Suomen Harmonikkaliitto

Soitto-opiskelu kansalaisopistossa

Aloittaja olli, 05-01-2009, 16:46:22

« edellinen - seuraava »

olli

Loppiaisen jälkeen heti keskiviikkoiltana alkaa jälleen aherrus opistossa.  Soittelin tässä iltapäivällä puolitoista tuntia kerraten vanhoja kappaleita.  Ei aivan mennyt putkeen.  Odotan jälleen innolla uutta kevättalvea,  huhtikuun puoleen väliin soittelemme kerran viikossa.  Opimme myös joka kerta jotain uutta.  Saa nähdä montako soittajaa on paikalla kevään mittaan.  Kansalaisopiston sääntöjen mukaan pitäisi olla joka kerta vähintään 7 mukana.  No meillä on ollut aina hiukan yli.  Opettajamme lupasi kevääksi jotain tosivaikeaa sormiharjoittelua (oikea kappale kuitenkin), saa nähdä muistaako tuoda heti eka kerralla.  Hyviä soittoiltoja myös muille opistoissa ahertaville.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Viljo

Minä menen nyt viikonloppuna tuolle Folklandialle. Siellä oikeastaan starttaa tämä live-harmonikkavuosi. Sitten viikon päästä menen pitkästä aikaa itse Raision Harmonikkakerhon treeneihin soittamaan. Olisi kauhean kiva, jos saisimme sinne uudetaan koottua pienryhmän, missä olisi nuoria soittamassa. Viimeksi kerättiin tällainen ryhmä vuonna 2000 ja siitä tuli hyvä kaveripiiri.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Sama tuttu joukko oli koolla taas.  Kertailimme vanhoja kappaleitamme.  Läksynä ollut trioliharjoitus ei vielä mene putkeen.  No harjoittelemme lisää.  Uusi läksy on myös aika haastava.  Akselin ja Elinan häävalssi on sovitettu "vaikeaksi".  Menee kaksi melodiaa diskantissa.  Basso on helppo (a-mollissa).  Esimerkiksi kappaleen intro: Eka tahti, Cis (pisteellinen puolinuotti) soi tahdin ajan samalla pitäisi soittaa neljäsosina e dis e,  toinen tahti, c ja dis (pisteelliset puolinuotit) soi tahdin ajan samalla pitäisi soittaa puolinuottina gis ja neljäsosana fis, kolmas tahti, gis ja h (pisteelliset puolinuotit) soi tahdin ajan samalla pitäisi soittaa fis puolinuottina ja neljäsosana e, intron viimeinen tahti onkin sitten neljäsosasointuina gis ja h, a ja c sekä h ja d. Sitten lähteekin melodia.  Näitä kahden melodian diskanttiosia on sitten jatkossakin muutama. Haastavaa. Varmaan harjoittelemalla oppii tuonkin, että pitää joitakin sormia alhaalla ja näpelöi muilla sormilla tarvittavat melodiat.

olli

Kevään viimeinen soittoilta tänään.  Soittelemme talven ajan ohjelmistoa "sydämen kyllyydestä".  Porukkamme (9 jäsentä) on pysynyt koossa kiitettävästi.  Ensi syksynä uhkaa "katastrofi".  Kaupungin pitää säästää, joten meidänkin harrastuksesta leikataan satoja viikkotunteja.  Alustavasti ens syksynä aloittaa vain yksi ryhmä (10 soittajaa).  Pelin henki on se, että ensiksi netissä ilmoittautuneet pääsevät mukaan.  On siis seurattava aviiseja, minä päivänä saa ilmoittautua.  Sitten vain netti valmiiksi auki ja heti naputtelemaan.

olli

Nyt se jälleen alkaapi.  Puolen tunnin kuluttua on ensimmäinen ilta opiston porukoissa.  Ennakkotietojen mukaan väki on vaihtunut, saa nähdä paljonko.  Meitä on 10 ilmoittautunutta.  Itselläni alkaa nyt neljäs kausi opiston soittoryhmässä.  Palaan asiaan. :D

olli

No voipi olla ettei alakaan.  Oli nimittäin vain kuusi (6) soittajaa paikalla.  Opiston minimi on seitsemän (7).  Viikko annettiin aikaa koota porukkaa lisää.  Ellei tämä onnistu, koko homma tyssää siihen - sääli olisi. :(

Mikäli foorumilla on oulunseutulaisia soittajia, tulkaapa mukaan.  Paikka on Pohjankartano (Oulu-opisto).  Kokoontuminen keskiviikkoisin klo 16.30-18.00.  Soittelemme helpohkoja kappaleita kaksäänisesti (tai joskus jopa kolmiäänisesti).  Ottakaa yhteyttä opettajaamme: Jukka Pietilä 040 702 5338 tai laittakaa meikäläiselle sähköpostia.

