Suomen Harmonikkaliitto

Aloittelija

Aloittaja Fabe, 15-03-2010, 18:00:35

« edellinen - seuraava »

Kaifun

#60
Olen käsitelyt asijaa juuri aloittelija otsakkeen kannalta.
Kun ensmästä kertaa on viisrivinen sylissä, nin oomme mistään tiätämättömijä ninku mullivasikat jokkainen kohallaan. Siinä alkaa vaan se ohjailu eri karsinoihin ja se on raakaa pelijä.

Olli pysyy kansalaisopisto soittajana ja tyytyköön soitoonsa ilman Tico-Ticoa.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Kaifun - 26-03-2010, 22:57:39
Olen käsitelyt asijaa juuri aloittelija otsakkeen kannalta.
Kun ensmästä kertaa on viisrivinen sylissä, nin oomme mistään tiätämättömijä ninku mullivasikat jokkainen kohallaan.

Vaikka olisi viisirivinen ensimmäistä kertaa sylissä, niin ei silti ole musiikista täysin tietämätön. Varsinkin jos ikää on jo useampi vuosikymmen. Asteikkojen yms. oppimisessa on ihan varmasti oleellinen ero siinä onko ensimmäisen soittimen kimpussa vai onko musiikin perusteet entuudestaan hallussa niin rakenteina kuin jo jonkin soittimen hallintana.


Kaifun

Käsittelen asiaa viisirivisen kurtun kannalta ja sen soittolinjoina. En MENSA:n testien perusteella.
Aloittajaa kiskotaan intressi perustein karsinoihin, eikä ne ole Harrastaja-soittoon tavoittelevalle taloudellisesti ja soiton tulevaan tasoon nähden vastuullisia.

htoyryla

Lähinnä olen kiistämässä koko karsina-ajatusta.

Ja sitäkin pidän erittäin käyttökelpoisena tapana että käytetään yhtä shabluunaa eri sävellajeissa eri riveiltä. Mutta se, pitääkö sitä kaksi vuotta ainoana mallina vai ei, pitää jokaisen itse valita omista lähtökohdistaan. Samaten se, panostaako helppoon sävellajin vaihtoon vaiko johonkin muuhun.

risto

Jotenkin turha kinan aihe - hyvä opettaja ja/tai oppimateriaali kun tekisi tietysti molemmat lähestymistavat oppilaalle tiettäväksi jossakin sopivassa vaiheessa. Alussa voi olla vaikea omaksua monia erilaisia ajattelutapoja, saati soveltaa niitä.

htoyryla

#65
Lainaus käyttäjältä: risto - 27-03-2010, 12:27:42
Jotenkin turha kinan aihe - hyvä opettaja ja/tai oppimateriaali kun tekisi tietysti molemmat lähestymistavat oppilaalle tiettäväksi jossakin sopivassa vaiheessa. Alussa voi olla vaikea omaksua monia erilaisia ajattelutapoja, saati soveltaa niitä.

On turha ja ei ole. Ydinasia jota yritän sanoa on se että


  • siitä ensimmäisen asteikon opettelusta eteenpäin
  • vaikuttaa se mitä jo ennestään osaa
  • ja mitä soitoltaan haluaa.

Ei siinä ole kyse siitä että pitäisi alussa omaksua tai soveltaa useita malleja,
vaan hyödyntää niitä joihin oman taustan perusteella on parhaat edellytykset.

Useita soittimia opetelleena väitän, että niillä aikaisemmin opetelluilla on vaikutusta niihin seuraaviin eikä ole yhtä mallia joka on kaikille paras.

Eli jos tässä on jokin kiista, se koskee sitä onko yksi malli kaikille paras vai ei.

Kaifun

Harmonikan soiton kehittymisen ja edistymisen linjoissa on ollut varsin tärkeitä vaiheita.
Yksi sellainen oli saada harmonikka arvoiseensa asemaan ja opetukseen Sibelius-akatemiaan.
Aivan yhtä merkittävä askel harmonikansoiton soittotaidon nostamiseksi harrastajasoittajien piirissä, on luoda ja eriyttää opetusmetodit ammatillisuutta ja harrastajasoittoa silmälläpitäen. Siihen varsinainen soitin, viisirivinen harmonikka, antaa mitä parhaan mahdollisuuden, kunhan soittimen ominaisuuksia halutaan mahdollisimman tehokkaasti hyödyntää.

