Suomen Harmonikkaliitto

Tangon bassot

Aloittaja olli, 21-01-2009, 21:09:07

« edellinen - seuraava »

olli

Minä en saa millään onnistumaan oikein tangon bassoja.  Jos säestää bassolla pelkästään merkinnän esim. Am painaen yhtäaikaa perus- ja soinnun neljä kertaa tahdissa, se kyllä menee.  Mutta sitten se "nytkäys" joko toisella sävelellä tai  neljännellä sävelellä.  Se ei sitten mitenkään onnistu.  Olen kyllä koittanut laskea: "yks, kak-si, kol, nel" tai sitten yks, kaks, kol, nel-jä".  Nytkäyksessä on se vaihtoperusbasso eli tässä Am se E.  Löytyykö mitään vihjeitä, vai onko vaan sahattava niin kauan, että loksahtaa?  Osasinkohan esittää ongelman oikein?  No kommentteja, kiitos!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

TAA

Lainaus käyttäjältä: olli - 21-01-2009, 21:09:07
Olen kyllä koittanut laskea: "yks, kak-si, kol, nel" tai sitten yks, kaks, kol, nel-jä".  Nytkäyksessä on se vaihtoperusbasso eli tässä Am se E.  Löytyykö mitään vihjeitä, vai onko vaan sahattava niin kauan, että loksahtaa?  Osasinkohan esittää ongelman oikein?  No kommentteja, kiitos!
Jos nyt ymmärsin oikein, ajattelet soittaa tuossa "yks, kak-si, kol, nel"

=> yksi kaksi kolme nel

Tässä voit aluksi yrittää soittaa kaksi-sanan kestoonsa yrittämättä sen kummemin iskua. Sitten kun kaksi-sanalle soitettava basso  alkaa onnistua pituutensa puolesta, niin sitten vaan pientä "iskunpoikasta" sen alkuun (eli palkeen kiristys sekunnin murto-osaa ennen nappien painallusta) ja yritä pitää harjoittelemasi kesto samalla entisellään.

Tää toinen tapaus menee periaateessa samalla lailla "yks, kaks, kol, nel-jä"

=> yksi kaksi kolme neljä

Eli tässä viimeinen tahdinosa, siis neljä, soitetaan aluksi kestoonsa yrittämättä myöskään siihen sen kummemmin  iskua, jne.

Olisiko tästä apua eli olenko ymmärtänyt "nuottikirjoituksesi" oiken?

t. TAA

"Matka alkaa ensimmäisestä askeleesta."

olli

Joo, kiitokset TAA, yritän tätä seuraavaksi.  Työn alla on klassikko "Satumaa".

KurttuPaavo

Eikös tuossa juuri toimis semmoinen bassotus että se perus-A nimettömällä , sointu a- molli etusormella ja se vaihto-E keskisormella. Mä teen noin.

TAA

Lainaus käyttäjältä: olli - 22-01-2009, 11:34:20
Joo, kiitokset TAA, yritän tätä seuraavaksi.  Työn alla on klassikko "Satumaa".
Aha–a! – Tämmöinenkin rytmi löytyy Satumaa -tangossa:

yksi kaksi kolme nel
(soita punaisella merkittyihin kohtiin basso, musta osuus on taukoa)

Eli siis tämä rytmi ♩. ♪ ♩ ♩ (näkyvätköhän nämä nuotit?)

t. TAA

olli

Mulla on Arto Kivekkään sovitus E-mollissa.  Se esimerkkitahti on seuraava: Diskantissa soi pisteellinen puolinuotti C ja neljäsosatauko. Bassossa Am.  Basso: eka nuotti neljäsosa A (perusbasso ja sointu yhtäaikaa), toinen nuotti kahdeksasosa perusbassot A sit E, molemmissa A sointubasso, kolmas neljäsosa A ja sointubasso, neljäs neljäsosa A ja sointubasso.  Siis toi A-E on se ongelma.  Sormituksissa ei ole ongelmia.  Nappulan löytyvät, se on toi rytmin "loksahtaminen" se ongelma.

