Suomen Harmonikkaliitto

Haloo vähäriviset!

Aloittaja Armando Bugari, 10-01-2009, 21:20:19

« edellinen - seuraava »

Armando Bugari

Missä piileksitte? Eihän jätetä tätä forumia yksin noille rivisyöpöille, joille mikään ei tunnu riittävän.  Varmaan ne kaikki kohta siirtyvät virtuaalihanureihin ja keskustelu siirtyy muistikorttien kokoon ja PVC:n koostumukseen niinkuin akateemisemmalle pohjalle opiskelemaan uusia hienoja lyhenteitä. Tietävätkö edes enää sitä miltä lakka, jalopuu ja nahka haisee?

Itse "päivitin" 2-rivisen Bugarini päälliset puuosat eilen kevyellä mehiläisvahasivelyllä. Sinänsä turha toimenpide, koska lakat on kunnossa, joten mehiläisvaha ei imeydy. Pääsinpäs kuitenkin paijaamaan. Toimenpide vaati tietenkin soittimen kohtuullisen purkamisen; samalla tuli tarkistettua vahat ym. pikkujutut.

risto

Joo, hyvä kun aloitit.

Mulla on kaksirivinen nyt seissyt totalisesti käyttämättömänä Viljon remontin jälkeen. Vapaa-aika on mennyt suunnitteluhommissa ja kun tuli jenkeistä uusi viisikielisen banjon kaula sen soittamisen uudelleen lämmittelyyn, ja tietysti, ah niin ihanien digisoundien parissa;-) Pitäisi saada Morganeen aavistus lisää tremoloa ja yksi kieli uudelleen viritettyä. Kova halu on tässä vaiheessa oppia digipelillä Stradella basson käyttö, sitten voisi vaikka harkita BCC# hankintaa stradella bassolla.

squeeze

Tänään otin pianon päältä 2-rivisen ja vähä tapailin sitä pitkästä aikaa.  Ei ole ollu aikaa soittamiseen, kun rakentaa näitä haitareita. Soittaminen ja reenaaminen ku tarvii sitä omaa aikaa.
Niin ja se oma irkku peliki on vieläkin vaiheessa.
Jos se olisi vaikka SataHämeJoi-festivaalille valmis tai viimeistään ensi vuoden folklandiaan tai joskus.
Luukinen Accordions offers a full line of fine handcrafted custom made accordions.

squeeze

Siinä vähä esimakua tulevasta D/G, 2-äk, 2,5 rivisestä 12 bassosesta melodeonista.
http://www.f-aw.net/images/prototype1.jpg.
Luukinen Accordions offers a full line of fine handcrafted custom made accordions.

risto

Muuten hyvän näköinen, mutta mä olisin tehnyt puusta grillin hienoin leikkauksin...

squeeze

Lainaus käyttäjältä: risto - 20-01-2009, 23:29:38
Muuten hyvän näköinen, mutta mä olisin tehnyt puusta grillin hienoin leikkauksin...

Joo ite olisin kans tehnyt puusta, mutta nyt oli etsittiin erillaista soundia peliin. Get more loud!!!

risto

Lainaus käyttäjältä: squeeze - 20-01-2009, 23:39:32

Joo ite olisin kans tehnyt puusta, mutta nyt oli etsittiin erillaista soundia peliin. Get more loud!!!

Monet siellä saarivaltakunnassa eivät tykkää tuosta "stepped" tyyppisestä näppäimistöstä, varsinkin irlantilaiset soittajat tuntuvat kaihtavan sitä ja haluavat napit samaan tasoon. Mitä Theo sanoi tuohon asiaan?

squeeze

Lainaus käyttäjältä: risto - 21-01-2009, 09:15:12
Lainaus käyttäjältä: squeeze - 20-01-2009, 23:39:32

Monet siellä saarivaltakunnassa eivät tykkää tuosta "stepped" tyyppisestä näppäimistöstä, varsinkin irlantilaiset soittajat tuntuvat kaihtavan sitä ja haluavat napit samaan tasoon. Mitä Theo sanoi tuohon asiaan?

