Suomen Harmonikkaliitto

Hanurinvaihto ("kuume")

Aloittaja olli, 29-10-2009, 16:27:53

« edellinen - seuraava »

olli

Vaihdoin nykyisen Giulietti Traviatan vuonna 1990, koska tykkäsin sen valssiäänistä (mukaili jotenkin vanhaa Kravattia).  Sittemmin hankin sen aidon "Kouvolan Kravatin".  Nyt sitten Traviatan valssiäänet ovat "tarpeettomia".

Niinpä olen ajatellut vaihtaa Traviatan.  Hanurilehden mainoksen "uhrina" kiinnostus heräsi Bugarin "Silver Cassottoon".  Bugarillahan on tunnetusti vain hyviä vaihtoehtoja.  Saa nyt sitten nähdä, milloin vaihto tapahtuu? :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

sirmakka

Hanurilehden mainoksen "uhrina" kiinnostus heräsi Bugarin "Silver Cassottoon".  Bugarillahan on tunnetusti vain hyviä vaihtoehtoja.  Saa nyt sitten nähdä, milloin vaihto tapahtuu? :D
[/quote]
Varoituksen sana: kun olet kokeillut Silveriä, ostat sen varmasti. Itse kokeilin sitä viime keväänä ja vaihdon esti vain akuutti pula isommasta setelirahasta. Tuntui se niin hyvältä peliltä, kevyt kuin mikä ja silti soi todella hyvin, bassotkin paljon muhkeammat kuin nykyisessä Bugarissani. Onneksi kauppias ymmärsi pyytää niin kovan välirahan, että kaunokainen jäi toistaiseksi hyllyyn :)
Jos mieles tyhjennöö, elä unneuta katkaista iäntä

olli

Näin epäilinkin.  Kyselin jo Leinon Sepolta vaihtoehtoja.  Hänellä on vielä kaksi mustaa Silveriä varastossa hintaan 7700 euroa. Uudet mallit ovat tulollaan, ei tietoa milloin, hintakin nousee.  No mullakaan ei nyt heti ole pyydettyä välirahaa jemmassa, joten odotteluksi menee.  Leino oli myös itse ottanut tämän Silverin käyttöönsä, joten lienee erittäin hyvä peli.  Muuten se Hanuri-lehden sininen Silver on Jukka Lampelan peli!

sirmakka

Keikkamiehiä se kiinnostaa ainakin.
Tuolla muuten myydään käytettyä mustaa 4200 €:lla
http://www.nettimarkkina.com/bugari-silver-plus-casotto/655812

risto

Lainaus käyttäjältä: sirmakka - 05-11-2009, 11:13:15

Oho mikä hinnan pudotus, 3500e, kun 9kk vanha ja soitettu 4kk (siis 5 kk lojui kaapissa  :)). Jos tuollaisen hakisi Italiasta itse voisi ehkä tienata matkakulut ja vähän ekstraa?

sirmakka

Aivan, hanurin arvohan putoaa lähes elektroniikan tahtiin :)
Onkohan niin, ettei Bugarista saa vaihdossa tuotakaan, vai mistä moinen johtuu?

htoyryla

Hinnanpudotuksissa olen ihmetellyt noita digirolandeja. Fr7:aa tuntuu saavan kolmeen ja puoleen tonniin, mutta noista Fr-ykkösistä hintapyynnöt ovat 950 euron luokkaa. No, ne ovat vain pyyntöjä toki.

squeeze

Yhdellä Italialaisella valmistajalla maksaa samantapainen peli noin 8200 euron paikkeilla.
Korkeus 43 cm, soivia ääniä diskantissa 56, täydet 120 bassoa ja paino noin 11 kg, rekisterit 11/7.
Luukinen Accordions offers a full line of fine handcrafted custom made accordions.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: risto - 05-11-2009, 12:46:39
Lainaus käyttäjältä: sirmakka - 05-11-2009, 11:13:15

Oho mikä hinnan pudotus, 3500e, kun 9kk vanha ja soitettu 4kk (siis 5 kk lojui kaapissa  :)). Jos tuollaisen hakisi Italiasta itse voisi ehkä tienata matkakulut ja vähän ekstraa?

Jonkinasteinen "harmaatuontikin" voi olla kannattavaa pienessäkin mittakaavassa. Omat vähäriviseni olen ostanut (puoli-ilmaista Corsoa lukuunottamatta) ja hakenut Italiasta suoraan tehtaalta. Käytettyjä kaikki tosin, mutta trimmattuina uudenveroisiksi. Hinta nykykokemuksieni mukaan vain puolikas vastaavien täällä myytävien (käytettyjenkin) ränkingeistä.

- Virallisen maahantuojan ja jälleenmyyjän myyntikatteen täytyykin olla jotain 40% luokkaa, muutoinhan ei olisi kysymys työnteosta.