TAA

Aha – a, nyt tajusin. Rytmi on siis

♩ ♫ ♩ ♩ (toivottavasti nuotit näkyvät)

Yleensä kannattaa kaikki tavut laskea, siis YK-Si KAK-SI KOL-ME NEL-JÄ, jotta myös kahdeksasosanuotit saadaan tarvittaessa esiin, niin kuin tässä. Tässä laskisin näin (kun harjoittelet esim. bassoja erikseen)

YKSI KAK-SI KOLME NEL

Nuo kaksi kahdeksasosanuottia tulevat tavuille KAK-SI. Muuten, soittaisin kyllä bassot keskisormella, jotta rytmi ei sekoa (mutta ei mitään, jos noilla mainitsemillasi sormilla onnistuu, siitä vaan :))

2 22 2 2
3 33 3 3

Sitten seuraavanlainen rytmisanelu voisi auttaa: TAT TA-KA TAT TAT. Ja jos halutaan soittaa viimeinen tahdinosan pitkänä, niin TAT TA-KA TAT TAN.
t. TAA

olli

Kiitän edelleen.  Nyt olen saanut jo osviittoja eteenpäin.  Reilun viikon kuluttua meillä alkaa tuo Rokuan hanuriviikonloppu.  Siellä meinaan ottaa tämän Satumaan esille opettaja Anne-Mari Kanniaisen kanssa.  Hän varmaan harjoituttaa ja opettaa sen minkä kolmella oppitunnilla ehtii.  Viime kesän hanurileiristä jäi hyvät muistot, joten sinne vaan Anne-Marin oppiin uudestaan!

accordionwoman

Minä en saa millään onnistumaan oikein tangon bassoja.  Jos säestää bassolla pelkästään merkinnän esim. Am painaen yhtäaikaa perus- ja soinnun neljä kertaa tahdissa, se kyllä menee.  Mutta sitten se "nytkäys" joko toisella sävelellä tai  neljännellä sävelellä.  Se ei sitten mitenkään onnistu.  Olen kyllä koittanut laskea: "yks, kak-si, kol, nel" tai sitten yks, kaks, kol, nel-jä".  Nytkäyksessä on se vaihtoperusbasso eli tässä Am se E.  Löytyykö mitään vihjeitä, vai onko vaan sahattava niin kauan, että loksahtaa?  Osasinkohan esittää ongelman oikein?  No kommentteja, kiitos!

I just understood the words "Tango" and "bass", dont speak or write finnish. First time here. Get the address from Google. I am Russian accordianista, interesting about the Finnish Tango-playing. Can anybody speak English here on this forum? Are there a lot of people playing Russian 6-rows?

-Accordionwoman-

Viljo

Hello there!

Yes, in this forum we have several persons who writes and understands English. I'm glad to have you in this forum as a member. This Finnish language topic is about how to play basic things with bass side in finnish tango. However in this forum we have an international forum area where people abroad can discus various accordion-issues. You can find this area from forum main page. There we can help you in English althought its ok for me to have some English discussion here also (you're first and only one here abroad so far).
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Näköjään onnistuin hankkimaan kansainvälisen jäsenen!  Valitettavasti minun englannintaitoni on "eurosport" tasoa.  En ole koskaan kieltä opiskellut, joten juuri ja juuri saan tekstistä selvän.  En osaa kuitenkaan kommentoida englanniksi.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: accordionwoman - 22-01-2009, 20:15:49

I just understood the words "Tango" and "bass", dont speak or write finnish. First time here. Get the address from Google. I am Russian accordianista, interesting about the Finnish Tango-playing. Can anybody speak English here on this forum? Are there a lot of people playing Russian 6-rows?

-Accordionwoman-

We have here a lot of people: "haitaristi-people" who speak and writes wery good english, but not russian. Where are you living in russian, and wits kind of music, ecsepts the tango do you play. Are You a professional pleyor, and have You visited Finland! Nice to have you hier!!!!

Viljo

Voi minkä menit tekemään Armando... Tehdäänkö näin, että ei kiusata tätä teidän kivaa ylläpitäjää tällä tavoin enää - ok? Saat viedä mut johonkin syömään tai jotain hurvittelee joskus tästä hyvästä :D
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 22-01-2009, 22:47:59
Voi minkä menit tekemään Armando... Tehdäänkö näin, että ei kiusata tätä teidän kivaa ylläpitäjää tällä tavoin enää - ok? Saat viedä mut johonkin syömään tai jotain hurvittelee joskus tästä hyvästä :D

Teen sen hyvillä mielin, en kiusaa enää venakkona - tarjoan Sinulle B-keiton, kun törmätään Menihän ihan kuitenkin ihan jazzaavasti vähän aikaa - pientä virtuaali-improvisointia.

