Suomen Harmonikkaliitto

Kouvolan kuningas

Aloittaja Vanhempana opetellut, 23-11-2018, 13:19:34

« edellinen - seuraava »

Vanhempana opetellut

Minä olen uusi tällä palstalla ja koetin etsiä tuolta syöveriestä tähän aiheeseen kysyksiä/vastauksia. En löytänyt. Tuolla "markkinoilla" näkyy olevan kaupan näitä monivärisiä, vähän vanhempia Kouvolan kuninkaita. Sellainen vähän kiinnostaisi. Tietääkö joku minkälaisia soittimia nämä ovat soittaa, milloin niitä on valmistettu ja jos on hankkimassa niin onko muun perinteisen tarkastelun ja kokeilun lisäksi syytä kiinnittää johonkin muuhun erityiseen niitä tarkastellessa? Kiitos etukäteen.

Periskooppi

Varmaankin tarkoitatte 1950-luvun Kouvolan Kuninkaita, vaikkakin uudempienkin kuninkaiden syntyhetkestä on siitäkin jo kulunut vuosikymmeniä ainakin pari?

Nuo uudemmat taitavat pääosin olla vielä ihan sellaisenaan soittokunnossa, mutta vanhempien kohdalla tuleekin sitten varautua kalliiseenkin remonttiin, koska jos soittimeen ei ole tehty mitään huoltotoimenpiteitä, niin ne kaikki taitavat olla ajankohtaisia ihan heti.

Kielinahat, kielinahat, läppien nahat ja huovat, koskettimien huopalaakerit, palkeen nauhat (ja nahat), soittimen remmit ja liimasaumat taitavat viimeistä lukuunottamatta olla tiensä päässä ja ainakin tarkistamisen arvoisia asioita. Jos ei itse noita osaa huoltaa, kannattaa ennen hankkimista kysyä ammattilaiselta hinta-arvio - ja pelin kuntoarvio. Kaikkia kun ei enää kannata elvyttää.

Vanhimmat on mukavia ja keveitä soittaa, mutta ainoat kokeilemani ovat kyllä jo olleet melkoisia ilmasyöppöjä, koska noita nahkaremontteja ei niihin oltu tehty.

Voi tietysti jollekulle osua kohdalleen sellainen onnenksntamoinen, että peliä olisi jatkuvasti käytetty, mutta kuitenkin ihan vähän (Kimalaisen Lento joka sunnuntaina yhden kerran), jolloin nahat ja muut olisivat pysyneet kunnossa. Rempat kuitenkin taatusti jossain vaiheessa edessäpäin. Korjaamalla tai korjauttamalla saa kyllä mukavan vanhanajan soundillisesti varustetun nostalgiapelin.

1947

Osaisko nuo asiantuntiat sanoa oliskos noissa yksivärisissä Punainen Valkoinen Musta Kuninkaissa noita samoja vikoja kuin Monivärisissäkin ja luulen kyllä että noita samoja vikoja löytyy uudemmista -80-2000 tehdyistä harmonikoista malliin ja Merkkiin katsomatta. Kiitos.

Viljo

Värillä ei ole väliä, kun puhutaan soittimen teknisestä kunnosta ja ominaisuuksista. Jos on pintavaurioita, niin loimullisessa pinnoitteessa on pohjaselluloidi ja väriselluloidi sen päällä. Yksiväriset ovat kauttaaltaan yhtä väriä.

Tuossa aikaisemmin noita tarkistettavia kohtia tulikin aika monta. Itse kiinnittäisin eniten huomiota diskantin rivien 4 ja 5 välyksiin. Jos siellä on paljon välystä, niin voi olla muuallakin koneistossa. Niitä välyksiä voidaan kyllä jossain määrin poistaa, mutta budjettia on hyvä pohdittu ostohinnan lisäksi huoltoon.

Bassopuolen näppäinvarsissa voi olla kulumia. Niitä ei voi korjata, jos pahasti kuluneita. Jos kyseessä kuitenkin välykset, niin niitä voi poistaa.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Vanhempana opetellut

Kiitos hyvistä, valaisevista vastauksista. Korjaustaitoa ei ole, joten täytyy huomioida noita mainittuja seikkoja jos tuollaisen hankkii.