Jos käy niin ikävästi, että tämä porukka kuihtuu, on harkittava oman kerhon perustamista.  Se on ollutkin jo alustavasti mielessä.  Harjoittelupaikan etsintä vain tuottaa ongelmia, toistaiseksi.

Tällaista elämä on.  :-\

tarima

Meillä taas Perniön Kasalaisopiston Kotisoittajapiiriin on tulijoita kasvavassa määrin. Yli asetetun kehyksen, mutta kaikki sinne sovitetaan. Yksilöllinen opetusaika kyllä kapenee. Tulossa kuulemma melkosija tiluttajia.
Porukalle vuosienmittaan muodostunut hieno yhteishenki.
Ja niin mainio vetäjä.
Kokonaisuutena korkeempaa elämänlaatua.

olli

Onnittelut "Tarimalle".  Oispa meilläkin.  Nyt näyttää alustavasti, että porukkaa saadaan riittävä määrä, joten homma jatkunee. ;)

olli

Olen tässä syksyn ollut opiston ryhmässä, jossa on otettu kohtuullisen vaikeita duettoja työn alle.  Samaan aikaan olen saanut yksityisopetusta.  Nyt alkaapi tulla semmoinen näkökulma, että nämä eivät sovi yhteen.  Jommasta kummasta on luovuttava.  Olen päätynyt siihen, että jatkan yksityisopetuksen parissa.  Joululomaan asti käyn kuitenkin opistossakin, mutta tammikuussa saatan jättää tämän ryhmäsoiton. :)

Kaifun

Edellisen kirjoitukseni tein siskoni koneella, jossa oli jo sisäänkirjottauduttu. Mutta nyt siis taas omalla pärställäni. Ja varsinkin tässä aiheessa.

Nuo Ollin tuntemukset ovat minulle ja varmasti monelle muullekin varsin tuttuja.
Viime keväänä olin pois muutamia kertoja, mutta vieroitusoireet loistavasta porukasta kävivät ylivoimaisen tuskaliaiksi.

Tuon ryhmnässä soittamisen ja omillaan soittamisen välille pitäisi jokaisen löytää tietty tasapaino.
Uskoisin asian vähimmillä paineilla hallitsemisessa tärkeää olevan, että kokee oman yksilöllisyytensä ja sitäkautta omalla tuntemuksellaan itselleen sopivimpien kappaleiden soittamisen tärkeimmäksi. Siis omaa soittamisen kehitysastetta vastaavaa soittoa, kuitenkin edistymisen edellyttämällä itsensä käskemisellä. Mielestäni siten voi nopeimmin nostaa soittoaan ylös niin, että voi paremmin päästä kiinni ryhmäsoiton itseään kovempiin vaatimuksiin ja voi alkaa tuntea nautintoa osallisuudesta. Mutta jos hikoilee itselleen ylivaikeiden stemmojen tai muuten mahdottomien kappaleiden painamana jää oma luonnollinen soittopohja saavuttamatta.

Meille varttuneille harrastajille olisi tärkeää, että meillä olisi 30 vaihtelevilla rytmeillä oleva ohjelmisto, jota voi laajentaa ja kehittyneemmillä tilutuksilla kohentaa. Sellaisella soittajalla on ympäröiviin sosiaalisiin rakenteisiin jo melkoisesti soivuuden iloa annettavana ja merkitystä.

Että Olli ja muut - pitäkää omista soitoista ensisijaisesti huolta. Myös soittokaverit ovat elämänsuola.

olli

Tänään oli puolen tunnin teoriajakso soittotekniikasta.  Oli erittäin valaisevaa tietoa.  Ope käytti esimerkkinä "Minkan" variatioita.  Hyvää tietoa sain.  Myös sormituksista puhuttiin ja kritisoitiin valmiita merkittyjä sormituksia.  Ohjeeksi jäi, että itse pitää "tunnustella" itselle sopiva sormitus ja merkitä se nuotteihin, joilla sitten harjoitellaan koko kappale.

