Suomen Harmonikkaliitto

Soittoääniä

Aloittaja olli, 21-05-2010, 15:54:16

« edellinen - seuraava »

olli

Löytyykö kolleegoilta vihjeitä, mistä saisi kännykkään aitoja hanurilla soitettuja soittoääniä?  Perinteisiä kappaleita? ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

kolmirivi

Nykyaikaisilla kännyköillähän voi toki äänittää omaa hanurinsoittoansa ja laittaa nuo äänitteet soittoääneksi. CD-levyjen musiikit siirtyvät myös kännykkään ja toimivat samaten soittoääninä.
Seuraavaksi soittimeksi et osta Olli uutta haitaria, vaan kännykän.  ;)

olli

En laittaisi kuitenkaan vielä omia soittojani kännykkään.  Millä systeemillä saa tietokoneelta jonkin kappaleen siirrettyä kännykkään? ;)

kolmirivi

Itselläni vaikkapa näin:
CD tietokoneen levyasemaan sisälle. Koneessa käyttöjärjestelmänä windows vista, jossa mukana windows media player -apuohjelma. Tällä ohjelmalla voi soittaa cd:t - siinä on myös "kopiointi cd-levyltä" toiminto, jolla kopioin levyn musiikit koneeni kovalevylle mp3 muotoisiksi tiedostoiksi. Kännykkäni Nokia E51 ymmärtää ja osaa soittaa näitä mp3 tiedostoja. Kelpaavat sille myös "soittoääniksi". Liitän kännykkäni tietokoneen usb-liittimeen tarkoitukseen hankitulla johdolla. Tietokone tunnistaa kännykän muistikortin itseensä liitetyksi ulkoiseksi kovalevyksi, jonka sisällön voin esim. avata kurkittavakseni tietokoneen näytölle omaan ikkunaansa. Kopioin haluamani mp3 muotoiset bolerot ja bossanovat tietokoneen kovalevyltä kännykän muistikortille. Jos kaikki menee nappiin on seuraavalle hölkkälenkille uutta kuunneltavaa.

Näin siis teen itse. Mahtoiko kaikki oleellinen tulla selvitellyksi? Joku tosinörtti tietty naureskelee, että ompa vanhanaikaiset metodit ukolla.

risto

Jep, itselläni on soinut levyltä otettu J.S. Bach jo pari kolme vuotta. Muutin kappaleen mp3 muotoon ja siirsin N95 Nokian kännykkään USB:llä. Sitten osoitin ao. kappaleen soittoääneksi kännyn asetuksista. Ihan helppo juttu tällaissellekin joka muuten inhoaa kaikkia monimutkaisia elektronisia vempaimia ja niiden älyttömiä käyttöohjeita.

htoyryla

USB:n myötä tuo siirtely on tosiaan tullut helpoksi. Jos sitä ei ole, niin sitten riippuu aika pitkälle puhelimesta ja vähän muustakin miten tuo tehdään. Itse olen monesti päätynyt laittamaan mp3:n nettiin ja hakemaan sen puhelimen selaimella sieltä  :) Helpompaa kuin tappelu bluetoothin ja pc suiteitten kanssa...

Mutta ihan toisentyyppinen kokemus oikeiden kappaleiden käytöstä soittoääninä. Olen huomannut, että kun äänitettä käyttää soittoäänenä, siihen ehdollistuu jonkinlainen stressireaktio. Kun äänen kuulee, nousee tunne että pitää vastata puhelimeen. Kannattaa miettiä, haluaako yhdistää tuommoisen tunteen johonkin kivaan kappaleeseen. Tai ehkei kaikilla liityy puhelimeen vastaamiseen tuommoista tunnetta. Siitähän se taitaa olla kiinni.

Minulla on parisen vuotta ollut soittoäänenä itse klaralla soittamani nopea versio kappaleesta "Where do I begin". Satuin kuulemaan Budapestin kadulla tuommoisen version, kesti aikansa ennenkuin edes tajusin mistä kappaleesta oli kyse. Soittivat klaralla ja olikohan säestäjällä haitari? Kotona sitten piti yrittää samanlaista.

risto

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 23-05-2010, 15:39:24

...Olen huomannut, että kun äänitettä käyttää soittoäänenä, siihen ehdollistuu jonkinlainen stressireaktio. ...

