Suomen Harmonikkaliitto

ROLAND FR-1

Aloittaja risto, 03-03-2011, 09:49:51

« edellinen - seuraava »

risto

FR-1:een on tullut ohjelmapäivitys, jolla bassoista saadaan myös melodiabasso. Kyselin Roland Scandinaviasta tätä päivitystä, ja vastuksena kerrottiin, että päivityksen saa haitariin ilmaiseksi. Samalla päivityksellä haitariin tulee joitakin muita lisäominaisuuksia, joista en tarkemmin tiedä. Päivitys tapahtuu MIDI portin kautta. Päivitystä varten pyydettiin varaamaan aika.

/Risto

kukapoika

Miten näppäimistön muuttaminen suomalaiseksi...?

Sinulla on ilmeisesti semmoinen pikkuinen digihanuri. Olen itse ollut semmoinen kotitarvesoittelija ja pitkään on vanha akustinen soittopeli ollut käyttämättä. Viime aikoina olen alkanut lämmitelemään vanhaa harrastusta. Ongelmana on vaan se, että asun kerrostalossa ja soittaminen ei oikein naapureita ja muuta kotoväkeä häiritsemättä onnistu. Siksi olen harkinnut digihanurin hankkimista ja minun tarpeisiin riittäisi ihan hyvin Rolnadin 1x tai se seuraava 2xb (vai mikä lie?). Tiedustelisin, miten sen näppäimistön vaihaminen suomalisen järjestelmän mukaiseksi onnistuisi. Best musiikista kyselin ja sanoivat, että toiset nappulat tulevat mukaan ja ohjeet, miten ne vaihdetaan/ladataan. On kyllä tietokone, mutta en ole mikään mestari käyttämään ohjelmia.

Semmosita vielä, että henkilökohtaisesti pidän kylla oikealla haitarilla soittamisesta, mutta näin "olosuhteitten pakosta" digivehje on ainoa mahdollisuus, jotta voi soitella korvakuulokkeilla toisia häiritsemättä.

Muutakin tietoa ja kokemuksia ottaisin mieluusti vastaan.

Kukapoika..

Kaifun

Kun Rolluva on tilaamassa, nin pitää keskustelussa varmistaa oikeesta mallimerkinnästä. FR-1 mahtaa olla pianokoskettimistolla ja FR-1b(button) näppäimillä.

Suomessa myytävät soittimet tulevat valmiiksi ohjelmoituna suomalaiselle järjestelmälle. Ja nyt kuullemma tuata piänintä rolluva saa saa sellasena, että siinä on sisällä omat kaijjuttumet.

Mulle tua pikkudigi on antanu ihan uutta potkuva soittolijoihin. Vuateen ei oo höyryhaitari ollu sylissä bodausvälineenä.

kukapoika

Vais niin, ettei tartte sitte ruveta nappuloita rukkaamaan. Pittääpä varmistaa tuo malli. Sen verran oon netissä surffaillu, että usiampiki nettikauppa nuita Rolandeja kaupittelee - molempia malleja sekä piano että näppäin. Ulukomailta näitäki sais halavemmalla, mutta sitte pitäs vissiin niitä nappuloita ohojelmoija uuvelleen. Korvakuulokkeet ei taija kuulua kauppaan. Pittääköhän olla merkkikohtaset vai voiko tuommosilla tavallisilla esim. tietokonneeseen sopivilla kuulokkeiilla soitella ääneti.

htoyryla

Mulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta eikös noissa ole valmiiksi ohjelmoituna eri näppäinsysteemit, sen kun valikosta valitsee. Itse ne näppylät eivät sillä tietenkään vaihda paikkaa, vain äänet.

Olikohan noissa edes mahdollista itse ohjelmoida mikä ääni mistäkin näppäimestä lähtee. Muistelen että siitä alettiin puhua vasta tuossa diatonisessa värkissä (FR-18).

Kaifun

Rollun mukana tulee kuulokkeet.
Soittimen mukana tulee käyttöohjeet, jossa on ohjeet ohjelmoida laite vaikka venäläisessä kirkossa soitettavalle nappulajärjestelmälle.

Miinuksena on, että pikkurollussa alin soiva ääni on G. No Sepolle se tuntuu hyvin riittävän, mutta meitille muille on yhtä piruva, ku A-mollin kvintti E ei soi. Ei pysty allaalta alottaa Rantakoivua. Sama "vika" on kyllä monissa muissakin piänemmissä haitarimalleissa.

Pikkurollussa saa kyllä äänialuveen ohjelmoituva oktaavvija matalammalle, joka korjaa tilannetta.