Viljo

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 05-11-2009, 17:46:32

Jonkinasteinen "harmaatuontikin" voi olla kannattavaa pienessäkin mittakaavassa. Omat vähäriviseni olen ostanut (puoli-ilmaista Corsoa lukuunottamatta) ja hakenut Italiasta suoraan tehtaalta.

Niin kauan kuin tuo haitarimatkailu tapahtuu yksityisenä ihmisenä ja ilman esivalmisteluja välikäsien kautta, niin homma on mun mielestä ok. Italiassakin on alvit maksettavana, mutta se on tehtaan asia se. Italiassa alv on 20 % tällä hetkellä. Sitten jos tulleja täytyy maksaa niin se on omasta tunnosta kiinni miten sitä lakia noudattaa. Jotain lakipykäliäkin vissiin on siitä minimihinnasta, minkä voi tuoda ilman tullausta Suomeen. Jollain tästä tietoa? Vai oliko tässä nyt tämä eu:n sisäinen vapaakauppajuttu?
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 05-11-2009, 20:55:11
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 05-11-2009, 17:46:32

Jonkinasteinen "harmaatuontikin" voi olla kannattavaa pienessäkin mittakaavassa. Omat vähäriviseni olen ostanut (puoli-ilmaista Corsoa lukuunottamatta) ja hakenut Italiasta suoraan tehtaalta.

Niin kauan kuin tuo haitarimatkailu tapahtuu yksityisenä ihmisenä ja ilman esivalmisteluja välikäsien kautta, niin homma on mun mielestä ok. Italiassakin on alvit maksettavana, mutta se on tehtaan asia se. Italiassa alv on 20 % tällä hetkellä. Sitten jos tulleja täytyy maksaa niin se on omasta tunnosta kiinni miten sitä lakia noudattaa. Jotain lakipykäliäkin vissiin on siitä minimihinnasta, minkä voi tuoda ilman tullausta Suomeen. Jollain tästä tietoa? Vai oliko tässä nyt tämä eu:n sisäinen vapaakauppajuttu?

"Pienimuotoisella harmaatuonnilla" en tietenkään tarkoittanut muutakuin: Ostat edullisen matkan Italiaan...menet harmonikkapajalle...tarjoat pleinejä euroja hyllytavarasta käteisellä...otat mukaasi herppeen ja tulet takaisin kotia. Myyt kaverille! Kolmen tonnin autputilla voit saada kuudentonnin inputin ja kaikki voitti! - Ilmanen loma vielä päälle.
-Tietenkin kaikki ns. tuki, vakuutukset ym. ei skulaa... mutta muutama tonni on iso raha hanuristillekin. Verottaja ei itke, koska yksityinen hanuristi ei kiinnosta!

htoyryla

Vai oliko tässä nyt tämä eu:n sisäinen vapaakauppajuttu?

Se nimenomaan. En minä kyllä käsitä mitä arveluttavaa soittimien hankinnassa EU:n sisällä olisi, tulee sitten postissa/kuriirilla tai hakee itse. Molempia on tullut tehtyä.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 05-11-2009, 21:13:13
Vai oliko tässä nyt tämä eu:n sisäinen vapaakauppajuttu?

Se nimenomaan. En minä kyllä käsitä mitä arveluttavaa soittimien hankinnassa EU:n sisällä olisi, tulee sitten postissa/kuriirilla tai hakee itse. Molempia on tullut tehtyä.

Tässähän hintoja ihmeteltiin, että joku voi myydä hienon muutaman kuukauden vain käytetyn spelin jopa puolta halvemmalla, kuin Ns. OVH;-)

Viljo

Olkaa kuitenkin tarkkoina, että ei tule merkkitehtaalta(kaan) halpaa "kiinatavaraa" :D

Kaifun

[quote author=Armando Bugari

"Pienimuotoisella harmaatuonnilla" en tietenkään tarkoittanut muutakuin: Ostat edullisen matkan Italiaan...menet harmonikkapajalle...tarjoat pleinejä euroja hyllytavarasta käteisellä...otat mukaasi herppeen ja tulet takaisin kotia. Myyt kaverille! Kolmen tonnin autputilla voit saada kuudentonnin inputin ja kaikki voitti! - Ilmanen loma vielä päälle.
-Tietenkin kaikki ns. tuki, vakuutukset ym. ei skulaa... mutta muutama tonni on iso raha hanuristillekin. Verottaja ei itke, koska yksityinen hanuristi ei kiinnosta!

[/quote]

"Piänimuatosella..." sannoo miäs, ku joka kevät käy rehevätä Rossiittaa kauniisti tervehtimässä. Sillon ku me muut räntäkaamostalven jälkeen käyvvään sykijatrilla ja imeskellään opijaatteja.
No kyllähän pukari kurtunkin siältä halavalla ostaa. Mahollisimman suurilla palkeilla. Mahtuu palkeisiin paljon pulloja. Puhasta pirtuva.
Eikä tässä mailmassa oo mikkää nin kevveennäkösta kantaa, ku pukari suu ruutilla vihellellen lastisa tullin ohitte kulettaa. Että kevvee on askeleensa pilolle kiitetyllä miähellä.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 05-11-2009, 22:19:53
Olkaa kuitenkin tarkkoina, että ei tule merkkitehtaalta(kaan) halpaa "kiinatavaraa" :D

No, ne soittimet mitä olen muualta hakenut ovat olleet semmoisia mitä täältä ei mistään saa. Seuraava voi hyvinkin olla sitten Littaun garmoshka.

