Suomen Harmonikkaliitto

Glissando

Aloittaja olli, 17-02-2010, 19:03:31

« edellinen - seuraava »

olli

Antakaapa kolleegat ohjeita glissandon soittamiseen.  Kyseessä on valssi eli 3/4. Miten mä saan bassot kohdalleen noihin glissandoihin.  Alla on kuva.  Eka tahdissa mennään C:stä liukuen toisen tahdin G:hen.  Eka tahtiin tulevat siis nuotit: C, H, B, A, Gis; sitten ollaan toisen tahdin G:ssä.

Seuraavalla rivillä mennään G:stä liukuen seuraavan tahdin D:hen.  Glissando-tahtiin tulevat siis nuotit: G, Gis, A, B, H, C, Cis; sitten ollaan seuraavan tahdin D:ssä.

Miten siis rytmitän basson 3 neljäsosaa näihin glissandotahteihin?
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Ei näytä tulevan kommentteja?

Viljo

Hiljasta on joo. Kattelin tossa viikko sitten tätä ja soittimen kanssa kokeilin, että miten se menisi oikein luontesvasti. Vähän kuitenkin hassulta noi glissandot tuntuivat näppäinpelillä – itse merkkaisin siirtymät etulyönnein.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 27-02-2010, 11:32:30
Hiljasta on joo. Kattelin tossa viikko sitten tätä ja soittimen kanssa kokeilin, että miten se menisi oikein luontesvasti. Vähän kuitenkin hassulta noi glissandot tuntuivat näppäinpelillä – itse merkkaisin siirtymät etulyönnein.

Eikö tuo Glissandro ele enemmän pianohaitarin ja tietenkin pianon kaltaisten instrumenttien heiniä?
- Tästä mitään oikieta tietoa. Olen jollaintavalla vain oppinut erottaamaan nimenomaan Glissandrosta, on kyseessä näppispeli tai "kannettava" piano?

Viljo

Kyllä ne klissandot voidaan  soittaa ihan normaalillakin haitarilla. Eri äänet toki soivat, jos liu'uttaa sormet ceestä ceehen pianolla tai nappulapelillä...
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

htoyryla

Jaa, minulle glissandosta tulee enemmän mieleen oikea liukuma sävelestä toiseen, yleensä aika ison intervallin yli. Mutta toki puhutaan glissandosta myös soittimilla joilla joudutaan soittamaan erillisiä säveliä. Näissä tapauksissa -jälleen puhun omista mielikuvistani- lähestytään glissandon tunnelmaa kun yksittäiset sävelet soivat vain hyvin lyhyen aikaa, ja kun niitä on tarpeeksi monta peräkkäin.

Siksi nuo nuottiesimerkkien glissandot ovat hämmentäneet minua siitä asti kun Olli ne postasi. Glissando jossa mennään tahdin aikana kvartin verran alaspäin? Siinähän jää kahdeksasosanuotin verran aikaa per sävel!

Ajatus siitä että pianohaitarilla toimii glissando, näppäinpelillä ei niinkään, oli minulle uusi ja ajatuksia herättävä. Puhutaan siis semmoisesta efektistä, missä liu'utetaan sormea näppäinriviä pitkin? Eikös se nyt ole aika rajoittunut, myös pianohaitarilla?

Jos näppäinhaitarilla vetää sormea pitkin vaakariviä, mennään puolentoista sävelaskeleen harppauksina, ei kovin musikaalinen efekti. Vinoriviä pääsee puolisävelaskelittain, mikä kuulostaa paremmalta, mutta sitten pitää pystyä jatkamaan seuraavalta riviltä. Luulisi sitä ihmisen oppivan senkin, jos harjoittelisi.

Ja tuon että tullaan tahdin aikana kvartti alaspäin, ei kai nyt pitäisi olla vaikeaakaan.

Olen muuten nähnyt klarinetistin soittavan oikean liukuvan glissandon ja se on hienoa se. Ei suostunut opettamaan miten sen teki.

htoyryla

Kokeilin noita puolisävelaskelsarjoja vinoriveittäin, kolmella keskirivillä ja kolmella sormella niin että rivin aloittava sormi siirtyy aina valmiiksi seuraavan rivin alkuun. Eihän se sama ole kuin liu'uttaa sormea nopeasti pianon koskettimistolla, mutta ihan kiva efekti.

Tuon ceestä alas geehen soitin sitten jakamalla sen näin taada dadada | daa. Se tuntui luonnolliselta, siis tuo että venyttää ensimmäistä säveltä. Mutta miten sen sovittaa valssin rytmiin? Alkuperäisen kysymyksenhän voi kai muotoilla niinkin päin. Ajattelee että basso soittaa kappaleen rytmiä, miten siis jakaa "glissandon" nuotit sen päälle?

Edit: tai siis, tuolla lähestymistavalla että venyttää ensimmäistä nuottia, tuo jakaantuisi kolmeen
taa  ti  ti  ti ti
c     h  b  a  gis

Mutta onko tuo glissando, jos tuo on tahdin mittainen?

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 27-02-2010, 19:25:23
Kyllä ne klissandot voidaan  soittaa ihan normaalillakin haitarilla. Eri äänet toki soivat, jos liu'uttaa sormet ceestä ceehen pianolla tai nappulapelillä...

Mielestäni Glissando kuulostaa ja näyttää aika vaikuttavalta silloin, kun pianohaitaristi kurottaa itsensä potentiaalista ihailijaa kohden smokissaan "Amado mio" ja hymyilee uusilla hampaillaan?

olli

Jo alako tulla.  Mielenkiintoisia kommentteja.  Kyllä sen diskantissa saa näppäinpelilläkin liukumaan!  Tuo valssin basso on se ongelma.  No olen jättänyt basson tauolle, kun en saa sujumaan.  Odotellaan lisää kommentteja. :D