Halusivat stepped näppäimistön, Suomeksi se on rappukahva. Juu Irlantilaiset haluaa flat näppäimistön eli tasakahvan ja vielä sellaisen, että napit painuu näppäimistölaudan sisään. Upponappi. Toinen mahdollisuus on tehdä pintanapilla oleva flat kahva/näppäimistö.
Ilmeisesti Englannin puolella käytetään rappukahvaa. Skoteista en tiä.
Mutta ite tykkään soittaa kummallakin kahva mallilla. Ei sinänsä väliä.

risto

Lainaus käyttäjältä: squeeze - 21-01-2009, 09:39:37
...ja vielä sellaisen, että napit painuu näppäimistölaudan sisään. Upponappi. ...

Ai tota mä en tiennytkään, mikähän siihen voisi olla syynä?

squeeze

Lainaus käyttäjältä: risto - 21-01-2009, 09:43:46
Lainaus käyttäjältä: squeeze - 21-01-2009, 09:39:37
...ja vielä sellaisen, että napit painuu näppäimistölaudan sisään. Upponappi. ...

Ai tota mä en tiennytkään, mikähän siihen voisi olla syynä?

Eikö sinulla ole Morganessa sisään painuvat napit?
Esim Cajunissa painuu napit sisään.

risto

Lainaus käyttäjältä: squeeze - 21-01-2009, 09:46:36

Ei. Tässä on sienimäiset napit, jotka kansi pysäyttää. Napin alapinnassa on huopa, niin ei kolisekaan liikaa.

squeeze

Lainaus käyttäjältä: risto - 21-01-2009, 10:23:35
Lainaus käyttäjältä: squeeze - 21-01-2009, 09:46:36

Ei. Tässä on sienimäiset napit, jotka kansi pysäyttää. Napin alapinnassa on huopa, niin ei kolisekaan liikaa.

Aivan tiedän mitä tarkoitat. Laitain pari kuvaa tohon missä napit painuu kahvan sisään ja missä ei.
Kumpaakin sanotaan tasakahvaksi.

risto

Okei, mutta oletko varman ja tiedätkö syyn, miksi irkut nimenomaan haluaisivat nappien painuvan sisään? Mä en ole sellaista kuullut, vaikka ehkä käyttävät sellaisia malleja muista syistä.

squeeze

Voi olla, että se on nopeampi soittaa tai napit on samassa tasossa niin ei tarvi ns hyppyyttää sormia.
En sano tätä asia varmaksi, tämä oli minun mielipide.

Tai sitten se on ajansatossa vakiintunut Irlantilaiseen musiikkiin.

Tasakahva on kyllä vanhempi mitä rappukahva ja se on vielä säilyttänyt tarpeelisuutensa vähärivisissä.
Minusta rappukahvat on tullu paljon myöhemmin vähärivisiin, mutta en ole varma. Viljo varmaan tietää enemän tästä asiasta.

Viljo

Lainaus käyttäjältä: squeeze - 21-01-2009, 11:01:43
Tasakahva on kyllä vanhempi mitä rappukahva ja se on vielä säilyttänyt tarpeelisuutensa vähärivisissä.
Minusta rappukahvat on tullu paljon myöhemmin vähärivisiin, mutta en ole varma. Viljo varmaan tietää enemän tästä asiasta.

Viisirivisissä porrastus helpoittaa soittamista aika reippaanlaisesti. Diatonisissa jotkut on taas sanonut, että upponäppäimillä saa paremman otteen. Mene ja tiedä – soittotekniikat ovat täysin erit. en osaa sanoa, millon porrastus on tullut diatonisiin. Kromaattisiin se on tullut siinä 1930-luvun aikana.

