Suomen Harmonikkaliitto

ROLAND FR-18 Diatoninen/Kromaattinen digitaaliharmonikka

Aloittaja Raspi, 01-03-2011, 16:21:24

« edellinen - seuraava »

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: risto - 03-04-2011, 19:51:01
Hannu, siis ostitko? :)

En ole ostanut. Täällä vapaalehdykässä oli kaveri, joka kehitti tuohon suomalaisten systeemien näppäinkaavioita, ja ehdotin siihen mukaan karmoskaa. Siitä on juttua tässä ylempänä, ellei ollut jossain toisessa ketjussa. Eilen pääsin kokeilemaan ja siitä nämä kommentit sekä video.

Kyllä se houkutteleva on, mutta pitää miettiä prioriteetteja. En sano mitään suuntaan enkä toiseen.

risto

Juu, huomasinkin sitten FB keskusteluistasi jälkeenpäin. Kyllähän sen sitten kerkeää joskus kun pakottava tarve (tai himo):)

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: risto - 03-04-2011, 23:13:46
Juu, huomasinkin sitten FB keskusteluistasi jälkeenpäin. Kyllähän sen sitten kerkeää joskus kun pakottava tarve (tai himo):)
Onhan se "karamelli":-)

mahu

Joo, kävin koesoittamassa haitaria eikä kyllä tullu missään vaiheessa mieleen sen ostaminen.

Listaan vähä asioita mitä jäi mieleen

Positiivisia:
- Äänien valikoima
- Nappien layoutin muunneltavuus

Negatiivisia:
- Suuri koko, siis sama ku pitäis sylis nuorisomallin 5-rivistä.
- Järkyttävän paljon kaikua, jota ei myyjän mukaan saa säädettyä mistään
- Napit tuntuu tunnottomilta ja hölskyy miten sattuu, muutenki kindermuna laatua
- Perus tasabassoisen 2-rivisen soittaminen haasteellista kun nappia on niin paljon
- Vaatii insinööriltäkin ohjekirjan tuntemusta äänien vaihtelussa ja asettelussa

Eli kyllä oli kokoajan mielessä että voiku olis oikea haitari sylis.

Raspi

Missä Dukextra kävit kokeilemassa?
Tämä minulla kokeiltavana olevassa FR-18:ssa ei ole yhtään kaikua (reverb), jonka tason säätöohjeet löytyy Owner's Manual 'ista sivulta 44. Jos reverb- arvo on nolla niin kaiku on nolla. Kuuntele htoyryla'n video juutuubista. Onko siinä kaikua ? Kaiut lienevät Rolandin vakikamaa (Room 1-3, Hall, Plate ja Delay).
FR-18:ssa on (uskoakseni) samat äänet kuin noissa muissakin Rolandin V-haitareissa.
Itse tykkään kovasti puhaltimien äänestä, erityisesti alttosaxofonin. Viulut ovat mitä ovat ja säkkipilli on surkea. Kitaraa en kehuis, banjo on aika hyvä.
Olen nyt aika paljon kokeillut FR-18:aa ja samalla kirjoittanut muistiin huomioita ja laatinut suomeksi selventäviä ohjeita koska tuo Owner's Manual ei ole kovin hyvä. Laitan niitä tekstejä tuonne jonnekin netin nurkkaan jos vaikka niistä olisi jollekin hyötyä.

Raspi

#26
Vielä Dukextralle. FR-18:n koosta olen samaa mieltä, turhan suuri. Minua myös kiusaa muutama muu seikka mm ilma"halko", joka on liian suuri, aina peukalon tiellä ja pitää kovaa kolinaa.

Näppäinten määrä: Olen määritellyt yhden tablatuurin täysin oman Hohner Corson kuvaksi jolloin  soitettavien näppäinten määrä on tasan sama kuin Corsossa. Joten ei ongelmia siinä suhteessa.  Sinne jää muutama näppäin käyttämättä mutta ei ne mitään haittaa.

Jos näppäinten lisääntyminen olisi haitannut soittajia kautta aikojen niin soittaisimme vieläkin pelkällä yksirivisellä, jossa kaksi lusikkabassoa.

Olen samaa mieltä (soittotaidottomista !) insinööreistä tuossa äänten hallinnassa. Vaivuin itsekin synkkyyteen kun yritin käsikirjasta löytää ohjeita. Arvoisat insinöörit kun ovat keksineet hajoittaa nuo ohjeet sikin sokin pitkin käsikirjaa. Olen koonnut ohjeet suomeksi yhteen nippuun, jolla pääsee alkuun. Käsikirja on Rolandilta saadun tiedon mukaan käännösvaiheessa. Mutta jos se on suora käännös niin ei se paljon lohduta. Siksikin olen noita omia ohjeita kasannut.

mahu

Yritin painella kaikkia nappuloita haitarista jotta saisin kaukua säädettyä. Myyjältä kysyin niin se sanoi että ei voi säätää ku ei ole reverb potikkaa niinkuin 5-rivis mallissa. kyseistä reverb sanaakin etin haitarista mutta ei missään sitä lukenut.

