seuraava »

Ojiek

Tämän Scandalli 550 harmonikkani valmistusajankohta on kiinnostava, ja
harmonikan vaellus/taustahistoria ei ole säilynyt minulle asti.

Vihjeitä: Sulkuventtiilien alustalevy alumiinia. Venttiili varret litteää, n. 2,5 mm/4 mm
alumiini kiskoa. Venttiilirunkopalat puuta. Rungon selluloidin väri sinihrmaa, lilaan
vivahtava ja kristalli/kuvio koristeinen.
Bassokoneisto hyvin litteä, eli matala ja yksinkertaisen oloinen - minulle poikkeavan erikoinen
ulkonäötään verrattuna yleisesti oleviin malleihin. Palkeen pintakangas kukkakoristeinen.
Entisen omistajan käsitys oli, että se olisi 1930 luvun harmonikkoja, mutta itse uskon n 10 vuotta myöhempään valmistusaikaan.

Soitin vaikuttaisi rakanteeltaan aikansa PRO- mallistoon kuuluvaksi poikkeuksellisen tukevan alumiinikiskotetun valmistuksen takia.

ftamt

Kyllä minusta tämä on 1930-luvun puolella tehty peli, sillä muotoilu ja kaikki yksityiskohdat
viittaavat siihen. Alumiininen välikansi oli silloin jo kaikissa täysikokoisissa harmonikoissa käytössä. Sinistä loimuselluakin juuri tällä sävyllä oli jo saatavissa. Onko nuo jalat
sorvattua messinkiä? Dallapé käytti samanlaisia jo 1920-luvun lopulla.  Olen niin paljon nähnyt haitareita Suomessa ja ulkomailla eri museoissa, että ei ole epäilysäkään, etteikö tämä olisi ennen sotia tehty peli. 1940-luvulla ei kukkamaleja enää tehty, kuin erikois-
tilauksesta. Kaikki tehtaat seurasivat toisiaan ja suunnittelivat uusia malleja, joita
enemmän tai vähemmän kopioitiin. Tämä on tyypillinen tasaääninen 1930-luvun peli
ja muotoilukaan ei poikkea kovin paljon muista sen ajan soittimista.
Toivo

Ojiek

Kyllä tässä edessä olevat jalat on kromattua messinkiä halk. 12 mm. Ilmeisesti takimmaiset
alkuperäisjalat ovat hävinneet joskus - sillä tuskin niitä alunalkaen olisi tehty eri aineesta. Takimmaiset jalat ovat bakeliittia, pyöreät parisenttiset halkaisijaltaan, rengasmaiset, jossa ruuvi keskellä. Korkeus kyllä sama. Tässä lähikuvassa näkyy jalkojen ja muidenkin rungon osien yksityiskohtia paremmin

ftamt

Minun vuoden 1931 Dallapéssani on ihan samanlaiset messinkijalat, mutta ihan messinkiä. Kun
tätä peliä katselee, niin se voi olla jopa 1930-luvun alkupuolelta, koska se muistuttaa tuon
ajan Dallapé ja Cooperativa harmonikkoja. Varmaankin soi kuuluvasti ja herkästi?
Toivo

Hannu S

Hieno on soitin. Näyttää tosi laadukkaalta sen ajan soittimeksi. Onko tuo vipu tuossa diskantin päällä rekisterivaihdin? Voisit laittaa Viljolle kuvan, jotta saisi Galleriaan. Sellaista ei siellä vielä ole.

Johan

Minulla on kahdessa pelissä myös tuollaiset messinkijalat, toinen on Matelli vuodelta -37, siitä on kuvakin galleriassa, mutta jalat näkyvät heikosti.
Jalkojen malli siinä hieman poikkeaa, ja niissä on harkki ruuvimeisseliä varten, joten siinä saa olla tarkkana, että ei raavi alustaa, jolle pelin asettaa.
Toinen peli on Kantulia noin vuodelta -27, siitä oli jo pari jalkaa hävinnyt, mutta vanhan mallin mukaan tehtiin uudet tilalle. Molemmissa jalat ovat niklaamattomat.

Ojiek

Kiitos vastauksista, mukava käydä ajatusten vaihtoa. Kyllä tuo on hyvin mieluisa ääniltään jos sen viimeisen päälle laittaisi, niin huppukuntoon niin herkkyyttäkin löytyisi enemmänkin.

Keskivipu on yksi koplari vipu, toinen on kahvan sivussa ylös-alas liikkuva kisko, ja kolmas
kahvan kyljessä oleva pitkä sissään painettava kisko jota survaisemalla aukeaa loputkin reiät
kielipenkeissä ja pääsee masterille kerralla.

Olen tuon nyt vain noin tärkeimmiltä kohdin huoltanut "omin päin" - joku kielilaatta vahattu, ja muutamia huopanahkoja korjailtu, ja palkeen tiiviste juttuja ja tuollaista pientä tehty.
Mutta ilmat pysyy ja peli soi.

Koko vahauksien uusinta, kielien putsaus ja kosketinkoneiston huolto, tekisi siitä huippusoittimen
oman käsitykseni mukaan. Mutta se vaati minua parempaa osaajaa noilta osin.

Mutta jonakin päivänä voin saattaa sen oikeaan hoitolaan ;) Mukavat äänet sieltä nytkin saa.

olli

Ammattilaiselle vaan!  Saat soivan pelin ja kunnolla kunnostetun.  Kokemusta on Kouvolan Kravatista, johon teetin ammattilaisella kieliremontin - 1200 euroa! ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!