Suomen Harmonikkaliitto

LP Super King

Aloittaja Teme, 04-02-2022, 09:50:37

« edellinen - seuraava »

Teme

Lasse Pihlajamaan 70-vuotis synttärivuoden kunniaksi, 1986, julkistettiin LP Special Super King casotto. Mainoksessa kehutaan että vuosia suunniteltu ja testattu ja mm. soinnillisilta ominaisuuksiltaan korkealuokkainen ja erittäin kevyt.

En ole koskaan itse kyseistä mallia soittanut. Onko millainen soinniltaan? Mitä mainoksessa mainittu uusi matalien äänikertojen kielilaattarakenne tarkoittaa?

Liitteen mainos taitaa näkyä vain kirjautuneille.

You cannot view this attachment.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

Periskooppi

Minulla oli Super King Cassotto useita vuosia. Pidin soittimesta paljon ja soittelinkin sillä teattereissa, konserteissa, levyillä jne.

Olen joiltakin kuullut kritiikkiä siitä, että soitin ei soi hyvin. Tästä olen eri mieltä. Soittimessa saattaa olla hiljaisempi ääni kuin esim. mallia seuranneessa LP Stage Star -mallissa, mutta ääni on kuitenkin kaunis ja soi kauniisti eri voimakkuuksilla.

Soittimen tärkeimpiä etuja mielestäni ovat ainakin: hyvä kosketus sekä keveys kannettaessa ja soitettaessa. Stage Stariin
(ja moniin ns. "pikkusuuriin" minimalleihin ) verrattuna etuna ovat mm. suurempi ääniala, enemmän rekisterivaihtoehtoja (valmiina) sekä suuremman palkeen myötä (korkeampi soitin) pienempi ilmankulutuksen tuntu.

Tuosta kielilaatta-asiasta en osaa sanoa, koska minun ei koskaan tarvinnut avata soitinta - se toimi aina, mutta voisikohan olla kyse siitä, että joissakin LP malleissa (olisikohan ollut jo Super King sarjassa - vai tuliko vasta Stage Stariin???) on tietääkseni bassopuolella perusbassoissa ollut yksi yhtenäinen kielilaatta, jolloin kaikki vahat on voitu jättää pois, ja näin soittimen painoa on saatu pienemmäksi ja sointia paremmaksi? Asia kannattaa varmistaa joltain ammattikorjaajalta, jolla ei ole "rasitteena" jonkun muun merkin edustusta, jolloin voisi odottaa saavansa paikkansapitävän vastauksen.

Minun ei tarvinnut useiden käyttövuosien aikana avata Super Kingiä (eikä Stage Stariakaan), joten oman kokemukseni perusteella uskaltaisin suositella.

Aina löytyy kyllä henkilöitä, jotka "tietävät jotain erikoistietoa" tai pitävät enemmän "Mazdasta" kuin "Nissanista", "Toyotasta", "Hondasta" ja "Misubishistä" puhumattakaan, vaikka ko. tuotteet tulevat samasta maasta, - ja kurttujen kohdalla vieläpä samasta kaupungista. Sisältävät usein samojen tehtaiden valmistamia osia.

Johan

Minulla on ollut Super Kign käytössä yhtenä pelinä vuodesta 1997. Olen ollut sen saundeihin erittäin tyyväinen, pehmeä sopivasti tremoloa. On minulla kovempiäänisiä soittimia, mutta niistä ei välttämättä löydy tuota Super Kingille ominaista saundia ja siksi se lähtee yleensä mukaan, kun pitää "hyristellä" taustoja ja luoda tunnelmaa.

Palkeen olen siihen joutunut vaihtamaan alkuperäisen palkeen messinkisten nurkkarautojen runsaan lohkeilemisen takia.                             
Soittimen paino 10 kg on positiivinen asia.

Periskoopin mainitsema perusbassojen yhtenäinen kielilaattta on tullut nähtyä, kun kieliventtilleitä on joskus huolettu.

Johan