Liiallisella näppäinten määrällä tarkoitin sitä että jos haluan soittaa digitaalisella 2-rivisellä niin tämä ei ole mun soitin. Vaikkakin soitin tarjoaa monet mahdollisuudet niin ei se korvaa esim. miditettyä 2-rivistä oikeaa haitaria. Voihan 5-riviselläkin soittaa 1-rivisen kappaleita mutta ei se ole sama asia.

Näen tämän digihaitarin ehdottomana vaihtoehtona jos soittelee keikkoja diatonisella ja haluaa lisämakua monilla äänillä ja muuntautumisvaihtoehdoilla.

Pelimannihenkisyys on kyllä tästä kaukana, jota itse juuri arvostan. En puhu muiden vaan itseni puolesta :)

Raspi

Htoyrylan garmoskan ja erityisesti sen bassosysteemin innoittamana määrittelin itselleni uuden järjestelmän. Ei siitä mitään hyötyä ole mutta kunhan kokeilen.
Diskantti on sama vanha Hohner Corso (G )mutta bassoksi laitoin oman sovelluksen garmoskan bassosta, jossa siis vetäen ja työntäen on samat äänet.
Uloin rivi alhaalta ylös: C,Cmaj,G,Gmaj,D,Dmaj. 
Keskirivi alhaalta: A,Am,E,Em, H,H7
Aika mukava soittaa. Hetken piti totutella vaihtamaan käsi toiseen paikkaan veto/työntö vaihdossa. Minusta taitaa tulla garmoska- fani !

Vielä kun diskanttiin laitan tuonne kolmannelle (joutoriville !) nuo rivien yläpäässä olevat ylennetyt äänet niin ei tarvitse nykiä esim Hevospolkassa. Paitsi että eihän se tunnu eikä näytä Hevospolkalta jos ei nykäise. Vai mitä ?

htoyryla

Käyttöohjeista pienenä sivuhyppynä pieni tarina. 90-luvulla työpaikallani kritisoin silloisia tuotteittemme käyttöohjeita. Niissä oli juuri kuvattu mitä mikäkin vipstaaki/menu tekee, mutta kun olisi pitänyt kuvata miten sitä käytetään. Siis miten sillä tehdään ne asiat mitä käyttäjä haluaa tehdä. Sain vastaukseksi, että eihän me tiedetä mitä ja miten sitä käytetään. No, jouduin itse sitten hommiin  :)

Raspi

FR-18 Soittimen säätö  (Selecting the desired function 1-32)              OM p 42
FR_18 säädöt tehdään käyttämällä  ns. funtioita seuraavasti
Perustoiminta:
1.   Aloita:  Paina SET kunnes se vilkkuu hitaasti ja paina sitten funtionumeroa vastaavaa diskanttinäppäintä ja
2.   tee
a.   Pikasäätö: valitse säätöarvo 1-4  Rekisteri- nappuloilla
b.   Portaaton säätö: käytä DEC- ja INC – nappuloita
3.   Lopeta painamalla SET'iä kaksi kertaa

Reverb  level (function 12)  lukuarvo 0-127   Tehdas: 48   OM p 44
   Pikasäätö rekisterinappuloilla:  1= ei kaikua, 2= 48, 3=96 ja 4=127
       Portaatonsäätö  DEC- ja INC - nappuloilla

Reverb type  (function 13)        Tehdas: Plate      OM p 44
Pikasäätö rekisterinappuloilla:  1= Room, 2=Hall 1, 3=Plate, 4=Panning delay
Portaatonsäätö  DEC- ja INC – nappuloilla. Näihin ei ole mitään arvoja käsikirjassa !!!

Ilmeisesti Dukextran kokeilemassa FR-18:ssa oli tehtaan oletusarvot jolloin siinä oli kaikuna PLATE teholla 48.

Tuon FR-18:n kaikkinaisen  nappularumban kehittäneet insinöörit eivät kyllä tienneet minkä riesan saivat soittajalle aikaiseksi. Kyllähän sen kanssa hiljalleen oppii elämään mutta mutta...    


htoyryla


Laitanpa tännekin, kun Facebookissa joku oli kysellyt mihin digihaitarissa tarvitaan paljetta. No, eihän se haitari olisi ellei sitä palkeella soitettaisi. Äänen pitää tulla palkeen mukaan eikä nappia painamalla, muuten se on sähköurku. Ja tavallisessa kaksirivisessä se sävelkin määräytyy palkeen mukaan. No, täällä kaikki kai tiesivätkin tämän.