Nappuloitten värit on helppo vaihtaa yksvärisiks taikka yksilöllisesti kuvioiden, koska näpykät ovat kierteillä paikallaan.

kukapoika

Jostaki kuvasta kattelin sitä pienemmän paneelia ja siinä tosiaanki näytti olevan nappula oktaavin vaihtamiseksi ylemmäs tai alemmas. Minäpä kiitän keskustelijoita ja rupian laskeen rahoja... Josko ainaski ostais sen fr3xb:n. Onkohan siitä kokemuksia?

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Kaifun - 07-03-2012, 17:23:39
Rollun mukana tulee kuulokkeet.
Soittimen mukana tulee käyttöohjeet, jossa on ohjeet ohjelmoida laite vaikka venäläisessä kirkossa soitettavalle nappulajärjestelmälle.

Ohjelmoida? Miten mä en löydä semmoista manuaaleista. Vain sen että näppyläsysteemin saa valittua niistä mitä siellä on valmiina.

Kattos kun FR18:ssa pääsee valitsemaan joka näppylälle aivan vapaasti mikä ääni siitä lähtee. Sitä jo voi sanoa ohjelmoinniksi.

Kaifun

Mahtaa käyvvä mullekin nin, että alkaan laskea kolikkokukkaroni sisältövä.
Tua uusi pikku-Rollu FR-1x laitto käet vapisemmaan. Siinnä on uusija ominaisuuksija USB- portin kautta tapahtuviin usseemmanlaisiin toimintoihin. Ja siinnä on itessään kaijjuttimet.

Höyryhaitareissakin siirryin jo TV:n kokosista piänempiin ja keppeemmän käteviin.

Alkavalle soittajalle digi on hyvä valinta. Piänellä rahalla saa paljon ominaisuuksija. Yhessä raamissa on monta haitarija. Urkuva ja monta muuta soitinääntä.
Digi on mun tiäni.

Kaifun

Tarkennusta:

Asijaan vihkiytymättömänä mulla on termit omanlaisesa. Siällä on manuvaallissa esitettynä usseempi valmiinna valintanappulayhistelmillä asennettava näppäinjärjestelmä. Sellanen valmis asennelma on riittävä mun humiseville aivoilleni.

Siinnä Rollun lippulaivassa, jossa voijjaan näppäinkohtasesti asettaa äänet, poistuu narinani perusta alimmasta soivasta äänestä. Mutta voin kuvitella omakohtasesti kun kävisin kaikki nappulat erikseen lävitte usseemman väärän asennuksen jälkeen, nin nimeeni kysyttäessä vastaisin silmät harottaen, että Pekka Lipponen.

Ja mahan muistella kuulokkeittenkin mukanaolon sittenkin väärin. Mahto olla nin, että repäsin jonkun muun laitteen mukana tulleen uuvven kuulokemuavvin auki.

htoyryla

FR-18 ei ole mikään lippulaiva, vaan diatoninen peli, jossa on kolme riviä diskantissa ja 3x6 näppäintä bassopuolella. Kun noita diatonisia systeemejä on vain hieman vähemmän kuin diatonisen soittajia, niin tuolle näppäinsysteemin ohjelmoitavuudelle on todella tarvetta.

En sitten tiedä olisiko noissa kalliimmissa viisirivisissä Rolandeissa vastaavaa systeemiä. Ainakin vähemmän niissä on sille tarvetta.

Kaifun

On tua haitarikuumme kanssa yks kauhija tauti. Ei se asetu muuten ku ostamalla.
Mullekin nyt sitte kävi nin, että menin tilata rätkäytin Sävel-Laaksolta uuvven pikku-Rollun. Siis vaihan edellisen tähän uuvvistettuun malliin. Tuntuu menekkijä nyt olevan, ku toimitusaika on kohtalaisen pitkä.

kukapoika

Tänne Rovaniemelle rantautu pari viikkoa sitte tuliterä Roland fr1x b - siis sen pikkuisen mallin uudempi versio.Ei ollu kapitaaalia ostaa sitä seuraava mallia, mutta hyvin olen tuolla pärjäilly. Eihän se ihan samanlainen soitettava ole ku "oikia haitari", mutta nytpä saan kuulokkeet päässä soitella (tai ainaski opetellla) rauhassa muita häirittemättä. Tyytyväinen oon vaikkei minusta mikkään mestari tuukkaan. Kyllä minä silti vielä Kouvolan kravatin kahvoihinki mieluusti tartun ku muut ei oo hättyyttelemässä.

Kaifun

Onnittelut kukapojalle hyvästä hankinnasta. Siitä pikku-Rollusta on paljon ilova. Ku sinne vasemmalle käelle rakennat sähköpassolle, kitarakompille ja rummuille rytmiryhmän ja miätit basistin käyttämijä fraasijen päihin ja pitkiin nuatteihin kulettamija rakenteita, nin et ookkaa ennää kuka tahansa poika.