Auktoritoitujen opettajavoimien intressiperusteiden vuoksi opetuksessa jyllää ammatillisuutta palveleva akateeminen opetuslinja.

Viljo

Lainaus käyttäjältä: Kaifun - 29-03-2010, 10:44:10
Auktoritoitujen opettajavoimien intressiperusteiden vuoksi opetuksessa jyllää ammatillisuutta palveleva akateeminen opetuslinja.

Se ei ole ollenkaan huono asia, päinvastoin. Oli opetusmetodit kuinka akateemisia, niin ne toimivat niin tasamaantallaajillekin kuin ammattilaisillekin. Lapsia opettavat soitonopettajat ammattimetodein, ja monista muksuista tulee tosi hyviä soittajia. Soittotaidon kehittymiselle ei mielestäni ole varsinaista ylärajaa soittoteknisyyden puolesta. Soittajan ikä kylläkin tekee oman haasteen.

Oma ajatukseni on, että akateemista oppia kannattaa ottaa vastaan. Osa soittajista vaan jäävät syystä tai toisesta tietylle tasolle, minkä jälkeen soittaminen on ehkäpä enemmän fiilistelyä kuin timantin tavoittelua. Opettajien pitää ihmistuntemuksen kautta löytää soittajalle sopivaa ohjelmistoa - niin nuorten kuin vanhojenkin oppilaitten kohdalla. Toisaalta kannattaa myös vähän tyrkyttää erilaisia tyylisuuntia varsinkin nuorille, jotta he löytävät oman tyylinsä ja sen musiikin, jota he tykkäävät soittaa.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Kaifun

Jostain syystä elävään elämään muodostunut sanonta:" Sen lauluja laulat kenen kädestä syöt".

Dragspel

Mielenkiintoista pohdiskelua.

Jonkinmoinen merkitys lienee silläkin, mihin pyritään; omaksi iloksi ja naapureiden harmiksi tasolle, klassisen musiikin esittäjäksi maailman estradeille vai tanssikeikoilla leipänsä tienaavaksi puurtajaksi. Kaikki varmasti harrastajalleen vaativia, mutta eivät ehkä kuitenkaan vaadi opettajalta aivan samanlaisia "otteita" opetuksessa.

Taitaa olla kuitenkin niin, että suurin merkitys soittamaan oppimisessa on opettelijan omalla halulla ja innokkuudella ja ehkäpä musikaalisella lahjakkuudellakin on jonkin moinen merkitys. Niin tai näin tässäkin varmaan pätee vanha sanonta: Ei oppi ojaan kaada.

Fabe

Kertokaas Roland FR-1 omistajat vielä pikkuisen tuosta. Onko se lelu vai ihan "oikea" peli. Tässä olisi tarjolla sopivanhintainen, mutta en ole ikinä edes nähnyt kyseistä mallia luonnossa, saatika kokeillut. Tietysti saatava palautus mahdollissuus, kun näkemäti ostaa. Tuo kosketustuntuma kokeilematta eniten arvelluttaa. Entä äänet, jos sillä ihan porukallekkin joskus mökillä soittaa. Suurin syy kiinnostukseen on kyllä tuo kuulokemahdollisuus. Älkää enään huomisen puolenpäivän jälkeen huonoja ominaisuuksia kertoko  ;D.

risto

#71
Minusta pätevän vastauksen voi antaa vain osaava soittaja, jolla on riittävä kokemuspohja vertailun tekemiseksi tuosta sekä muista haitareista. Olen huomannut että kaikenlainen kehuminen ja suositteleminen on kuitenkin aika "vaarallista", koska meitä on niin moneksi. Kyllä sinun on itse tehtävä ostopäätökseksi omien kokeilujen perusteella tai ostettava sika säkissä.

Itse muuten ostin Millbrookista Etelärannasta ja maksoi vähän päälle 900. Kannattaa huomata että tuolla hinnalla ei saa mitään kunnollista akustista haitaria ja FR-1 on Rolandin halvin malli. Odotukset pitää siis osata suhteuttaa myös näihin tekijöihin.

risto

Lisäys edelliseen: Siis tilasin Millbrookin kautta, joka sai sen Roland Scandinavialta. Toimitus kesti pitkään kun haitaria ei ollut maassa ja tuli sitten muistaakseni kuriiripostilla kotiin samaan hintaan.

risto

Ja vielä korjaus, tarkastin laskusta, hinta oli 1020 euroa. Jos käännyt Millbrookin puoleen kysy Kimmo Salovaaraa, putiikin tj., tein tilauksen häneltä.