Mutta jännä juttu on myös noiden eri soitinäänien ohjaaminen palkeella. Katsokaas tarkkaan tuota videota http://www.youtube.com/watch?v=YMhyE-OVuDY

Kun testailen viulusoundilla 1:50 alkaen niin paikoitellen nytkäytän paljetta. Palje siinä vähän niinkuin toimii jousena. Ja selvemmin foniäänen kanssa 2:13 jälkeen, varsinkin kun annan fonin soida yksinään. Siinähän ihan värisytän paljetta. Näitä en tehnyt tietoisesti, jotenkin vain se ääni vei mukanaan ja rupesin sitä palkeella ohjaamaan. Ei se ääni itsestään käyttäytyisi noin. Arvelisin, että palje on paljon luonnollisempi tapa ohjata sähköisestikin synnytettyä soitinääntä kuin esimerkiksi syntikoiden pedaalit, ohjauskiekot ja muut. Ainakin se minä tunnuin sen löytävän ilman että edes tajusin mitä tein, vasta videolta nyt katselen että miten sitä ääntä siinä ohjaan.

Raspi

#32
Pitkän atk-urani varrella en ole mitään niin paljon kiroillut kuin käsikirjoja joissa (kuten Hannukin mainitsi) selostetaan jonkin asian toiminto mutta ei mitä ja mihin sitä käytetään. Monta kertaa olisin ollut valmis maksamaan hyvästä käyttöesimerkistä. Siksi olen nyt tämän FR-18:n kanssa heti alkanut kirjoittamaan suomenkielisiä "Miten" ohjeita lähinnä huonomuistiselle itselleni. Mutta kuten aikaisemmin kirjoitin ne ovat vapaasti kaikkien käytettävissä.  
Tuohon FR18 äänten hallintaan löytty useitakin  ohjailutapoja. Hannun kokeilussa pelissä oli vakioasetukset. Mutta kun kokeilin tuota Bellows Curve'a sen jälkeen niin ja asetin FR18:aan  tuon LIGHT -asetuksen niin äänten ohjattavuus palkeella oli todella hyvää luokkaa. Ja just esim alttosax  totteli upeasti. Pitäisi oikeastaan laittaa juutuubiin. Tässä suomenkielinen ohjeeni.

Bellows curve   Palkeiden liikedynamiikka      ( Function  #16 )     Owner's Manual  p. 45
Bellows Curve  määrittää palkeiden käytön vaikutuksen äänen voimakkuuteen. Voit valita omaan soittotapaasi parhaiten sopivan asetuksen.
OM:ssa  luetellaan 8 arvoa mutta rekistereillä voidaan antaa vain 4 . Käsikirjassa ei ole kunnon ohjetta mutta kokeilemalla  selvitettynä homma näyttäs toimivan seuraavasti:

 Tee ensin pikasäätö  rekistereillä 1-4 ja sitten käytä DEC ja INC jolla valitaan loput arvot. Valinta kiertää eri arvoja.
Esimerkki  halutaan valinta X-light.  
Toiminta:  
1   Paina SET kunnes harvaa vilkuntaa, paina näppäintä 16 (Function #16), joka on ylhäältä   alas keskirivin neljäs.
SET vilkkuu nopeasti ja rekisterivaloista palaa punaisena nyt voimassa olevaa F#16 arvoa osoittava. Tehtaan jäljiltä 3.
 
2   Halusit valita X-light joten ensin pitää valita rekistereillä Light painamalla  rekisteriä  2. Rekisterivaloista palaa nyt 2 punaisena  ja Set-valo  jää vilkkumaan nopeasti. Painamalla tässä vaiheessa DEC saadaan asetus X-Light ja rek 2 valo on punainen ja rek 1 valo vilkkuu (<2).
  Kun olet tyytyväinen  paina 2-3 i kertaa SET kunnes SET-valo sammuu. Aloita soitto.
 
Rekisterivalinta      DEC/INC  lisävalinta    
1   Fixed High           Rek 1    High    Ääni on voimakas
                            Rek 1 + DEC  Med
                            REk 1 + DEC + DEC  Low = hIljainen
                                 Fixed asetuksella palkeiden liikuttamisen voima ei vaikuta ääneen.

