Suomen Harmonikkaliitto

Harmonikkamuseo Tanskassa

Aloittaja humppahanuristi, 18-03-2011, 09:37:48

« edellinen - seuraava »

humppahanuristi

Muistelin, että aiheesta joskus oli jotain keskustelua mutta en haulla löytänyt.
1992 kesällä olen jossain päin Tanskaa käynyt haitarimuseossa Tanskassa, oli pohjoisrannikolla, mutta oliko jonkun saaren vain mantereen pohjoisrannikolla, sitä ei muista. Ihan sattumalta ohiajaessa satuttiin sinne.

Vaikuttaa siltä, että kesäkuun alussa pitäisi taas ajella siellä suunnalla ja sillä olisi kysellyt, onko kenelläkään tietoa. Onko moinen enää toiminnassa ja missä se nyt oikeasti siellä on?  :)
Humpasta rautalankaan...
https://youtu.be/kjZPRjxDZOA

Hannu S

Tarkoittanet harmonikkamuseota, joka sijaitsee Aalborgin lähellä. Aalborgista jonkun matkaa länteen. Mikähän sen paikan nimi oli, joku Brov tai sinnepäin. Se on siellä Tanskan "mantereen" eli suurimman saaren pohjoisrannikolla. Olen joskus käynyt siellä. Lienee vieläkin toiminnassa.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: C Griff - 18-03-2011, 09:59:05
Tarkoittanet harmonikkamuseota, joka sijaitsee Aalborgin lähellä. Aalborgista jonkun matkaa länteen. Mikähän sen paikan nimi oli, joku Brov tai sinnepäin. Se on siellä Tanskan "mantereen" eli suurimman saaren pohjoisrannikolla. Olen joskus käynyt siellä. Lienee vieläkin toiminnassa.

Menee maantieteen puolelle, mutta mitenkäs se Jyllanti nyt saari olisi? Onhan se eteläpäästään aika tiukasti kiinni mantereessa. Sjellanti kai se suurin niistä saarista. Aalborg on sitten Lim-vuonon rannalla, se taitaa mennä Jyllannin poikki joten se Jyllannin pohjoiskärki taitaa olla saarella, mutta ei kai se sentään Sjellantia isompi ole?

humppahanuristi

Jees, löytyi
Accordion Museum
Tranum Engevej 250, 9460 Brovst - Denmark
Phone: +45 98 23 81 46
Humpasta rautalankaan...

Viljo

Viitsitkö tehdä palveluksen, kun sielä käyt. Minun pitäisi siellä joskus myös käydä... Eli jos saat otettua kuvia vanhoista soittimista, niin ota niitä. Erityisesti vanhat Dallapé-soittimet ovat tärkeitä näppäinjärjestelmän vuoksi. Sieltä pitäisi löytyä nyk. suomi-järjestelmällä olevia harmonikkoja, jotka eivät ole täällä edes ikinä käyneet -> eli lisätodiste, että ko. näppäinjärjesteslmä on Dallapén tehtaalta. Soitinmalleissa pitäisi päästä ihan 1900-luvun alkuun, vuosisadan vaihteen tienoille. No - okei. kyllä ne muutkin vuosikymmenet kelpaavat :-)
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

humppahanuristi

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 18-03-2011, 10:58:51
Viitsitkö tehdä palveluksen, kun sielä käyt. Minun pitäisi siellä joskus myös käydä... Eli jos saat otettua kuvia vanhoista soittimista, niin ota niitä. Erityisesti vanhat Dallapé-soittimet ovat tärkeitä näppäinjärjestelmän vuoksi. Sieltä pitäisi löytyä nyk. suomi-järjestelmällä olevia harmonikkoja, jotka eivät ole täällä edes ikinä käyneet -> eli lisätodiste, että ko. näppäinjärjesteslmä on Dallapén tehtaalta. Soitinmalleissa pitäisi päästä ihan 1900-luvun alkuun, vuosisadan vaihteen tienoille. No - okei. kyllä ne muutkin vuosikymmenet kelpaavat :-)

Kyllähän kuvia varmaan tulee, jos niiden ottoa ei siellä kielletä. Täytyy muistikortille tehdä tilaa, tällä hetkellä mahtuu vain joku 800kuvaa enää.  :D

Autopuolikin pitää saada iskuun ennen reissua. Toyotalla ei viitsisi lähteä ja servoletti kaipaa pientä ehostusta.
Humpasta rautalankaan...

Viljo

Mä olen heinä-elokuun taitteessa Etelä-Ruotsissa... Jos sais pari vapaata päivää, niin voisi tehdä pienen rundin naapurimaahan. Tosin pitää kattoa, että on myös pelinappulaa matkustaa.

Hannu S

Onko Viljolla kuvaa vanhasta 6-rivisestä Dallapesta vai olisko se Cooperativa. Minulla on sellainen. Sieltä 1920-luvun taitteesta. En ole pitkiin aikoihin katsonut laukkuun, niin en muista kumpi se nyt on. Otanko kuvan ja laitan tulemaan.

Viljo

Lainaus käyttäjältä: C Griff - 18-03-2011, 13:43:41
Onko Viljolla kuvaa vanhasta 6-rivisestä Dallapesta vai olisko se Cooperativa. Minulla on sellainen. Sieltä 1920-luvun taitteesta. En ole pitkiin aikoihin katsonut laukkuun, niin en muista kumpi se nyt on. Otanko kuvan ja laitan tulemaan.

Pistä tulemaan vaan. Minulla on tossa muutama muukin soitin kun pitäisi laittaa galleriaan, mutta en ole ehtinyt... Jos lauantaina..

humppahanuristi

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 18-03-2011, 10:58:51
Joo, käytiin siellä ja mietin, että mitäs minun pitikään kuvata. Taisi joku vanha stradellassa tehty härveli tarttua kuvaan ja kyllä taisi olla "suomi"-järjestelmällä.
Hirveästi rompetta on sinne kertynyt, ei pelkästään haitareita vaan kaikenlaista vanhaa rompetta. Vähän samaa tavaraa kuin tänne minullekin kotiin eli haitareita, putkiradioita ja -vahvistimia ja kaikenlaisia soittimia. Onko tämä joku hanuristin geenivirhe?  ;
Ei meillä onneksi ihan niin paljon tavaraa ole mutta siellä ei ollut yhtään sähkökitaraa, joita taas minulla on kolme.
Laitanpa muutamat kuvat kunhan jaksan.

Niin servoletilla käytiin. Nykimisvaivaa oli lähtiessä ja käyntiongelmia tullessa mutta reissu heitettiin. Eikä nyt pahasti mennyt bensaakaan: vain 240litraa koko reissulle. ;)
Niin ja matkaa tuli reilut 2700km. Ei paha kulutus tuollaiselle amerikkalaiselle bensahirmulle. ;)
Humpasta rautalankaan...