Suomen Harmonikkaliitto

Näppäimien sijoittelu

Aloittaja outi, 14-11-2018, 20:46:39

« edellinen - seuraava »

outi

Onko näppäimien koossa ja niiden välisissä etäisyyksissä jotain standardia, vai onko ne aina mitä sattuu joku valmistaja tekemään? Miten ne määritellään? Onko jossain mittoja, miten erimerkkisissä harmonikoissa näppäimet on?

maestro

Ei ole standardia,kaikilla merkillä oma tyyli ja mitoitus.
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

humppahanuristi

Onhan niissä eroja. Pääosin kyllä italialaiset on melkolailla samoja, ainakin nämä meidän markkinoille suunnatut.
Kouvolalaisissa on isommat napit ja hanurin soittoasennossa erityisesti korkeussuunnassa on jossain määrin merkittävä ero.
Minulla oli ennen parin italian (guerrini&ramses) haitarin lisäksi kouvolan casotto ja tykkäsin kovasti sen pehmeästä soundista.
Pääosin keikoilla kyllä soitto onnistui mutta ns. virtuoosikappaleissa, esim. Ilta Välimerellä, tuntui ettei sormet osu mitenkään kohdalleen. Sitä tuli oikein ihmeteltyä jonkin aikaa ennenkuin tajusin mitoituseron.
Tuon nyt 26v käytössä olleen Ramses Galan osalta ulottuvuus peukalon ja nimettömän välillä on aika reilut 2 oktaavia, c:stä kahden oktaavin yli g:hen. Kouvolan casotolla jäi siihen kahteen oktaaviin. Se on jännä tunne, kun tuntuu ettei osaa soittaa ollenkaan.

Samaan ilmiöön törmäsin myöhemmin kitaran kanssa, kotona rämpyttelin ja treenasin halpiksen kanssa ja keikalla mukana fender stratocaster. Ei osunut sormet millään. Heivasin halpiksen mäkeen ja ostin kotirämpyttelyyn samalla skaalalla ja kaulaprofiililla olevan akustisen.
Humpasta rautalankaan...
https://youtu.be/kjZPRjxDZOA

outi

Täytyy sitten tehdä oma "standaari". Ja se on semmoinen, että mitataan pystysuunnassa kahden oktaavin yli, näppäimien keskeltä keskelle (tai näppäimen reunasta sinne vastaavaan reunaan). Ja tämä mitta on minun Giulietissa 160mm. Ja koska casottokuume on hirveä, kiinnostaisi kovasti mikä tuo mitta on Bugarissa, Pihlajamaassa, ja miksei muissakin merkeissä.

Viljo

Ne mitat vaihtelevat hyvin paljon. Lasten harmonikoissa on eri mitat kuin sitten vähän isommissa soittimissa. Toisaalta taas "perus cassotto" on usein isommat näppäimet kuin konserttiharmonikassa...
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

okkim

Lainaus käyttäjältä: outi - 15-11-2018, 08:00:49
Täytyy sitten tehdä oma "standaari". Ja se on semmoinen, että mitataan pystysuunnassa kahden oktaavin yli, näppäimien keskeltä keskelle (tai näppäimen reunasta sinne vastaavaan reunaan). Ja tämä mitta on minun Giulietissa 160mm. Ja koska casottokuume on hirveä, kiinnostaisi kovasti mikä tuo mitta on Bugarissa, Pihlajamaassa, ja miksei muissakin merkeissä.
No  minun Bugari Gold Casottossa tuo mitta on ainakin  juuri tuo 160 mm

outi

Tämä hyvä tieto, kiitos okkim. Bugari hyppäsi nyt pari pykälää ylöspäin mun asteikolla.

Teme

Mun Paolo Soprani Cassotossa 159mm, Kouvolan casotossa 163mm. Myös noissa muissa Kouvolan peleissä (-85 maestro ja -39 halpakulma) sama 163mm.

Kun harrastuksen alkuvaiheessa olin soitellu vain italialaisilla niin ekan kerran kun Kouvolan casottoa kokeilin niin tuntui hyvin oudolta ja voi oikeastaan sanoa että en tykänny ja sillon jäi Kouvolalainen ostamatta. Mutta sittemmin noita on kertynyt ja yhtä huonosti soitan oli näppäinten koko tai etäisyys mikä vaan. Enemmän mulla vaikuttaa soittoon näppäinten jäykkyys ja/tai näppäimen iso liikerata.

Sen olen huomannu että kun soittaa monella eri haitarilla joista jokainen on erituntuinen, eikä totu vaan yhteen niin soittaminen ventovieraalla soittimellakin onnistuu paremmin. Mutta näin harrastelijana se onkin mahdollista, keikkamuusikoilla tai ammattilaisilla on eri juttu.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

Giulietti

Itse soitan pääsääntöisesti kahdella soittimella, Giulietin Traviatalla ja Kouvolan hopeahäkki casotolla. Onhan näiden klaviatuurissa ainakin silmämääräisesti eroa, Kouvolalaisessa porrastus on matalampi ja näppäimet ehkä hieman isommat, mutta koskaan se ei ole omaa soittoani haitannut. Myös näppäinten jäykkyydessä on eroja, Kouvolalaisessa on kevyempi kosketus. Soittotuntuma on tietenkin erilainen, mutta toisaalta niin se on aina eri soitinten kesken.

