Suomen Harmonikkaliitto

Haloo vähäriviset!

Aloittaja Armando Bugari, 10-01-2009, 21:20:19

« edellinen - seuraava »

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Kukkis - 01-01-2010, 16:37:47
Nonniin, katotaan onnistunko liittämään kuvan  :D

Tuollaanen yksirivinen. Mun ymmärtääkseni bassosta löytyy C/G ja a/e, tai miten ikinä nää merkitääkään... Kaksipa poikaa Kurikasta lähtee, mutta ei juuri muuta. Vielä  :D

Oho! Tulipas eteen mielenkiintoinen yksrivinen. Poikkeavasti neljä bassoa? Nimi "Semitono" viittaa siis 1/2 -sävelaskeleeseen? Tuosta olisi mukavaa saada enemmänkin tietoa. Näyttää olevan kolme koplaria? Varsin isokokoinen?

Kukkis

Enpä ainakaan itse osaa tästä pelistä mitään tietoja sanoa :-[ Kun ei tuo isukkikaan enää ole kertomassa. Enkä tosiaan tiedä mitään muutenkaan harmonikoista, kun vasta tutustun. Pianoa olen aiemmin soitellut. Tarkoitatko, että saisi puolen sävelaskeleen välein soiteltua, en ole sellaista löytänyt, minusta sillä pystyy soittamaan vain lähinnä c-duuria tai a-mollia, tai G/e...

Olen noita koplareita joskus kokeillut, mutten niistäkään tiedä mittään ;D ehkä pitäisi lainata joku kirja kirjastosta. On mulla sellanen ohut läpyskä kotona: soitamme kaksirivistä. Tai jotain sinne päin...

On tuo minun käsiin aika kookas kun pieni olen. Mutta isä sillä aikanaan kultaisen merkin soitti.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Kukkis - 01-01-2010, 22:17:55
Enpä ainakaan itse osaa tästä pelistä mitään tietoja sanoa :-[ Kun ei tuo isukkikaan enää ole kertomassa. Enkä tosiaan tiedä mitään muutenkaan harmonikoista, kun vasta tutustun. Pianoa olen aiemmin soitellut. Tarkoitatko, että saisi puolen sävelaskeleen välein soiteltua, en ole sellaista löytänyt, minusta sillä pystyy soittamaan vain lähinnä c-duuria tai a-mollia, tai G/e...

Olen noita koplareita joskus kokeillut, mutten niistäkään tiedä mittään ;D ehkä pitäisi lainata joku kirja kirjastosta. On mulla sellanen ohut läpyskä kotona: soitamme kaksirivistä. Tai jotain sinne päin...

On tuo minun käsiin aika kookas kun pieni olen. Mutta isä sillä aikanaan kultaisen merkin soitti.

Minä veikkaisin että tuo semitono on vain tuotemerkki. Googlaamalla löytyi myös kaksirivinen semitono.

Koplarien vaikutuksen kuulee parhaiten kun soittaa vain yhtä ääntä ja kokeilee ne eri koplarit läpi. Sieltä pitäisi löytyä erilaisia sointeja, sellainen puhdas puhaltimen tyyppinen ääni kun vain yksi lehti soi, ja sitten semmoinen missä soi useampi lehti yhtaikaa. Niillä saa eri kappaleisiin vähän erilaista soundia.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Kukkis - 01-01-2010, 22:17:55

Haitarin mallinimi vain viittaa siihen, mutta on niin erikoinen peli, että vaatii varmaan "Viljon" tai "squeezen" ammatillista tietotaitoa + salapoliisityötä selvittämään. Haitarin sisältähän sitten voisi löytyä lisäinformaatiota, jos rohkenisit sen avata?

- Tuo "Soitamme kaksirivistä" - opus tässä tapauksessa ei auta, eikä kirjastosta kyllä löydy mitään hyödyllistä koskien haitariasi.

- Haitarisi on senverran erikoinen tapaus - uskaltaisin jopa sanoa, että melkoinen harvinaisuuus, joten kohtele sitä hellävaroen.

Kukkis

Näin olen ymmärtänyt aikoinaan isän puheista, että oli löytänyt aarteen. Uskaltaisikohan huollossa ehdottaa, että tahtoisin olla mukana katsomassa kun huolletaan?  ;D
Olen googletellut myös, mutta tällaisesta ei ole tieoa löytynyt...

htoyryla

Tuolla Viljon kuvagalleriassa on kuva 2-rivisestä Pihlajamaan Semitonosta http://vapaalehdykka.net/index.php?spgmGal=Kaksiriviset_harmonikat/2-riviset/Lasse_Pihlajamaa&spgmPic=1&spgmFilters=&k=galleria&sivu=spgm#pic .

Edit: Ja tuolla näyttäisi olevan kaupan, siis 2-rivinen: http://www.musikantti.fi/product_details.php?p=1112

Viljo

No en minä mikään diatonisten soittimien asiantuntija ole - Aaro tietää paremmin.

Mutta mutta. Kolmiäänikertainen soitin on kyseessä. Suomessa soitin saattaa olla hieman harvinaisempi verrattuna muuhun maailmaan. Vastaavantyylisellä maskikuvioinnilla on tehty myös isoja haitareita (Moderno) – jostain 1970-luvulta tuo peli voisi olla.

