Suomen Harmonikkaliitto

paluu juurille.

Aloittaja karppis, 16-08-2010, 00:53:34

« edellinen - seuraava »

karppis

Olen ajatellut vaihtaa Rolandini /FR 7 B:n akustiseen soittimeen. Ei sillä että soitin olisi jotenkin huono, päin vastoin.se on minulle liiankin hyvä, ammattilaisen peli. Mutta siitä puuttuu se jokin. Joskus kauan sitten omistin Kouvola maestron. se oli ns kovalaattakielinen, mitä sitten tarkoittaneekaan, mutta oli tavattoman kevyt soittaa ja volyymiakin löytyi. Löytyykö nykyisistä soittimista vastaavaa. Voiko normaalin hanurin virittää ns. (saarihaitariksi) museteksi tai kravatiksi ja mitä se maksaa.

olli

Tervetuloa juurille! ;)  En ole virityksen ammattilainen, mutta uskoisin ammattivirittäjien pystyvän vaikka mihin. :D  Nykypeleissä löytyy jo valmiina musettea ja "kravattivalssia".  Itse olen niin tykästynyt vanhan ajan sointiin, että käytän tuota "Kravattia" (vm 1939) fiilistelyyn.  Hanurinsoiton opiskelun teen Bugarilla.  Muuten opiskelut alkavat jälleen syyskuun alussa.  Foxi alkaa jotenkuten mennä.  Jenkkaa opetellaan (oikein?)  Sovituksistahan voidaan olla montaakin mieltä.  Myös aiemmin haikailemani tangon säestys bassoilla luonnistuu (paitsi beguine osuudet ovat vielä hankalia).
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

karppis

Olisi mukavaa omistaa monenlaisia haitareita,mutta tahtovat olla aika tyyriitä,vanhemmatkin. On totta, että soiton opiskelussa pitää olla kunnon peli. Italiassahan ne nykyään valmistetaan. Montakohan soitinvalmistajaa Italiasta löytyy. Taitavat olla kompuksessa toinen toisiinsa.
PS Muista Olli tehdä sormiharjoituksia joka päivä. Ja harjoitella vaikeita kappaleita sen jälkeen helpommat tuntuvat kuin lastenleikeiltä.

Johan

Kerrot tuosta Kouvolan Maesrosta ja mainitsen sen keveydestä soitossa.
Minulla on ollut sellainen vm-64 jo vuodesta -65, käsinviilatuilla tarkkuuskielillä ja täydessä soittokunnossa edelleen.
Vertailukohtiakin on tullut kerättyä, italialaisia on useita -20 luvun pelistä 2009 hankittuun ja useita siltä väliltä.
Kosketukseltaan tuo Maestro on mielestäni tässä joukossa vieläkin huippuluokkaa, vaikka se on aina ollut hieman perso ilmalle ja "syttyy" hieman viivellä.
Uudemmissa pärjätään selkeästi vähemmällä ilmalla ja syttymien on herkemmässä, johtuen laadukkaammista a mano kielistä.
Olen päässyt kokeilemaan Ikaalisten museossa myös entisöityä Kouvolan Kravattia, entisöinnin on suoritanut T. Tamminen, siinä kosketus on samaa luokkaa, kuin tuossa vanhassa Maestrossa ja soittaminen tuntuu tosi helpolta ja kevyeltä.

karppis

Itselläni oleva maestro oli uudemmalla maskilla,kuin tämä johanin kuvassa oleva. punaiset palkeet. 
Ei tarvinnut paljon ilmaa. Varisevien lehtien opettelu olisi tällä soittimella helppoa. Jouduin rahapulassa myymään. Harmittaa vieläkin

PaRisto

Moi kaikille!
En tiiä onko tää oikee paikka kommentoida, mutta..
Kävin tänään Vantaalla Myyrmäen Maalaismarkkinoilla ja seil oli vanhempi herrasmies soittelemassa oy Harmonikkaa. No jäin siihen hetkeksi ihmettelee ja rupattelee nii peli oli 50 - 60 luvun vaihteesta kuningatar mallin peli. Tarjos sitten kokeiltavaksi niin täytyy sanoo et oli melekosen kevyt ja herkkä soitettava peli... nii kuva sellasesta on galleriassa muistaakseni sivulla 5. oli sellanen punainen jossa kullan väriä palkeissa ja koplarit oli diskantin reunassa. Tarttee varmaan alkaa laittaa euroja talteen et saa joskus sellaisen itselleenkin hommattua.. Sillä olis ollu mukavempikin soitella pidmpään mut lasten piti päästä pomppulinnaan  :-\ (oli muuten eka kerrta ku kadulla soittelin   ;D  )
PaRisto