Suomen Harmonikkaliitto

Jukka Ollila: Harmonikan sormitusopas ABC

Aloittaja risto, 04-01-2009, 15:11:05

« edellinen - seuraava »

risto

TAA

Lainaus käyttäjältä: risto - 04-01-2009, 15:11:05
Jukka Ollilan omakustanteen vuodelta -73 sivut löytyvät täältä:

http://www.kolumbus.fi/slowsession/Suomalainen_5-rivinen.htm

Jukka Ollilan omakustanne löytyy varmasti myös jokaisesta kirjastosta; muistelen, että hän lahjoitti sen aikoinaan jokaiseen kirjastoon ja aika moni hanuristikin sen sai. Tästä syystä se löytyy minunkin kirjahyllystä :)

Muuten, tämmöisenä pikkaisena sivujuonteena,  olen muutama vuosikymmen sitten keskustellut kirjan aiheesta pari viiden tunnin rupeamaa Jukan kanssa. Sen perusteella minulle jäi kuva,  että hän on todella intomielisesti ja perusteellisesti perehtynyt asiaan.

Löyhästi (tai miksei kiinteästikin) liittyen asiaan, olemme keskustelleet viisirivisen asteikoista tuolla Harmonikkaliiton foorumilla osoitteessa:
http://www.harmonikkaliitto.net/forum/htdocs/dcforum/DCForumID1/180.html
"Matka alkaa ensimmäisestä askeleesta."

olli

Mistähän syystä nämä Ollilan opit eivät ole menneet perille?  Olen kuullut myös tiukkaakin kritiikkiä hänen opeistaan.  Joku on jopa sanonut, että ns. ruotsalainen järjestelmä olisi hänen mielestään ainut oikea ja paras systeemi!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Viljo

Kävin moikkaamassa Ollilaa tuossa syksyllä. Kävi ilmi, että kaveri on todellakin perehtynyt tuossa kirjassaan sormituksiin teoreettisesti. Toinen asia, mikä jäi mieleen on Ollilan kertoma asia: jos haukut b-järjestelmää, haukut omaa järjestelmääsi ja toisin päin. Jotkin asiat ovat toisella järjestelmällä helpompia soittaa kuin toisella, mutta sama logiikka toimii myös toisin päin.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

TAA

Lainaus käyttäjältä: olli - 17-01-2009, 18:45:03
Mistähän syystä nämä Ollilan opit eivät ole menneet perille?  Olen kuullut myös tiukkaakin kritiikkiä hänen opeistaan. – –

Joo – varmasti näinkin; en itsekään soita kaikkea ihan niin kuin hän esittää, mutta paljon siellä on käyttökelpoista kun sopivasti soveltaa (ks. alla olevat esimerkit kolmella keskirivillä). Itse olen löytynyt sieltä terssien, sekstien ja oktaavien soittamiseen paljon käyttökelpoisia vinkkejä. Esimerkiksi en alkuaan sormituksissani juurikaan käyttänyt pikkusormea, mutta nyt käytän:

Terssit
C D E F G A H   G A H C D E F
A H C D E F G   E F G A H C D
sormitus:         
3 4 3 4 3 4 5   3 4 5 4 X 3 4  (Huom! tässä X = 4 tai 5)
2 1 2 1 2 1 3   2 1 2 3 1 2 1
Sekstit
G A H C D E F
H C D E F G A
sormitus:
3 4 5 4 5 4 5
1 2 1 2 1 2 1(2)
Oktaavit
A H C D E F G
A H C D E F G
sormitus:
4 5 4 5 4 5 4
2 1 2 1 2 1 2

Toisaalta yleensä pieniä terssejä ei soiteta kolmirivin ensimmäisellä rivillä pikkusormea käyttäen, vaan peukalon parina on pääsääntöisesti nimetön sormi (ks. yllä olevat esimerkit terssien osalta). Ollila käyttää tässä tapauksessa peukalon parina aina pikkusormea, mikä saattaa olla yksi kritiikin aihe.

t. TAA

C Griff

Hei näistä hanurikouluista tai siis oppikirjoista voisi käydä enemmänkin keskusteluja. Silloin nuorena soiton opiskelijana minulle jäi sellainen kuva, että kullakin oli oma oppikuntansa ja taisi olla vähän niin, että alueittain eri puolilla Suomea vannottiin kuka Pihlajamaahan, Ahvenainaiseen jne nimeen. Itse päädyin lopulta Italialaisen L.O. Anzaghin "Complete method theoretical-practical progressive for cromatic system Accordion", mikä on vuodelta -42 ensimmäinen painos ja -50 toinen painos. Aivan sattumalta - kerran vanha juoppo kuuli minun pentuna soittavan, niin antoi minulle kirjan, mitä oli opiskellut Amerikassa, kun ei ollut vielä alkoholisoitunut. Hänen mielestään soitin muutoin ihan ok, mutta sormitustekniikka ei ollut hyvä (kun olin harjoitellut yhden suomalaisen oppikirjan mukaan ja siitäkin vähän oikoen. Jälkeenpäin olen miettinyt miksei kukaan käännä noita ulkomaisia oppikirjoja suomenkielelle, oli melko työlästä sanakirjan kanssa käydä sitä läpi. Siinä on muuten erittäin hyvä sovitus kahdelle hanurille La Cumparsitasta kirjan lopuksi.

