Suomen Harmonikkaliitto

Kun Kesä On Mennyt

Aloittaja Johannes 49, 12-07-2017, 18:48:10

« edellinen - seuraava »

Johannes 49

Ei, Ei, Ei, EI....

Olen soitellut otsikon valssia tuosta Tampereen Musiikista -70 -luvulla ostamastani Sonabile-sarjan nuotista.
Tuo ei, ei -lausunto tulee hyvän korvan omaavalta kaveriltani, joka kerta tuota soitellessani.
Tuo punaisella ympyröimäni kohta ja varsinkin se fissi ei hänen mukaansa ole minkään musiikkioppien mukainen ja eikä oikein. "Nuoteissakin on virheitä" on tuomio.
B-osassakin on poikkeavuutta muihin näkemiini nuotteihin.

Mitä mieltä foorumilaiset ovat. Laitan tuon nuotin alkuosan ja Ahvenaisen vastaavan pätkän. Saattapi olla muitakin versioita. Kumpi on "oikein" tai parempi. Antakaa palautetta.

Seppo
Olen oppinut niin paljon virheistäni, että aion tehdä niitä lisää.

juksa

Tervehdys,
Kyllä kovasti vierastan tuota Sonabile versiota, mielestäni Ahvenaisen versio on ehdottomasti "oikein".
Minulla on joku kopio Vesterisen  Gm sovituksesta, jossa on tuo sävelkulku samoin kuin Ahvenaisen.
Terv. juksa

olli

Molempi parempi.  Sovituksiahan voi olla useitakin.  Olen aikoinani opetellut oheisesta nuotista.  Sovittajaa en muista.  Saattaa olla Vilin versio tämä minun - menee niin matalalle.  Eli sopii hyvin "vintage"-pelillä soitettavaksi.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Pete85

Terve,

Tämä fis-ääni toisella kertaa on ainakin se sovitus jonka voi kuunnella vaikkapa Vesterisen vuoden -38 levytyksestä. Mutta tätä kyseistä tahtia edeltävässä tahdissa jossa on a-puolinuotti on bassomerkintä tahdin myöhässä eli D-duuri tai septimisointu kuuluu jo tähän tahtiin. Venäläiset itse soittavat molemmilla tavoilla. Tässäpä esimerkki sovituksesta joka poikkeaa jo aika tavalla https://www.youtube.com/watch?v=R_YWLGLcvNE

On monia sävellyksiä joissa alkuperäistä on muutettu "paremmalta" kuulostavaksi tai jätetty jopa kokonaisia osia pois ja näistä on tullut enemmän tai vähemmän standardeja.

-Petri

Pete85

Tässä vielä ainakin hyvin lähellä alkuperäistä oleva jossa soitetaan siis samoin kuin Sonabilen nuotissa.
http://vilavi.ru/pes/shatrov/shatrov-2.shtml

Video löytyy rullaamalla alaspäin kohtaan jossa näkyy vihreä savikiekko ja ymmärtääkseni nuotti tästä sovituksesta on vuodelta 1913. Kappaleen nimi on vapaasti käännettynä "Syksy tuli" = Kun kesä on mennyt  :)

-Pete

pianohessu

On kyllä aika rankasti sanottu ettei f# kuulu minkään musiikkiopin mukaan D (tai D7) -sointuun.

Olen joskus havainnut että joittenkin klassisten kappaleitten melodian kertauksessa onkin kuvio erilainen kuin ensimmäisessä. Muistaakseni A. Dvorak, Slaavilainen tanssi Em, sisältää tällaisen variaation. Mikä lie sitten ollut syynä? Krapula? "Ei sev väliä, ei stä kekää huamaa, nyv vaan kustantajalta rahap pois ja kalialle."

Johannes 49

Sain vahvistusta käsitykselleni, että tuo Sonabile - sarjan nuotti olisi se "oikea" alkuperäissävellyksen mukainen ja muut sovitukset enemmmän tai vähemmän mutkissa oiottuja. Kuten Hessu sanoi monissa slaavilaisissa kappaleissa käydään usein kääntymässsä eri paikassa, kuin mistä on lähdetty, ennen uutta nousua.
Kumpi sitten on parempi versio näistä, jääköön jokaisen itsensä päätettäväksi. Itse aion jatkaa valitsemallani Sonabile-tiellä.
Kiitokset kommenteista.

Seppo
Olen oppinut niin paljon virheistäni, että aion tehdä niitä lisää.

htoyryla

En ole tähän kappaleeseen perehtynyt, mutta jo toisessa ketjussa (Itämaista rakkautta...) mainitsin että itäeurooppalaisissa sävelmissä voi käytetty skaala vaihtua kappaleen aikana, jolloin toistoltakin tuntuva kohta voi mennä hieman eri lailla.

pianohessu

"Alkuperäinen" näyttää olevan g-mollissa, mutta jouduin sen ihan kirjoittamaan a-molliin, koska halusin soittaa sen matalan deen eli siis een.  Ahvenainen näyttää varmaankin samasta syystä kääntäneen valssin c-molliin.

Täytyy muistaa seuraavalla kerralla ottaa tuo Sonabile -nyanssi mukaan.