Kaifun

UUDISTUNUT PIKKU-ROLLU

Sain tällä viikolla maalliskuulla tillaamani pikku-Rollun. Punasen. Muunvärisijä ois saanu noppeemmin, mutta tehtailija-kapitalisti tuntuu jarruttavan punavärin levijämistä.

Parinillan kokkeilemisen perusteella voi sanoa, että kehitystä on eelliseen nähen tapahtunu.
Kosketustuntuma diskantissa on nyt napakan haitarimainen.
Palkeen painetunnistin on nyt nin herkkä, että lehetkin pitäis alkaa vaivatta varisee.
Vasemman käen sointupassolle kytkettävän komppikitaran ääni on nyt tarkotukseensa parempi.
Laitteessa on nyt itessään kaijjuttimet, mutta koostaan johtuen ääni on hikisen piäni. Käytän välijoholla ulkopualista aktiivvikaijjutinta.
Koko olemus ja tuntuma on nyt kokkoosa nähen jämäkkä.

Pualtoista vuatta soittamani pikku-Rollu meni vaihossa. Se on toiminut hyvin ja antoi mun touhuihini ihan uutta meininkijä.
Laitetta voi tiadustella Sävel Laaksolta.

risto

Lainaus käyttäjältä: Kaifun - 31-05-2012, 23:17:59
UUDISTUNUT PIKKU-ROLLU

Sain tällä viikolla maalliskuulla tillaamani pikku-Rollun. Punasen. Muunvärisijä ois saanu noppeemmin, mutta tehtailija-kapitalisti tuntuu jarruttavan punavärin levijämistä.

Parinillan kokkeilemisen perusteella voi sanoa, että kehitystä on eelliseen nähen tapahtunu.
Kosketustuntuma diskantissa on nyt napakan haitarimainen.
Palkeen painetunnistin on nyt nin herkkä, että lehetkin pitäis alkaa vaivatta varisee.
Vasemman käen sointupassolle kytkettävän komppikitaran ääni on nyt tarkotukseensa parempi.
Laitteessa on nyt itessään kaijjuttimet, mutta koostaan johtuen ääni on hikisen piäni. Käytän välijoholla ulkopualista aktiivvikaijjutinta.
Koko olemus ja tuntuma on nyt kokkoosa nähen jämäkkä.

Pualtoista vuatta soittamani pikku-Rollu meni vaihossa. Se on toiminut hyvin ja antoi mun touhuihini ihan uutta meininkijä.
Laitetta voi tiadustella Sävel Laaksolta.

Siiskö vaihdoit FR-1b pikkurollesta uuteen FR-1b pikkurolleen? Mitäs jouduit pulittamaan väliä, jos miettisi samaa? Punainen olis tosiaan jees.

/Risto

Kaifun

Kyllä piänen vaihon piäneen.
Oon jo aikasemmin höyryhaitareissa siirtyny 3-äänikertasiin kooltaan TV:n kokosta piänempiin. Ne on kevveitä ja näpäköitä sylissä pijeltäväksi. Iteasijassa höyrypualella mun suasikikseni on tullu 2-äänikertanen pikku- Manfrini, koska siinnä on LP:n reissumiäs leipäpalojen kokosija nappuloita piänemmät näpykät. Manfrinissa vastaavat  Rollun näppäimijä ja mulla ku on lyhkäset nakit, nin saan paremmat ulottuvuuet.

Tonnin makson välijä.

patukarhu

Tervehdys!
Saitko hanurin mukana käyttöohjeet? Piti tulla pikaopas, mutta ei ole mitään kuulunut.

Kaifun

Kysyt asiaa.
Laakson Pekka kauppijaana ilmotti, jotta suamenkiälinen manujaali ilmestyy Ikkaallisten haitarviikon seutuvilla.
Mä ku en oo haeskellu ihmeempijä soundimailmoja, nin on toiminu suunnilleen edellisestä opitut nappularutiinit. Oon soittanu vaan haitariäänillä ja välillä valinnoilla rakentanu vasemmalle käelle rytmiryhmän.

Unohtu sanoa, että englanninkiälinenhän manuvaali tuli tiäteskin sulle laitteen pakkauksessa.

patukarhu

Tervehdys!
Minun ostamani hanuri oli ensimmäinen Suomeen tullut punainen Rollu, tuli n.2 kuukautta
sitten. Peli oli Rolandilla esittelyssä Frankfurtin messuilla. Mukana ei tullut minkäänlaista
käyttöohjetta, ei Suomen, eikä Englanninkielistä. Pikaopas piti tulla, mutta eipähän ole
asian tiimoilta mitään kuulunut. Mutta hyvä olisi, jos Ikaalisssa saisi tietoa enemmän.
Odotellaan.