Suomen Harmonikkaliitto

Pistin/alasin

Aloittaja huru.ukko, 12-05-2016, 13:58:19

« edellinen - seuraava »

huru.ukko

Toivo, olet varmasti tehnyt työkaluja osien valmistukseen,, Osaatko sanoa paljonko pitäisi olla toleranssaia jollekkin 0,5mm pellille, pistimen ja alasimen reijän välissä, Tarkoitus olisi tehdä työkalu millä saisi tehtyä 10mm reikiä, joko 0,5mm ruostumattomaan tai ehhkä 0.5mm alpakkaan (pelti)
Minulla joitain pistimiä tehty, mutta ne paksummalle pellille. Toleranssi liia iso ohuelle pellille,
Tämä nyt tälläistä suunnittelua, en tiedä kannattaako muutaamaa reikää varten alkaa työkaluja tekemään, Nykyään taitaa olla jo laserilla helpompi tehdä.

ftamt

Tässä en voi auttaa, sillä tällaisia työkaluja en ole toistaiseksi tarvinnut.
Toivo

huru.ukko

Ok, kiitos vastauksesta, Ehkä nämä ovat harvinaisempia työkaluja, mutta prässillä on elppo tehdä tarkkoja pyöreitä , suorakateen muotisia reikiä , metalliin tai celluloidiin,  Joskus aikoiaan jotain välikansia, ja myös sulkialistat esim cellusta, poralla pelti vähän tuppaa taipumaan,,,
mutta ei mitään,, luulen että kaverillai on tälläisiä stansseja, ehkä saan hänet tekemään muutaman reijän.

htoyryla

Itselläni on peukalo keskellä kämmentä ja yleensä pidänkin kädet erossa hommista joissa voisin saada aikaan vahinkoa. Tästä prässäämisestä kuitenkin nousi mieleen muistoja vuosikymmenten takaa. Kyllä oli helppoa tehdä alumiiniin neliskanttinen reikä kun pääsi oikein kunnollisen prässin ääreen. Ja tuli siistiä jälkeä, siihen verrattuna mitä itse oli joskus poran, viilan ja olikohan sahankin kanssa tehnyt.