Suomen Harmonikkaliitto

Sormet Diskantti puolella? Siellä vai täällä?

Aloittaja PaRisto, 21-07-2010, 09:34:12

« edellinen - seuraava »

Johan

Lainaus käyttäjältä: olli - 03-01-2011, 18:51:56
Liekö sitten "maantapa" vai mikä lie.

Veikkaan, että heillä ei ole suomalaisia "oppikirjoja" ja sormituskaavioita käytettävissään.
Kumma juttu, että niinkin voi soittaa. :D

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Kaifun - 01-01-2011, 12:45:58
Hyvät alkavat hyvvään HARRASTAJASOITTOON pyrkivät alottajat. Ku opettelette tuan siirrettävän rivikolmos- sabloonan mukkaa, nin ei tarvita isoja älykkyystestejä sormijen asettelussa oli sävellaji mikä hyvänsä ja vaikka nappulat millasessa rantaruattalaisessa asetelmassa. Siirrämmä vaan tuttuva sapluunaamme. Ja taas senkun soi.

Kommentoin nyt tätä aihetta kovin kaukaa hakien ja täysin monirivisiä tuntematta.
- Haitari lienee suomalaisten suosituimpia ja harrastetuimpia soittimia. Mutta. Useimmat vähänkän musiikin- ja musiikinopetuksen kanssa tekemiseen joutuneet ovat jo kakarana joutuneet tekemisiin nokkahuilun kanssa. Useimmilla ihan kaurapuurona.
- Siinähän pillin mukana tulee otetaulukko ja siihenhän opetuskin perustuu (tai itseopiskelu), koska ko. soittimella ansatsi ei ole ihan niin tärkeätä, kuin muilla puhaltimilla.
- Kuitenkin; kun siirrytään soitannossa varttuneemmalle tasolle, niin vaihtoehtoiset sormitukset muodostuvat tärkeiksi, jotta nopeat juoksutukset ja trillit toimivat. Vqaihtoehtoisia sormituksia ei opeteta "kansakoulutasolla".  Barokkimusiikkia jos soittaa ammattitasolla, niin vakkarisormituksilla ei enää pärjää.

PS. Kitara sitten ihan erikseen... 

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Johan - 03-01-2011, 19:31:46
Lainaus käyttäjältä: olli - 03-01-2011, 18:51:56
Liekö sitten "maantapa" vai mikä lie.

Veikkaan, että heillä ei ole suomalaisia "oppikirjoja" ja sormituskaavioita käytettävissään.
Kumma juttu, että niinkin voi soittaa. :D

Eihän ranskalaiset osaa suomea lukea! Käärivät patongin niihin "kaavioihin".
PS. Haluaisin viitata "karmoska" -keskusteluihin (tuubiklippeihin) - siellä jopa venäläiset, joiden lukutaito ei riitä edes näihin länsimaailman aakkosiin soittaa ihan mukavaa musiikkia ihan vaan kahdellakin rivillä - valssia ja sottiisia soi - duurissa ja mollissa. Ilman peukaloa ja peukalon kanssa.
Lisäys: ranskalaiset ovat muutenkin kummaa porukkaa. Niilla on kuulemma 600 erilaista juustoakin; ei "Koskenlaskija" riitä?

Johan

Lainaus käyttäjältä: olli - 30-12-2010, 18:11:21
Mielenkiintoista tämä, että sormituksista tulee näinkin paljon juttua.  Ei siinä mitään.  Esitämpä kysymyksen, kun en ole mikään musiikin teoriaa kovin hyvin ymmärtävä.  Siis: jos soittaa metsäkukkia G-mollista suomalaisella järjestelmällä, mikä sävellaji on kyseessä, jos vaihtaakin ruotsalaiseen järjestelmään (siis sama sormitus)? ;)

Pienenä provokationa haluasin kysyä, että miten hitossa sen kulloinkin käytössä olevan järjestelmän tuntee pimeässä ja osaa sitten valita siihen sopivan sormitusjärjestelmän?  ;D