Heh, minulla taas puhelimen soiminen jo sinänsä herättää sterssireaktion (tai ne usein soittavat ihmiset, jotka yleensä soittelevat ihan turhista asioista), ja kun se vielä yleensä tuppaa soimaan juuri väärällä hetkellä ja väärässä paikassa. Valmiit soittoäänet ovat myös aika rasittavia. Tämä Bachin biisi on ollut pientä vastalääkettä. Bachin biisin soiminen herättää vielä nykyäänkin ihmetystä, vaikka tekniikka on ollut käytössä jo aika pitkään.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: risto - 23-05-2010, 17:07:49
Heh, minulla taas puhelimen soiminen jo sinänsä herättää sterssireaktion (tai ne usein soittavat ihmiset, jotka yleensä soittelevat ihan turhista asioista), ja kun se vielä yleensä tuppaa soimaan juuri väärällä hetkellä ja väärässä paikassa. Valmiit soittoäänet ovat myös aika rasittavia. Tämä Bachin biisi on ollut pientä vastalääkettä. Bachin biisin soiminen herättää vielä nykyäänkin ihmetystä, vaikka tekniikka on ollut käytössä jo aika pitkään.

Sitähän minä varsinaisesti tarkoitinkin, että koska puhelimen soiminen aiheuttaa stressiä, niin vähitellen se stressi yhdistyy siihen äänitteeseen. Sitten kun saman äänitteen kuulee muussa yhteydessä, se reaktio tuntuu silloinkin. Ainakin minulla.

Voi toki olla että rauhallinen, rauhoittavakin, musiikkinäyte toimii tuossa paremmin. Mutta itse koen siinä vaaran: sen sijaan että mielenrauha siirtyy musiikista puhelimenkäyttöön, puhelinstressi siirtyykin siihen musiikkiin, ja en tosiaankaan halua pilata esim. juuri Bachin kuuntelukokemusta puhelinstressireaktiolla. 

risto

No, Bach ei kylläkään kulumallakaan mene pilalle, ainakaan minun korvissani.  :)  1. Brandenburgilaiskonsertto (F-duuri) III Allegro, yhtä hyvältä kuulosta niin kuin aina.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 23-05-2010, 17:32:22
Lainaus käyttäjältä: risto - 23-05-2010, 17:07:49

Sitähän minä varsinaisesti tarkoitinkin, että koska puhelimen soiminen aiheuttaa stressiä, niin vähitellen se stressi yhdistyy siihen äänitteeseen. Sitten kun saman äänitteen kuulee muussa yhteydessä, se reaktio tuntuu silloinkin. Ainakin minulla.

Voi toki olla että rauhallinen, rauhoittavakin, musiikkinäyte toimii tuossa paremmin. Mutta itse koen siinä vaaran: sen sijaan että mielenrauha siirtyy musiikista puhelimenkäyttöön, puhelinstressi siirtyykin siihen musiikkiin, ja en tosiaankaan halua pilata esim. juuri Bachin kuuntelukokemusta puhelinstressireaktiolla. 

Puhelimen soimisen stressi johtuu yleensä:
- tekemättömien töiden paineesta
- maksamattomista laskuista
- huonosti hoidetuista ihmissuhteista

Yleensä auttaa, kun jättää korvaavat toiminnot - kuten haitarinsoitto, vähemmälle ja keskittyy em. mainittujen arkisten asoiden hoitoon hetkeksi.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: risto - 23-05-2010, 20:25:47
No, Bach ei kylläkään kulumallakaan mene pilalle, ainakaan minun korvissani.  :)  1. Brandenburgilaiskonsertto (F-duuri) III Allegro, yhtä hyvältä kuulosta niin kuin aina.

En mä puhukaan kulumisesta, vaan siitä että Bach ei todellakaan sovi merkkiääneksi siitä että joku haluaa että keskeytät mitä olit tekemässä ja hoidat välittömästi jonkun hankalan homman, tai että vaihdat sähköntoimittajaa. Bach kuuluu niihin hetkiin jolloin puhelin on mielellään kiinni.   

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 23-05-2010, 21:25:36

Yleensä auttaa, kun jättää korvaavat toiminnot - kuten haitarinsoitto, vähemmälle ja keskittyy em. mainittujen arkisten asoiden hoitoon hetkeksi.

Puhelimen soimisen stressin kyllä kestää, mutta en silti halua sen stressin leimaa iskeä Bachiin  :)

Ja tuo stressi johtuu paljolti siitä, että nykyään ei enää ole työ- ja kotipuhelimia erikseen. Saat työpaikalta kännykän, pöytäpuhelinta et saa pyytämälläkään, ja sitten se kännykkä on auki ympäri vuorokauden.

No, voisin toki ajatella että laitan eri soittoäänen tutuille, eri soittoäänen tunnetuille työkontakteille ja vielä eri soittoäänen muille. Tutuille voisi ollakin se Bach. Ja noille muille vaikka Ligetin Continuum preparoidulle pianolle.

risto

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 23-05-2010, 21:41:37

Puhelimen soimisen stressin kyllä kestää, mutta en silti halua sen stressin leimaa iskeä Bachiin  :)

Niin, mutta niinkuin yritin sanoa, tuota ei tapahdu minun kohdallani.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: risto - 23-05-2010, 22:54:18
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 23-05-2010, 21:41:37

Puhelimen soimisen stressin kyllä kestää, mutta en silti halua sen stressin leimaa iskeä Bachiin  :)

Niin, mutta niinkuin yritin sanoa, tuota ei tapahdu minun kohdallani.

