Suomen Harmonikkaliitto

Paljekarmin liimaus

Aloittaja mahu, 03-01-2017, 07:59:49

« edellinen - seuraava »

mahu

Olisi oman pelin palkeet liimattavana paljekarmiin. Tutkiskelin vähä tilannetta ja mietin miten olisi järkevin liimaus tehdä jotta puristus palkeen ja karmin välissä olisi tasainen. Jos liiman vain levittää ja asettaa puristuksiin tasaisen pintojen väliin näyttäisi puristus kohdistuvan vain kulmiin ja sivut jäävät auki. Jotain fyllinkiä ehkä pitäisi sivuillekin saada jotta puristus olisi tasainen.

Liimana tulee mieleen puuliima, mutta luuliimaakin olisi käytettävissä.

Johan

Olen käyttänyt apuna kahta hieman peljekyhystä suurempaa 18mm vanerinpalaa joiden väliin olen sitten paketin kasannut kiristäen varovasti kahdella pursitimella sen liimauksen ajaksi.
En ole käyttänyt luuliimaa vaan Caskon puunliimakseen tarkoitettua nopeasti kuivuvaa liimaa.
Puristimet kannattaa asentaa keskelle pakettia noin 10cm päistä jotteivat kehykset luista pois paikaltaan ennen liiman kuivumista
Liimaukset ovat näin tehtyinä onnistuneet.

Luuliima saattaa olla tulevien palkeen uusimisien kannalta helpompi ratkaisu säästäen kehyksiä ja vaivaa, mutta minulla ei ole sen käsittelyyn tarvittavaa kalustoa.

Johan

mahu

Niin, noinhan se helpoiten menee, mietin vain riittääkö puristus palkeiden pahdien kohdalta kun kulmat painavat eniten vastaan. Ehkä se rako sitten vain täyttyy liimasta. Sitä ilmatiiviyttä en pelkää vaan sitä miten liimaus kestää jos rako täytetään liimalla. Toisaalta jos väkisin puristaa palkeet pienillä puristimilla eri kohdista, voi liimaus mennä epätasapainoon ja palje näyttää hassulta.

ftamt

Laita kulmarautoja lyhyemmät  kovat pahvisuikaleet väliin, niin puristuksesta tulee tasainen koko matkalta. Ei liimattavaan kohtaan, vaan ensimmäisen laskoksen päälle puristimien alle. Kokeilemalla löytyy sopivan vahvuiset palat. Liimattavassa kohdassa paljenauha saa olla hyvin kapea, koska paljaassa pahvissa liimaus pitää paremmin.
Toivo

Viljo

Komppaan Toivoa. Sitten, kun ensimmäinen liimaus on tehty, niin sitten vielä saumaliimaus paljekarmin sisäpuolelle.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!