2   Light                 Rek 2  Light   Kevyt palkeen liikuttelu riittää
                            Rek 2 +  DEC  X-light  Vielä kevyempi palje riittää

3   Standard   Tehtaan lähtöarvo.  DEC/ INC vaikuttaa
      
4   Heavy                Heavy   Vaatii voimakkaan liikkeen, nyanssirikas   
                            Rek 4 + INC  -> X-Heavy  Sävyrikkain ja raskain


[:||||:]

Moikka,
Siltävaralta, että kaikki FR-18 digipeleistä kiinnostuneet ja tätä keskusteluketjua seuraavat eivät ole vielä ehtineet omaansa hankkia. Laitoin tuonne myyntipalstalle juuri omani myyntiin. Sen verran marginaalinen taitaa tämän soittimen käyttäjäkunta ja tarjonta käytettynä olla, että ajattelin ettei ole ehkä ihan tavattoman epäsovinnaista sitä hiukan tässä ketjussa mainostaa.

Tirolerhut

Mua alkoi kiinnostaa rolandi, kun olen innostunut Steirische Harmonikasta. Ei tarviis tilata nahkahousuhaitaria erikseen.

htoyryla

#35
Lainaus käyttäjältä: Tirolerhut - 25-09-2012, 10:17:16
Mua alkoi kiinnostaa rolandi, kun olen innostunut Steirische Harmonikasta. Ei tarviis tilata nahkahousuhaitaria erikseen.

Kannattaa ennen ostamista varmistaa kokeilemalla että peli todella riittävästi vastaa steirischea ja tuntuu ja kuulostaa siltä. FR18:ssa voi tosiaan ohjelmoida vapaasti mitä näppäimistä lähtee, mutta diskantissa on vain kolme riviä (taitaa osa steirischeistäkin olla kolmirivisiä) ja bassopuolella 3 riviä á 6 nappulaa, eli bassopuolesta ei taida ihan oikeaa näppäinjärjestystä saada.

Soundi on sitten toinen juttu. Että kuulostaako se tarpeeksi oikealta. Tähän liittyviä asioitahan käsittelin yleiseltä kantilta "digiääni"-kirjoituksessani.

Tirolerhut

Aivan.
Steirischen fiilis jää joka tapauksessa puuttumaan, mutta jos äänet löytyy, voi oppia soittamaan. Pienet "koulumallin" Steirischet on kolmirivisiä, kuten esimerkiksi suloinen Kärntnerland Mini Edelweiss. Basso on se isompi kysymysmerkki, ja jos Rolandilla ei ole otettu Steirischea huomioon suunnittelussa, jää basso väkisinkin puutteelliseksi. Olen tietoinen riskeistä  8)

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Tirolerhut - 26-09-2012, 16:16:22
Basso on se isompi kysymysmerkki, ja jos Rolandilla ei ole otettu Steirischea huomioon suunnittelussa, jää basso väkisinkin puutteelliseksi. Olen tietoinen riskeistä  8)

Niin, se basso on 3 riviä á 6 näppäintä. Sillä pitää tulla toimeen.

Karmoskakokeilu meni niin, että kun karmoskassa on 2 riviä, toinen duurille ja toinen mollille, kummassakin rivissä 8 näppäintä niin että perusbasso ja sointu aina vierekkäin (sointuasteet IV, I, V, II), niin kahdelle riville noista mahtui tärkeimmät eli IV, I ja V. II-asteen perusbasson ja soinnun panimme kolmosriville, ja sitten sinne vielä yksi sointu jota usein tarvitsin.

Useimmissa karmoskoissa oleva "melodiabasso"-rivi jäi kokonaan pois.

Ratkaisu oli ihan soitettava pienellä totuttelulla. Steirischeissa näyttäisi tulevan jotain samanlaista vastaan, kun bassossa on rivissä enemmän kuin kuusi näppäintä.

Tirolerhut

Kolmirivisissä Steirischeissa näyttää yleensä olevan bassossa 6+6 näppäintä, tai kun näppäimet sijoitetaan limittäin, 5+6. Soittotuntuma on toki Rolandissa erilainen, kun sijoittelu on toisenlainen.

Tässä Steirischen näppäinkaavioita: http://members.yline.com/~arizona/harmonika/

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Tirolerhut - 28-09-2012, 08:21:29
Kolmirivisissä Steirischeissa näyttää yleensä olevan bassossa 6+6 näppäintä, tai kun näppäimet sijoitetaan limittäin, 5+6. Soittotuntuma on toki Rolandissa erilainen, kun sijoittelu on toisenlainen.

Sittenhän tuo vaikuttaa lupaavalta. Mulla ei ollut erityisiä ongelmia sen kanssa että karmoskassa on pienet bassonappulat, sen kokoiset kuin viisisirivisen bassossa, ja Rolandissa oli isot. Pystyin soittamaan minuutin parin totuttelun jälkeen. Mutta tottumukset ovat toki aika henkilökohtaisia asioita.