-Accordionwoman-

risto

HA-HA.  Tätä mä oon vähän uumoillut, Pekka on kateellinen, kun sillä ei o yhtään viisirivistä, eikä se pysty osallistumaan keskusteluun.  :D ;D

!!! OSTA PEKKA DIGIHAITARI !!!

Mulla pätkii Elisa 20x / pv.

olli

Palataanpa taas asiaan, tangon bassoihin.  Tuossa Satumaan sovituksessa on muutama tahti, jossa hypitään.  Miten sen oppis, nuo pitkät hypyt.  Esimerkiksi muutama tahti menee neljäsosina näin: H7, H7, H7, H7; E, D, Cis, C (pelkillä perusbassoilla); H7, H7, Fis7, H7.  Toinen tahtien pätkä neljäsosina: Am, Am, D7, D7; G, G, C, C; Am, Am, H7, H7.  Vielä yksi neljäsosina: Am, Am, D7, D7; G, C, H7, H7 (jossa perusbasso on Dis), jatkuu Em, Em, Em, H7.  Eli varsinkin C-duurista hyppy H7.  Lieneekö vain siten, että pitää hakata bassoa riittävän kauan, jotta tuntuma noihin hyppyihin tulee luonnostaan?

olli

Edelliseen viitaten tuli mieleen eri opettajien systeemit.  Ahvenaisen kirjaa ei ole, joten siitä ei ole kommenttia.  Vesterisen opuksessa on hyvin niukasti tangojuttua, joten ei siitäkään sen enempää.  Kerran olin puhelinyhteydessä Taito Vainion kanssa, valittelin tangon bassojen vaikeutta.  No Taito totesi, että odotapa vähän, otan hanurin syliin.  Sitten hän puhelimessa demonstroi ja kertoi, että paina sekä perusbasso että sointubasso yhtäaikaa.  Oli hauska juttu sinänsä.  Näinhän useimmat nuotitkin on kirjoitettu.  No Pihlajamaan opuksessa lähestytään tangoa seuraavasti: "Tango, on alunperin eteläamerikkalainen kansantanssi, joka salonkitanssina on levinnyt mm. Eurooppaan.  Salonkitanssina se kirjoitetaan tavallisesti 2/4 tahtiin, mutta sille ovat leimaa antavia synkoopit, iskulliset ja iskuttomat tahtiosat.  Harjoittakaa myös bassolla huomioiden, että yhtä perusbasso kosketusta "yk-" seuraa kaksi sointukosketusta "si kak-" ja sitten viimeisenä tahdissa "si" tavulla perusbasso kosketus.  Saamme seuraavan kirjainkaavan jos käytämme lyhennyksiä P=perusbasso, S=sointubasso, V=vaihtobasso eli P - S - S- V, jne.  Näin siis Lasse Pihlajamaa opasti tangon bassoja.  Aikoinaan tuntui hankalalta, joten opiskelu jäi.  Nyttemmin tämä yht´aikainen perus- ja sointubasson "kosketus" tuntuu helpommalta.  Lienee yleisimmin käytetty?  Pitäis joskus kuunnella joku hanuritango, jossa olis tämä Pihlajamaan metodi käytössä.  Lieneekö "kauniimpi"?

KurttuPaavo

Kyllä se vaan niin on että toistoja toistojen perään vaan, siitä lähtee. Oikotietä ei ole. Mulla on työn alla Viljasen sovitus Miller-tangosta, siinä on bassopuolellakin aika vipinää.

TAA

Yksi kiehtovampia ja teknisesti sopivan haastavakin tango on Paul Norrbackin Onnen päivät. Tämäkin nuotti löytyy Suuresta harmonikkakirjasta (ks. sivut 142–143).

Siitä löytyy staccato-rytmi, keinuvampi tangorytmi ja beguine-rytmi – suosittelen!

t. TAA

olli

Tykkään paljon Norrbackin "Onnen päivistä".  Olen kuunnellut usein Norrbackin esitystä vinyyliltä.  Nuotit on mapissa odottamassa.  Alustavasti on nuotteja tutkittu ja ehty "keltaisella" korostuksia.  Olen kuitenkin tuossa tangojen opettelussa aika alussa.  Ensin täytyy tuo Satumaa saada haltuun.  Seuraava projekti onkin tämä Onnen päivät.