Suomen Harmonikkaliitto

Virtuaaliset haitarisimulaattorit

Aloittaja Armando Bugari, 14-01-2009, 22:11:05

« edellinen - seuraava »

risto

Lainaus käyttäjältä: KurttuPaavo - 20-01-2009, 18:12:46
Ristolle: eikös tuota aftertouchia saa pois, sehän on vähän turhakin toiminto normaalisoitossa ? Se on vaan lisätty niitä muutamia "ei- haitarisoundeja" varten.

Ei sitä normaalisoitossa huomaakkaan kun soitan kuten kaksirivisellä. Sitä pitää (osata) käyttää ja hallita tietoisesti näppylävoiman dynaaminen käyttö. Mä en osaa enkä yritäkään, yritän soittaa kuin normaalia haitaria ja sehän käy.

risto

Lainaus käyttäjältä: olli - 20-01-2009, 20:26:54
Mitenkäs paljetremolo?  Ei varmaan palkeilla, mutta onko joku nappi, joka tekee tremolon?

No ei nyt sentään, ei tää mikään soittorobotti ole. Tätä pitää soittaa, itsekseen se ei tee mitään. Mä en kylläkään tiedä tarkalleen mikä on paljeteremolo. Nopeasti auki-kiinni-auki... tremolon taajuudella?

risto

Vielä TAA:lle artikulaatioista. Tässä systeemissä on palkeiden paineen tunnistava anturi ja palkeen paine määrää - kuten akustisessa, vain eri tekniikalla - miten kielet soivat. Sähköiset piirit tietysti toimivat nopeammin kuin mekaaniset kielet, tässä mielessä kaikki kysymäsi artikulaatiot ovat teknisesti ihan mahdollisia. EDIT: Ja luultavasti paljetremolokin, jos se on se mitä arvailin postissa yllä.

Viljo

Lainaus käyttäjältä: risto - 20-01-2009, 23:05:31EDIT: Ja luultavasti paljetremolokin, jos se on se mitä arvailin postissa yllä.

Mä en oo saanu toimii paljetremoloa noilla vehkeillä vielä..

Ja kyllä risto. Paljetremolo on palkeen nytkyttämistä eestaas pitäen näppäimiä painettuna samanaikaisesti.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

risto

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 20-01-2009, 23:51:51
Mä en oo saanu toimii paljetremoloa noilla vehkeillä vielä..

Mutta saatko jokaisella akustisella heti, vai pitääkö sinun tottua juuri siihen kyseiseen soittimeen?

Lainaa
...Paljetremolo on palkeen nytkyttämistä eestaas pitäen näppäimiä painettuna samanaikaisesti.

Ok, kiitos.

Viljo

Lainaus käyttäjältä: risto - 21-01-2009, 00:24:02
Mutta saatko jokaisella akustisella heti, vai pitääkö sinun tottua juuri siihen kyseiseen soittimeen?

Kyllä se melkein jokaisella soittimella isosta pieneen onnistuu niin ja näin, mikäli saa soittimen pidettyä tukevasti sylissä. Jokainen soitin vaatii totuttelua. Varsinkin syvät ja raskaat soittimet palje toimii hieman erilailla. Noissa digipeleissä kun en ole saanut tehtyä kuin pari liikkeen suunnanvaihtoa ennen kuin homma loppuu. Perinteisissä sentään saa räpellettyä useampia tahteja, jos perusasiat on hallussa – tahti saattaa kyllä sotkeentua, mutta pystyypähän nytkyttää  :)

risto

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 21-01-2009, 08:11:09
Lainaus käyttäjältä: risto - 21-01-2009, 00:24:02

...Noissa digipeleissä kun en ole saanut tehtyä kuin pari liikkeen suunnanvaihtoa ennen kuin homma loppuu. ...

Voi se silti kuitenkin olla tottumiskysymys, niin kuin on tuo erilainen näppäintuntumakin. Voihan myös olla, että ne digipelit joita kokeilit ovat vähän erilaisia kuin tämä, joka on uusin tulokas.

KurttuPaavo

Mä yritin YouTubesta  " Roland virtual accordion bellows shake"- haulla etsiä sitä mutta ei osunut kohdalle. Jonkun esim. Ludovic Beyerin esityksistä vois löytyä tätä paljetremoloa tuollakin mutta en jaksanut noita kaikkia kuunnella.

risto

Lainaus käyttäjältä: KurttuPaavo - 21-01-2009, 10:28:06
Mä yritin YouTubesta  " Roland virtual accordion bellows shake"- haulla etsiä sitä mutta ei osunut kohdalle. Jonkun esim. Ludovic Beyerin esityksistä vois löytyä tätä paljetremoloa tuollakin mutta en jaksanut noita kaikkia kuunnella.