KurttuPaavo

Tamperelainen Veka Järviö tais opettaa tuon Anzaghin menetelmän mukaan. Jossain näin mainoksen, se oli 1970- lukua.

Hannu S

Tulostin tuon Jukka Ollilan sormitusoppaan. Kiitos muuten vinkistä. Aion käydä sen läpi. Siis käydä läpi, en aio jankata selkäytimeen. Näyttää varsin luontevalta. Digilaitteistahan on oma otsakkeensa, mutta todettakoon tässä yhteydessä, että midivehkeet kyllä antavat mahdollisuuden harjoitella vaikka yöllä perhettään tai kerrostalossa naapureita häiritsemättä. Kukapa noida sormitusharjoituksia jaksaisi kuunnella. Kuulokkeet korville vaan.

Viljo

Tuota Ollilan opasta saa ihan alkuperäisversiona kunhan soittaa Ollilalle. Sillä on niitä siellä aikalailla – ja ilmaiseksi vielä saa.

risto

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 29-01-2009, 16:25:41
Tuota Ollilan opasta saa ihan alkuperäisversiona kunhan soittaa Ollilalle. Sillä on niitä siellä aikalailla – ja ilmaiseksi vielä saa.

No höh, vasta nyt sen kerrot, kun tein ison homman ja skannasin.  :) Miten häneen saa yhteyttä?

Viljo

Numeropalvelut olis aika kova sana, eikös? Sinne voi sedälle / tädille sanoa: "Jukka Ollila, Tornio".

Pitänee varottaa mahdollisesta pitkästä puhelusta etukäteen...

risto

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 29-01-2009, 23:26:13
... Sinne voi sedälle / tädille sanoa: "Jukka Ollila, Tornio".

Pitänee varottaa mahdollisesta pitkästä puhelusta etukäteen...

Oukei tuo riittää, ja pitää varmaan laittaa sitten kirjeenä  :)

risto

En muuten arvannut, että hän vielä on niiinkin aktiviisesti mukana haitarikuvioissa, ikää jo kunnioitettavat yli 80. Ei siksi tullut edes mieleen, että hänet löytäisi helposti. Ilmeisesti hänellä on ollut vielä konserttikin toukokuussa -07. Ai niin ja kiitos Viljo.

http://meteli.net/jukkaollila/keikat?h=1

Viljo

Tuossa ei nyt sanota, että onko Ollila soittamassa tuossa pianoa yms. kosketinsoitinta (urkurina toiminut myös) vai sitten haitaria. Ymmärtääkseni Ollila on aika reippaanlaisesti urkuhommia hoitanut.

TAA

Lainaus käyttäjältä: C Griff - 27-01-2009, 08:22:50
Hei näistä hanurikouluista tai siis oppikirjoista voisi käydä enemmänkin keskusteluja. – –

Tässä vinkki erinomaisesta oppikirjasta ruotsalaiselle järjestelmälle:

Lars Holm:
Spela Dragspel
Utbildningsförlaget Brevskolan
Stockholm

Luonnollisesti tätä oppikirjaa voimme me suomalaista järjestelmääkin käyttävät hyödyntää sormistusten osalta (ja tietysti muutenkin), esim. vaihtamalla C-duurisävelajin F-duuriin ja soittamalla siten kolmea keskiriviä käyttäen. – Ja sanottakoon nyt vielä, että useimmat oppikirjan kappaleet onnistuvat suomalaisella järjestelmällä (kirjan sormituksin) suoraan kolmea sisäriviä käyttäen eli jos kappaleessa ei ole käytetty apurivejä.

Lisäys: Kirjassa on myös paljon yhteissoittokappaleita isommille ja pienemmille kokoonpanoille!

t. TAA

P.S. Kirjan kieli on ruotsi  :)

Hannu S

Kiitos Ristolle, tuosta Jukka Ollilan linkistä. Sain sen nyt soitettua läpi - eikä vain soitettua, jouduin kyllä jankkaamaan niitä selkäytimeen tosissani. Meni muutama ilta ja yö, mutta Ollilan sormitus on hyvä. Se sopii minulle pääsääntöisesti. Muutamissa kohdissa sovellan sitä omalla tavallani, kunhan vain sormituskulku on itselle sellainen, että etenee jouhevasti. TOSI HYVÄ, KIITOS RISTO. Tv C Griff.