Dragspel

Sanonpa sanasen minäkin tähän harmonikan ostamiseen tai vaihtamiseen. Tämä joltain osin  sivuaa tuolla toisessa topicissa käsiteltyä näppäinasiaakin.

Ensiksikin täytyy todeta, että ns. laatuharmonikoista puhuttaessa ainakaan minun kohdalleni ei ole sattunut yhtään sellaista, jossa näppäimien liikkeen pituus olisi erityisemmin häirinnyt. On tietenkin totta, että tällaiset näppäinten liikeradat ja liikeratojen pituudet merkitsevät jotakin soittamisessa, mutta ovatkohan ne kuitenkaan tärkeimmät asiat? Tällaiset jutut saa harjoittelemalla kuntoon.

Itse olin muutama kuukausi sitten aikeissa vaihtaa 1960-luvulta olevan Kouvolan Kultahäkki-maestron uuteen laatumerkkiin, jäi kuitenkin vaihtamatta, eikä ollut tällä kertaa rahasta kiinni. Toki uudessa pelissä tekniikka on kunnossa eikä väljyyksiä ja näppäimistön klapinaa juurikaan esiinny. Mutta sointi, ja nyt en puhu pelkästään kielistä vaan myös rungosta, ei välttämättä aina ole hyvä. Mielestäni harmonikka on onnistunut kokonaisuus vasta sitten, kun soitettaessa äänen myös "tuntee" soittimen rungosta, tämä ominaisuus ainakin minun vanhassa Kultahäkissäni on, ja kun on vielä ihan hyvillä kielilläkin, niin en sitten kokenut vaihtamalla saavani soinnillisilta ominaisuuksiltaan yhtään parempaa soitinta.

Yksi harmonikan soinnillisiin ominaisuuksiin vaikuttava tekijä, jota ei ehkä kovin helposti tule ajatelleeksi, on nämä "madrassit" kahvan takana, kuinka moni muu puurunkoinen soitin "topataan" tällä tavoin?  

Nämä ovat tietenkin aina enemmän tai vähemmän niitä paljon puhuttuja makuasioita, mutta tulipahan tällainenkin näkökanta esiin.

Viljo

Lainaus käyttäjältä: Dragspel - 06-11-2009, 00:26:23
Nämä ovat tietenkin aina enemmän tai vähemmän niitä paljon puhuttuja makuasioita, mutta tulipahan tällainenkin näkökanta esiin.

Hyvä näkökanta, plussa siitä.

Tuo rungolle ominainen soundi on hyvä muistaa. Uudet soittimet toimivat uuden karheasti ja vasta jonkin ajan jälkeen alkaa soitin toden teolla soida (jos on soidakseen). Kaveri kertoi kerran, että kun näitä uusiokravatteja alettiin valmistaa, niin niissä meni noin 10 vuotta ennen kuin ne alkoivat soida kunnolla. Vaikka niissä nyt on vanhaa perinnettä mukana, niin on niissä uudemmissa peleissä vähän erilaisuutta alkuperäisiin verrattuna. Soinnin erilaisuuteen vaikuttaa kaikki mahdolliset muuttuvat tekijät, mutta tässä kohtaa mainittakoon rungon seinämien paksuus (vaneriset) ja selluloidin paksuus (yleisellä tasolla nämä eroavaisuudet, en kohdenna kravattimalleihin, koska en ole tutustunut niin tarkasti uusiokravatteihin).

olli

Varovainen kannattanee olla.  Kun olen vielä vanhoilla päivilläni päättänyt "ainakin kerran" vaihtaa hanuria, vaihdan uuteen.  Yks uusi mulla oli 1980-luvulla (Nuorisomallin Ramses), muut ovat olleet käytettyjä.  Käytetty Ramses Atlas oli pettymys.  Nykyiseen Traviataan olen ollut tyytyväinen (vaikkakin ostin sen käytettynä).  Traviata on ollut mulla vuodesta 1990, joten ajattelin vaihtaa.  Vuoden loppuun mennessä varmaankin teen vaihtokaupat. :D

squeeze

Niin joskus käytetty on soinnillisesti parempi vaihtoehto mitä uusi. Käytetty on soitettu auki.
Keskimäärin menee 2-vuotta siitä, että haitari alkaa soimaan (laatu soittimet). Kun kyseessä on uusi haitari. On toki uusissakin haitareissa yksilöitä, jotka soivat hyvin jo ihan uutena.
Luukinen Accordions offers a full line of fine handcrafted custom made accordions.