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Johan - 03-01-2011, 19:48:41
Mielenkiintoista tämä, että sormituksista tulee näinkin paljon juttua.  Ei siinä mitään.  Esitämpä kysymyksen, kun en ole mikään musiikin teoriaa kovin hyvin ymmärtävä.  Siis: jos soittaa metsäkukkia G-mollista suomalaisella järjestelmällä, mikä sävellaji on kyseessä, jos vaihtaakin ruotsalaiseen järjestelmään (siis sama sormitus)? ;)

Pienenä provokationa haluasin kysyä, että miten hitossa sen kulloinkin käytössä olevan järjestelmän tuntee pimeässä ja osaa sitten valita siihen sopivan sormitusjärjestelmän?  ;D

Takaisin itelles: Suomalaisilla soittajilla on lyhyeksi pureskellut kynnet!

Johan

Takaisin itelles: Suomalaisilla soittajilla on lyhyeksi pureskellut kynnet!
[/quote]

Pureskelluista kynsistä on etua, peli ei kulu, siksi kai pureskelevat;) Itse leikkaan kynteni, mutta siitä huolimatta 45 vuotta käytössä olleen pelinI koskettimet ovat kuopalla useimmin pideltyjen koskettimen osalta.

Olen minä muuten tavannut kotimaisiakin soittajia, joilta pelaaminen luonnistuu peukalolla tai ilman
aika räyhäkKäästi, joten kyllä jotkut täälläkin osaavat, ja mm tulevana viikonvaihteena heitä tapaa taas Folklandia risteilyllä useitakin.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 03-01-2011, 19:34:27
Hyvät alkavat hyvvään HARRASTAJASOITTOON pyrkivät alottajat. Ku opettelette tuan siirrettävän rivikolmos- sabloonan mukkaa, nin ei tarvita isoja älykkyystestejä sormijen asettelussa oli sävellaji mikä hyvänsä ja vaikka nappulat millasessa rantaruattalaisessa asetelmassa. Siirrämmä vaan tuttuva sapluunaamme. Ja taas senkun soi.

Kommentoin nyt tätä aihetta kovin kaukaa hakien ja täysin monirivisiä tuntematta.
- Haitari lienee suomalaisten suosituimpia ja harrastetuimpia soittimia. Mutta. Useimmat vähänkän musiikin- ja musiikinopetuksen kanssa tekemiseen joutuneet ovat jo kakarana joutuneet tekemisiin nokkahuilun kanssa. Useimmilla ihan kaurapuurona.
- Siinähän pillin mukana tulee otetaulukko ja siihenhän opetuskin perustuu (tai itseopiskelu), koska ko. soittimella ansatsi ei ole ihan niin tärkeätä, kuin muilla puhaltimilla.
- Kuitenkin; kun siirrytään soitannossa varttuneemmalle tasolle, niin vaihtoehtoiset sormitukset muodostuvat tärkeiksi, jotta nopeat juoksutukset ja trillit toimivat. Vqaihtoehtoisia sormituksia ei opeteta "kansakoulutasolla".  Barokkimusiikkia jos soittaa ammattitasolla, niin vakkarisormituksilla ei enää pärjää.

Haitari ja nokkahuilu on ihan eri pelejä kun puhutaan sormituksista. Jo vaihtoehtoisista sormituksista puhuminen on hämäävää tässä.

Kun opettelee ne perussormitukset kolmelta keskiriviltä, oppii samalla miten eri intervallit löytyvät. Ja kas kummaa, sama intervalli löytyy kahdella eri tavalla jo näistä perussormituksista. Ja siinä se sitten olikin.

Kun meillä on soittimia, kuten viisirivinen ja kitara, joissa intervallit löytyvät aina systeemattisesti tietyllä tavalla. Ja sitten on soittimia, kuten puupuhaltimet, joissa kunkin sävelen sormitus on opittava erikseen.

