Suomen Harmonikkaliitto

Aktivointia

Aloittaja Reppumies, 22-04-2016, 20:07:35

« edellinen - seuraava »

Reppumies

Jokohan kaikki kivet on käännetty harmonikan osalta, kun forumilla on ollut hiljaista pitkään?

Teme

Itse olen ihmetellyt ihan samaa.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

pietrodeiro

Tuskinpa on käännelty, monilla on varmaan ollut vain muita kiireitä. No mitkäs haitareihin liittyvät asiat foorumin lukijoita kiinnostaisi?

Kiinnostaisiko esimerkiksi soittotekniikkaan, teoriapuolen juttuihin, bassopuolen soinnutuksiin ja sormituksiin, erilaisiin (tunnettuihin tai tuntemattomiin) sävelmiin, henkilöihin tai muuten haitarihistoriaan liittyvät jutut? Tehkääpä kukin listaa itseä kiinnostavista asioista (pienistäkin) niin katsotaan saadaanko kyseisistä aiheista syntymään mielipiteiden vaihtoa.

mlut

Hieno puheenvuoro Pietrodeirolta.

Minua kiinnostaisi kovasti opastus 'sointujen käytön maailmaan'. Perusteoria, kuten leposointu, subdominantti, dominantti, sävellajin muut soinnut on kutakuinkin hallussa. Samoin sävellajista toiseen siirtyminen eli modulointi. Mutta. Kappaleissa kuitenkin soinnut esiintyvät pääsääntöisesti monenlaisina käännöksinä ja jo siitä syntyy selainen soppa, että ei millään meinaa päästä kärryille.
Olen elämässäni opetellut kaikenlaista ja useamminkin huomannut, että jokin ihan mitättömältäkin tuntuva esitys tai lausahdus voi niin sanotusti avata lukon. Oisikohan sellainen mahdollista tässäkin asiassa. Työstämistä toki riittäneee mahdollisen ahaa-elämyksenkin jälkeen.

Täällä oli jokin aika sitten lyhyt keskustelu palkeen käytöstä, jossa muutama kokenut 'virkaveli' sanoi mielestäni paljon olennaista.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: mlut - 23-04-2016, 09:28:46
Kappaleissa kuitenkin soinnut esiintyvät pääsääntöisesti monenlaisina käännöksinä ja jo siitä syntyy selainen soppa, että ei millään meinaa päästä kärryille.

Sointukäännösten käyttöä voi lähestyä ainakin semmoisen ajatuksen pohjalta, että peräkkäiset soinnut eivät ole kokonaan erillisiä vaan äänet siirtyvät soinnusta seuraavaan mahdollisimman luontevasti. Sävelet liikkuvat mahdollisimman vähän tai pysyvät jopa paikallaan jos mahdollista. C -> F siirtymä kuulostaa erilaiselta jos kaikki sävelet siirtyvät (c-e-g -> f-a-c) tai jos c pysyy paikallaan (c-e-g -> c-f-a) jolloin muutkin sävelet siirtyvät vain yhden asteikon sävelen verran. Tätä kutsutaan äänenkuljetukseksi, siis että katsotaan sointuharmoniassa myös sitä miten se toimii yksittäisinä ääninä.