Suomen Harmonikkaliitto

Kouvolan alkupään sarjan Kukkamalli

Aloittaja poikkikulma, 17-08-2019, 17:07:20

« edellinen - seuraava »

poikkikulma

Kysynpä täälä porukalta onko tietoa  :)
Minulla on Kouvolan Kukkamalli Haitari sarjanumero otsan 93 elikkä aika alkupään peli ruotsalaisella järjestelmällä
Kunto on ihan kelvollinen Soikin herkästi ja hyvin , tutkittiin tässä kaverini kanssa tuota Haitaria tarkemmin kun en itse ollut kiinnittänyt enempää huomiota tuohon peliin havaittiin että Haitarin diskantti soi kolme ääntä matalammalle kuin esim Viipurilainen ja korkeissa äänissä sitten soi yhden äänen alempaan kuin muut Kouvolaiset sitten Viritys taso on myös yllättävän matala mittarin mukaan soi 436 eli alempana kuin Viipurilainen , matalimmat äänet ovat todella matalat tuon virityksen vuoksi tuo virityksen taso n on yllättävän matala ei ole ennen tullut vastaan tuossa tasossa . Olisi kiinnostavaa tietää mahtaakohan noita olla tehdyn muitakin samanlaisia alkupään pelejä , myös näppäinvarret ovat diskantissa kaikille läpille suorat varret eikä ne ole vastakkain siis edestäpäin toiset . Toisessa tasakahvamalli nro 52 Kukkamallissa näppäin varret ovat myös samoin suorat kaikille läpille ja rekisterivaihtaja liuskat on tehty diskantti välipohjan päälle ei siis sisälle kielipenkkien pohjaan ja ne ovat puiset . Näitä alkupään erikoisuuksia ihmettelen    ???
Mauno :)

poikkikulma

Lainaus käyttäjältä: poikkikulma - 17-08-2019, 17:07:20
Kysynpä täälä porukalta onko tietoa  :)
Minulla on Kouvolan Kukkamalli Haitari sarjanumero otsan 93 elikkä aika alkupään peli ruotsalaisella järjestelmällä
Kunto on ihan kelvollinen Soikin herkästi ja hyvin , tutkittiin tässä kaverini kanssa tuota Haitaria tarkemmin kun en itse ollut kiinnittänyt enempää huomiota tuohon peliin havaittiin että Haitarin diskantti soi kolme ääntä matalammalle kuin esim Viipurilainen ja korkeissa äänissä sitten soi yhden äänen alempaan kuin muut Kouvolaiset sitten Viritys taso on myös yllättävän matala mittarin mukaan soi 436 eli alempana kuin Viipurilainen , matalimmat äänet ovat todella matalat tuon virityksen vuoksi tuo virityksen taso n on yllättävän matala ei ole ennen tullut vastaan tuossa tasossa . Olisi kiinnostavaa tietää mahtaakohan noita olla tehdyn muitakin samanlaisia alkupään pelejä , myös näppäinvarret ovat diskantissa kaikille läpille suorat varret eikä ne ole vastakkain siis edestäpäin toiset . Toisessa tasakahvamalli nro 52 Kukkamallissa näppäin varret ovat myös samoin suorat kaikille läpille ja rekisterivaihtaja liuskat on tehty diskantti välipohjan päälle ei siis sisälle kielipenkkien pohjaan ja ne ovat puiset . Näitä alkupään erikoisuuksia ihmettelen    ???
Mauno :)
Osaisiko Viljo vastata kun olet noita vuosia tutkinut ja korjaillut siis tuo ääniala sekä viritys onko muissa vanhemmissa Kouvolalaisia ollut samanlaisia havaintoja , olisi kiva tietää onko muitakin samanlaisia tehty .
Mauno

Viljo

Mitä tulee tuohon viritystasoon, niin jos on a = 436 Hz, niin mennään ajallisesti 1800-luvun lopun, 1900-luvun alun taitteille. Tuohon tasoon ei näitä pelejä ole tiettävästi tehty suomalaisissa haitaritehtaissa. Liekö sitten jotain poikkeuksellista tai pahaa epävirettä. Viipurilaisia on pikemminkin jopa 440 ja 442 törmännyt - ja nämäkin tiedän varman päälle, koska olen ollut ko. pelien ensimmäinen virittäjä tehtaan jälkeen. Myöhemmin kouvola viritti myös a = 443 Hz. Huomaathan, että viritystasoa ei voi määrittää mittarilla, jos äänet huojuvat keskenään (eli pitää tukkia ylimääräisten kielipenkkien ääniaukot ja keskittyä joko keskivireiseen 8-jalkaiseen tai 16-jalkaiseen.) Matalien kielien viritys yleensä laskee ajan kuluessa, korkeiden nousee.

Se, että varret menee suoraan läppään on tyypillista aivan siinä 30-luvun alun peleissä. Ainakin Kouvolan pelejä olen nähnyt näin. Tämä rakennustapa tuli Amerikasta.

Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!