Soittotuntuman erilaisuuteen vaikuttaa puolestaan omasta mielestäni myös hieman erilaiset kielet. 1977-mallisessa hopeahäkissä kielten dynamiikka on hieman erilainen kuin 2000-luvun Giulietissa, Traviatassa dynamiikka on aavistuksen laajempi, soitin soi myös erittäin hiljaa hyvin. Vaikka soittelen näitä monesti peräkkäin, en ole havainnut että soittaminen toisella olisi sen helpompaa tai vaikeampaa. Olen lähinnä nähnyt hyötynä tuon erilaisilla soittimilla soittamisen ja harjoittelun. Tuntuu jopa parantaneen omaa tekniikkaa.

Teme

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 15-11-2018, 15:35:44
Olen lähinnä nähnyt hyötynä tuon erilaisilla soittimilla soittamisen ja harjoittelun. Tuntuu jopa parantaneen omaa tekniikkaa.
Samaa mieltä Giuliettin kanssa.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

humppahanuristi

Joo, pitäisi vaihtaa erilaisia soittimia vissiin parin vuoden välein, niin ei tulisi tuommoista urautumista. Yhdellä ja samalla kun neljännes vuosisadan soittaa,niin kyllähän sinä liikeradat hioutuu justiin siihen.

No ostin nyt "uuden" haitarin, Giulietti Classic casoton, niitä ilmeisesti viimeisiä tuolla mallinimellä myytyjä.
Näppäimet on etäisyydeltään kyllä hyvinkin samoilla etäisyyksillä kuin tuossa Ramseksessa, mittasin tuosta Ramseksesta tuon 2 oktaavin yli ja se on hiukan alle 159mm rullamittatarkkuudella.

Mutta tuossa nyt kun soittelin, niin giulietin näppäimen painuma on suurempi ja muutamissa sormikäänteissä huomaa, ettei peukalon liikerata totutulla tapaa toimi.Esim. kun tullaan ylä-ääniltä alaspäin niin, että peukalo jää "keskelle kämmentä", ei vaan ole tottunut niin isoon tarvittavaan liikkeeseen. No soittamalla se siitä pitäisi asettua mutta näin äkkiseltään on vaan outoa.

Huomenna 1.12. muuten pääsee ihan livenä katsomaan Leppävirran ns-talolle miten sählään "uuden" haitarin kanssa.
Klo 19-23 on siellä tanssit  ;D
Pieni mainos väliin. Esko Sartolahti yhtyeineen on lavalla.
Esko on itse rumpali.
Humpasta rautalankaan...

outi

Onko se sinun Ramses myös casotto?
Kuulostaa siltä ainakin minusta.

Teme

Lainaus käyttäjältä: humppahanuristi - 30-11-2018, 14:57:04
Joo, pitäisi vaihtaa erilaisia soittimia vissiin parin vuoden välein, niin ei tulisi tuommoista urautumista. Yhdellä ja samalla kun neljännes vuosisadan soittaa,niin kyllähän sinä liikeradat hioutuu justiin siihen.

No ostin nyt "uuden" haitarin, Giulietti Classic casoton, niitä ilmeisesti viimeisiä tuolla mallinimellä
Eihän se väärin ole soittaa yhdellä ja samalla soittimellakaan. Varsinkin jos siitä tykkää. Niinhän ne ralli- ja formulakuskitkin ajavat yhdellä ja samalla autolla joka on itselle optimoitu. Näin kotisoittajana on varmaan eri tilanne kun ei ole niin tarkkaa vaikka väliin tulee virheitä. Itse tykkään vaihdella soittopeliä, vähän fiiliksen mukaan.

Onnea uuden soittimen johdosta. Giulietin Classic cassotto on hieno soitin edelleen.

humppahanuristi

Lainaus käyttäjältä: outi - 30-11-2018, 17:13:44
Onko se sinun Ramses myös casotto?
Kuulostaa siltä ainakin minusta.

On joo, Ramses Gala casotto, aikansa huippukielillä vielä, kovalaatat.
Noita näkyy olevan ollut kahdenlaista casottoa ja se toinen malli, minkä nimeä en nyt muista, on korkeammalla rungolla ja siinä on enemmän soivia ääniä. Ja enemmän painoa.
Minulla oli semmoinen isompi runkoinen guerrini-merkkisenä, se on merkkiä lukuunottamatta 1:1 Ramseksen kanssa. Ei sen takaa vaan tämmöisestä keskimittaa lyhyemmästä näy kuin hiukset :D
Humpasta rautalankaan...