Eli jos hahmottaa musiikin intervalleina, ei haitarissa ole mitään vaihtoehtoisia sormituksia ollenkaan. Ne astuvat kuvaan jos ruvetaan hahmottamaan musiikkia asteikkojen kautta.

Vielä: puupuhaltimissa on ihan selvää mitkä sormitukset ovat perusjuttu ja mitkä vaihtoehtoisia. Haitarin kohdalla taidetaan enemmänkin kiistellä, mitkä ovat niitä perusmalleja. Kun minä jossain kappaleessa ylöspäin mennessä siirryn ulommille riveille, niin se johtuu oikeastaan siitä että pystyn silloin käyttämään tuttua mallia, tuttuja kuvioita, ei siitä että alkaisin käyttää jotain vaihtoehtoista sormitusta. H-tti, minähän käytän ihan tuttua samaa sormitusta kuin muuallakin, mutta vain eri riveillä.

Pitäisi kuitenkin muistaa ettei asiasta kannata Armandon kanssa väitellä, hän ei kuitenkaan paneudu asiaan sen vertaa että ymmärtäisi mitä tässä kirjoitin.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Johan - 03-01-2011, 19:48:41

Joo, mulla kävi Ollille vastatessa mielessä, että yksi mahdollinen vastaus on että kun sormella hakee sen ceen ja sen vierestä deen, ja aloittaa siitä, niin se menee sillä ruotsalaisella systeemillä g-mollista :)

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 03-01-2011, 20:20:01
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 03-01-2011, 19:34:27

- Kuitenkin; kun siirrytään soitannossa varttuneemmalle tasolle, niin vaihtoehtoiset sormitukset muodostuvat tärkeiksi, jotta nopeat juoksutukset ja trillit toimivat. Vqaihtoehtoisia sormituksia ei opeteta "kansakoulutasolla".  Barokkimusiikkia jos soittaa ammattitasolla, niin vakkarisormituksilla ei enää pärjää.

Haitari ja nokkahuilu on ihan eri pelejä kun puhutaan sormituksista. Jo vaihtoehtoisista sormituksista puhuminen on hämäävää tässä.

Kun opettelee ne perussormitukset kolmelta keskiriviltä, oppii samalla miten eri intervallit löytyvät. Ja kas kummaa, sama intervalli löytyy kahdella eri tavalla jo näistä perussormituksista. Ja siinä se sitten olikin.

Kun meillä on soittimia, kuten viisirivinen ja kitara, joissa intervallit löytyvät aina systeemattisesti tietyllä tavalla. Ja sitten on soittimia, kuten puupuhaltimet, joissa kunkin sävelen sormitus on opittava erikseen.

Samaa mieltä oletettavasti olen:-). Offtopicissani kuitenkin lähinnä tarkoitin sitä. että soittajan tarpeista, kunnianhimosta jne. lähtee se itsensä kehittämisen halu oppia hieman enemmän kuin mitä nettikeskusteluista löytää. Nythän on Juhannuksen tulille vielä aikaa harjoitella.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 03-01-2011, 20:35:41

Samaa mieltä oletettavasti olen:-). Offtopicissani kuitenkin lähinnä tarkoitin sitä. että soittajan tarpeista, kunnianhimosta jne. lähtee se itsensä kehittämisen halu oppia hieman enemmän kuin mitä nettikeskusteluista löytää. Nythän on Juhannuksen tulille vielä aikaa harjoitella.

Kun yritin tuossa lisäyksilläni esittää, niin tässä kolmen versus viiden rivin kysymyksessä ei välttämättä ole kyse siitä että toinen tapa olisi perusjuttu ja toinen kunnianhimoinen. Molemmissa malleissa on kyse yhtäältä siitä että pääsee hyödyntämään tuttuja malleja, ja sitten molemmat mallit mahdollistavat hyvin pitkälle menevän soittonsa kehittämisen.

