Suomen Harmonikkaliitto

Lollo Maestron sarjanumero ja väri

Aloittaja Kari, 07-02-2017, 19:04:43

« edellinen - seuraava »

Kari

Hei!

Olen uusi tällä foorumilla ja mieltäni askarruttaa omistamani Lollo Maestron valmistenumero (3233) väri. Katsoin sarjanumerolistaa ja siellä numerolla (3233) väri on merkitty punaprokaidi/valkoinen. Mutta minun haitari on kuitenkin kulta helmiäinen/valkoinen ja takaosa sekä alaosa tumman vihreä helmiäinen. Onkohan tämä lollo maalattu jälkeenpäin uudestaan vai kuinkahan lienee.

Viljo

Kyllä tuo runko on punertava eli punaprokaidi on pääväri. Voihan tuota väriä tulkita myös ruskeaan päin kääntyväksi. Kultaprokaidi olisi sitten oikeasti kullanvärinen. Helmiäinen on puolestaan sama asia kuin loimu(selluloidi). Termit ovat muuttuneet vuosien mittaan.

Jossain kohdissa listassa on epätarkkuuksia. Olen törmännyt harmonikkoihin, joilla on sama sarjanumero, mutta täysin eri väritys. Tämä selittää silloin tällöin virheet.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Kari

Kiitos vastauksesta Viljo!
Lisäsin tuohon ensimmäiseen viestiini vielä kaksi havainnekuvaa siitä vihreästä väristä. Oli etukopan alla auringolta ja valolta suojassa se pieni nurkkaus.

Terv: Kari

ftamt

Tuo valolta enemmän suojassa ollut vihreä väri viittaa kyllä vahvasti siihen, että tämä harmonikka on alun perin ollut vihreä ja muuttunut ajan kanssa epämääräisen punaruskeaksi. Tätä värien menetystä olen nähnyt osassa harmonikoissa, joissa on käytetty vihreää tai sinistä väriä. Esimerkiksi Viipurin kukkamallien vihreät brokadiporrastukset ja koristeupotukset ovat muuttuneet ruskeiksi. Vain hyvin auringon valolta suojassa olleet kohdat ovat säilyttäneet värinsä.
Toivo

Kari

Kiitos tiedoista. Niin minäkin ajattelin, että on ollut alkuperäisesti tuo vihreä ja on aikojen kuluessa tavallaan haalistunut nykyisen näköiseksi. Mutta ei se haittaa, ihan hyvännäköinen peli nytkin. Soitto-ominaisuuksista sen verran, että diskanttinäppäimistön kaksi sisäriviä ovat huomattavasti jäykemmät soittaa, kuin keskirivi ja ulkorivit. Olisikohan niille jotakin itse tehtävissä?

Viljo

Tuo uusi kuva selventää asiaa. Korjaan tietoihin alkuperäisen värin.

Pieni ero eri rivien välillä on aina. Jos ero on merkittävä, niin kyse lienee puun elämisestä aiheutuvasta ongelmasta tai apurivien isoista välyksistä. Eli suurelti osin korjattavissa (näkemättä en kuitenkaan vanno).
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Kari

Kiitos jälleen Viljo! Kyllä lollolla soittamaan pystyy sisäriveilläkin, mutta vaatii sormista vähän erilailla jämäkkyyttä, kun on tottunut soittamaan näillä uudemmilla harmonikoilla.

Kari