Suomen Harmonikkaliitto

Miranda

Aloittaja Johan, 16-09-2018, 06:45:02

« edellinen - seuraava »

Johan

Onko jollakin tietoa Klingenthalilaisen Berg-Rauner valmistamista Miranda merkkisistä soittimista?

Olen löytänyt googlettamalla kuvat kolmi- ja neliäänikertaisista pianoharmonikoista ja asia kiinnostaa, koska pelastan parhaillaan kolmiäänikertaista 34/80 pikku Mirandaa joutumasta kaatopaikalle.
Kyseinen yksilö on myyty uutena Westerlundilta Helsingistä 1950 ja päätyi kokoelmaani lahjoituksen kautta, aika oli siihen jo jättänyt jälkensä joita tässä nyt olen siloitellut.
Pois varisseita koristelistoja pitää vielä lisätä ennen kokoamista ja kunnostaa bassohina sekä paljesoljet.

Johan

Johan

Kiitoksia tiedoista! Klingenthalissa on ollut useita valmistajia ennen sotaa ja tehtaiden yhdistämistä sodan jälkeen.
Liitteenä kuva soittimeni diskanttirungossa olevista kylteistä joista valmistaja selkeästi näkyy. Mielenkiinto heräsi ja koitin surfailla sekä saksan, että englannin kielisillä sivuilla. Ainoat kuvalöydökset tein Ebayn sivuillajoista löytyi sekä kolmiäänikertainen, että neliäänikertainen painoharmonikka malli.

Kolmiäänikertainen ei kuitenkaan ole avain sama malli kuin tämä jota olen kunnostanut. Siinä  on modernimmat koplarit ja lisäksi siitä puuttuvat valkoiset koristelistat rungosta.

Johan