Kyllä ajattelin kuitenkin jatkaa myös kevätlukukauden, ei sitä koskaan tiedä mitä uutta oppii (näin vanhakin).  Niskasta täytyy myös itseä ottaa kiinni ja tiivistää harjoittelua!  Kyllä se siitä. ;)  Porukassa soittokin (äänissä) on kehittävää. :D

olli

Oulu-opiston soittoryhmä kokoontuu jälleen kevätkauden ensimmäiseen yhteissoittoon tänäiltana.  Menen kuitenkin vielä mukaan.  Saapi sitten nähdä ketä vielä on mukana ja millaisia kappaleita otetaan työn alle kevätkaudella.

olli

Tänään se sitten loppui!  Viimeinen ilta tälle keväälle.  Olisi ollut vielä viisi kertaa kalenterissa.  Oulu-opisto on tiukka näissä säännöissään,  kun ei ollut alkuvuodesta minimiä eli seitsemää paikalla, homma päätettiin lopettaa siihen.  Kaikki kunnia opelle, kun hän jaksoi uskoa ryhmäämme.  Oli kuulemma tullut palautetta, että olisi pitänyt lopettaa jo vuodenvaihteeseen.

No uusia ryhmiä täytyy etsiskellä.  Huomenna menen tutustumaan 50 km päähän, sinne saa kuulemma tulla.  Saa sitten nähdä mitä tuleman pitää.

Viljo

Noi voi voi. Harmillisia tällaiset tiukat linjaukset, joskin ymmärrettäviä.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Kävimme kaverin kanssa 50 kilometrin päässä vierailulla Iin harmonikkaporukan luona.  Soittelimme runsaan puolitoistatuntisen.  Mukava homma.  On kuitenkin hankalaa mennä "sisään", kun porukalla on oma ohjelmansa menossa, heille tuttuja kappaleita (meille uusia) ei heti saa hanskaan.  Täytynee syksyllä harkita mihin ryhtyy.  Onneksi on oma ope, jonka ohjauksessa pystyy kehittymään.  Ryhmäsoittoakin kyllä kaipaa.

On aika outoa, ettei näin isossa kaupungissa ole vielä omaa harmonikkakerhoa.  Olen sitäkin vaihtoehtoa mietiskellyt, asia muhii vielä.  Saa sitten jatkossa nähdä, miten edetään.  Jos Oulusta löytyy hanuriharrastajia, laittakaa postia (emai on profiilissa)! ;)

olli

Joo nuo Jopen mainitsemat porukat ovat osin tuttuja.  Ovat pitäneet konsertteja Oulussa ja ympäristössä.  Olen käynyt kuuntelemassa.  Pitänee syksyllä käydä tutustumassa, miten porukkaan sisäistyisi. ;)

Charade

Kuinka kauan nuo opistojen tunnit teillä kestää? Kun meillä on vain 45 minuuttia...

Itse ilmoittauduin alkeiskurssille, vaikka olen harrastanut soittamista aikaisemminkin. Tosin ala-asteella kun on viimeksi soiteltu (n. 15vuotta sitten) ja soitinkin vaihtunut välissä, niin päätin mennä ihan alkeisiin taas. Jospa muistuisi mieleen jotakin.

Ja eikö ensimmäisenä opiskeltavana kappaleena tullut joku Veikko Ahvenaisen valssi, jonka olin joskus opetellut ja jonka selvitin kymmenessä minuutissa...

Ongelma on se, että tiedän, että pitäisi aloittaa ihan alusta, mutta motivaatiota ei lisää se, että osaan soittaa mm. metsäkukkia ilman nuotteja... Se soitonopetus, mitä sain nuorena, oli melkoisen ala-arvoista (näin kun vanhempana ajattelee). Osaan kyllä jotakin mutta en oikeastaan osaa yhtään mitään.

Saa nähdä kuinka pian vaihdan yksityisopetukseen...

olli

Kannatan yksityisopettajaa. ;)  Oma motivaationi kasvoi sanoin kuvaamattoman paljon.  Joka ikinen viikkotunti tuo jotain uutta näin vanhallekin harrastajalle (siis ikävuosiltaan vanha, soittajana ei niinkään) ;D