Porrastus helpottaa otteita myös bassossa. Ensimmäiset porrasbassot (ranskalaismallisissa haitareissa yleensä) oon nähny 1910-luvulta USA:sta. Tässä jää huomioimatta sitten tuo 1800-luvun lopun eurooppalaiset haitareiden esiasteet.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Ostin Huutonetistä mielenkiintoisen "Harmonikkakoulun".  Julkaisu on Oy Fazerin Musiikkikauppa Ab, painatusvuotta ei ole, hinta on painettuna 3 mk.  Opas on tarkoitettu "ital.malli 19 tai 21 näpp.,6 tai 8 basso".  Vihkosen alussa on "Opastuksia harmonikan soitossa" vähän toista sivua sekä sama ruotsiksi.  Sitten seuraa "Harmonikan näppäimistö numerojärjestelmän mukaan".  Tämä opetuksesta. Sitten seuraa 13 sivua kappaleita.  Musiikin teoriasta ei puhuta lainkaan.  Nuotteja ei esiinny teoriaosassa eikä kappaleissa.  Kappaleet on kirjoitettu nuottien asemesta näillä numeroilla (eli mitä näppäintä painetaan ja milloin vedetään tai työnnetään palkeilla).  Nyt puuttuu enää se kaksrivinen. ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: olli - 18-02-2009, 13:32:49
Ostin Huutonetistä mielenkiintoisen "Harmonikkakoulun".  Julkaisu on Oy Fazerin Musiikkikauppa Ab, painatusvuotta ei ole, hinta on painettuna 3 mk.  Opas on tarkoitettu "ital.malli 19 tai 21 näpp.,6 tai 8 basso".  Vihkosen alussa on "Opastuksia harmonikan soitossa" vähän toista sivua sekä sama ruotsiksi.  Sitten seuraa "Harmonikan näppäimistö numerojärjestelmän mukaan".  Tämä opetuksesta. Sitten seuraa 13 sivua kappaleita.  Musiikin teoriasta ei puhuta lainkaan.  Nuotteja ei esiinny teoriaosassa eikä kappaleissa.  Kappaleet on kirjoitettu nuottien asemesta näillä numeroilla (eli mitä näppäintä painetaan ja milloin vedetään tai työnnetään palkeilla).  Nyt puuttuu enää se kaksrivinen. ;)

Minulla on Huutonetistä 3-4 vuotta sitten ostettu "Jularbo-Gylling: Hanurikoulu" Toivo Mannisen suomeksi toimittamana. "Helppotajuinen opetusmenetelmä erikoisesti itseopiskelua varten". Kustantaja: Oy Hagström Ab. 1943. Tämä on 7. painos vuodelta 1955.

30 sivua ja näppäimistökuvia irtoliitteina. Vihkosen välissä lyijykynällä kirjoitetut nuotit Kulkurin valssille ja Humalamäen sillalla. Puolet opuksesta nuotteja. Saveltäjinä mm. Erik Gylling, T. Manninen, K.Kari, Andrew Walter, Erik Frank.
Vihkonen on käytetyn oloinen.

Minulle tarpeeton reliikki; voisin vaihtaa sen päikseen oman opuksesi kanssa?

olli

En taida vielä vaihtaa!  Hommaan halvan kaksrivisen ja koitan opetella soittamaan tämän opuksen avulla! :D

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: olli - 19-02-2009, 20:03:35
En taida vielä vaihtaa!  Hommaan halvan kaksrivisen ja koitan opetella soittamaan tämän opuksen avulla! :D

OoKoo. Jos ketään keräilijää kiinnostaa, voin vaihtaa 2-rivis - sälään.

-Ei tuolla kirjasi metodilla oikeasti opita vähärivistä soittamaan. Kyllä se lähtee sieltä lihasmuistista ja aivojen pikkuperukoista. Siis jos on vähänkään musiikkitaustaa.  Nämät vähärivisethän ovat oikeastaan maailman helpoimpia soitttimia "alkuoppimiseen" - siksi minulle riittävätkin haitaripuolella. Monirivisten taitajille tuntuvat varmaan vähän hönteiltä, mutta esimerkiksi Marja Kalaniemi ja Jonna Juhola ovat melkoisia guruja myös näillä "tuutaa" - vehkeillä.

olli

Elä ny tyrmää!  Kunhan saan hankittua sen vähärivisen ja kokeiltua.  Voi olla ettei opi, mutta ei nyt anneta vielä periksi. :D