Asia selvä, nyt. Täsmensin että en tarkoittanut kulumista, vaan ihan karusti ehdollistumista. Sitä Pavlovin koirahommaa, tyyliin saat aina sähköiskun kun kuulet Bachia  :)

risto

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 23-05-2010, 21:25:36

Voi tosiaankin olla yleisellä tasolla juuri noinkin, mutta syitä on muitakin. Omalla kohdallani ainoastaan viimeinen kohta sivuaa syitä, mutta kun ihmissuhteet voivat sisältää hyvinkin monimutkaisia tilanteita voisi kohdasta jättää pois sanat "huonosti hoidettuja" niin oltaisiin lähempänä totuutta ...

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: risto - 23-05-2010, 23:03:34

Voi tosiaankin olla yleisellä tasolla juuri noinkin, mutta syitä on muitakin. Omalla kohdallani ainoastaan viimeinen kohta sivuaa syitä, mutta kun ihmissuhteet voivat sisältää hyvinkin monimutkaisia tilanteita voisi kohdasta jättää pois sanat "huonosti hoidettuja" niin oltaisiin lähempänä totuutta ...

No tuo voi myös selittää miksi tuo kuvaamani sähköiskumalli ei pilaa sinun Bach-nautintoasi. Esim. ettet saa sellaisia puheluja joissa joku ehdottomasti haluaa että hoidat välittömästi jonkun homman, oli sitten työaika, vapaa-aika, loma tai mikä hyvänsä, ja olit sitten tekemässä mitä hyvänsä  :)

olli

Täytyy ostaa se johto kännykästä koneelle! ;)  Keskustelu laajeni mielenkiintoisille alueille, kuten aina.  Mikä mukavaa onkin! :D
Minua ei kännykän soitto enää stressaa, eläkeläinen kun olen.  Tuntemattomiin numeroihin vastaan, jos olen "hollilla".  Vastapuheluja en soita kenellekään.  Jos soittajalla on tärkeää asiaa, soittanee uudelleen.  Lankapuhelinkin on, enkä siitäkään luovu ennenkuin on pakko.

Vanhemmissa malleissa saattoi itsekin kirjoitella nuotteja kännykän soittoääniksi.  Sitäkin harrastin aikoinaan.  Sehän lienee jo nykyään vanhanaikaista hommaa.

risto

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 23-05-2010, 23:18:55

No tuo voi myös selittää miksi tuo kuvaamani sähköiskumalli ei pilaa sinun Bach-nautintoasi. Esim. ettet saa sellaisia puheluja joissa joku ehdottomasti haluaa että hoidat välittömästi jonkun homman, oli sitten työaika, vapaa-aika, loma tai mikä hyvänsä, ja olit sitten tekemässä mitä hyvänsä  :)

Kuvailemasi on tosiaan mennyttä aikaa yrittäjäajoilta, tarjoussuunnittelua pyydettiin tekemään pitkin öitä. Ja ai että lomaa? Hetkinen mitäs se sellainen olikaan :) Toisaalta pizzan ja kokiksen voimalla syntyi tarjouksia tietysti mihin vuorokauden aikaan tahansa kuukaudesta toiseen kun oli oma lehmä ojassa.:) Puhelinäänet olivat siinä vaiheessa tietysti aika minimaalinen asia. Noh, se aika on nyt takana päin.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: risto - 24-05-2010, 19:18:17
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 23-05-2010, 23:18:55

Kuvailemasi on tosiaan mennyttä aikaa yrittäjäajoilta, tarjoussuunnittelua pyydettiin tekemään pitkin öitä. Ja ai että lomaa? Hetkinen mitäs se sellainen olikaan :) Toisaalta pizzan ja kokiksen voimalla syntyi tarjouksia tietysti mihin vuorokauden aikaan tahansa kuukaudesta toiseen kun oli oma lehmä ojassa.:) Puhelinäänet olivat siinä vaiheessa tietysti aika minimaalinen asia. Noh, se aika on nyt takana päin.

No, jos on oma firma ja asiakas pyytää tarjousta niin sehän on positiivista. Ikävämpää on olla palkkatyössä, jossa oletetaan että firma on sinulle koko elämä, ja voidaan vaivata millä tahansa asialla missä tahansa tilanteessa. Hommat eivät välttämättä ole veemäisiä, vaan se miten ne tulevat. Mutta eipä minullakaan noista ole kiusaa nyt, juurikaan. 

risto

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 24-05-2010, 19:33:41

... Ikävämpää on olla palkkatyössä, jossa oletetaan että firma on sinulle koko elämä, ja voidaan vaivata millä tahansa asialla missä tahansa tilanteessa. ...

No joo, tuo todella kuulostaa hyvin ikävältä ja varsinkin jos kieltäytyminen ei ole optio...