Käyttämällä antamaasi käännöstä löysin nettisivun. Vähän matkaa sivun alusta eteenpäin tai etsi sivulta sanalla 'shake':

http://www.ksanti.net/free-reed/essays/roland_v_accordion.html

risto

Tällä hakusanalla löytyy monta linkkiä youtubesta V accordionista, jos kiinnostaa, itse en ehdi käydä niitä läpi. Näin kuitenkin yhden tavallisella haitarilla tehdyn videon bellows shakesta ja sehän kuulostaa ihan sirkusmusiikkia, ei oikein kiinnosta tuo tekniikka minua.

http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=V+accordion+shake&aq=f

Sitten vielä yksi huomio, tämä halvin malli on selvästi eri maata kuin nuo kalliit Rolandit, sekä soundillisesti että ulkonäöllisesti:

http://www.youtube.com/watch?v=9jfJJOdWsAQ&feature=PlayList&p=4EE091FFA5DBCAFB&playnext=1&index=23

TAA

Sitten olisi vielä yksi tyhmä kysymys. – Olen yli kolmekymmentä vuotta soittanut ns. melodiabassoharmonikkaa, jossa on sekä diskantissa että bassossa suomalainen näppäinjärjestys (vaihto melodiabassosormion ja standardibassosormion välillä tapahtuu listakytkimen avulla). Nyt olen  (pitkän harkinnan ja mentaalisten kokeilujen jälkeen) ajatellut kokeilla järjestelmää, jossa diskantissa olisi nykyinen suomalainen näppäinjärjestys, mutta  melodiabassosormiossa venäläinen näppäinjärjestys.

Tällä saavutettaisiin mielestäni monia etuja:
– soittimen parempi hallinta
– loogisempi melodiabassosormio (matalat äänet soittimen alaosassa)
– ainakin yhtä hyvät sormitukset melodiabassosormiossa, ellei paremmat
– opetuksessa sekä melodiabasson että diskantin opetus lähtisi "kolmella keskirivillä".

Päästäkseni kokeilemaan ideaa käytännössä, varsinainen kysymykseni kuuluu: Onko teillä käsitystä/tietoa onko digihanureissa mahdollista laittaa bassoon yllä esittämäni venäläinen näppäinjärjestys vaikka diskantissa on suomalainen, ja olisiko bassossa mahdollista vaihdella suomalaisen ja venäläisen järjestelmän välillä lennossa?

t. TAA
"Matka alkaa ensimmäisestä askeleesta."

risto

Tuohon vastaamiseen pitäisi vastaajan tuntea eri mallit aika syvällisesti. Tässä on linkkin Rolandin kaikkiin digipeleihin. Oikealta ylhäältä kohdasta "Tuoteinfo" löytyy dataa, mutta ehkä kannattaisi soittaa, Veijo Laine niminen kaveri tietää siellä haitareista:

http://www.roland.fi/product.asp?id=169&catid=53

TAA

Lainaus käyttäjältä: risto - 28-01-2009, 16:56:58
Tuohon vastaamiseen pitäisi vastaajan tuntea eri mallit aika syvällisesti. Tässä on linkkin Rolandin kaikkiin digipeleihin. Oikealta ylhäältä kohdasta "Tuoteinfo" löytyy dataa, mutta ehkä kannattaisi soittaa, Veijo Laine niminen kaveri tietää siellä haitareista:
http://www.roland.fi/product.asp?id=169&catid=53

Suurkiitos! – Tällä pääsen jo kovasti eteenpäin.
"Matka alkaa ensimmäisestä askeleesta."

olli

Rokuan leirillä oli Roland-esittely.  Kävin kokeilemassa sitä "Pikkurolandia".  Olihan outo peli.  Sen kyllä sai yhdellä piuhalla tavalliseen radioon (paikalla oli joku pieni matkaradio).  Eli ääntäkin sai.  Olihan heillä luonnollisesti kaikki elektroniikkakin paikalla.  Yritin "Metsäkukkia", mutta ääni katosi aina väliin kuulumattomiin diskantin puolelta, toisaalta sitten bassosta jämähti säestys väliin tolkuttoman suurella.  No sehän oli vain lyhyt kokeilu.  Lopputuloksena oli kuitenkin se, etten aivan hevillä digipelejä hanki (vaikka halvalla olis saanut, 995 euroa).
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

squeeze

Lainaus käyttäjältä: olli - 02-02-2009, 16:58:07
Lopputuloksena oli kuitenkin se, etten aivan hevillä digipelejä hanki (vaikka halvalla olis saanut, 995 euroa).

