Suomen Harmonikkaliitto

Ikaalisten harmonikkalinja katkolle

Aloittaja Viljo, 08-11-2016, 20:09:21

« edellinen - seuraava »

mahu

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 10-11-2016, 09:42:27
Minä ajattelen sitä tilannetta, että joutuu ketään tuntematta alkamaan etsimään korjauksen tekijää. Silloin pitäisi pystyä valitsemaan osaava eikä tumpeloa joka luulee osaavansa (josta mulla on mielessä esimerkkinä kitaran korjaaja Itä-Suomesta joka korjauksen sijaan menikin hiomaan pinnat ja maalaamaan uusiksi; kitaran omistaja oli tavannut korjaajan ja keskusteluissa tämä oli vaikuttanut pätevältä). Siinä on ongelma mistä tietää kuka on osaava ja luotettava.

Joo, ymmärrän tämän. Minä en ajatellut tilannetta asiakkaan näkökulmasta vaan työntekijän itsensä. Se on asiakkaalle aina ongelma löytää hyvää korjaajaa. Mainostaminen on paras tapa kertoa tarjottavista palveluista mutta ei takaa missään nimessä laatua. Nykyään tuota taskussa olevien tutkintojenki määrää ei enää arvosteta työelämässä, vaan kokemus ja se ihmisten julkinen palaute. Pitää muistaa että kaverit ovat aina parhaita kaikessa, siihen ei saisi sortua.

Tästä palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, en silti olisi kovin huolestunut tämän koulutuksen lopettamisen aiheuttamasta ammattitaidon kadosta suomessa.

ftamt

Tulevaisuudesssa voi tulla myöhemmin tarvetta koulutukseenkin. Jos ei monivuotisena, niin sitten
kurssimuotoisena, jollaisia Ikaalisessa pidettiin useita ennen soitinrakennuskoulun perustamista.
Olin siellä sekä oppilaana että opettajana. Kun koulua perustettiin niin minuakin kysyttiin sinne opettajaksi. Muiden asioiden takia katsoin Ikaalisen niin syrjäiseksi paikaksi, että suosittelin silloista
kurssikaveriani Tapio Nysteniä opettajaksi. Olen kieltäytynyt myös toisesta hienosta tarjouksesta,
kun johtaja Jouko Koski kysyi minua 1980-luvulla Kouvolaan harmonikkatehtaalle virittäjäksi. Siinäkin oli syynä , että paikkakunta oli hiukan syrjässä . Luonteeni on sellainen, että olen aina epäröinyt ottaa suuria askeleita, kun on jo ollut varma työpaikka. Myös monenlaiset harrastukset ovat pitäneet kotikaupungissa, josta on helppo lähteä pääkaupunkiseudulle tai Tampereen ja Turun suuntaan. Olisi ollut toivottavaa, että nykyiset oppilaat olisivat vielä saaneet tehdä opintonsa ja tutkintonsa loppuun.
Toivo

mahu

Onneksi nykyään on oppisopimus. Olettaisin että esimerkiksi harmonikkakorjaajan tutkinnon voi saada vaikka koulutuslinjaa ei olisi? Oppisopimus olisi mielestäni se paras vaihtoehto kouluttautua harmonikan korjaajaksi. Siinä oppii opettajan jo hyväksi todetut työtavat ja niksit.

Teme

Lainaus käyttäjältä: ftamt - 10-11-2016, 10:21:34
Olisi ollut toivottavaa, että nykyiset oppilaat olisivat vielä saaneet tehdä opintonsa ja tutkintonsa loppuun.
Toivo
Älä muuta sano. Tämä asia on kyllä hoidettu huonoimmalla mahdollisella tavalla. Jos asianomaisilla päätöksentekijöillä olisi ollut pelisilmää, niin linja olisi jatkunut sen aikaa että nykyiset opiskelijat olisivat valmistuneet kunnialla. Mutta tätä on maailmanmeno nykyään, leikataan sieltä ja täältä ja kaikki pitää tapahtua lähes sormia napsauttamalla. Ja Trumpistakin leivottiin vielä presidentti, mihin tässä ollaan menossa?
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Teme - 10-11-2016, 10:54:59
Olisi ollut toivottavaa, että nykyiset oppilaat olisivat vielä saaneet tehdä opintonsa ja tutkintonsa loppuun.
Toivo
Älä muuta sano. Tämä asia on kyllä hoidettu huonoimmalla mahdollisella tavalla. Jos asianomaisilla päätöksentekijöillä olisi ollut pelisilmää, niin linja olisi jatkunut sen aikaa että nykyiset opiskelijat olisivat valmistuneet kunnialla.

