Suomen Harmonikkaliitto

Musette-harmonikan virityskaava

Aloittaja Periskooppi, 18-08-2016, 09:40:23

« edellinen - seuraava »

Periskooppi

Onko kenelläkään, tietääkö joku tai saako mistään Herz-luvuilla varustettua musette-harmonikan virityskaavaa?

Kiinnostaisi tuo virityksen poikkeama ala- ja ylä-sävelien kohdalla. Huojuntahan ei ole yhtä suuri matalissa ja korkeissa kielissä, joten joku kaava tai peruste riittävän maukkaan "epävireisyyden" säätämiselle lienee olemassa. Tietenkin tekijämiehet saattavat asettaa ne ihan korvallakin vuosien kokemuksella, mutta jos tuolle lienee joku kaava, niin olisi mukava saada siitä selvyys.

mahu

http://www.vapaalehdykka.net/forum/index.php?topic=1454.0

Tuola keskustelussa kyselin vähän samaa. Vastauksena sain että oman maun mukaan mikä kuulostaa hyvältä.

Viljo

Ja hersit ovat edelleenkin huojunnan mittaamisessa hankalia. Kannattaa käyttää centtejä.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

usko

Kuukkeloimalla lontoonkielellä löytyy paljon asiasta. Esim hakusanoja wet/dry accordion tuning. En muista olisiko ihan laskukaavaa hertsilöineen insnörteille (ite oon ex-insnööri, nyk prutkimies) mutta sentteinä kyllä. Ja senttihän on edelleenkin puolisävelaskelen sadasosa. Ja paljonko se sitte on hertseinä, riippuu kyseenalaisesta oktaavista. Ja se huojunta ero lienee haarukassa 3-25 senttiä. Ja paljonko se huojunta on missäkin, riippuu vaikka mistä. Esim onko kyseessä ranskis musette, cajun, tai mikä siltä väliltä.

Johan

Lainaus käyttäjältä: Periskooppi - 18-08-2016, 09:40:23
Onko kenelläkään, tietääkö joku tai saako mistään Herz-luvuilla varustettua musette-harmonikan virityskaavaa?

Kiinnostaisi tuo virityksen poikkeama ala- ja ylä-sävelien kohdalla. Huojuntahan ei ole yhtä suuri matalissa ja korkeissa kielissä, joten joku kaava tai peruste riittävän maukkaan "epävireisyyden" säätämiselle lienee olemassa. Tietenkin tekijämiehet saattavat asettaa ne ihan korvallakin vuosien kokemuksella, mutta jos tuolle lienee joku kaava, niin olisi mukava saada siitä selvyys.

Olen jossakin vaiheessa löytänyt joltain sivustolta asiaa selventävän linearisen käyrän, viiritysohjeiden yhteydessä.
Koitan etsiä jos onnistun sen vielä löytämään.

Johan

mahu

Jokaisella virittäjällä on kirjattuna ylös esim. vanhojen kouvolalaisten virityksiä, mutta lienevät niin harvinaista tietoa että julkiseen julkaisuun tuskin pääsevät. Siinähän sitä olis hyvä pohja jolle voisi koittaa omatkin soittimet virittää.

Periskooppi

Hienoa! Täältähän löytyi lupaavia vinkkejä, miten päästä asiassa eteenpäin. Jään odottelemaan, jos vaikka joku löytäisi ihan mustaa valkoisella dokumentin vaikka centteinä, niin pääsisi perehtymään asiaan tarkemmin. ;)

Periskooppi

Kiitos, Johan !

Noissa linkeissä oli kosolti tietoa asiasta jopa ääniesimerkein.

Periskooppi

Voisiko olla näin (kin)?

Sain ääninäytteen musette-harmonikasta, jonka kolme keskiäänikertaa oli soittimen omistajan mukaan viritetty tasaisesti: yksi a1 = 440 Hz, keskimmäinen a1 = 442 Hz ja ylin a1 = 444 Hz. Omistaja kertoi vielä itse tarkistaneensa virityksen kauttaaltaan, eikä tuo edes kuulostanut mitenkään "hakkaavalta", kuten jotkut arvelevat keskirekisteristä tasamitan päässä olevien äänikertojen vaikutuksen olevan.

