Suomen Harmonikkaliitto

harmonikan oppikirja

Aloittaja oki, 13-10-2010, 14:19:02

« edellinen - seuraava »

oki

MOi

Oisko tietoa hyvästä harmonikan oppikirjasta aloittejialle pianoharmonikkaan
lähinnä itseopiskeluun.

olli

Harmonikan ABC (Kimmo Mattila) keskittyy pelkästään näppäinpeliin.  Ahvenaisen oppaissa ainakin 1980-luvulla oli myös pianopeli huomioitu.  Lasse Pihlajamaan "klassikossa" oli molemmat pelit huomioitu.  Vesterinen/Godzinsky oli myös molemmat pelit mukana.  En osaa suositella.  Huutonetissä on väliin kaupan vanhoja oppaita.  Toisaalta jos löydät hyvän yksityisopettajan, siihen kannattaa investoida, vaikka kalliilta ehkä tuntuisikin.  Kansalaisopistoon kannattaa myös mennä alkeiskurssille.  Sieltä saa virikkeitä jatkoon. :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Johan

Tuosta Ollin tyhjentävästä listasta puuttuu OY Hagstöm Ab:n -50 luvun lopulla  kustantama Pianoharmonikka opas, jonka on tehnyt Veikko Huuskonen.
Opasm keskittyy ainoastaa pianoharmonikkaan ja siinä on mielstäni basson käyttö selvitetty paremin kuin esim Pihlajamaan ja Vesterisen kirjoissa.
Hagströn julkaisi -40 luvulla myös Jularbo-Gyllinn Hanurikoulun, jonka Toivo manninen uudisti näppäin ja pianoharmonikalle.

Olen käyttänyt Vesterisen, Pihlajamaa ja Huuskosen kirjoja ja kaikkia voi suositella, nuo muutkin minulla on, mutta niihin en ole paneutunut.
Ähvenaisen kirjoista löytyy varmasti sopiva, koska niitä on useita eri tasoisille harrastajille.

oki

Lainaus käyttäjältä: Johan - 13-10-2010, 23:04:24
Tuosta Ollin tyhjentävästä listasta puuttuu OY Hagstöm Ab:n -50 luvun lopulla  kustantama Pianoharmonikka opas, jonka on tehnyt Veikko Huuskonen.
Opasm keskittyy ainoastaa pianoharmonikkaan ja siinä on mielstäni basson käyttö selvitetty paremin kuin esim Pihlajamaan ja Vesterisen kirjoissa.
Hagströn julkaisi -40 luvulla myös Jularbo-Gyllinn Hanurikoulun, jonka Toivo manninen uudisti näppäin ja pianoharmonikalle.

Olen käyttänyt Vesterisen, Pihlajamaa ja Huuskosen kirjoja ja kaikkia voi suositella, nuo muutkin minulla on, mutta niihin en ole paneutunut.
Ähvenaisen kirjoista löytyy varmasti sopiva, koska niitä on useita eri tasoisille harrastajille.

No niin löysin antikvariaatista  Veikko Huuskosen Pianoharmonika opas ja pianoharmonikka opas
pienille harmonikoille hinta 10 € ja 7 € .

olli

Hyvä juttu.  Onnea matkaan! ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

humppahanuristi

Minulla oli alkuun sellainen punainen Ahvenaisen Veikon tekemä kirja ja sen jälkeen Huuskosen pianohaitarille tarkoitettu mutta silloinen opettaja värkkäsi vain sormituksia uusiksi.
Ainut vaan, että  siinä kirjassa on yksi valssi, jonka C-osa ei jostain syystä tallennu tuonne päähän ja nyt ei edes muistu mieleen edes se nimi.
Humpasta rautalankaan...
https://youtu.be/kjZPRjxDZOA