LISÄYS: Minuahan näissä jutuissa kiusaa se, että minun tapani hahmottaa viisirivisen diskanttipuoli leimataan jotenkin elitistiseksi, sellaiseksi mitä vasta huippusoittajien pitäisi harrastaa. Itselleni on kuitenkin kysymys hyvin yksinkertaisesta asiasta, tuttujen kaavojen ja kuvioiden toistamisesta. Tietyn sävelkulun voi eri sävelkorkeuksilta ja eri sävellajeissakin soittaa tietyllä samalla tavalla juurikin siksi että sormet saavat mennä myös apuriveille.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 03-01-2011, 20:44:29

Kun yritin tuossa lisäyksilläni esittää, niin tässä kolmen versus viiden rivin kysymyksessä ei välttämättä ole kyse siitä että toinen tapa olisi perusjuttu ja toinen kunnianhimoinen. Molemmissa malleissa on kyse yhtäältä siitä että pääsee hyödyntämään tuttuja malleja, ja sitten molemmat mallit mahdollistavat hyvin pitkälle menevän soittonsa kehittämisen.

Käsittelet aihetta "akateemisesti". Eikö niin? Minä taas yritän lähestyä ihan toiselta taholta - eli tarpeista lähtien.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 03-01-2011, 20:48:26

Käsittelet aihetta "akateemisesti". Eikö niin? Minä taas yritän lähestyä ihan toiselta taholta - eli tarpeista lähtien.

Kyllä mulle on kyseessä ihan käytännön asia. Käyttämällä viittä riviä pystyn käyttämään samoja jo opittuja kuvioita enemmän. Kuviolla tarkoitan tiettyä sävelkulkua jonka olen oppinut soittamaan sormien tietynlaisella liikkeellä. Kolmella rivillä pysyttely tarkoittaisi että eri tilanteissa se vaikea kuvio pitäisi soittaa ERILAISELLA sormien liikesarjalla.

Tässä on vain vaikeus miten asian sinulle selittää kun suorastaan kieltäydyt lähestymästä asiaa haitarinsoiton näkökulmasta. Siitä tuo teoretisointi :) Hemmetin vaikea selittää sinulle ilman että otetaan viisirivinen käteen ja näytetään mistä puhutaan.

Viimeinen yritys selittää:
Kolmen rivin soittaja hakee sitä että koko kappaleen voi vetää samalla sormien liikesarjalla alusta loppuun sävellajista riippumatta.
Minä taas käytän viittä riviä siksi että voisin soittaa tietyt yksittäiset sävelkulut samoilla sormien liikesarjoilla. Siis kyse tässä muutaman sävelen mittaisista sarjoista.
Mulle tämä on ihan konkreettinen juttu eikä mitään teoretisointia.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 03-01-2011, 20:54:55
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 03-01-2011, 20:48:26

Kyllä mulle on kyseessä ihan käytännön asia. Käyttämällä viittä riviä pystyn käyttämään samoja jo opittuja kuvioita enemmän. Kuviolla tarkoitan tiettyä sävelkulkua jonka olen oppinut soittamaan sormien tietynlaisella liikkeellä. Kolmella rivillä pysyttely tarkoittaisi että eri tilanteissa se vaikea kuvio pitäisi soittaa ERILAISELLA sormien liikesarjalla.

Tässä on vain vaikeus miten asian sinulle selittää kun suorastaan kieltäydyt lähestymästä asiaa haitarinsoiton näkökulmasta. Siitä tuo teoretisointi :) Hemmetin vaikea selittää sinulle ilman että otetaan viisirivinen käteen ja näytetään mistä puhutaan.

Ystäväni Hannu. Minusta asia on erittäin yksinkertainen. Paljon harjoittelua hyvän opettajan johdolla vuosikausia ja monta tuntia päivässä. Näin muutamista tehdään sitten mestareita. Minusta ei tule 5-rivisen soittajaa. 2-rivinen alkaa juuri ja juuri mennä 4-vuoden jälkeen. Mutta niinkuin ed. kirjoitinkin; kommenttini on vain OFFIA aiheesta, joten ei kannata suhtautua vakavasti - naurahdukset ja moitteet sallin:-D

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 03-01-2011, 21:05:57

Ystäväni Hannu. Minusta asia on erittäin yksinkertainen. Paljon harjoittelua hyvän opettajan johdolla vuosikausia ja monta tuntia päivässä. Näin muutamista tehdään sitten mestareita.