Olisiko kyseessä a) väärinymmärrys (minulla tai soittimen omistajalla), b) virityksen inhimillisen epätarkkuuden mukanaan tuoma onnellinen sattuma, c) musetteviritys on vähän niinkuin kielivahan salainen resepti - kukin tekee itse oman sekoituksensa, d) noin sen pitääkin mennä vai e) joku muu - mikä?  ::)

mahu

Tuossa Johan:n linkissä on hyvä esimerkki musette virityksestä:
http://talkingreeds.com/tuning/

Kertomassasi tilanteessa ei tule selväksi onko a1 äänien välinen ero senteissä sama kuin kaikissa muissakin äänissä.

Noi sentit kannattaa opetella ennenku tekee virityksiä.

Johan

Minulla on sellainen muistikuva, että tuossa a1;ssä olisi jollain 3Hz ero, mutta kutem Markokin mainitsee
ero ei ole sama kaikilla äänillä vaan noudattaa tiettyä käyrää, joka mielestäni näkyy noissa edellisen viestini linkeissä.
Tuon käyrän muoto ilmisesesti vaihtelle sitten erivirittäjillä ja siitä syntyvät sitten erot saundeissa eri viritysten välillä.

Olen mieltynyt musetteviritetyn saundiin, vaikka osa porukasta kyllä on valmis kivittämään tai polttamaan roviolla soittajan joka museten kanssa häärii:-)
Kaikesta huolimatta sillä on kiva soitella!

Johan

mahu

Itsekin tykkään. En ehkä niinkään perinteistä valssia tai hidasta soittaa, mutta nopeet polkat kuulostaa hyvältä, Ei ole matalia hitaasti syttyviä kieliä mukana.

Periskooppi

Virityskaavan kertoja ei täsmentänyt, jatkuuko etäisyys samana koko klaviatuurin läpi - ilmaisi vain asian jokseenkin niin. Epäilen ettei jatku, mutta etäisyys keskiäänestä saattaisi olla lähes peilikuva?

Tuossa Johanin vinkkaamassa sivustossa on kuva, joka muistuttaa hieman "kaljapulloa kyljellään" ja jossa kuvataan tälläistä jokseenkin samalla etäisyydellä keskikielen toisella puolella olevaan (ylempään tai alempaan) virityskaavaa. Minusta näyttäisi siltä, että etäisyys on likipitäen sama (piirroksen alempaan kieliäänikertaan on verrokiksi piirretty peilikuva ylemmästä), mutta alempaan äänikertaan on tehty pieni "inhimillinen" muutos ilmeisestikin hakkaavuuden välttämiseksi?

Samassa artikkelissa kuvataan suomalaiseen korvaan tutumpaa full rich musette -kaavaa, jossa esitellään meidän Timangeista ja Traviatoista jne. tuttua kaavaa, jossa 2:n ylimmän kielen väliinen ero on pienempi kuin 2:alemman, mutta tuosta toisesta full rich vireestä, jossa tilanne on päinvastainen, olisi mielenkiintoista saada kuulokuva. Numeroina se näyttää rajulta.

mahu

Lainaus käyttäjältä: Periskooppi - 27-10-2016, 08:17:22
mutta etäisyys keskiäänestä saattaisi olla lähes peilikuva?

Ei välttämättä. Isot pojat on kertonu että esimerkiksi Kouvolan Harmonikkatehtaan vanhoissa kulta-ajan tunnetussa musette-äänessä viritys ei ole peilikuva vaan toinen "pieleen viritetystä" äänikerrasta kulkisi erilaista käyrää. Taas yksi asia lisää jolla voidaan luoda yksilöllistä ääntä.

Johan

Minulla on se käsitys, että asia on juuri noin, kun marko mainitsee.

Olen joskus pongannut jollakin sivulla mallikäyrän, mutta en löydä sitä vaikka aamullakin surffaillin aiheesta pitkään.
Asiallinen apu löytty varmasti henkilöltä, joka noita virityksiä tekee.
Kyse on vain siitä, että pitää löytää oikea kontakti.

Johan