Olisko noi näppäimet jotain, mitä täällä on viitattu Hohnerin peleihin: http://info.melodeon.net/info/layouts/1row ?

Galleriassa on muuten Kukkiksen sisarpeli:
Semitono II, kaksirivinen
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Viljo

Lainaus käyttäjältä: Kukkis - 01-01-2010, 22:38:10
Näin olen ymmärtänyt aikoinaan isän puheista, että oli löytänyt aarteen. Uskaltaisikohan huollossa ehdottaa, että tahtoisin olla mukana katsomassa kun huolletaan?  ;D
Olen googletellut myös, mutta tällaisesta ei ole tieoa löytynyt...

Missäs päi maailmaa soitin ja soittaja ovat? :D Aaro (Squeeze) Luukinen on nyt Sallassa, mutta toimipiste on Porissa ja mä pyörin täällä Turun suunnilla. Naantalissa on oma verstas...

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 01-01-2010, 22:44:29
No en minä mikään diatonisten soittimien asiantuntija ole - Aaro tietää paremmin.

Mutta mutta. Kolmiäänikertainen soitin on kyseessä. Suomessa soitin saattaa olla hieman harvinaisempi verrattuna muuhun maailmaan. Vastaavantyylisellä maskikuvioinnilla on tehty myös isoja haitareita (Moderno) – jostain 1970-luvulta tuo peli voisi olla.

Olisko noi näppäimet jotain, mitä täällä on viitattu Hohnerin peleihin: http://info.melodeon.net/info/layouts/1row ?

Galleriassa on muuten Kukkiksen sisarpeli:
Semitono II, kaksirivinen

Löytyyhän tietoa. Kysäisin meilillä asiaa varsinaiselta vähärivisgurulta - saas nähdä vastaako?

Kukkis

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 01-01-2010, 22:39:20

Edit: Ja tuolla näyttäisi olevan kaupan, siis 2-rivinen: http://www.musikantti.fi/product_details.php?p=1112

Tuon ostaisinki heti kaveriksi jos olis ylimäärästä, täytyy mietiskellä  :D

Harmonikan huoltajista Voitto Nieminen taitaa olla lähin, kun tässä keskellä Suomea asustelen.

A-H

Täältäkin voisi löytyä apua www.accordion-helin.com
Verstas Tampereella

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Kukkis - 01-01-2010, 16:37:47
Nonniin, katotaan onnistunko liittämään kuvan  :D

Tuollaanen yksirivinen. Mun ymmärtääkseni bassosta löytyy C/G ja a/e, tai miten ikinä nää merkitääkään... Kaksipa poikaa Kurikasta lähtee, mutta ei juuri muuta. Vielä  :D

Mikähän pieni metallityssykkä siellä kököttää diskanttilaatikon päällä. Oisko loota syönyt jotain sähkövempaimia sisäänsä?

A-H

Näyttäisi mun silmiin paljesulkijan nepparin vastakappaleelta...

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: A-H - 02-01-2010, 20:27:17
Näyttäisi mun silmiin paljesulkijan nepparin vastakappaleelta...

Minusta ei näytä siltä. Minusta vaikuttaa piuhaliittimeltä:-)  Verrataanko tuohon 2-riviseen:
http://vapaalehdykka.net/index.php?spgmGal=Kaksiriviset_harmonikat/2-riviset/Lasse_Pihlajamaa&spgmPic=1&spgmFilters=&k=galleria&sivu=spgm#pic

Kaifun

Joo. Selkeesti tiskanttipualella näkkyy olevan.

htoyryla

Onhan haitareissa noilla main jotain mitä lienee ruuvinkantojakin, tuossa minun Bugarissanikin, vaikkei olekaan vähärivinen.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Kaifun - 02-01-2010, 20:36:17
Joo. Selkeesti tiskanttipualella näkkyy olevan.

Minä kutsuisin sitä pientä metallinäppylää "portiksi", uuden teknologiasanaston mukaan. Siinä on vissiin pieni reikä keskellä, johon voi työntää jonkun vehkeen... vaikka piuhan.

A-H

Eikös noi elektroniikkaliittimet laiteta yleensä hanuri alapuolelle ...

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: A-H - 02-01-2010, 21:23:45
Eikös noi elektroniikkaliittimet laiteta yleensä hanuri alapuolelle ...

Polttaa, polttaa... Pitäis varmaan kysyä Piginiltä:-)

Viljo

Ei ole mikään elektroniikkahärpäke. Paljesulkija, josta on sisempi nahka mennyt poikki. Saa uusia kyllä korjaajilta.

Ja sitten Jukka Nikka korjailee haitareita Lahdessa ja Terhi Yli-Savola Helsingissä.. Terhin kanssahan oltiin silloin Italiassa tehtailla..

Hanuriliiton sivuilla on ihan hyvä luettelo noista korjaajista. Seassa toki muitakin allalla olevia immeisiä.

http://www.harmonikkaliitto.fi/myynti_ja_huolto/huolto