Suomen Harmonikkaliitto

Nahkeat näppäimet

Aloittaja Reppumies, 22-07-2016, 04:49:45

« edellinen - seuraava »

Reppumies

Kun soittaa ulkona, niin näppäimet ja sormenpäät muutuvat nahkeiksi ja soitto vaikeutuu. Kysyisin, millä konsteilla näppäimet ja sormet saadaan taas luistavammaksi, että soitto käy paremmin?

pianohessu

Tätä ei muistaakseni ole minulle Suomessa tapahtunut, mutta Thaimaassa kyllä. Pirullinen vaiva. Luulenpa että ilmastolliset olosuhteet ovat se puolikas jota ei voi muuttaa, mutta sormien hikoaminen voi olla jo toinen asia. Henkilökohtaistahan sekin on; toisilla hikoaa enemmän kuin toisilla, mutta käsien saippuapesu ja kuivaaminen voisi auttaa. Klaviatuurin pyyhkiminen aina soittamisen jälkeen on hyvä tapa. Joka kyllä itse kultakin tahtoo unohtua.

Viileä vesi ja pyyhe, olisiko siitä ensiavuksi?

usko

Onko ylipäätään soittimelle hyväksi, soittaminen ulkosalla?

Tulee mieleen kun soitin klarinettia kesäteatterissa. Kyselin foorumilla, miksi sateessa soittaminen on niin hankalaa. Vastaus kuului, ei se ole hankalaa, se on mahdotonta. Mutta minä kun en tiennyt sitä, niin soitin vaan niin että ves pärskyi reijistä.

Viljo

Milloin soitin on viimeksi huollettu? Jos näppäin itsessään liikkuu jähmeästi, niin huollon paikka.

Tässä kuitenkin on kyse enemmän kosteuden juuri edellä mainituista kosteus-, hiki- ja rasva-asioista, joille ei oikein voi mitään. Kosteus tuntuu kyllä ihan joka paikassa, kun sitä on riittävästi. Näppäimistöjen pyyhkiminen joka soiton jälkeen on hyvästä.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Henir

Olen huomannut että kesäkuumalla etenkin vasen käsi kun hikoaa kunnolla, niin bassonappulat tuntuvat inhottavan liukkailta ja kaarevia kun ovat, niin tuppaavat sormet välillä lipsumaan. Tämä taitaa olla just sitä samaa "näin se vaan menee" kastia. Rimputteluiden jälkeen pyyhin kummankin puolen namiskat ja bassopuolelta kaiken mihin käsi koskee. En muista kohdanneeni hikisyydestä johtuvia ongelmia diskanttipuolella. Soitan ainakin toistaiseksi pianoharmonikkaa, en tiedä onko tällä merkitystä vai ei.

LainaaOnko ylipäätään soittimelle hyväksi, soittaminen ulkosalla?

Ite lähestyn tätä asiaa niin, että vähänkään epäilyttäessä otan "kenttäolosuhteisiin" mukaan aina B-soittimen (ns. menosoitin), jonka potentiaalinen tuhoutuminen ei ole niin suuri menetys. Vielä kauheammissa olosuhteissa mukana on sitten mummolta saatu itänaapurin haitariksi naamioitu kivireki, jonka kanssa ei uusia ystäviä helposti saa. Kalustetuissa tiloissa sitten koettelen ihmisten hermoja runnomalla ykkössoitintani... joka sekään nyt ei mihinkään italiasta tulevaan verrattuna kovin hieno ole!

Edit: Aika kultaa muistot. Tänään hikisenä päivänä tuli todistettua että kyllä ne nakit vähän liukuvat siellä diskantillakin.

PaRisto

Moro,

Mitenkähän vaikuttaa näppäinten materiaali!!
Muistakaahan myös ettei itikka/sääskimyrkkyjen kanssa kannata lotrata!!

t. Paristo
PaRisto

ftamt

Kyllä näppäimissä käytetyt muovilaadut käyttäytyvät eri tavoin. Vanhan ajan selluloidinäppäimet ovat
yllättävän hyvät sormille ja nykyään myös akryylinäppäimet. On käytetty muitakin muoveja, jotka eivät tunnu niin hyviltä.
Toivo