Tuolla speksillä minä en kai saisi soittaa kuin klarinettia (3 vuotta opintoja mutta nekin harvakseltaan) ja sitäkin vain opettajan läsnäollessa. Joo, vanhempani jo tekivät kaikkensa että en harrastaisi musiikkia, mutta olin sitkeä ja olen edelleenkin. Mestarinhommat eivät sitten taas kiinnosta.

Lainaa
Minusta ei tule 5-rivisen soittajaa.

Siitähän ei ole kysymyskään, vaan siitä että perehtyisi edes hiukan asiaan josta jatkuvasti keskustelee ja esittää kannanottoja hyvin epämääräisten analogioiden kautta.

Laitan tähän vielä uudestaan, lue, ole hyvä. Sitten saa olla.

Kolmen rivin soittaja hakee sitä että koko kappaleen voi vetää samalla sormien liikesarjalla alusta loppuun sävellajista riippumatta.

Minä taas käytän viittä riviä siksi että voisin soittaa tietyt yksittäiset sävelkulut samoilla sormien liikesarjoilla. Siis kyse tässä muutaman sävelen mittaisista sarjoista.

Kummassakin mallissa aloittelija yrittää pärjätä mahdollisimman pitkälle sillä mitä osaa. Siksi vertaus puupuhaltimen vaihtoehtoisiin sormituksiin on, anteeksi nyt, helvetin huono.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 03-01-2011, 21:20:08
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 03-01-2011, 21:05:57

Ystäväni Hannu. Minusta asia on erittäin yksinkertainen. Paljon harjoittelua hyvän opettajan johdolla vuosikausia ja monta tuntia päivässä. Näin muutamista tehdään sitten mestareita.

Tuolla speksillä minä en kai saisi soittaa kuin klarinettia (3 vuotta opintoja mutta nekin harvakseltaan) ja sitäkin vain opettajan läsnäollessa. Joo, vanhempani jo tekivät kaikkensa että en harrastaisi musiikkia, mutta olin sitkeä ja olen edelleenkin. Mestarinhommat eivät sitten taas kiinnosta.

Lainaa
Minusta ei tule 5-rivisen soittajaa.

Siitähän ei ole kysymyskään, vaan siitä että perehtyisi edes hiukan asiaan josta jatkuvasti keskustelee ja esittää kannanottoja hyvin epämääräisten analogioiden kautta.

Laitan tähän vielä uudestaan, lue, ole hyvä. Sitten saa olla.

Kummassakin mallissa aloittelija yrittää pärjätä mahdollisimman pitkälle sillä mitä osaa. Siksi vertaus puupuhaltimen vaihtoehtoisiin sormituksiin on, anteeksi nyt, helvetin huono.

Jatetään tämä keskustelumme sikseen; minähän en osaa suhtautua asiaan samalla tavalla kuin Sinä. Toisista vaan tulee hyviä soittajia - toisista ei. Kun nyt sotkeuduin tähän Topicciin vajavaisilla (olemattomilla) monirivisten haitarisoittotiedoillani - pyydän anteeksi - hauskaa ja huvittavaa se kuitenkin oli. Ja otsassa ei ollut ryppyjä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että haitarinsoitosta voi tälläkin palstalla keskustella muutenkin kuin tekniikkapainotteisesti. Vaikka topicin aihe onkin soittotekniikkapainotteinen, niin toivoisin, että täältä löytyisi muitakin kirjoitustaitoisia, kuin Sinä. Haitarinsoitto on ihan hauskaa,  oli sitten rivejä vaikka vain yksi.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 03-01-2011, 21:37:41

Jatetään tämä keskustelumme sikseen; minähän en osaa suhtautua asiaan samalla tavalla kuin Sinä. Toisista vaan tulee hyviä soittajia - toisista ei.