Olen Ollin kans samoilla linjoilla. Ite odottelen viel puolikytä vuotta ja katon mihin rollujen kehitys on menny.

Tuolla hinnalla ei kyllä saa uutta akustista 5-rivistä haitaria millään tai vastaavasti kalliimpia 2 ja 3 rivisiä.
Luukinen Accordions offers a full line of fine handcrafted custom made accordions.

KurttuPaavo

http://www.youtube.com/watch?v=d0fbO0PKr0k&feature=related
Tää mies soitti semmoisen Luciano Pavarotti -nimisen hemmon bändissä .
Digihaitaria tuossa soittaa.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: KurttuPaavo - 02-02-2009, 19:53:27
http://www.youtube.com/watch?v=d0fbO0PKr0k&feature=related
Tää mies soitti semmoisen Luciano Pavarotti -nimisen hemmon bändissä .
Digihaitaria tuossa soittaa.
Tämä mieshän on jonkin sortin legenda - minäkin hänen nimensä heti tunnistin, vaikken monirivisten musiikkia niinkään aktiivisesti kuuntele. Taitonsa nyt Tuubista huomasin.  Missä hän nyt!!!

KurttuPaavo

Boråsissa Ruotsissa, opettaa kurtunrepimistä nuoremmille.

klezberg

Kun olen tässä katsellut tarjontaa siinä mielessä, jos jostain löytyisi edullinen viisirivinen, niin tuo Rolandin pienin digipeli on kyllä houkutteleva. Ja itse elektroniikan ja ohjelmistoalan miehenä ymmärrän tuon tyyppisen tekniikan päälle ja se on minua vuosikymmenet viehättänyt, niin koskettimilla kuin sähköisellä puhaltimella soitettuna...  kunnes muutama vuosi sitten tajusin että nuo värkit olivat kuitenkin vain korvike kun ei ollut ollut oikeita soittimia tai en ollut uskaltautunut niitä soittamaan. Siksi nyt, kun olen päässyt luomun makuun niin että yleensä vain piano pitää äänittää digipelillä, tuntuisi tosi takaperoiselta hankkia tuommoinen digipeli.

Mitä paljetremoloon tulee, niin kyllä sen pitäisi olla ihan kohtuudella mallinnettavissa. Kummempiakin juttuja on tehty. Onkos se muuten tremolo vai vibraato se efekti, tai varmaan siinä on molempia.

Mutta noissa Rolandin malleissa on hyvinkin (mahdollisesti keinotekoisiakin) eroja siinä miten realistinen mallinnus kussakin on, jollainhan niitä kalliimpia mallejakin on myytävä. Samahan noissa digipianoissa on.

Viljo

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 15-02-2009, 14:45:33
Mitä paljetremoloon tulee, niin kyllä sen pitäisi olla ihan kohtuudella mallinnettavissa. Kummempiakin juttuja on tehty. Onkos se muuten tremolo vai vibraato se efekti, tai varmaan siinä on molempia.

Paljetremolo tarkoittaa palkeen liikuttamista etualaviistoon ja takaisin, jolloin näppäintä / näppäimiä pohjassa pitämällä tulee omanlainen ääniefekti. Jos soitat vastaavan kuvion sormitekniikalla, niin lopputulos on hyvin erilainen. Rolandilla en ole onnistunut tekemään tremoloa, koska palje ei siinä käyttäydy samalla tavalla kuin normaalissa soittimessa.

Katsoin oikein omasta musiikkisanakirjastani kohdasta "tremolo, tremolando [-a'-] (it. oik. = täristen)" Tämän perään tuleekin yli puolisivua tekstiä tremolosta. Esitetystä kolmesta kohdesta lyhennelmä: 1)Termiä käytetään laulussa samassa merkityksessä kuin vibratoa, eli tarkoittamaan sävelkorkeuden pieniä, nopeita ja säännöllisiä vaihteluja... 2) Soitinmusiikissa tremolo tarkoittaa sitä erityistehostetta, jonka muodostaa saman sävelen mahdollisimman nopea toistaminen. 3)Tremolo, Tremulant, urkujen lisälaite, joka saa aikaan äänen vibratoa.

Lopuksi on maininta: "Tremoloa käytetään nykyisissä sähköuruissa yleensä suorastaan kohtuuttomasti." No. Kirjan ensimmäinen painos on vuodelta 1975...