Tämä on tosiaan huono juttu. Muusikoiden netissä vielä 6.11 joku kolmannen vuoden opiskelija kirjoitti ja kyseli kiinnostuneita uusia opiskelijoita heti ilmoittamaan itsestään.

mahu

Koulutushan on suunnattu ammattikoululaisille, eli nuorille jotka eivät vielä kaikki ole täysin varmoja mitä tulevat tulevaisuudessa tekemään. Innokkaat soittajat suuntaavan musiikkikoulutukseen, mutta ketkä tietoisesti hakevat rakentajaksi. Viljo voisi kertoa omista kokemuksistaan ovatko kaikki koulun käyneet itse soittajia tai tiedätkö kenties paremmin mikä on yleisin motiivi aloittaa tuo koulutus.

Aikuiskoulutus kurssimuotoisena, kesäopintoina tai kenties etänä toisi ehkä lisää mahdollisuuksia ja palvelisi koulua enemmän tarvitsevia. Itsekin voisin jopa harkita, mutta joku viikon kurssi ei kuulosta kovin antoisalta.

Viljo

On tuolla ollut ei-harmonikasta kiinnostuneitakin, mutta käytännössä ne, jotka ovat ammattilaiseksi päätyneet (siis saanut tutkinnot ja alkanut ammatinharjoittajaksi) ovat soittajia. Siitä on niin paljon apua soitintuntemuksessa.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Teme

Lainaus käyttäjältä: Marko - 10-11-2016, 12:21:28
Aikuiskoulutus kurssimuotoisena, kesäopintoina tai kenties etänä toisi ehkä lisää mahdollisuuksia ja palvelisi koulua enemmän tarvitsevia. Itsekin voisin jopa harkita, mutta joku viikon kurssi ei kuulosta kovin antoisalta.
Itse olen miettinyt myös samaa, joku kurssimuotoinen koulutus olisi oikeastaan ainoa vaihtoehto työssä käyvälle alasta kiinnostuneelle. Itsellä ei tällä hetkellä perhesyistä ole kyllä töiden ohessakaan aikaa, mutta kunhan muksut kasvavat niin sitten kyllä kurssimuotoinen harmonikan entisöinti/kunnostus/korjaus tai vast. kurssi kiinnostaisi kovasti.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

mahu

Lainaus käyttäjältä: Teme - 10-11-2016, 13:37:29
Lainaus käyttäjältä: Marko - 10-11-2016, 12:21:28
Itse olen miettinyt myös samaa, joku kurssimuotoinen koulutus olisi oikeastaan ainoa vaihtoehto työssä käyvälle alasta kiinnostuneelle. Itsellä ei tällä hetkellä perhesyistä ole kyllä töiden ohessakaan aikaa, mutta kunhan muksut kasvavat niin sitten kyllä kurssimuotoinen harmonikan entisöinti/kunnostus/korjaus tai vast. kurssi kiinnostaisi kovasti.

Mielestäni tämä voisi toimia jopa etänä. Teoria olisi luettavissa kotosalla ihan hyvin. Satunnaisia videokoulutuksia tarvitseville tai lisäopetuksena.
Käytännön tunnit on vähä haasteellisempia, ei niinkään se tekeminen tai oppiminen, vaan työkalujen ja koneiden käyttäminen. Ei kaikilla ole mahdollisuutta sellaiseen. Kyllähän jopa AMK ohjelmoijaksi voi opiskella siten että tunnit ovat aina viikonloppuisin. Pitkänmatkalaisillekin se on helpompaa niin, kuin yrittää iltaisin matkustella. Itseä kiinnostaa enemmän tuo teoriapuoli, käytännössä pärjää kyllä maalaisjärjellä ja koneiden käyttö on opittu muualla.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: Teme - 10-11-2016, 10:54:59
Toivo
Älä muuta sano. Tämä asia on kyllä hoidettu huonoimmalla mahdollisella tavalla. Jos asianomaisilla päätöksentekijöillä olisi ollut pelisilmää, niin linja olisi jatkunut sen aikaa että nykyiset opiskelijat olisivat valmistuneet kunnialla. Mutta tätä on maailmanmeno nykyään, leikataan sieltä ja täältä ja kaikki pitää tapahtua lähes sormia napsauttamalla. Ja Trumpistakin leivottiin vielä presidentti, mihin tässä ollaan menossa?

Miten muuten yhdysvaltain presidentinvaalit tähän liittyvät? Taivaan kiitos ettei tästä toisesta, FBI:n tutkimasta valehtelijasta kuitenkaan tullut presidenttiä. Mutta eipä tällä asialla pahemmin ole merkitystä otsikon suhteen. Täysin älytöntä on lopettaa koulutus joka on ollut koko euroopan suhteenkin ainutlaatuista. Tästä saatava säästö on täysin minimaalinen, eikä sitenkään ole millään tavoin perusteltua. Jos säästää halutaan, olisi Saskyssä voitu vähentää monia turhia päällikön virkoja. Näitä on niin paljon, että päät yhteen kolisevat ja kukaan ei oikeastaan tiedä mitä kukin tekee (hyvä jos tietävät itsekään).