Niin, sitähän olen yrittänyt tässä väittää että tuolla rivikysymyksellä ei ole selkeää kytköstä tuohon soittotaidon tasoon. Ettei nokkahuilun perusteella voi vetää sellaisia johtopäätöksiä että aloittelijat pysyköön kolmella rivillä. Kummassakin mallissa on puolensa, myös aloittelijan kannalta.

Lainaa
Olen kuitenkin sitä mieltä, että haitarinsoitosta voi tälläkin palstalla keskustella muutenkin kuin tekniikkapainotteisesti.

Niin, yritetäänkö, siis haitarin, ei nokkahuilun soitosta :)

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 03-01-2011, 21:59:13
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 03-01-2011, 21:37:41

Jatetään tämä keskustelumme sikseen; minähän en osaa suhtautua asiaan samalla tavalla kuin Sinä. Toisista vaan tulee hyviä soittajia - toisista ei.

Niin, sitähän olen yrittänyt tässä väittää että tuolla rivikysymyksellä ei ole selkeää kytköstä tuohon soittotaidon tasoon. Ettei nokkahuilun perusteella voi vetää sellaisia johtopäätöksiä että aloittelijat pysyköön kolmella rivillä. Kummassakin mallissa on puolensa, myös aloittelijan kannalta.

Turha "kinata" enää - jatkakoot muut, jos aihetta löytyy. Pakko kuitenkin heittää "viimeinen sana". Mies, joka pystyy tekemään näin kaunista ja luovaa musiikkia:
http://www.youtube.com/watch?v=wD9h7lhXdIc&feature=player_embedded#!
- niin silloin paskat haitarien sormituksista - ne on  diletanttien pohdiskelua. Musiikissa on henki, ei riipu sormiuksista!!!!!!!!

htoyryla

Taitaa olla ongelmana tässä että oletan että jutuissasi on jokin logiikka :) Minähän yritän puolustaa oikeuttani käyttää sormiani niinkuin osaan... Sinähän se kirjoitat että vaihtoehtoiset sormitukset ovat virtuoosien asioita. Ei täsmää minun haitaritodellisuuden kanssa. Siinä kukin soittaa niinkuin osaa. Eikä yhden napin painaminen tutusta paikasta vaikkakin väärältä riviltä ole mikään vaihtoehtoinen sormitus. Tai se voi olla vaihtoehtoinen sormitus mutta se on tuttu liike.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 03-01-2011, 22:38:41
Taitaa olla ongelmana tässä että oletan että jutuissasi on jokin logiikka :) Minähän yritän puolustaa oikeuttani käyttää sormiani niinkuin osaan... Sinähän se kirjoitat että vaihtoehtoiset sormitukset ovat virtuoosien asioita. Ei täsmää minun haitaritodellisuuden kanssa. Siinä kukin soittaa niinkuin osaa. Eikä yhden napin painaminen tutusta paikasta vaikkakin väärältä riviltä ole mikään vaihtoehtoinen sormitus. Tai se voi olla vaihtoehtoinen sormitus mutta se on tuttu liike.

Minun jutuissani millään nettipalstoilla mitään logiikkaa ole. Improvisoin, liioittelen, ärsytän . Itsekkään - vanhan jatsimuusikon improvisointia! En tarvitse nettifoorumeita muuhun, kuin itseni viihdyttämiseen.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 03-01-2011, 23:08:41

Minun jutuissani millään nettipalstoilla mitään logiikkaa ole. Improvisoin, liioittelen, ärsytän . Itsekkään - vanhan jatsimuusikon improvisointia! En tarvitse nettifoorumeita muuhun, kuin itseni viihdyttämiseen.

Joku voisi sanoa että selvä trolli. Ja pitäisi muistaa että "don't feed a troll".