Suomen Harmonikkaliitto

Soittovinkkejä aloittelijoille

Aloittaja risto, 15-01-2009, 11:47:03

« edellinen - seuraava »

klezberg

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 08-04-2009, 11:58:06
Sitten, kun soitat luritukset hyvin ja nopeasti, olet Tilu-tilu-mies  :D

Heh, minua ei oikeastaan ollenkaan huvittaisi tullakaan tiluttajaksi. Muutama sävel sopivaan paikkaan on ok, mutta pitkät tilulilut eivät kiinnosta, paitsi ehkä jossakin romanialaisessa menossa.

KurttuPaavo

Jatka vaan, kyllä se tilutusjuttukin joskus alkaa kiinnostamaan, se se on viisrivisen spesiaalia.

olli

Ohjaajamme on korostanut seuraavaa:  kun uusi kappale otetaan käsittelyyn, ensin opetellaan kaikkein vaikeimmat kohdat.  Sitten opetellaan koko kappale.  Me opettelemme ensin bassot ja sitten diskantin ja lopuksi molemmat yhteen.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Viljo

Vaikka tilutukset ovatkin haitarille tyypillisiä ja varsinkin varietè-musiikissa melodia hukkuu siihen tuhottomaan sormitekniikaan, niin ei sitä tarvitse opetella, jossei tykkää. Jossain kohtaa menee se raja, milloin pelataan ja kilpaillaan pelkällä tekniikalla, mutta unohdetaan se asia, että yksinkertaisetkin jutut voivat tehdä kappaleesta – ja luonnollisesti – itse soittajasta mestarin.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

risto

Lainaus käyttäjältä: olli - 08-04-2009, 15:14:40
....  Me opettelemme ensin bassot ja sitten diskantin ja lopuksi molemmat yhteen.

Ja mikä on perustelu, että ensin basso? Itselle tuntuu tärkeältä ensin osata melodia.

Viljo

Lainaus käyttäjältä: risto - 08-04-2009, 18:33:22
Lainaus käyttäjältä: olli - 08-04-2009, 15:14:40
....  Me opettelemme ensin bassot ja sitten diskantin ja lopuksi molemmat yhteen.

Ja mikä on perustelu, että ensin basso? Itselle tuntuu tärkeältä ensin osata melodia.

Hyvä pointti. Oma opettajani kanssa koko soittoharrastus aloitettiin diskantilla (silloin ihan muksuna), mutta basso tuli mukaan käytönssä heti pikimmiten. Sittemmin vaikeita kohtia treenatessa pysyttiin ideassa, että treenataan basso ja diskantti yhtaikaisesti. Diskanttia ja bassoa voitiin kokeilla erikseen esimerkiksi sormituksen löytämiseksi, mutta sitten kun piti opetella jokin kohta sujuvaksi, niin yhtaikaisesti soitettiin.

Täällä foorumilla on muuten aika monta musiikin ammattilaista ja opettajaa... joku voisi sieltä puolen kertoilla omasta näkövinkkelistään valistuneen mielipiteen asiaan.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

risto

#46
Lainaus käyttäjältä: klezberg - 08-04-2009, 11:22:45
...
EDIT: Noista hypyistä vielä. Näyttää auttavan, kun malttaa pudottaa tempon puoleen. Sitten hyppy F:stä desiin tuntuu jo helpommalta ja sitä voi oikeasti harjoitella.

Hannulla tuntuu menevän opiskelut lujaa, meikä ei voi kehua kuin hitaalla edistymisellä. Toisaalta nautin suunnattomasti siitä, että olen pystynyt karistamaan kaikki paineet nopeasta oppimisesta ja opettelen yhden jutun kerrallaan ja sen sitten mahdollisimman hyvin.

(Eniten harmittaa, että olen joutunut leikkaamaan näppäilykynnet vasemmasta kädestä basson takia ja pitää kitarallakin käyttää sormiplekuja. Mutta kun vasemman käden tarkkuus paranee, ehkä kynnetkin voi kasvattaa takaisin. )

olli

Bassolla opitaan rytmi ja sitten bassossa on monesti "kuvioita", sooloja, jotka pitää osata oikein diskantin kanssa.  Ryhmässä opettelua auttaa se, että ohjaaja soittaa pelkkää diskanttia ja me porukalla opettelemme sen basson.  Olen kyllä itse huomannut, että tämä toimii myös itseopiskelussa.  Kun basso on hallussa, voi diskanttia ottaa mukaan sopivissa paloissa.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

risto

Lainaus käyttäjältä: olli - 08-04-2009, 21:30:57
....  ohjaaja soittaa pelkkää diskanttia ja me porukalla opettelemme sen basson.  ...

Ah, nyt ymmärrän.

klezberg

#49
Minäkin hieman vierastan ajatusta opetella koko kappaleen bassot ensin ja ihan erikseen. Yksittäisiä bassojuttuja kyllä harjoittelen erikseen. Mutta ymmärrän kyllä että tuossakin on mieltä.

Muutamia kysymyksiä kokeneemmille. Onko normaalia, että rekisterissä jossa soi yksittäinen kieli, täytyy olla todella tarkkana palkeen kanssa että sointi on tasainen, ainakin kun soittaa vähän hiljempaa ja matalammilla äänillä. Toinen juttu on, että jotkut kielet hieman särähtävät lähtiessään soimaan, taaskin lähinnä siellä matalammissa äänissä. Tuo tuntuu olevan sellainen juttu, että itse huomaan sen, mutta kuulija ei huomannut ennenkuin oikein tähdensin sitä. Kaupassa en tuota huomannut tässä haitarissa, toisessa kokeilemassani kyllä.

Edit: Huomaan, että tuo särähdys tulee nimenomaan silloin, kun näppäin on pohjassa ja palje lähtee liikkeelle, ei silloin jos alkaa painaa paljetta aavistuksen verran ennen kuin näppäintä.

Viljo

Veikkaisin, että soittimessa ei ole mitään isoa vikaa, jos ollenkaan. Katsos kun venttiili läpsähtää aina vähäsen sulkeutuessaan. Jos olet paineistanut koneen vetämällä paljetta ja painat näppäintä, niin toinen venttiili läpsähtää kiinni ja pitää pienen prlprl-äänen. Tämän huomaa erityisesti matalissa äänissä pienellä paineella (perättäisin edes-takaisin vedoin). Kyse on osittain ominaisuudesta. Venttiilit pitävät aina pienen äänen sulkeutuessaan. Isot muoviset venttiilit pitävät enemmän ääntä, joten jos ääni on mielestäsi häiritsevä – ja oletukseni on oikea – saa ääntä vähennettyä venttiilit vaihtamalla nahkasiin tai nahkamuoveihin. Ääntä ei saa poistettua, mutta vähennettyä.

Sinänsä tyhmää, mutta yhä näissä uusissa käytetään pelkästään muovisia venttiileitä hyvin isoille kielille, vaikkakin sieltä tulee se voimakas prlprl-ääni. Nahkaset toimivat paremmin isoilla kielillä.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!