Fabe

#74
Juu, kiitos. Säkki tulossa, ei enään sitten ainakaan huonoja kommentteja, voin sitten itse kertoa niistä, tai toivottavasti ei ;D.

olli

En ota kantaa Rolandiin sinänsä, se kuulokejuttu taitaa olla aloittelijalle tärkeä asia (kun ei muu sakki kestä kuunnella opettelua).

Juuri oman hanurituntini tältä päivältä päättäneenä päätin informoida aloittelijaa: Opettajani viesti:  Kun jonkin jutun oppii "väärin" sitä on vaikeaa korjata myöhemmin.  Kyse ei tarvi olla kovinkaan iso juttu, mutta kun sen oma korva rupee hyväksymään, sitä virhettä on vaikea korjata.  Niinpä asiantunteva opettaja pyrkii karsimaan virheet heti alkuunsa.

Itselläni on opettelussa parhaillaan basson käyttö foxissa hanurilla.  On tarkkaa puuhaa, ettei mene humpaksi! ;)  Opettajani mukaan tämä foxi soitetaan hiukan eri tyyliin, kuin nuotteihin on kirjoitettu.  Työstettiin melkein koko tunti kahta tahtia.  Tunnen kuulemma nyt teorian, mutta käytäntö on vielä monen työtunnin takana.  Joten ei kun harjoittelemaan vain! :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Fabe

#76
Juu, kyl ope vois olla hyvä juttu. Tähän aikaan vuodesta ei vain opeja hirveäti tarjolla. Sitten taas oloittelijan kyssä. Jos harjoittelette nuoteista jotain kappaletta mistä on myös laulettu versio, niin ajatteletteko soittaessa niitä sanoja? Välillä tuntuu, että ne tulee väkisin mieleen, vaikka ei haluaisi. Vai olisiko ihan hyvä opetella vaikka hyräilemään se ensin? Tuli vain mieleen, kun eilen kokeilin kappaletta Elämä juoksuhaudoissa.

kolmirivi

Taidat itseasiassa puhua nuoteista/korvakuulolta soittamisesta.
Jos soitat (tarkalleen) nuottien mukaan opit nuottien mukaisen version - Jos alat soittelemaan korvakuulolta ja kuulomuistista, soittelet pian enempi vähempi erilailla kuin nuoteissa lukee.

Molemmat konstit olisi tietty hyvä hallita. Toisissa tilanteissa vaaditaan tarkkaa nuoteissa pysymistä, toisissa sopii soveltaa. Useimmiten on myös helpompi päästä kuulemaan kappale, kuin löytää siihen nuotit - silloin ei nuotinlukutaito auta.

Ise olen kömpelö nuotin luvussa, mutta kuulomuistista soitto sujuu paremmin. Vaikka olisi nuotit edessä, on usein kova kiusaus alkaa soittaa kuulomuistista jos kappale on tuttu. Koen kyllä puutteeksi taitamattomuuteni/laiskuuteni soittaa tarkasti nuottien mukaan.

olli

Meillä oli taannoin Oulu-opistossa tavoite saada työn alle sellaisia kappaleita, joita kukaan kurssilainen ei ollut koskaan kuullut.  Siis aivan outoja juttuja.  Niitä löytyi jokunen.  Niinpä opettelimme kappaleet pelkästään nuoteista lukien. Opettaja soitti kappaleen kertaalleen tunnin päätteeksi, jotta korviin jäisi jotakin. Ensin treenattiin basso ja sitten diskantti.  Lopuksi otettiin molemmat.  Tavoitteena oli nimenomaan nuoteista oppiminen.  Ryhmäsoitossa tämä on erityisen tärkeää, että jokainen soittaa samalla tavalla.  Monet seniorisoittajat ovat oppineet tutut kappaleet soittamaan "korvakuulota", sitä on vaikeaa enää korjata, jos soitossa on "virheitä".
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Fabe

" Vaikka olisi nuotit edessä, on usein kova kiusaus alkaa soittaa kuulomuistista" Tuota juuri tarkoitin.