Suomen Harmonikkaliitto

pihlajamaa

Aloittaja karppis, 23-06-2010, 00:49:50

« edellinen - seuraava »

karppis

Helmeilevä suihkulähde. Millaisella tempolla se pitäisi soittaa?

olli

Harrastelijan kommentti: "sopivalla" ;) Meillä oli Oulu-opistossa eräs kaveri, joka aina kysyi kappaleen oikean soittonopeuden.  Itse en niin näistä ole kovin paljon piitannut, harrastelija kun olen.  Soitan yleensä siinä tempossa, mikä hyvältä tuntuu.  Tottakait opettaja antaa osviittaa, onko soitettava nopeasti vai hitaasti.  Yleensä tulee foxit soitettua liiankin nopeasti, menee humpaksi, joten rauhallisuutta minulle on korostettu.

Minulla on se vika, että kun nuoteissa on paljon kahdeksas tai kuudestoistaosia, tulee liian kiire.  Olen yrittänyt "poisoppia" tätä kiirettä. :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

karppis

Kiitos tyhjentävästä vastauksesta. Niin kyseisessä kappaleessa on niin palkon nuotteja,jos ne meinaa keritä päivän aikana soittamaan kaikki,niin täytyy pitää jonkinlaista vauhtia. Miksiköhän Lasse on kirjoittanut sävellyksensä hankaliin sävellajeihin,etumerkkejä on kuin risuaitaa. Varmaan piruuttaan.

olli

Ei se Lasse niitä piruuttaan ole kirjoittanut.  Ovat huomattavasti kauniimpia, esim. valssi Nuoruusmuistoja Fis-mollissa.  Ahvenainen on taas sovittanut valssinsa pääosin C-molliin.  Itellänikin tuntui aluksi helpommalta opetella bassot "keskeltä" ja mahdollisimman vähin etumerkein.  Nyttemmin olen jo tottunut siihen, että vaikka risuaitaa ja b-tä on paljonkin, se ei haittaa.  Täytyy vain katsoa kappaleen alussa se sävellaji ja soittaa sitten siitä (oli ristejä tai b-tä paljon tai ei ollenkaan).
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

karppis

Kyllä nuoruusmuistoja on mielestäni sävelletty siihen mihin se kuuluu.eli fis molliin. Mutta tämä onkin tuttu kappale, sen kuulee jos menee väärin. Mutta jos onkin kappale aivan outo eikä ole sitä koskaan kuullut,esim cis molli.ja nuoteissa on palautusmerkkejä. Ei se mene tosta vaaan.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: karppis - 09-07-2010, 23:49:52
Kyllä nuoruusmuistoja on mielestäni sävelletty siihen mihin se kuuluu.eli fis molliin. Mutta tämä onkin tuttu kappale, sen kuulee jos menee väärin. Mutta jos onkin kappale aivan outo eikä ole sitä koskaan kuullut,esim cis molli.ja nuoteissa on palautusmerkkejä. Ei se mene tosta vaaan.

Kappaletta tuntematta ja nuotteja näkemättä en voi tietää, mutta voiko olla kyse melodisesta mollista. Siinähän asteikon sävelet vaihtuvat riippuen siitä mihin suuntaan ollaan menossa.

karppis

Kyllä Lasselta löytyy kappaleita helpoissakin sävellajeissa. esim. Muistojen harmonikka. Hieno valssi.Tämä edellinen kysymykseni juontaa juurensa eräästä radio-ohjelmasta,jossa haastateltiin Raimo Pihlajamaata. Hän kertoi,että lassen kappaleista :Noiduttu hanuri on hänen tekemistään kaikkein pirullisin. Lassen haave oli tulla koomikoksi.Hänellä olikin koomikkonumero ,jossa hän soittaa pitkää kaksrivistä. Mustat silmät  Svartta ögön.Tulee mileen miksi primus ikaalinen kilpailuissa ei esitetä lassen kappaleita.(liian vaativia)?

karppis

Kultaisen harmonikan finaalissa.en muista  nimeä joka soitti venetsian karnevvaalien muunnoksia. Esko Könösen sovituksina. Niin miksi hän jätti paljetremolo-osuuden lopusta pois.?